BOCS.HU Dokumentum       Elküldöm e-mail-ben! Nyomtatható verzió
magyar [20091011] [nyilatkozat] Olvasási ido: negyed?ra A Civil Szervezetek Bonni Nyilatkozata (2009 márc. 29.) a Fenntarthatóságra Nevelés ENSZ Konferencia számára (Glob?lis k?pz?s, Mozgalom, Politika)
2009 március végén részt vettünk az Évtized haladását felmérő UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development (Bonn) ngo-szekciójában. Mellékelve ill. alább az NGO nyilatkozat fordítása.
A Civil Szervezetek Bonni Nyilatkozata (2009 márc. 29.) a Fenntarthatóságra Nevelés ENSZ Konferencia számára / BONN NGO DECLARATION 29 March 2009, leading up to the UN 2009 Conference on Education for Sustainable Development

Annotáció:
2005–2015 a Fenntarthatóságra Nevelés Évtizede:
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=hirek-2005-okoiskola-fenntarthatosag

Az Évtizedet indító 2004-es Bonni Deklaráció magyarul:
http://www.unesco.hu/index.php?id=127&type=node

2009 március végén részt vettünk az Évtized haladását felmérő UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development (Bonn) ngo-szekciójában:
http://www.esd-world-conference-2009.org/en/whats-new

Mellékelve ill. alább az NGO nyilatkozat fordítása.

-----

BONN NGO DECLARATION
29 March 2009
The association of German non-governmental organisations (VENRO) together with 175 participants representing 121 non-governmental organisations from 51 countries who convened in Bonn for the International NGO-Conference
“Global Learning, weltwärts and beyond”
leading up to the UN 2009 Conference on Education for Sustainable Development

-----

Egy a pdf-től különböző, másik magyar fordítás:


GLOBÁLIS TANULÁS, WELTWÄRTS ÉS AZON TÚL

A NEM KORMÁNYZATI SZERVEZETEK BONNI NYILATKOZATA

2009. március 29.

A Német Nem Kormányzati Fejlesztéspolitikai Szervezetek Szövetsége (VENRO) azzal a 175 résztvevővel együtt, akik 51 ország 121 nem kormányzati szervezetének képviseletében összegyűltek Bonnban a „Globális tanulás, weltwärts és azon túl” („Global Learning, weltwärts and beyond”) című nemzetközi NGO-konferencián, amely az ENSZ „Oktatás a fenntartható fejlődésért” elnevezésű 2009. évi konferenciájának előfutára, áttekintette a világ különböző pontjain működő oktatási programokat és megvitatta az ahhoz szükséges stratégiai lépéseket, hogy a globális tanulás váljon a fenntartható jövő irányába mutató változások hajtóerejévé.

A konferencia kiemeli a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásban rejlő, valamint – a német „weltwärts” (a világ felé) programhoz hasonló – az önkéntes fejlesztési programokra kínálkozó lehetőségeket, mely programok a kultúrák közötti megértés és a globális tanulás eszközei lehetnek.

A civil társadalom képviselői arra ösztönzik a kormányokat, hogy a gazdasági világválságból, az éghajlatváltozásból, a társadalmi igazságtalanságból és a demokratikus részvétel hiányából fakadó egyre növekvő kihívásokra való tekintettel járjanak elöl jó példával a felelősségteljes kormányzás terén.

Felszólítják
» a fenntartható fejlődést szolgáló oktatásról (ESD) szóló bonni ENSZ-konferencián részt vevő küldötteket,
» valamennyi szint oktatási döntéshozóit és
» a fenntartható fejlődést szolgáló oktatás érdekelt feleit,
hogy cselekedjenek az alábbi ajánlásoknak megfelelően:

Az oktatást tekintjük a fenntartható társadalmak irányába mutató kulturális átalakulás kulcsának, ennélfogva azt javasoljuk, hogy

1. A fenntartható fejlődést szolgáló oktatás (ESD) legyen befogadó, esélyteremtő és ösztönözzön a részvételre. Az ESD szereplőinek biztosítaniuk kell, hogy a társadalom valamennyi tagja részt vehessen e tanulási folyamatban. Nyelvezetében és megközelítéseiben meg kell felelnie a tanulók egyedi igényeinek. Az ESD-t a közélet, a formális és nem formális oktatás, a politikai kultúránk, a gazdaság és a média szerves részévé kell tenni.

2. Az oktatás szereplőinek és döntéshozóinak arra kell törekedniük, hogy oly módon alakítsák át az oktatási rendszereket, hogy azok megfeleljenek a globalizált világ társadalmi, környezeti, gazdasági és kulturális kihívásaival szembesülő tanulók igényeinek. Egész életen át tartó tanulási folyamatként az ESD több különböző nézőpontból támogatja az aktív és kritikus szerepvállalást. Képessé kell tennie az egyéneket és a társadalmakat arra, hogy megoldást találjanak e kihívásokra.

3. A kormányoknak biztosítaniuk kell, hogy az oktatás mint emberi jog mindenkire kiterjedjen, ingyenes és magas színvonalú legyen. A magas színvonalú oktatás fejlődése folytonosságot igényel és a különböző érdekeltek hosszú távú elkötelezettségét feltételezi. Bár a kormányokat az oktatás fő szereplőiként tartják számon, azoknak tiszteletben kell tartaniuk a civil társadalom fontos szerepét és együtt kell működniük a nem kormányzati szervezetekkel a stratégiák és programok kidolgozásában és végrehajtásában.

4. Ami a fenntartható jövőt szolgáló globális megoldások kialakítását illeti, a világ valamennyi régiójának helyi elképzeléseit meg kell hallgatni, tiszteletben kell tartani és hasznosítani kell. Felkérjük az UNESCO-t, hogy vállalja magára e folyamat koordinálását és dokumentálását azáltal, hogy a világ különböző régiói számára platformokat hoz létre annak érdekében, hogy az egyének és a szervezetek megoszthassák egymással a fenntartható fejlődést szolgáló oktatás terén nyert tapasztalataikat és kutatási eredményeiket és kialakíthassák saját programjaikat és stratégiáikat.

5. Az ESD sikeres végrehajtása világszerte működő globális önkéntességi programokat igényel a kölcsönös tanulás elvei, az elszámoltathatóság és a valamennyi szint legfontosabb érdekelt felei közötti partnerség terén.

6. A fent említett ajánlások – például globális önkéntességi programok – sikeres végrehajtásához globális és nemzeti finanszírozási mechanizmusokra egyaránt szükség van.

A 2009. március 27–29-én Bonnban megrendezett nemzetközi NGO-konferencia nevében

Célcsoport: d?nt?shoz?knak, vezet?knek, nevel?knek, oktat?knak

Nyelvi változatok: