Merza József
Utópia vagy valóság?
(Tallózás az erőszakról
való lemondás újabb irodalmában)
Amikor 1947 augusztusában India függetlenné
vált, olyanküzdelem ért véget, amelyet hosszú
időn át rokonszenvvel figyelt az emberiség haladó
gondolkodású része. Ezt az együttérzést
és érdeklődést az váltotta ki, hogy
századunk szabadságmozgalmainak történetében
első ízben jelentkezett egy új elem: az
elnyomóhatalom ellen folytatott erőszakmentes küzdelem.
Anélkül, hogy ennek, az M.K. Gandhi által meghirdetett
és alkalmazott elvnek a történelem egyéb
hatóerőivel szemben kizárólagos jelleget
tulajdonítanánk, megállapíthatjuk, hogy az
erőszak-nélküliség gondolata, amelyet az utóbbi
évszázadokban csak egye s gondolkodók:
utópisták, vagy világgyűlölők
képviseltek(1), a spekuláció, az irodalom, vagy az
egyéni megvalósítás fázisából
egy nemzeti mozgalom hajtóerejévé nőtt. A
történelem ismeretében világos, hogy egy állam
függetlenségének fenntartásához csupán
ez az eszme nem elegendő - ezt India példája is
bizonyítja, mégis, az erőről való
lemondás gondolata korunk egyik legtöbbet tárgyalt és
vitatott, szerencsés esetekben pedig alkalmazott koncepciója lett.
Nem kétséges, hogy ma azért beszélünk
erről az eszméről, azért vitázunk róla
és keressük felhasználásának
lehetőségeit, mivel elég hosszú
történelmi fejlődés és gyakran
visszafejlődés áll mögöttünk. A megtett
történelmi út pedig az erőszakos eszközök
alkalmazásának számos kudarcát mutatja. Akár
volt, akár nem volt az emberiségnek aranykora, oly kor, amelyben
nemhogy még erőszak, de törvények sem kellettek(2),
biztos, hogy az ember mindig nosztalgiát érzett ez
irányban, s az is tény, hogy a történelem
folyamán már korábban is meg kísérelte, hogy
utat törjön egy békésebb élet felé. Ha
tehát meg akarjuk érteni korunk ilyen tartalmú eszmei
áramlatait és azok művészi
ábrázolását, néhány
történelmi tényt fel kell elevenítenünk.
Ismertetésünk körülhatárolása
érdekében, rövid visszapillantásunkat a
kereszténység kialakulásával kezdjük. Ennek
két oka van. Az egyik az, hogy úgy tűnt: a keresztény
gondolat elterjedésével - legalábbis
Európában, megvalósulhat az emberiség nagy
álma: a béke. Ennél a társadalmi
kihatásánál fogva a kereszténység nagy
kísérletet jelentett az emberiség életében. A
másik ok éppen ezzel függ össze: akár
tudományos, akár művészi eszközökkel
nyúl is valaki az erő-nem-alkalmazás
problémájához, az elmúlt kétezer év
történetét mindig ismertnek tételezi fel és a
példákat is innen választja.
Az ősközösség és a korai
rabszolgatartó rendszerek alapja kétségtelenül az
erő volt. Ez utóbbi társadalom már
jellegénél fogva is az uralkodó osztály
elnyomó tevékenységére épült, azonban az
erőszak nemcsak befelé irányult, hanem
különféle háborúkban, hódító
hadjáratokban nyilvánult meg. Elegendő az egyiptomi, a
görög, a római történelemre utalni ennek
belátásához. A kereszténység a
rabszolgatartó társadalom keretei között született
meg, és kezdetben kifejezetten az erő-nem-alkalmazás
vallása volt. Az első keresztények felfogása szerint
ellenségeiket szeretniök kellett és erőszakra
szelídséggel kellett válaszolniuk. Jellemző az a
mód, ahogyan Krisztus katonáját leírják:
páncélja a hit és a szeretet, sisakja a remény,
kardja a lélek. Az ősegyház hagyománya a
háborút ördögi hatalmaknak tulajdonította,
eszményi hősük az a vértanú volt, aki minden
fegyveres védelem nélkül tudta életét
kockára tenni hitéért. Ezt nevezték martüsz-nak
(mártír), azaz bizonyságtevőnek. Az
erő-nem-alkalmazás kérdésében elfoglalt elvi
álláspont azonban lassan elkezdett megváltozni,
mégpedig oly mértékben, amily mértékben a
hívőknek azonosulniuk kellett a népvándorlás
tömegeivel szemben védekező állam érdekeivel.
Ennek az elvi eltolódásnak az igazolására neves
teológusok vállalkoztak. µgoston bevezeti az "Isten akarta
háború" fogalmát, amely megadja a lehetőséget
a keresztény fejedelemnek arra, hogy háborút viseljen,
míg az engedelmesség erényét magasztalva, a
parancsnak engedelmeskedő katona számára ad
keresztény igazolást. Š gondolati kettősséget
mutat, amikor ezt írja: "Nagyobb dicsőség az, ha
magát a háborút öljük meg...mintha embereket
ölnénk karddal, és jobb fenntartani a békét
béke útján, mint háború
útján"(3). Nem volt azonban kétséges, hogy a
történelmi szükségszerűség
előbb-utóbb meg fogja teremteni azokat az ideológusokat,
akik e kettősségtől megszabadulva, az erőszakos
módszerekre adják szavazatukat. Ehhez az is
hozzásegített, hogy a kereszténységbe beolvadt
germán fajok vallásában a háború
megtisztelő helyet foglalt el, isteneik háborús istenek,
legkiválóbb erényeik a harci erények voltak,
és a harcmezőn való elesés a legkülönb
jutalmat biztosította a harcosnak. Amikor a 11. és 12.
században Európa népe keresztes hadjáratra indul a
"pogányok" ellen, már ezt halljuk: "...azok a lovagok és
más laikusok, akik a pogányok elleni harcban ontják
vérüket, üdvösségük
kieszközlésének új eszközével
bírnak"(4). Az események logikusan követték
egymást: a meghasonlott eszme önmaga ellen is fordul, a
külső ellenség elleni harccal rövidesen a belső
ellenség leküzdésére való törekvés
párosul, s a 13. században elkezdődnek az
inkvizíciós perek. A renaissance korában már
keresztény keresztény ellen harcol. Gúnyosan üzenhette
VIII. Henrik angol király a török ellen
segítséget kérő pápának, hogy "az
angolok nem ismernek más törököt, mint azokat, akik a La
Manche csatorna túlsó partján laknak" (5) (t.i. a
franciákat). És hogy mire jutott időközben a kezdeti
keresztény eszmét teljesen megtagadó profán
politikai művészet, azt jól ismerjük Machiavelli
gátlástalan politikai gondolkodásából. Ekkor
már teljesen világossá válik, hogy az a helyzet,
amelyet a keresztény eszmeiség megpróbált
megváltoztatni, visszavonhatatlanul konvergál a régi
állapothoz.
