izgalmasabbá vált a verseny, hiszen a tét nem volt kicsi, a nyertes osztályok (alsó és felső tagozaton egyaránt) 20, 15, 10 ezer Ft-tal gyarapíthatták osztálykirándulásukra gyűjtött pénzüket.

Március 22. és április 22. között délutánonként a legváltozatosabb programokon vehettek részt tanulóink, ki-ki érdeklődésének megfelelően. Ausztráliáról szóló élménybeszámolót hallhattunk Makra Anikó főiskolai hallgató előadásában, amelyet diavetítés tett színesebbé. Egyik tanulónk édesanyja, Maczák Ferencné speciális vízvizsgálatokat végzett laboratóriumi eszközökkel. Az energiagazdálkodás fontosságáról szóltak a természetbarát szakköröseink. A természet csodái címmel diavetítést láthattunk Kosznai Norbert (a JGYTF tanára) élményekben gazdag előadásában. Az éghajlatváltozás okairól és következményeiről folytattak kerekasztal beszélgetést 7. b osztályos tanulóink Iván Zsuzsanna igazgatónő irányításával. A kirándulások kedvelői madármegfigyelésen vehettek részt Fogarasi Péter, a JATE biológia szakos hallgatójának szakszerű vezetésével. Programjaink gyakorlati, kézzel fogható eredménye a szobanövény ültetés és szaporítás, az iskola előkertjének szépítése volt, amelyet "virágmániás" gyermekeink és nevelőink végeztek. Az egy hónap során több természetfilmet láthattunk.

A sok-sok munka és érdekes program után elérkezett Föld Napi zárórendezvényünk. A verseny izgalmait fokozta, hogy erre a napra nagyon sok vendéget is meghívtunk. Ezen a reggelen a megszokottnál hangosabb madárdal fogadott bennünket. Az igazgatónő ünnepélyes megnyitója után ki-ki az őt érdeklő programokon vehetett részt. Ezen a napon is bőséges választék állt tanulóink rendelkezésére: totó a globális problémákról, madárhang felismerése, állat-puzzle, keresztrejtvény (idegennyelvű is), komolyzenei ismeretek, szólások kiegészítése, szerepjáték környezetvédelmi témákban, memóriajáték, kézművesség, reformkonyha. Az eddig megszerzett pontjaikat gyarapíthatták tanulóink az árverésen, amelynek kérdései elsősorban környezeti rekordokra épültek. Eközben az udvaron a szülők bográcsban főzték az ebédet, amelyet közösen fogyasztottunk el. Egy kis pihenő után a Faluházba igyekezett iskolánk apraja-nagyja, ahol Dr. Ilosvay György (a JGYTF Biológia Tanszék adjunktusa, Országos Környezetvédelmi Tanács Tagja), Tajti László (a Pusztaszeri Tájvédelmi Körzet vezetője), és Kósa János (az Algyői Önkormányzat műszaki előadója) tartottak vitaindító előadást, majd környezetvédelmi tagozatos volt tanítványaink mutatták be jelenlegi iskolájukat. Az előadók problémafelvetéseit szűnni nem akaró kérdések áradata követte. Az egyhónapos rendezvénysorozatot díjátadás zárta.

Véleményünk szerint a hosszabb időn át tartó rendezvénysorozatok járulnak hozzá igazán a tanulók környezeti neveléséhez, globális szemléletük kialakításához. Fontosnak tartjuk, hogy a programok változatosak legyenek, tanórán kívüli, fakultatív elfoglaltságot jelentsenek, ugyanakkor lehetőséget biztosítsanak máshonnan nehezen megszerezhető információkra, a médiából ismert szakemberekkel való találkozásra is. A programsorozat népszerűségét minősíti, hogy tanulóink csaknem teljes számban vettek részt rajta. A tapasztalatok alapján minden reményünk meglehet arra, hogy ezek az élmények beépülnek gyermekeink személyiségébe, és felnőtt korukban visszatükröződik majd környezetükhöz való gyakorlati viszonyulásukban is.

Az Algyői Általános Iskola Reál munkaközössége
Az Esztergomi Zöld Óvoda rendszeres levelezőpartnerünk, remek programjaikról mindig szívesen adunk hírt a HÁLÓZAT hasábjain:

" JÖN A KOCSI, FUT A KOCSI,

PATKÓ-DOBOGÁS"

Sajnos az urbanizációnak és a különböző technikai vívmányoknak (TV, videó, számítógép) köszönhetően a gyermekek úgy nőnek fel, hogy pusztán a képernyő vagy a természeti újságok, mesekönyvek képeiről ismerik meg Földünk élővilágát, gyakran még a ház körül élő állatokat is.

Környezeti nevelési programmal fejlesztő óvodánkban mindannyian törekszünk arra, hogy a gyermekek hű képet kapjanak az őket körülvevő világról, eredeti környezetükben, élőhelyükön ismerjék meg a különböző növényeket, állatokat. Célunk az volt, hogy csoportunk gyermekei több ismeretet szerezzenek a háziállatokról. Egyik kislányunk igen szerencsés, mivel nap mint nap figyelemmel kísérheti a háziállatok életét. Szüleit és nagypapáját megkértük hadd látogassunk el hozzájuk. Elérkezett a nagy nap, s az igazi meglepetés csak most következett. Az “alkalomhoz illően” lovas kocsin utaztunk huszonkét középsős korú gyermekkel Misi papáékhoz. A városon végighaladva nem kis feltűnést keltettünk. Sokan ránk mosolyogtak amikor megláttak bennünket. Megérkeztünk Szentgyörgymezőre, Misi papáékhoz. A gyerekek izgatottan várták az állatokkal való találkozást.

Először két üszőt nézhettünk meg, majd kecskét és anyamalacot láthattunk. Megbeszéltük milyen tulajdonságaik vannak ezeknek az állatoknak (testüket mi borítja, hány lábuk van, mit esznek, milyen hangot adnak stb.) majd egy üdítő tea elfogyasztása után továbbindultunk. Két kocát, kismalacokat, valamint kakast, tyúkot, néma kacsákat és ez utóbbi kettő tojásait is láthattuk. A legnagyobb élményt a nyuszik jelentették. Összehasonlíthattuk a nyolchetes és a négyhónapos nyuszikat. Kirándulásunk végén ropogtatnivalóval és innivalóval kínáltak meg bennünket, majd visszakocsikáztunk az óvodába.

A következő napokban a gyermekek élményeit dolgoztuk fel más nevelési területekhez kapcsolódva. Már a helyszínen alkalom adódott matematikai kifejezések gyakorlására (nagyobb-kisebb, több-kevesebb), és számlálásra. Az ének foglalkozás keretében állatnyelven énekeltünk a már ismert gyermekdalokat, állatokat idéző dalos játékokat játszottunk és mondókáztunk, zenehallgatás során megismerték az “Én elmentem a vásárba...” című gyermekdalt. Az irodalmi neveléssel komplexen A farkas-tanya c. mesét dramatizálva a gyerekek belebújhattak a háziállatok bőrébe. A vizuális neveléssel is összekapcsoltuk a látottakat. Háziállatokat öntöttek ki gipszből, melyet száradás után kifestettek és hátteret készítettek dipa papírra. Felragasztották a formákat, majd mint egy képet szokás beüvegezni, folpackkal védőréteget helyeztünk a kép elé és ízléses keretbe foglaltuk. A gyerekek szabad rajzai, a szülők visszajelzései arról tanúskodnak, hogy igazi örömet jelentett számukra az állatok között eltöltött néhány óra. Bízunk abban, hogy jövő tanévben is lehetőségünk adódik megismételni a tartalmas és felejthetetlen programot.

Bende Bernadett - Szabó Gáborné

óvodapedagógusok

Esztergom Város Zöld Óvodája