Beszámoló az " Europe-wide Global Education Congress" azaz "Globális Oktatás Európaszerte" Kongresszusról
Beszámoló
az "Europe-wide Global Education Congress" azaz "Globális Oktatás Európaszerte" Kongresszusról
Maastricht, 2002. November 15-17.
Készítette: Czippán Katalin, Környezeti Nevelési és Kommunikációs Programiroda (KöNKomP)
További magyar résztvevők:
Nagy Gábor, főosztályvezető helyettes - Oktatási Minisztérium
Németh Eszter - Magyar Ökumenikus Szeretetszolgálat
Stanitz Károly - Kisvárosi Önkormányzatok Szövetsége, (SZIE- Jászberényi Főiskola)
Összegzés, tapasztalatok:
A konferencia egyik célja az volt, hogy meghatározza a globális oktatás tartalmát és kapcsolatát a többi ismert, és többé-kevésbé meghatározott oktatási területtel (környezeti nevelés, fejlesztés, fejlődés oktatása, fenntarthatóságra oktatás, emberi jogok oktatása stb.). A másik, hogy a résztvevők összeállítsák és elfogadják a "Globális nevelés stratégiai keretét" (A Europian Startegy Framework for Increasing Global Education to the Year 2015.) az Európa Tanács Észak-dél Központjának (North-South Center) vezetésével. (A teljes szöveget angolul ld. a mellékletben.) A harmadik a kapcsolatépítés nemzeteken belül és között.
A globális oktatás kifejezésnek – ugyanúgy, mint pl. a környezeti nevelésnek vagy a fenntarthatóságra oktatásnak – nincs pontos meghatározása.
Mindenképpen tartalmazza a fejlesztés, fejlődés oktatását (development education), emberi jogok oktatását, a békére és konfliktus-megelőzésre történő oktatást, az interkulturális oktatást, a környezeti nevelést. Így elmondható, hogy a globális oktatás az az oktatás, amelyik a fenntartható fejlődés globális dimenzióinak megfelelően készít fel a demokratikus, felelős állampolgárságra.
A célterületnek megfelelően a globális oktatás is kettéválasztható:
a donor és potenciális donor országokban:
a globális problémák, a fejlődési, fejlesztési kérdések, a fenntartható fejlődés, a lokális-globális kapcsolatok oktatása (tájékoztatás, kommunikáció, információ biztosítása, formális oktatás) minden szinten (formális, non-formális és informális oktatás), széleskörű tájékoztatás a fejlődő országok segítése fontosságáról, lehetőségeiről
a fejlődő, támogatott, támogatandó országokban:
az oktatás fejlesztése, a segélyprogramokhoz kapcsolódó oktatás
a programok fogadását, hatásosságát segítő globális, interkultúrális, rendszerszemléletű oktatás
a célország adottságait figyelembe vevő, fejlesztési és/vagy fenntarthatóságra oktatás
Javaslatok a hazai teendőkhöz:
Az EU-hoz való csatlakozás kapcsán a donor országgá válásra felkészülés részeként kell kezelni az ezt támogató hazai globális oktatást, illetve a támogatott országokba irányuló programokhoz kötődő ottani oktatási feladatokat. Meg kell ismertetni a lakossággal, a döntéshozókkal, a közvéleménnyel a globális problémákat, azok okait és a megoldás szükségességét. Ennek érdekében javaslom, hogy a segélyprogramokra szánt összegek bizonyos százaléka fordítódjon oktatásra, kommunikációra. Az OM és a KüM együtt dolgozzák ki az ehhez kapcsolódó intézkedéseket.
A Fenntarthatóságra oktatás 2005-2015 közötti évtizedére való felkészülés jegyében a "Tanulás a fenntarthatóságért", a "Fenntarthatóságra oktatás" programjának, stratégiájának kialakításakor, annak részeként tervezni kell a globális oktatást, minden szinten (állami, regionális, önkormányzati).
Javaslom megkeresni azokat a civil szervezeteket, amelyek már tevékenykednek, ezen a területen, illetve fel kell készíteni, és meg kell erősíteni több hazai szervezetet (oktatás, szervezetfejlesztés, ellenőrzési rendszer kidolgozása), hogy képesek legyenek az EU csatlakozás közeledtével sürgető donori feladatokban való közreműködésre vagy önálló lebonyolítására.
Megjegyzem, a konferencia tapasztalatai alapján több, csatlakozásra váró ország előrébb jár, vagy tevékenysége ismertebb ezen a területen. pl Románia részt vett a nemzetközi globális oktatás héten, Lengyelországból, Csehországból előadást tartottak.
A konferencia szerkezete, felépítése nem adott elégséges alkalmat az interakcióra, melyet a részvevők jeleztek és a záródokumentum elfogadásakor megállapodtunk abban, hogy a munka és a tárgyalások folytatódnak, minden ország jelzi a North-South Központnak a fejleményeket.
Maastricht, 2002. november 17.
Czippán Katalin
|