Egyoldalúság lenne természetesen a
történelemnek csak ezt az oldalát bemutatni
anélkül, hogy ne említenénk meg az emberiség
jobbik részének tiltakozását az egyre nagyobb
méreteket öltő, intézményesített
emberirtással szemben. A nép, amelynek bőrére ment
az urak viaskodása, mindig gyanakvással fogadta a
háborúkat "szentesítő" elméleteket. De a
szellem emberei között is volt egy Morus, vagy egy Erasmus, aki
tisztán látta a háborúskodások és
belviszályok vérontásának
értelmetlenségét. Az ő tiltakozó szavuk, vagy
életalakításuk azonban nem tudta az uralkodók
módszereit megváltoztatni. Az újskolasztikusok közben
kidolgozzák az igazságos háború
elméletét és ebben az egyházi hagyomány nem
akadályozta őket, hiszen a pacifizmust eretnekségnek
nyilvánították. Ugyancsak megfogalmazzák a
természetjog, továbbá a kettős hatás
elvét. Ez utóbbi szerint egy jó cselekedetnek lehetnek
káros mellékhatásai is, ha azonban súlyos ok miatt a
rossz következményeket is el kell fogadnunk, akkor az
erőszakos utat választhatjuk. Ez, az un. duplex effectus elve,
gyakorlatilag mindent lehetségessé tett, mivel mindegyik
küzdőfél önmaga ítélte meg;
súlyos-e egy helyzet vagy sem, és politikai vagy gazdasági
érdekek érvényesítésére mindig
készen állt az erkölcsi igazolás. Nemsokára
kialakulnak a nemzeti hadseregek, s hogy a nemzeti romantika mire képes,
jól mutatja Napóleon esztelen háborúja a "gloire"
érdekében. A mindenféle elkendőzések
és idealisztikus tartalommal való leöntések
korában reális brutalitásként hangzottak Machiavelli
utódjának, a porosz katonai teoretikusnak, Karl von Clausewitznek
a múlt század elején mondott szavai: "Az, aki az
erőket kíméletlenül használja fel
anélkül, hogy visszariadna a veszteségektől, annak
szükségszerűen előnye van azzal az ellenfelével
szemben, aki kevésbé határozottan használja fel az
erőt. ... Mérséklő elvet bevezetni a
háború filozófiájába abszurditás
lenne"(6). Jól használható elvnek bizonyult ez a
porosz-francia háborúban(7). Ezután következett
századunk, amely az erőszak alkalmazása terén is
meghozta a maga sajátos hozzájárulását: a
fajirtást. A rabszolgatartó társadalomban ugyanis a
győzők beérték azzal, hogy a leigázott
népeket katonai és gazdasági ellenőrzés alatt
tartsák, rosszabb esetben szabadságuktól megfosszák,
de életüket meghagyták(8). A 20. században azonban, az
első világháború zajában, az ifjú-
törökök kiirtották a szíriai örményeket
(több, mint egymillió embert! (9), a második
világháború idején pedig a zsidó nép
módszeres pusztítása folyt. Egyéb
vonatkozásban azt mondhatjuk, hogy a régi módszerekkel, de
sokkal nagyobb dimenzióban folyt népek, kontinensek
egymással vívott küzdelme. Európa eljutott a
klasszikus fegyverzettel megvívható csaták legmagasabb
fokára.
Talán rövid ez a történelmi
vázlat, azonban a sötét hátteret meg kellett festeni
ahhoz, hogy erre a tablóra világosabb színeket is
megpróbáljunk felrakni. A történelem égboltja
bizony igen fekete lehetett 1919. november 5- én(!), amikor Gandhi
arról írt, hogy az első világháború -
úgy látszik - csak előjátéka lesz egy
más, sokkal nagyobb háborúnak, hiszen
Franciaországban, Angliában, Amerikában csak nőtt az
elégedetlenség(10). A látszólagos győztesek
új terhek súlya alatt görnyednek(11). Korát a nyers
erő, a brutális erőszak korának tartja(12). Igen
nagy optimizmussal idézi az angol közmondást: "Every cloud
has a silver lining"(13). 1920. szeptember 8-án így ír:
"Szilárd meggyőződésem, hogy a mai Európa
nem...a kereszténység szellemét testesíti meg, hanem
a Sátánét. A legutóbbi háború minden
egyébnél világosabban bizonyította az
Európán jelenleg uralkodó civilizáció
sátáni voltát. A győzők az
Igazságosság nevében minden erkölcsi
törvényt megszegtek. A gaztett oka azonban távolról
sem...szellemi természetű, hanem durván
materiális"(14). Nyilvánvaló Gandhi szavainak
értelme, amelyben nem-marxista terminológiával mutat
rá a világháborút kirobbantó és abban
szerepet játszó tényezőkre.
Gandhi élete meg nem szűnő
erőfeszítés volt a szatiagraha (az igazsághoz
való ragaszkodás), az ahimsa (nem-ártás) és a
maitri (minden élet szeretete) elveinek
érvényesítéséért a
szenvedélyeknek és az elnyomásnak abban a
katlanában, amelynek India volt a neve. A hindu, muzulmán, angol
érdekek állandó összecsapásában,
véres lázadások és hasonlóan véres
megtorlások idején, csonttá soványodva meg tudott
maradni elvei meg nem alkuvó képviselőjének.
Bár a történelem és a társadalom
törvényeit ő sem változtathatta meg s országa
kivívott függetlenségét csakis (az
egyébként mellette felnőtt) politikus gárda
és megfelelően szervezett államhatalom
biztosíthatta, harca mégsem intézhető el pesszimista
kézlegyintéssel. Gondoljuk meg: mennyivel tisztábbá
tette egy nép szabadságküzdelmét és ennek
során mekkora erkölcsi tőkét kovácsolt az
emberiség számára. Ne feledjük: ez az első,
igazi feleszmélése a modern kor emberének arra, hogy
máskor csak erő által megoldható
problémákat türelemmel és megértéssel
próbáljon rendezni.
Gondolatai más eszmeáramlatoknál is
termékeny talajra találtak. Ezek közül
jelentőségében kiemelkedik az amerikai négerek
erőszakmentes polgárjogi mozgalma. Ennek vezetője, Martin
Luther King, "az erő-nem-alkalmazás
prófétája"(15) még sorsában is osztozott
Gandhival. Gandhi halála után 14 évvel , 1962-ben Albanyban
(Georgia), amikor a tüntető négerek megrohanták a
rendőröket, ing ezeket mondta: "Ebben a harcban nem
győzhetünk palackokkal és téglákkal". "Oly
erős fegyverünk van" - mondotta más ízben, az
erőszakmentességről beszélve - "amellyel nem tudnak
mit kezdeni. Még ha meg is ölnek minket, erőnk
van!...érezzük, hogy mi vagyunk Amerika lelkiismerete"(16). Annak
ellenére, hogy a négerek hátrányos helyzete miatt
számos kísértés érte, hogy mozgalmát
erőszakos tömegmozgalommá változtassa
(17), haláláig hű maradt cselekvési
programjához.
A négerek polgárjogi mozgalma azonban
csupán egy napjaink sokszínű, az erőszakot
ellenző szellemi, vagy társadalmi áramlatai
között. A hagyományosan háborúellenes
keresztény felekezeteken kívül egészen új,
történelmi gyökerekkel nem rendelkező mozgalmakkal is
találkozunk, mint amilyen legutóbb a hippik mozgalma is volt.
Emellett politikai pártok programjában, nemzetközi
szerződések szövegében is egyre gyakrabban fordul
elő az erőszakról való lemondás
kifejezése. Ilyen alapon törölték el egyes
országokban a halálbüntetést, s
valószínűleg ezért nem végeznek ki az
Egyesült Államokban sok, halálra ítélt
bűnözőt. Ugyanakkor egyik mozgalom sem zárja ki
fegyvertárából a szellemi harc fegyvereit, s ezen
túlmenően, a mozgalom
"vérmérsékletétől" függően vesz
részt utcai demonstrációkban, polgári
engedetlenségi mozgalmakban. A Berrigan testvérek pl. akiknek pere
most folyik, állati vérrel locsolták le a katonai
nyilvántartó kartotékjait, máskor napalmmal
gyújtották fel azokat, tiltakozásul a Vietnam ellen
folyó háborúval szemben(18). Ezek az emberek hisznek abban,
hogy cselekedeteikkel hatni tudnak az emberek gondolkodására, s az
így kialakuló közvélemény helyes irányba
tudja terelni az eseményeket. Ugyanakkor, az erőszak
ellenzői mellett kialakult az erőszakot igenlők
tábora is, szintén sokféle
rétegződéssel. Ezek hol a politikai hatalom
megragadására törnek, hol a társadalmi
struktúra átalakítását tűzik ki
célul. Elegendő, ha az 1968-as párizsi
diáktüntetésekre, a különféle
ideológiai behatásokra kialakult egyéb nyugati
diákmegmozdulásokra gondolunk. Sokkal nagyobb méretű
ezeknél egyes revansista pártok visszafogó akciója,
vagy a harmadik világ fegyveres forradalmárainak az
elnyomók ellen folytatott küzdelme. Che Guevara vagy Camilo Torrez
személyében tömegek látták politikai
megváltójukat.
