|
Pakisztán : Muzulmánok államától az iszlám államáig Pakisztán Brit-India 50 évvel ezelõtti – vitatott és véres – felosztása eredményeként jött létre. Születésének körülményei máig tragikusan hatnak. Alapítójának álma – hogy világi államban teremtsen békés otthont muzulmánok és más kisebbségek számára – szertefoszlott a messze távolban.
Pakisztáni keresztények szolidaritási gyûlése „Tragikus, valóban tragikus, hogy a Pakisztáni Iszlám Köztársaságban – melyet a hinduktól való félelmünkben alapítottunk – ma a lahorei muzulmánoknak félniük kell és a mecsetekben azért imádkoznak, hogy megmeneküljenek muzulmán társaik gyilkos fegyvereitõl" – írta a szélsõséges szunniták és siíták közötti erõszakos összecsapásokról a „The Nation" pakisztáni lap szerkesztõje. Lahoréban és környékén iszlám szélsõségesek csak ez év augusztus elején legalább 70 embert gyilkoltak le. A „Friday Times" pakisztáni újság országszerte mintegy 700-ra becsüli az iszlám csoportok katonai kiképzõtáborait, amelyekben 200.000 támadásra kész fiatal vár bevetésre. „A pakisztáni militáns iszlám csoportok szervezete áttekinthetetlen, ezért ellenõrizhetetlen; befolyásuk gyakorlatilag kiterjed az egész világra – írja a Neue Zürcher Zeitung. – Zia ul-Haq (1977–1988) tábornok katonai diktatúrája óta a hadsereg vallási szélsõségesek különös gyûjtõhelye lett." A Punjab tartomány területére összpontosuló szélsõséges szunniták és siíták közötti konfliktuson kívül a gazdasági világváros Karachiban polgárháború tombol a biztonsági erõk és a mohadzsirok – 50 évvel ezelõtt Indiából bevándorolt muzulmánok – között. Mindkét esemény éles ellentétben áll az alapító elképzelésével. Alkotmányos vita Mohammed Ali Jinnah – Pakisztán megalapítója – 1947. augusztus 11-én tartotta híres beszédét Karachi elsõ alkotmányozó nemzetgyûlése elõtt: „Szabadok vagytok: korlátozás nélkül látogathatjátok Pakisztán templomait, mecseteit és más szenthelyeit. Tartozzatok bármely felekezethez, kaszthoz, vallási közösséghez – ez a ti ügyetek, melyhez az államnak semmi köze. Az idõk során a hinduk már nem hinduk és a muzulmánok nem muzulmánok többé – nem vallási, hanem politikai értelemben, mivel a hit mindenki személyes ügye –, hanem mindannyian Pakisztán egyenjogú állampolgárai." A bombayi ügyvéd álma azonban rossz csillagzat alatt született. A földrésznyi ország Brit-India muzulmánjai követelte – és más kisebbségek által is támogatott – felosztását a hinduk, muzulmánok és szikhek közti véres összecsapások kísérték. Több mint 1 millió ember elpusztult, 12 millióan elmenekültek. Mohammed Ali Jinnah 11 hónappal beszéde után tüdõvészben meghalt. Az „International Herald Tribune" szerint Jinnah Muzulmán Ligája – Mahatma Gandhi és Jawaharlal Nehru Kongresszuspártjával ellentétben – nem volt alkalmas saját állam létrehozására. Miközben India három éven belül kidolgozta alkotmányát, Pakisztánnak ehhez kilenc évre volt szüksége. A legvitatottabb pontok: államformája világi demokrácia vagy inkább iszlám köztársaság legyen, illetve a hatalom megosztása Nyugat-Pakisztán és Kelet-Pakisztán (a mai Bangladesh) közt. Az évekig tartó alkotmányos viták miatti hatalmi vákuumot – a háttérbõl vagy nyíltan – betöltötte a hadsereg. Az 1956-os elsõ alkotmány – a NZZ szerint a közigazgatás és a katonaság nyomására – Pakisztánt viszonylagos világi iszlám köztársaságként definiálta és a parlamenti helyeket egyenlõ arányban osztotta meg Nyugat- és Kelet-Pakisztán közt. Az ország sorsát – belsõ ellentétei mellett – összeütközése hatalmas és fõleg hinduk lakta szomszédaival megpecsételte. Az indiai háború Pakisztán 1948-1965 között háborút vívott Indiával Kasmírért. 1970: Pakisztán megtartja az elsõ nemzeti választásokat, amely Nyugat- és Kelet-Pakisztán között polgárháborúhoz vezet. Kitör a harmadik indiai háború: Kelet-Pakisztán 1971-ben – Bangladesh néven – független állammá alakul. Pakisztán kapcsolata Indiával máig feszült. Következmény: hatalmas katonai kiadások és fegyverkezési verseny (beleértve az atombombát is). Pakisztán és India miniszterelnökei, Mian Nawaz Sharif és Inder Kumar Gujral – családjaik Brit-India szétválása következtében szintén menekültté váltak –, a két ország közti jobb viszony kialakítására törekednek. Ennek ellenére ismétlõdnek az összecsapások a kasmíri fegyverszüneti vonal mentén. Az 1971-es vereség és Kelet-Pakisztán leválása a 13 évig tartó katonai diktatúra végét is jelentette. Ezzel az iszlám irányzat újult erõre kapott. A szekularista Zulfikar Ali Bhutto 1973-ban elfogadta a harmadik, leginkább iszlám jellegû alkotmányt. Az iszlám az államvallás. Az államelnöknek és a miniszterelnöknek muzulmánnak kell lennie. Minden törvényt egyeztetni kell az iszlámmal. Az ahmadistákat – egy múlt században alakult iszlám közösséget – Bhutto 1974-ben nem-muzulmánná nyilvánította. Zia ul-Haq tábornok – az iszlámisták kegyeltje, Bhutto üldözõje és utódja – 11 éves katonai diktatúrája tovább mélyítette az iszlám befolyását. A következõ négy demokratikusan választott kormányzat megtartotta a legiszlámistább intézkedéseket. „Visszatekintve az elmúlt 50 évre, elmondhatjuk, hogy Pakisztán a muzulmánok államából iszlám állammá vált" – írta a NZZ. Ahmadista muzulmánok, keresztények és más vallási kisebbségek egyaránt szenvednek ettõl.
1947 aug. 14-15. : Pakisztán (Bangladesh tartománnyal) és India elnyeri függetlenségét Nagy-Britanniától Vallási megkülönböztetés Zia ul-Haq 1985-ben bevezetett elkülönített választási rendszere a vallási kisebbségek politikai megkülönböztetésére épül: a 217 parlamenti helybõl 207-et muzulmánoknak tartanak fenn. A maradék tíz helybõl négyet kaptak a keresztények; négyet a hinduk; egyet a szikhek, buddhisták és más nem-muzulmánok; és egyet az ahmadisták. Minden vallási közösség csakis a neki fenntartott helyekre választhat képviselõket. A pakisztáni „Friday Times" szerint muzulmán képviselõk nem képviselhetik a vallási kisebbségeket, mióta tõlük nem kaphatnak szavazatokat. A vallási közösségek közti konfliktus esetén saját muzulmán választóikat kell képviselniük. Ezt kiegészíti az a – Zia ul-Haq által bevezetett – törvénycikk, amely csak a vallási többség – iszlám – érdekeit védi. Így könnyû a kisebbségekkel szembeni visszaélés. A 295 B cikkely életfogytiglannal bünteti a korán megszentségtelenítését, a 295 C – ún. blaszfémia-törvény – pedig halállal Mohammed próféta megsértését. 1993. február és 1996. október között – másokkal együtt – Anwar Masih és Ayub Masih kapott börtönbüntetést a próféta állítólagos megsértése miatt. Iszlám szélsõségesek mindegyiküket halállal fenyegették meg. „A 295 C cikkely Damoklész kardjaként függ a vallási kisebbségek feje fölött" – mondta John Joseph püspök, aki szószegéssel vádolja Farooq Leghari államelnököt, aki megígérte, hogy korlátozni fogják a blaszfémia-törvény visszaélési lehetõségeit. A püspök kijelentette: „Mindent megteszünk a törvény megváltoztatásáért. Akár életünk feláldozására is készek vagyunk."
Aláírásoddal te is követeld a vallásszabadságot Pakisztánban! |