KERÉKPÁROS TANERŐ

Mi, akik ezt a folyóiratot szerkesztjük Önök számára, valamennyien kerékpáros pedagógusok vagyunk (autót nem tartunk), szeretnénk nyilvánosan megindokolni, miért választottuk ezt az életformát.

Példamutatás

A jövő nemzedékét neveljük, célszerű tehát, hogy a jövő járműjével, a fenntartható közlekedés eszközével járjunk. Minden diák számára példa a tanár élete, de a gimnazisták különösen élénken rákérdeznek a környezeti elveinkre, gyakorlatunkra: “És a tanár úr mivel jár?” Nagyon sok magyarázkodást igényel megindokolni, hogy a jelenlegi gépesített közlekedés pár százaléka ugyan fenntartható volna megújuló erőforrásokból (metanol, biogáz, növényolaj-metilészter stb.), hogy van olyan nagy csomag, van olyan nagy család, amelyhez autó járna. Nem szeretjük a kimagyarázkodást. A magyarázat sokkal inkább: tény, hogy a kőolaj 5 milliószor nagyobb sebességgel fogy a Földön, mint ahogy keletkezik. Hasonlatot is mondjunk? Nagymama befőzi a lekvárt, rosszcsont Pistike pedig lopkodja a lekvárt a kamrából. Két üveget csen el, míg a nagymama egyet befőz? Ez nem fenntartható. Hogyan vélekedünk arról, ha 5 milliószor nagyobb sebességgel lopkodja a lekvárt, mint ahogyan a nagymama éjjel-nappal folyamatosan dolgozva befőzni képes.

Kerékpárral az iskolába

… begördül a pedagógus az iskolaudvarba. Vagy jön gyalog, HÉV-vel, villamoson, de semmiképpen a volán mögül kikászálódva. Úgy nem ér. Évek óta küzdünk, hogy a szentendrei szűk utcácskákban reggel nyolc órakor értelmes állapotok uralkodjanak, ne egymást és gyerekeiket lökdösve faroljanak az autós szülők az iskola bejárata környékén. A képhez nem hiányzik még további néhány parkolást kereső pedagógus. Annál inkább a felmentő sereg, a kerékpáros tanerő.

Egészségesen

A diákok szeretik a fiatalos, dinamikus tanárokat. Ehhez is jobb eszköz a kerékpár, mint a volán mögött görnyedezni, kipufogógázokkal mérgezni és mérgeződni. Csoportos túrázásra is alkalmas a kerékpár. 10-20 diáknak nem lehet buszt bérelni, a menetrend szerinti járatra felpréselődni pedig kényelmetlen. Az egészségesen, sportosan élő diákok inkább az első önálló szervezésű biciklitúrán mérjék le felnőttségük mértékét, ne a jogosítvány vagy a cigaretta legyen a felnőttség szimbóluma. Napi 7-8 km, évi 2-3000 km tekerés kell az egészség megőrzéséhez, ami lefedi a legfőbb közlekedési szükségleteket (munkahely, bevásárlás, posta, közeli ismerősök), ráadásul szinte ingyen.

Hatékonyan

A kerékpár jól illeszkedik a pedagógus időbeosztásához. Reggel nyolckor, délután négykor nincs olyan hideg télen sem, hogy otthon kelljen hagyni a járgányt. A leghavasabb időszak fele elmegy a karácsonyi- és a síszünettel. Nyáron viszont jut szabadidő a családi vagy iskolai biciklitúrákra. A pedagógusok féláron utazhatnak és vasúton, a kerékpárt is vihetik negyedáron. Csoportos jeggyel, nagycsaládos kedvezménnyel még olcsóbb az utazás. Az autó átlagsebessége 30 km/óra., de ha figyelembe vesszük a költségek (benzin, biztosítás, javítás, előtakarékosság, adó, parkolás) fedezésére szükséges munkaidőt is 3,5 km/óra jön ki, pedagógusfizetésből 2,5 km/óra. Ugyanez kerékpárral 13 illetve 11 km/óra. A kerékpár belesimul a pedagógus családok költségvetésébe. Csak volna több biciklitároló, kerékpárút! 1 km autópálya árából 300 km bicikliút építhető. Tessék választani!

Tandem

A világ leghatékonyabb közlekedési eszköze, a legkevesebb kalóriával tesz meg egy utaskilométert. A kerékpár a második. A gyalogos az ötödik. Az autó egy utassal a huszadik (2,4 MJ/km). A tandem nemcsak a szerelmesek biciklije, jól jön a kezdők tanításánál, vak, gyengénlátó gyerekek mozgatásánál, nagy létszámú túrákon, szeles időben. A tandem a HÉV-en, vonaton egy jeggyel szállítható.

Kerékpár-utánfutó

Jó minőségű kerékpár-utánfutót nehéz beszerezni, de legalább a HÉV-en ingyen szállítható. Nekünk van három is, 2 erős német gyártmány, és egy gyengébb minőségű. Az utóbbival csak kisebb terheket szállítunk. Mi, akik ezt a kiadványt készítjük, havonta 280 kg nyomtatványt adunk fel a szentendrei postán, de jut egy kisebb adag a csillaghegyi postahivatalba is. Így jut el a HÁLÓZAT szinte valamennyi magyar iskolába és több, mint ezer óvodába. Használják egészséggel!

Dr. Dőry István

FONTOS CÍMEK:

Kerékpárral Közlekedők Országos Szövetsége (KEROSZ) 1055 Budapest, Vadász u. 29. Tel.: 302-1463

Két Kerékkel Kevesebb” A Dunakanyar Kerékpárosainak Egyesülete

2600 Vác Ilona u. 3. Levelezési cím: 2600 Vác, Pf. 184

Tel: 27/304-484

Magyar Kerékpáros Túrázók Szövetsége

Budapest, Bajcsy-Zsilinszky u. 31. Tel.: 311-2467

Országos Kerékpárút-hálózatért Alapítvány

6100 Kiskunfélegyháza, Szegedi u. 45.

Tel.: 76/462-152

Pécsi Túrakerékpáros és Környezetvédő Klub

7624 Pécs, Ferencziek u. 20. Tel.:72/329-054

Városi Biciklizés Barátai Egyesület

1053 Budapest, Curia u. 3. Tel: 280-0888

Ne vegyünk levegőt! Ha harmincan abbahagyjuk a lélegzést, egy autó oxigénigénye megtakarítható!3.Part