A múlt szomorú öröksége
és a jelen izgalmas, de felelősségteljes
problémái egyaránt arra ösztönözték a
mai kor emberét, hogy őszintén nézzen szembe az
emberi történelem e nehéz terhével és
megkísérelje levonni a történelem tanulságait.
A felnőtté vált ember, amely a természet
alakításában már magáig az emberig ért
el, s amely manipulációs tevékenységét
már az egyén és társadalom szintén is
kifejti, hozzáfogott ahhoz, hogy a történelem kritikus
pillanatainak tudományos és művészi
analízisével megkezdje a tényanyag
gyűjtését egy új magatartás
kialakításához. Csak ez segíthet abban, hogy a
háború és béke eddig megoldatlan
problémáját lassú, pozitív
fejlődéshez segíthessük.
A hatalom és az erő analízisének
elvégzésében, az erőszak
fenomenológiájának megrajzolásában az
oroszlánrészt az írók és költők
vállalták. Szükségszerűen jelentkezett ez az
elemző törekvés a háborús irodalom első
hulláma után. A győzelmek és vereségek
patetikus, riportszerű leírása után győztes
és vesztes egyaránt befelé fordult és kereste azokat
az okokat, amelyek az emberiség eleddig példátlan
méretű fegyveres összecsapá- sához vezettek. S a
háborús cselekmények ábrázolása
sokszor már csakka kerete lett egy mélylélektani
elemzésnek, ahol az erőszak, vagy a hatalom mélyebb
természetének leírása lett a cél.
Könyvkiadásunk jóvoltából nem is
szűkölködünk ilyen jellegű külföldi
regényekben, novellákban vagy drámákban. Heinrich
Böll írásaiban például 1957 óta - amikor
első kisregénye magyarul megjelent(19),
nyomon követhetjük egy olyan ember gondolati
fejlődését, aki egy világégés
traumáját hordozva, egy életen keresztül nem
szűnik meg újra és újra megvizsgálni és
lemérni minden emberi cselekedetet. Legjobban sikerült
regénye, a Biliárd fél tízkor(20), szinte
tudatmetszetekből(Ungvári Tamás találó
megjegyzése) rakódik össze s azóta megjelent
novellái, cikkei(21) egyértelműen
állítják őt az erőszak
elutasítóinak táborába. Graham Greene
regényei mindig kitűnő helyszínrajzot adnak az
elnyomás, az erőszak, a politikai méregkeverés
színhelyeiről(22), Dürrenmatt drámái mesterien
mutatják be a pénz, a gazdasági hatalom
erkölcsromboló hatását(23). Hochw*lder
színműve(24) a paraguay-i redukciók története
kapcsán a jezsuiták vallási
államalakítási kísérletét tárja
elénk, megmutatva, hogy az állam nem nélkülözheti
az erő funkcióját. A Gramsci-tanítvány Silone
pedig azt írja le(25), hogy milyen tragikusan
végződött annak az V. Celesztin pápának a
sorsa, aki nem tudott azonosulni a 13. századi pápaság
világias, hatalmi politikájával. Folytathatnánk a
sort pl. a zsidóság sorsát s a század embertelen
fajirtásának történetét nagy
művészi erővel feldolgozó Schwarz-Bart-tal(26),
ehelyett azonban inkább két nevet említek, akiknek hazai
bemutatása még nem történt meg. G. Cesbron pl. azt
írja le, hogyan osztja meg a háború az embereket
távol a hadszíntértől, hogyan kényszerül
Albert Schweitzer átmenetileg bezárni lambarenei
kórházát, mint egy "ellenséges ország
állampolgára"(27). Egy másik könyvében (28) az
algériai háború kegyetlenségei ellen tiltakozik
és leírja azt a folyamatot, amely a becsületesen
gondolkodó franciákat e háború
ellenzőivé tette. Mindig kényes kérdéseket
vet fel és ábrázol mesterien Morris West, s ezt teszi akkor
is, amikor arra kísérel választ adni, meddig
minősíthető harci cselekménynek az ellenség
egy katonájának megölése és mikortól
közönséges bűncselekmény?(29). Az Ambassador c.
regényében(30) azt a lelkiismereti konfliktust
ábrázolja, amelyet a vietnami háború támaszt
azokban, akik belekeveredtek ebbe a céltalan küzdelembe.
Ebből a rövid és nyilván messze nem
teljes ismertetésből is kitűnik, hogy a külföldi
irodalom számos kitűnő képviselőjét
foglalkoztatja az emberi gondolkodásban és morális
felfogásban megindult erjedés művészi
ábrázolása. Természetszerűleg merül fel
bennünk a kérdés: vajon hazai íróink
érdekesnek látják-e ezt a kérdéskört,
hozzájárulnak-e a világirodalom ezirányú
vizsgálódásaihoz? Minthogy e tárgyban
ismertető jellegű cikket nem olvastam, elhatároztam, hogy
egybegyűjtök néhány itthoni munkát és
megkísérlem a bennük lévő tartalom ilyen
irányú bemutatását. Hogyan sikerült ez, az
olvasó majd megítéli; azt azonban minden bizonnyal
megállapíthatjuk: a magyar irodalom világszínvonalon
ábrázolja az erő alkalmazásának vagy nem
alkalmazásának problémáit. Az alkotások,
akár a múlt, akár a jelen vagy jövő
kérdéseit boncolják, mind az ábrázolt
konfliktusok megválasztásában, mind azoknak árnyalt
bemutatásában, az ellentétek művészi
kidomborításában magas szintet érnek el. Fokozza az
írások értékét, hogy olyan
íróink is érdemesnek tartották egy-egy kor
megrajzolását, akik személyükben mindig
elkötelezettek voltak, akik soha nem tagadták meg forradalmi
múltjukat, társadalmi alapállásukat. Ettől az
elkötelezettségtől válnak súlyossá ezek
az írások, hiszen csak annak van hiteles, egyben reális
értékű megnyilatkozása, aki maga is érezte,
hogy a történelem sodrában mekkora felelősséget
jelent ilyen vagy olyan eszköz választása. Az
írásművek áttekintésére
különféle szempontok kínálkozhatnak. Tekintettel
arra, hogy a korábbiakban már egy rövid történeti
vázlatot adtunk, rendezzük el őket az ábrázolt
események kronológiája szerint.
Kezdjük a sort Déry Tibor 1966-ban írt
regényével, "A kiközösítő"-vel(31), amely
a 4. századba vezet bennünket. Abba a korba, amelyben
megkezdődött az egyház és a római
államhatalom összefonódása. A regény Ambrusnak,
Milánó püspökének életrajza. Az
író játékos, könnyed hangvétele
mögött súlyos problémát feszeget: hogyan tudja
Ambrus, a szentéletű püspök, összeegyeztetni
hitének alaptanítását az áriánus
eretnekek ellen folytatott harccal, a barbárok elleni küzdelemmel
és hogyan képes alkalmazni a diplomácia fondorlatait a kor
hatalmi erőviszonyai között. Déry szellemesen mutatja
meg Ambrus elméleti kettősségét. A
felszenteléskor minden vagyonát szétosztó
püspök egy későbbi beszédében
nyíltan állást foglal a magántulajdon ellen
és azt Isten és a természet rendje ellen valónak
mondja, amely a szentírással is összeférhetetlen,
mivel "a vagyon...a bűn gyökere...mely gáncsot vet az
igazság...a hála s a barátság
kifejlődésének...az emberi lélekben." Másnap
pedig elmondja, hogy nem minden vagyon bűnös, mert "a vagyon...a
jó gazdagot feltámogatja az erény
útjára"(32). Ez a tudati kettősség a hatalom
értékelésében is megmutatkozik, s
különösen érzékletesen ábrázolja ezt
Déry, Ambrus és Theodosius vitájában. A
püspök egyszer azt képviseli, hogy a "hatalomvágy az
ördögtől való bűn, s a
királyságok...bűnben fogantak" másrészt
leszögezi, hogy a "fennálló körülmények
között...mégis szükség van a
királyságokra és
császárságokra...igazságos fejedelmekre"(33).
Egyidejűleg képviseli, hogy a császári hatalom
Istentől van, másrészt az ördögtől
való. Egyszer azt mondja, hogy az értelem és a
természet Istentől van, máskor azt, hogy az
ördögtől. Elítéli a rendbontás olyan
megtorlását, amely ártatlan emberek életét is
elveszi, máskor azonban maga is okozója lesz emberek
halálának. Az ilyen hatalmas poláris
feszültségben élő Ambrus halála előtt
egyetlen alapproblémával küzd:"...helyesen
éltünk-e?" "Milyen világot hagyunk hátra?"(34). Az
író csevegő hangja nem tudja elnyomni azt a
messziről is idecsengő kérdést: hogyan kell
élnie az embernek, ha egy jobb világot akar hátrahagyni?
Erőt kell-e alkalmaznia vagy sem?
Ezt a kérdést az Ambrus halála
utáni időben eldöntötte a keresztény
világ, s mire elérünk az 1243-as évhez, már
túl vagyunk a keresztes hadjáratokon is. Illyés Gyula a
"belső tisztogatás" korába vezeti el az olvasót(35),
a Pireneusok hegycsúcsai közé, ahol Montségur
vára magaslik. A várat kis létszámú,
katonákból, lovagokból álló sereg védi
az ostromló keresztesek ellen. Nemcsak a várat védi azonban
a helyőrség, hanem menedéket ad a magukat "katharoknak",
azaz tisztáknak nevező eretnekek egy csoportjának is. A
regény a vár védelmét, majd kényszerű
feladását írja le. Három embercsoportot rajzol meg
Illyés. Az egyik oldalon a keresztesek állnak, akik az
összefonódó állami és egyházi
érdekeket szolgálják. Legfontosabb feladatuknak az
eretnekek szellemi és, ha kell, fizikai
megsemmisítését tartják. Törekvésük
mindenképpen rossz, még akkor is, ha az író az egyes
jellemek megformálását elég árnyaltan is
végzi el. Legrokonszenvesebb közöttük Gérard, aki
előtt a "Szent Anya édes képe ragyogott"(36), amikor kardot
kötött, hogy a szeretet tanát terjessze. A magatartások
másik pólusát a katharok képviselik, akik teljesen
az erő-nem-alkalmazás hívei. Nem foghatnak fegyvert
és nem ölhetnek. Mégis optimisták, mert hisznek abban,
hogy a rájuk bízott tanítás akkor is élni
fog, ha kiirtják őket. A tanítás
halálát ugyanis nem képviselőinek halála,
hanem meghasonlása okozza. "Előttünk a példa, hogy
még a Jó Igét kapott Egyház is mire jut, ha hite
győzelmét erőszaktól várja - mondja En Marty,
a katharok püspöke(37). Lehetetlen e helyen King szavaira nem
gondolni. És talán optimistábbak lehetünk az
írónál. Az igaz, hogy népeket ki lehet irtani,
azonban az általuk hordozott eszme kerülő utakon(38) is
tovább élhet, újjászülethet. A katharok mereven
puritán és a keresztesek gátlástalan
magatartása között áll Perella, a lovagi erények
szellemében nevelkedett és élő
várkapitány. Š a kor becsületes, de ugyanakkor
reális gondolkodású emberének
megtestesítője, s ezért is érdekes számunkra
az ő sorsa. Tragédiáját az okozza, hogy nem tudja
átvenni az ellenség módszereit: a hitszegést, az
erőszakot, a gyilkolást. Csapdában érzi
magát: ha megőrzi
becsületét, meghal; viszont "az élet maga a
mocsok"(39). Ezért vállalja az egyenlőtlen
védekező harcot és bukásában csak azt
érzi vigasznak, hogy becsületesebb a kínzottak
táborába tartozni, mint a kínzókéba.
Még bosszúra sem gondol, hiszen attól "megint csak a
bűn dagad korláttalanul az égig...pokol sötétbe
burkolva a földet"(40).
A kereszténységen belüli harcok
továbbra sem szűntek meg. Kétszáz év
múlva elkezdődött a husziták elleni
vallásháború. Ezt a kort Sánta Ferenc mutatja be "Az
áruló" c. kisregényében(41). Az író
egy éjszakára négy embert idéz meg:
Václáv Jaseket, a császári zsoldosból lett
huszita harcost, Jan Zsitomirt, aki huszitából vált
császári zsoldossá, Eusebiust, a papot és egy
parasztot. Az öt ember képzelt dialógusaiban, néha
szenvedélytől fűtött kitöréseiben, az
író mesterien ábrázolja az erő
alkalmazásának vagy nem alkalmazásának szinte teljes
problematikáját. Ebben a másfélszáz oldalas
könyvben megtaláljuk mindazokat az érveket, amelyeket az
egyes álláspontok képviselői pro és kontra
fel szoktak hozni. A Sánta által megrajzolt emberek
közös vonása az, hogy boldogok akarnak lenni. Az ember itt a
földön akarja a boldogságot, csak ennek van fontossága.
Sánta alakjai, csakúgy, mint Déry püspöke,
tudják, hogy az ember boldogsága attól függ, hogy
hogyan él, ameddig él. A boldogságnak
különböző útjait látják a
szereplők. Jan és Václáv az igazság
keresésében, illetve az igazság diadalra vitelében
élik meg a boldogságot. Eusébius az élet
problémamentes élvezetét ajánlja. Az
író személyében a töprengő, éjjel
lámpafény mellett, könyvei fölött virrasztó,
egyelőre még el nem kötelezett embert rajzolja meg
Sánta. Mindegyik embertípus a maga útján akar
eljutni a boldogsághoz; nem lesz boldogabb, ha mások
erőszakkal akarják elképzelésüket
rákényszeríteni. Ezeknek az embereknek a cselekedeteit azok
a csúcsértékek határozzák meg, amelyek
szolgálatába álltak. Sánta szereplőinek
különféle csúcsértékei vannak. Ilyen pl.
az igazság, a jó, az érvényesebb igazság, a
tisztességes élet, az egész emberiség java, az
emberiség boldoggá tevése, tisztességes rend,
jó élet, az élet javai, az anyák gyermekeinek
felnevelése. A csúcsértékekért a
szereplők elkötelezték magukat. Eszközeiket,
módszereiket ennek függvényében
választják meg. Kétfajta, jól
megkülönböztethető eszközosztályt
állapíthatunk meg. Az erőszakos módszerek
közé a karddal vagy bíróilag hozott
ítéletet, puskával, késsel, dárdával
történő ölést, mindenféle
kínzást, tömegre való lövetést, fejek
leütését sorolhatjuk. Ezenkívül a
hatalomért folytatott fegyveres harccal, ill. országok
vérbeborításával találkozunk. Az
értelmet kell használni kard helyett, egymásra kell
figyelni, azt kell keresni, ami összeköt, nem azt, ami
szétválaszt. Ész és belátás
türelmét kell alkalmazni az igazság közös
felderítésére. "Mondd a szót...hidd, hogy
megfogan!", mondja egy helyen(42) Jan Zsitomir. Békesség kell, nem
szabad a kardot kézbe venni, nem szabad verekedni, embert irtani.
Mindkét fél bírálja a másik fél
által alkalmazott módszereket. Az erőszakot
alkalmazók világosan megmondják, hogy eddig még
egyetlen császár sem hagyta el trónját, hogy oda az
észt ültesse. Az emberek mindig hirdették a jót
és az igazságot s ehhez néha maga az uralkodó is
segített, azonban a népet mindig erővel féken
tartotta. A jó vagy az igazság hirdetői
legtöbbször börtönbe kerültek és gyakran
megölték őket. Vannak tűrhetetlen helyzetek, amikor a
béke minden áron való megőrzése a
halállal egyenlő s ilyenkor az erő nem
alkalmazását csak a nyárspolgárok vagy a
gyávák hirdetik. Václáv Eusebiusszal szemben
Krisztusra hivatkozik, aki indulatában maga is korbácsot ragadott.
Az erőszak alkalmazása ellen a következőket halljuk.
Az erőszak nem becsüli az értelmet, sírást
idéz elő, új nyomort, ellenerőszakot szül.
Értelmetlen dolog évtizedenként vérbe
borítani a földet, hiszen miatta mindig a nép húzza a
rövidebbet, mivel a harc elpusztítja az értékeket,
gátolja a gazdasági fejlődést. Gyermeket,
apát, vőlegényt öl meg, több embert
pusztít el, mint a kolera vagy a pestis. Pusztítja az
életet! S az emberek egymásközti vonatkozásában
évezredek óta nem vitte előre az emberiséget. Az is
megtörténhetik, hogy az erőszakos módszer nem
szolgálja a csúcsértéket, mert pl. igen gyakran csak
nehezen
dönthető el, kinél van az igazság,
ha egyáltalán eldönthető.
A módszerek szembeállítják
képviselőiket. Az erőszakot nem alkalmazók sorsa
börtön, bilincs, máglya, mivel azt, aki nem fog fegyvert, hogy
maga is öljön, megölik. Az erőszakosak falkában
üldözik a békést, aki nem akar ölni. Az
erőszakot alkalmazó gyűlöli azt, aki gondolkodik.
Szomorú aktualitása van ezeknek az érveknek, elég
csak King meggyilkolására gondolni.
A mindennapi életben általában nem a
csúcsértékek hirdetése folyik, hanem cselekszenek az
emberek. A külső szemlélő a cselekvések
alapján visszakövetkeztethet arra az elsődleges elvre, ami az
embereket irányítja. Az író az emberi élet
értékeléséről látszik
tanúskodni. Az emberi élet magasfokú
megbecsülése nevében ítéli el a
keresztények magatartását. A keresztény ugyanis hisz
Istenben, akit Igazságnak tart és aki megtiltotta az
ölést Éppen ezért a keresztény
számára botrányosnak kellene lennie a keresztények
háborúskodásának. Ha ugyanis két
keresztény sereg küzd egymással, melyik oldalon áll
Isten, aki maga az Igazság? Csak az egyik oldalon állhat.
Ezért a háborút igazoló papok és
püspökök becsapták a népet. S ott a másik
probléma, megbocsátja-e Isten a bűnöket, ha a
császárivá lett huszita most már Isten
nevében gyilkol? Egyféleképpen gyilkos,
másféleképpen pedig nem az? Hitelesíti a magasztos
eszmény a gyilkolást? A történelem szerint mindig
annyi magasztos eszme volt, ahány ország, s ezért
aztán az emberölés megmaradt. Václáv és
Zsitomir egyaránt azt hiszi, hogy Isten ítéletét
hajtja végre, tehát az Š szolgálatában
végzett ölést nem is tartják bűnnek.
Az elvekért harcoló emberek mellett ott
találjuk a paraszt alakját is. A szegény ember eleve
gyanakvó az erőalkalmazókkal szemben. Ezek mindig azt
hirdetik, hogy az ő javát akarják és őrajta
is az igazságot és a tisztességet kérik
számon. A szegénynek mindkettő bajt csinál: az egyik
kecskét az egyik, a másikat a másik fél viszi el. A
paraszt sorsa az újratermelés. A háborúban
elpusztult értékeket kell újra
előállítania: selymet, posztót, kastélyt,
falat, kincset, templomot. Hamarabb meglesznek ezek mind, semmint neki a feje
felett ki lenne cserélve a zsindely. Ezért a paraszt lapul,
reálpolitikus: az egyiknek ezt, a másiknak azt mondja. Tudja, hogy
ez nem nagystílű életvitel, de nem tartja véteknek. A
lopásért nem veti meg magát, hiszen úgy érzi:
többért is megdolgozott. Azt, hogy nem háborúskodik,
nem tartja gyávaságnak; több erőt követel
tőle, nagyobb áldozatot jelent a szegénységgel
vívott harc, a kilenc gyerek felnevelése.
Mint mondottuk, Sánta igen magasra
értékeli az emberi életet. Egy évvel
később megjelent regénye, "Az ötödik
pecsét"(43), is ezt látszik megerősíteni. A mű
története aránylag röviden elmondható. A
második világháború végén vagyunk. Egy
kisemberekből álló vendéglői
asztaltársaságot besúgás miatt a nyilasok elfognak,
és csak akkor hajlandók őket szabadon bocsátani, ha
egy szabotázscselekményt elkövetett s ezért
halálra kínzott, éppen haldokló munkást
megpofoznak. A történet szereplői, akik korábban sokat
vitáztak a becsületes magatartás
módjáról, most hősökké válnak
és megtagadják ezt az embertelen cselekedetet. Egy kivétel
van csak, Gyurica, az órás, aki megüti a felakasztott embert.
Az ő cselekedetét azonban maga az olvasó fogja igazolni:
egy tucatnyi magára hagyott gyermeket rejteget a lakásán.
Gyurica az önbecsülését áldozza fel azért,
hogy a gyerekek éljenek. Ebben a regényben is szót kap az
ember boldogság-igénye. Kovács, az asztalos
mondja:"...azért születtem a földre, hogy boldog legyek. ...Ez
az élet legnagyobb parancsa!"(44). De hogyan legyen boldog az ember a
fasizmus korában, amelyről azt mondja Király, az
ügynök: "Ebben a világban nem lehet élni!"(45). A
tények igazolják, hogy az embertelen világban köznapi
értelemben vett boldogság nincs, csak vívódás
a problémákkal a hatalom erőszaka alatt. A szereplők
megpróbálják elképzelni magukat egy másik
világban és azt vitatják, hogyha újra
születnének, a hatalom emberei szeretnének-e lenni, vagy mint
most, egyszerű kisemberek. Pontos lélekrajzzal
ábrázolja itt az író alakjainak belső
vívódását. Azért hiteles ez a rajz, mert
korunk felelősséggel gondolkodó emberének
lelkivilágát tükrözi. Erre a kérdésre
ugyanis nem lehet "kapásból" válaszolni. Kovács pl.
a hatalom nélküli ember ideális típusát
választaná. De nincs egyedül. A többiek
szenvedése miatt "elszorult torokkal és forró
homlokkal"(46) gondolatban "a másikat" választja, bár
érzi, mennyire gyenge ebben a pillanatban. Jól emlékeztet
ez a jelenet Greene Mr.Smith-ére, aki határhelyzetben,
felesége életéért, elveivel ellentétben,
ölne is, de nagyon bánná(47). Az embernek úgy
tűnik, hogy míg egyesek ma is választják az
erőszakot, az erkölcsileg legfejlettebbeknél új
mozzanat jelentkezik: már nem igazolják ezt és
szomorúak emiatt; mert tudják: határesetben nem biztos,
hogy hűek tudnak maradni ideáljukhoz.
Igen, a huszadik század első felének
vége felé járunk már. A két
világégés után az emberek ösztönösen
fordulnak az olyan új gondolatok, társadalmi berendezkedési
formák és morális magatartások felé, amelyek
ígéretesnek látszanak egy új
világégés elkerülésére. Ebben az
atmoszférában sokakat ragad meg Gandhi tanítása,
amely már ismertté vált az egész világon.
Sokat vitatják, szenvedélyesen foglalnak állást
mellette és ellene. Sokszor legjobb barátai, politikai
harcostársai támadják nézeteit.
Egyéniségének varázsa, valamint a
körülötte kavargó rendkívül érdekes
és ellentmondásokkal teli társadalmi viszonyok
ábrázolásának vonzása alól
Németh László sem tudta kivonni magát. "A
történelem eszközei" című, 1962-es
tanulmányában(48) így ír erről:
"Gandhi...nevét...a német időkben írtam le
először, mégpedig mindjárt jelszószerűen:
új európai gandhizmusra van szükségünk. ...Gandhi
életét sikeres életnek...tekintettem; ő
bizonyította be, hogy steril eszközökkel, az erkölcsi
magasabbrendűség fegyverével is lehet történeti
győzelmet elérni"(49). Később kiderült, "hogy
életének vége Gandhit sem kímélte meg a
kételytől(50). Halála előtt fogja el a
félelem, hogy nagy történeti kísérlete, amely
arra irányult: lehet-e nem történelmi eszközökkel
is történelmet csinálni, van-e...nem machiavellista
politika"(51), sikertelen lesz.
E tanulmányban megfogalmazott gondolatait
Németh László művészileg a "Gandhi
halála" című drámájában dolgozta
ki(52). A dráma kezdetén megtudjuk, hogy India rövidesen
függetlenné válik, ám éppen a területi
és vallási problémák megoldása miatt "a
levegő tele van füstölgő gyűlölettel"(53).
Gandhi még optimista: bízik az emberben, a
belátásban. Azzal indul el Noakaliba, az ottani
vérengzések lecsillapítására, hogyha az
egymást gyilkolók szívében helyre tudja
állítani az egységet, a testvériség
érzését, akkor"...a politikai indulat tehetetlenné
válik; India...mint a népek békés
együttélésének a példája fog az emberi
nemnek világítani"(54). Noakali dzsungeljében azonban
elfogja a kételkedés a szatiagraha erejében. Itt
látja, hogy ami számára az erősek fegyvere volt, az
a tömegek számára csak a gyengék passzív
ellenállása, engedetlensége. A felszabadulás
után az ember igazi természete kitörhet és "az
igazság bajnokából előbújhat a
fékentartott gyilkos"(55). A történtek ezt a jóslatot
igazolják s ezért is keserű 78-ik
születésnapján. Érzi, hogy a történelem
vastörvényei átvették az uralmat és ő
már csak "magányos hang a pusztaságban". Szeretne
inkább kilépni ebből a világból "mintsem
gyámoltalan tanúja lenni az állattá vált
ember mészárlásainak"(56). Látnia kell, hogy a
vezetők sem tudják a hatalom megragadása után a
szatiagraha elvét alkalmazni s ezért ítéli Nehru
politikai módszereit "európai machiavellizmus"-nak "egy kis hazai
képmutatással leöntve"(57). Még egy utolsó,
látszólag sikeres erőfeszítést tesz a
szenvedélyek lecsillapítására, azonban a
felkorbácsolt vallási-politikai szenvedély hamarosan
fegyverrel oltja ki életét. Németh László
Gandhi, de egyben az emberiség céljaként egy nagy feladatot
jelöl meg: "Megtalálni a magasabb elvet, amelynek alapján a
sok kis nemzeti, vallási érdek, amely a maga körében,
persze, mind jogos, egybehangolható(58). Ennek az elvnek a
kutatása különösen jelentős az
atomháború veszélyében élő ember
számára. "Az emberiség vagy öngyilkosságot
követ el, vagy eldobja a fegyvert, s akkor , ... az igazsághoz
ragaszkodás - az erőszak nélküli
ellenállás - lesz az egyetlen szablya, amellyel valamiért
harcolni lehet"(59). Németh László Gandhi ilyen
irányú törekvéseinek kudarcát mutatja be azzal,
hogy a kísérlet még nincs lezárva. Ezért
Zsinnah állítása, miszerint Gandhi
elképzelése "Inkább utópia, mint
valóság"(60), nem nyert bizonyítást.
Mielőtt az idő egyenesén
továbbhaladnánk, vessünk egy pillantást
néhány olyan írásműre, amely nem egy
meghatározott korra szorítkozik, hanem inkább
általában tekinti a történelem folyamát.
Horváth Béla pl. "A megváltó üzenet"
című versében(81) végigkíséri ezt a
sötét vonalat, amely áthúzódik Európa
kétezer esztendején. Keserűen állapítja meg,
hogy az emberiség semmit sem jutott előbbre az időben az
erőszakról való lemondás terén:
"Európa minden városát / Porig égették a
keresztény katonák. / A svéd király vagy a
pápista herceg / Isten nevében tűzzel-vassal így
teremtett / Egyszer protestáns, másszor katolikus rendet. /
Egymást gyilkolja kétezer éve / Európa minden
keresztény nemzedéke." "A szent birodalmi korona"
című versében az államnak és az
egyháznak a keresztény császári koronával
jellemzett összefonódása a népnek csak "könnyet
és vért" hozott "sok századon át"(62). Éles
szemmel látja, hogy a múlt árnya mennyire
rávetődik a jelenre is s ezért szenvedéllyel ostoroz
minden maradi vagy képmutató magatartást. Leleplezi azokat,
akik "...megállapítják, hogy az embereknek / Efféle
szervezett legyilkolása / Nem fordul elő többé sohasem
/ Mivelhogy itt az új világ." (Évforduló) (63), s
ennek ellenére semmit sem tanultak a történelemből,
magatartásuk semmit sem fejlődött.
Horváth-hoz hasonlóan Vas István is
ábrázolja a hatalomért folyó évezredes harc
egyházi vonatkozását. Katakombák című
verse(64) gyors kézzel odavetett történelmi vázlat s
egy megállapítás: az üldözésektől
megszabadult egyház maga is hatalomgyakorlóvá vált.
"...S aki túlélte, maga öletett / És részt
kapott az örök hatalomból". A költő
látomásában ez "unt cirkusz! Vasszabály! /.../
vezeték fut születő koromba. / Keserű, torz
tapasztalást felel / Gyötört agyamnak minden katakomba". Az az
ember, aki a vasszabály szorításából ki akar
törni, így imádkozik a Szent Péter templomban: "...A
történelem önmagába / Visszaforduló,
sötét / Nevetséges csavarmenetét / Törd te
szét, /.../ A buta bestiát, a gőgöt öld meg / ...
/ Óvj meg minket a hatalomtól!"(65). Tiszta hang ez, amely az
ember bensejében élő vágyat fejezi ki. Csak a
boldogságát szenvedélyesen kereső ember lökheti
el a történelem terhét ilyen elemi erővel, még
akkor is, ha esetleg nem lát tisztán, hogy van-e megoldás
és mi az? Azt azonban érzi, hogy ez a vasszabály bilincs az
emberiség testén, ez az önmagába visszaforduló
és éppen ezért nevetséges csavarmenet nem
fejlődés, hiszen nem is csavarmenet, csak körforgás.
És itt lelhetjük fel a költemény optimista
magját: szakítsuk meg a kört és ha nagyon kis
menetekkel is, de alakítsuk csavarvonallá. Ha ennek
egyelőre csak igen kis eredménye mutatkoznék is, akkor is
új helyzetben vagyunk: minőségileg más,
fejlődésre képes modellel dolgozunk.
Illyés Gyula
vizsgálódásának tárgya nemcsak az
elmúlt két évezred, hanem egyenesen az emberiség
egész ismert története. A "Himnusz a nőkhöz"
című versében(66) erős nyomatékkal
hangsúlyozza a nő különös erejét. Ők
azok, akik gyengék, törékenyek, életüket is
csendben elégetők. Ennek ellenére ők azok, akik
diadalmaskodnak az idő felett, "akik lebírhatják az
időt". Mert ők szülik és ők
ápolják az életet. A hatalom ideig-óráig
megőrizheti magát, azonban hiába törekedtek
örök fennmaradásra az asszír és sumér
pillérek, a sziklakockákból rakott erődök, a
bronzpajzsok, a fejedelmi paloták és templomok. Ellepte
őket a por, a homok, romokká váltak, fű nőtt
rajtuk. A királyok és hadvezérek, "a fegyverek, a
szúrók és lövők" nem képesek
lebírni az időt, elmúlnak. S ezért
különös jelentősége van minden olyan
cselekvésnek, amely elsődleges céljának az emberi
élet fenntartásának szolgálatát
választja. Az ilyen cselekvések Sántánál is
magas erkölcsi minősítést kaptak és
véleményem szerint az élet tisztelete olyan
magasrendű eszmény, amely Gandhi értelmében is
"magasabb elv" lehet korunk különböző irányú
cselekvéseinek összehangolására.
Még egy cikket említek meg, amely azon
túl, hogy az elmúlt negyedszázad
történetét néhány jól
választott szempont alapján tekinti át, egy
mozzanatában bizonyos kibontakozási lehetőségre
mutat rá(67). A cikk írójának életében
a forradalom volt és maradt a legfontosabb rendező elv.
Felfogásának lényege fiatal kora óta sem
változott. Ámde a ma bonyolult viszonyai között
forradalmárnak lenni nem könnyű dolog. A
felelősséggel gondolkodó ember nem is hajlandó
akármilyen forradalomra. A szerző tiszteli pl. Che
Guevarát, de Európában társadalmilag
elutasítja. Dél-Amerikában haladónak,
Európában retrográdnak tartja. Az Európában
alkalmazandó forradalmiság "a társadalmi viszonyok
fejlettsége következtében" - nem lesz, nem is lehet ilyen
"tiszta". Bár Vitányi ezt a felfogását egyéb
vonatkozásban nem fejti ki, mégis azt gondolom, hogy
álláspontja azért érdekes, mert benne rejlik a
társadalmi cselekvés egy lehetősége: bizonyos
jól körvonalazott célok "nem tiszta" eszközökkel
való elérése. Ha egy kérdésben az
érdekelt felek, saját meggyőződésük
fenntartása mellett, mások érdekében - ilyen
approximatív (jobb ez a szó, mint a
félreérthető "nem tiszta" kifejezés)
eszközökkel közelítik álláspontjaikat, ez
alkalmas arra, hogy kérdéseket holtpontról
elmozdítsanak. Minden approximatív megoldás
erőszakmentesen oldja a feszültségeket is és a
kibontakozás számára egy új dimenziót, az
idő dimenzióját nyitja meg. S az időben kibontott
probléma már spirális, evolutív jellegű s
végső soron mindig az emberiség életét
szolgálja.
E kitérés után lapozzunk jó 20
évet a Gandhi halála utáni időben. Miközben
arról vitatkozunk, hogy miféle forradalmiság az, amelyet
itt és ma képviselni kell, szerte a világon alakulnak
forrongó, lázongó csoportok különféle
ideológiák képviseletében. Ezek nagyon sokszor
destruktív szerepet játszanak, mivel az erőszaknak
semmiféle gátat nem vetnek. Ilyenformán az emberiség
morális fejlődésének ellene dolgoznak. Egy ilyen
lázongó gyülekezetbe vezeti el olvasóit Déry
Tibor(68). A színhely: Kalifornia, pop-fesztivál; idő:
1969. december. A történet egyszerű: egy férfi keresi
hazulról elszökött feleségét a fesztivál
háromszázezres tömegében, hogy az
erőszaktól és a kábítószerektől
megmentse. Bár megtalálja, az asszony újra eltűnik, s
a férj nem tudja a kábítószer okozta
haláltól megmenteni. A férj és néhány
más szereplő monológjából, illetve
párbeszédéből elevenen bomlik ki a
kábultság és a nyers brutalitás sajátos
egyvelegének képe: a pop-fesztivál. Az író
szembefordul az indulatok ilyen szabadjára eresztésével.
Állásfoglalása azonban nem egyszerű
tiltakozás, hanem gondolati munkával is párosul.
Déry általánosabban (bár emiatt
kevésbé praktikusan) elemzi az erőszak jellegét,
szinte annak transzcendens gyökerét keresi. Azt vizsgálja,
emberhez méltó életet élünk-e? Gondolatait
talán az egyik női szereplő, Beverley, foglalja össze
legtalálóbban: "Hová kapaszkodjam vissza, hogy megleljem
azt a balul képzett sejtet, amelyből a gonoszok menete
útnak indult a világot birtokába venni?
Mivel már meghalt..." (t.i. az asszony) "...jogosult a
kérdés, elégtelenek vagyunk-e rendet teremteni a
földön... A természet vétette el bennünk a
célját, ha ugyan volt célja, vagy mi hamisítottuk-e
meg, amit a kezünkre bízott? ... Egy kísértet
járja be a földet, visszanyesett ösztönökkel,
elferdült értelemmel, melyek egyességre nem juthatván,
belülről falják üressé minden tisztes
szándékunkat és cselekedetünket. Jogosult a
kérdés: tehetetlenek volnánk hát? Minden
újrakezdésünk döghalálra
ítélve?"(69).
Dérynek ezek a gondolatai, ez a jogos aggodalom az
emberiség életéért, már a jövő
felé nyit ablakot. Mit várhatunk az atombomba
világától? Van-e lehetőség a
történelem unt körforgásának
megváltoztatására? Ebben a kérdésben
lehetünk optimisták, de borúlátók is,
csakúgy, mint Déry Tibor és Illyés Gyula
közös kötetének(70) egymással
párbeszédet folytató szereplői. Ha Déry
mondanivalójának sötét oldalát
nézzük, akkor azt kell megállapítani, hogy bár
az emberiség mindig békében és boldogságban
szeretett volna élni, mégis a boldogság "szabott
ára" mindig "a vér" volt: "csak az boldog, aki hadat visel"(71).
égy tűnik, arra vagyunk rendelve, hogy öljünk akár
dühből, akár "fontolva haladóban"(72). Ezt igazolja a
Biblia lapjaitól kezdve az egész történelem és
félni lehet tőle, hogy a Holdon is ölni fogunk. Ölni
kell, mert a termelő erők hatalma alatt állunk.
Hiába említi Somogyjád a szelídeket,
csöndeseket, szerényeket, ártatlanokat, Kakukháza nem
hisz abban, hogy az emberiség sorsán változtatni lehessen.
Mindig lesznek egyes rögeszméknek hőseik, s ezek
"jóindulattól és igazságtól dagadozva
kiontják egymás belét"(73). Déry nem túl
optimista a jövőt illetően, mégsem látja
lehetetlennek, hogy az eszmék "miért ne foghatnának kezet,
hisz van nyelvük ... és fülük", hogy
megpróbálják megérteni egymást. Van
lehetőség arra, hogy az eszmék ne vezessenek
emberölésre, ha "méltányosak" vagyunk(74).
Somogyjád úgy véli, hogy egy kis szeretettel
kijuthatnánk a pokolból. Az író is
cselekvésre serkent. "Fogjunk hát össze, Káin
és Ábel tisztes utódai! ... égy tegyük a
dolgunkat, ...hogy félelem nélkül
szembenézhessünk kételyeinkkel. .. Kössünk
békét a mai nappal, hogy a holnapit
megérhessük..."(75).
Ugyancsak két felfogást állít
szembe Illyés Gyula is, de ő a kezdetben szembenálló
nézeteket nagy írásművészettel vezeti egy
közös cselekvési programban megvalósuló
feloldás felé. A páros számozású
versszakokban ő is ábrázolja a történelem
gonosz körforgását: úgy lesz a jövőben is
"minden, mint, egykoron?"..."éppoly boldogtalanul, mint eddig?!" s "kerge
/ mutató gyanánt körbe "fog száguldani" a
Teremtés nagy Elve / egy vak óralapon?!" (76). De ezzel a
borúlátással szemben egyre szélesebben bontakoztatja
ki egy új élet lehetőségét. "...ha eddig
eljöttünk...miért ne mehetnénk még tovább
is?"(77). S mit tanácsol? A világ
megjavítását magunkon kezdjük. Dolgozzunk,
figyelmeztessünk, segítsünk: "...minden, ami a világnak
valahol örömet ad, .. lépcsőfok mind, mind
fölfelé". Hogy mikorra érünk fel, azt nem látjuk
előre. Azt azonban tudnunk kell: "Hogy mikor indulhatunk. S honnan.
/Mikor?/ Helyből. Azonnal"(78). Mielőtt még eljönne a
"harag napja", mielőtt még robbanna az atom "kezdjük itt a
legmélyből, /hűségünk erejéből/,
léptenkint, mint lehet, /újra az életet"(79).
Ha következetesen ragaszkodtunk volna az időbeli
sorrendhez, úgy elsőként kellett volna foglalkoznunk
ismertetésünk utolsó munkájával,
Kodolányi "Vízözön" c. regényével(80),
mivel az író a könyv cselekményét az
emberiség történelem előtti múltjába
helyezi. Maga a regény is korábban keletkezett,
első szemelvényeket a 45 utáni
Válaszban láthattunk belőle,
mint a korábban említett írások.
Azonban mondanivalója annyira magán viseli korunk gondolati
jegyeit, hogy jobbnak látszott ezen a helyen beszélni róla.
Kodolányi a Folyamköz két ősi városának,
Erech és Szurippak városállamainak küzdelmébe
állítja Utnapistim, a Nagyszerű, alakját és
gondolatvilágát, amely igen rokon Gandhi
erő-nem-alkalmazási eszményével. A
történet kezdetén az égen már feltünt egy
világkatasztrófa jele, a hatalmasságok azonban erre
ügyet sem vetve, úgy akarják életüket folytatni,
mint eddig is tették. Egymással folytatott küzdelmük a
királyságok évezredeken át folytatott
önző, hatalmi torzsalkodásának
típuspéldája. Viszálykodásuk
leírásában Kodolányi maró gúnnyal
mutatja meg a világ változatlan körforgását.
Hol az egyik, hol a másik ellenfél győz; győztes
és vesztes hajszálpontosan ugyanúgy viselkedik, ha
őrá jut valamelyik szerep. A harcoló felek mindegyike hisz
abban, hogy az igazságot viszi diadalra, s a vesztes nem érzi
magát bűnösnek, csupán legyőzöttnek. A
háború híveinek érvei ismerősen csengenek
fülünkben. Azag Aja (az erechi főpap) szerint "Anu" (az isten)
"...nem kívánja, hogy az ő szent
felségéért vívott harcról lemondjunk...
Hatalmunkat, erőnket azért adja, hogy országunkat,
városainkat megdönthetetlen falakkal
övezzük...akaratunkkal uralmunk alatt tartsuk a földet... Ha
pedig mindenről lemondanánk...úrrá lenne
fölöttünk Anu ellenségének...népe, falainkat
földig rombolná...földünket sóval hintené
be,...földönfutók lennénk,...összeomlana az
emberiség szép rendje... Ezt nem akarhatja Anu, a mi Égi
Atyánk"(81).
Az erechi főbíró szerint "Anu
szavát követni annyi, mint Anu törvényeit megtartani
és megtartatni, ez pedig csak úgy lehetséges, ha a
világon széltében-hosszában kiterjesztik a
törvények uralmát, viszont ez meg csak hatalom
segítségével történhetik, ámde ha
lemondunk a harcról, a fegyverről, a hatalomról, a
törvények uralmát sem terjesztük ki, viszont így
megtagadjuk
Anu parancsát..."(82). Lugal, a szurippaki
főpap-király azt mondja, hogy "az emberek...időben
élnek... Ami következik, nem tartozik rájuk... A
háború az idő pillanatainak dolga. Meg sem
értenék tehát, ha azt kivánnók
tőlük, hogy hagyják abba. ...Hadd éljék
tehát a mulandó életet a maguk módja szerint." Az
istenek kegyetlenek: "háborút s élő emberi
szíveket" akarna. "Adok tehát háborút s
élő szíveket a nép nevében"(83).
Mindnyájukkal szemben Utnapistim fogalmazza meg, mi
az, amit az emberiségnek tenni kell, hogy a
világkatasztrófától megmeneküljön.
Tétele paradoxnak látszik, mivel azt javasolja Erechnek, hogy
"Használja értelmét az értelem
elűzésére, s kövesse, amit a szívében
lakozó Anu parancsol."(84). Más helyesen azonban kibomlik a mondat
jelentése. Lugal kérdésére:"Mi lenne tehát az
a nagyobb erő és tudomány, ami méltó lenne
hozzám emberhez?" Utnapistim így válaszol: "Lemondani
erről az erőről, erről a hatalomról. Ezt a
hangyák nem tudják. Csak ember tudhatja"(85). Más helyen:
"El kell fordulnunk a hatalomtól...a
varázstudománytól, a fegyvertől, s meg kell
találnunk magunkban s egymásban Anut... Meg kell találnunk
a hajdani Aranykort...Anu az életet akarja s nem a
halált!"(86).
Lugal makacsul ragaszkodik ahhoz, hogy az emberiséget
a pusztulástól egy kolosszális méretű
Világtorony építésével mentse meg. Ennek
vastag falai, szilárd alapjai ellenállnak minden veszedelemnek.
Utnapistim tudja, hogy erővel nem lehet legyőzni az időt:
"...ha fölépül"(t.i. a torony) "százezerfelé
futnak" az emberek, "tornyodat pedig eltörli Hannar a föld
színéről, mint egy hangyabolyt...". Az egyetlen
megoldás ez: "Az emberben magában kell tornyot
építeni s erősséget a gonosz isten
ellen"(87).
Nem nehéz Kodolányi
mondanivalóját kihámozni a Folyamköz ősi
hitvilágának szövevényéből, s
huszonöt évvel ezelőtti gondolatait ma is aktuálisnak
érezni. Az emberiség a hatalmába jutott csodálatos
"varázstudománnyal" világkatasztrófát
zúdíthat önmagára. Nem az istenek
haragjától, nem az özönvíztől kell
félnünk, hanem magunktól, emberektől. Ezért nem
illogikus Utnapistim javaslata - s ez annyira emlékeztet az
illyésire,
amikor azt mondja, hogy az embernek önmagában kell
elkezdeni a harc megvívását s ezzel megtenni az első
lépéseket a kibontakozás felé: "...hadd
jöjjön az újfajta ember, s teremtsen új
világot"(88). De ehhez az kell, hogy az emberiség tudatára
ébredjen egységének s fontosabbnak tartsa az életet,
mint a halált.
A hazai irodalomból vett szemelvények
után az olvasó joggal teheti fel a kérdést: van-e
visszhangja ezeknek az írásoknak? Hogyan reagálnak a
különféle álláspontok képviselői
azokra a tablókra, amelyeket íróink megfestenek? Erre a
kérdésre még közelítőleg sem tudok
válaszolni. A doktrinális átalakulás jelenlegi
korában azonban érdekesnek tartottam az
erőalkalmazás kérdésében legtöbbet
ábrázolt és elmarasztalt egyházi
álláspont áttekintését. Itt bizonyos
mértékig egyszerűsítést jelentett az a
tény, hogy a hazai teológiai irodalomban még nem
látott napvilágot erről a kérdésről
túl sok cikk, s ezek között is megítélésem
szerint a legjobb két cikket marxista világnézetű
szerző: Heller µgnes ill. Hahn István írta(89).
Ezért vizsgálódásomat a tekintélyes
nemzetközi folyóiratra, a Conciliumra korlátoztam. Ennek a
látszólagos beszűkítésnek két nagy
előnye van. Az egyik az, hogy ezek a cikkek maguk is
összefoglalások s ezért rajtuk keresztül igen
széles területre nyílik kitekintés, mégpedig
katolikus és protestáns területre egyaránt. Ez a
másik előny.
Érdekes, hogy a folyóirat első
kötetében olyan cikkre bukkanunk(90), amely - csakúgy, mint
irodalmi áttekintésünk első darabja - a korai
kereszténység korába vezeti el az olvasót.
Írója megállapítja: ez az a két és
fél évszázad, amelyre mind a pacifisták, mind az
igazságos háború hívei hivatkoznak. Mindkettő
itt keres magának igazolást, eszmei támogatást.
Előszeretettel hivatkoznak e kor szerzőinek bizonyos
kijelentéseire anélkül, hogy azt akár a mű,
akár keletkezésének történelmi keretei
közé helyeznék. Az író által ismertetett
12 munkából azt lehet leszűrni, hogy e kor
vizsgálatát körültekintően kell végezni. A
keresztényeknek a háború kérdésében
elfoglalt
magatartása ugyanis nemcsak
időről-időre, hanem helyről-helyre is
változott. Tertullianus szigorúságától
Alexandriai Kelemenen át Origenesig többféle, árnyalt
felfogással találkozunk. Azok a keresztény katonák,
akik a fenyegetett határtartományokban pl. az Eufrátesz
limesznél éltek, nem tekinthették a problémát
olyan absztrakt-spekulatívan, mint egy alexandriai hitoktató, vagy
egy római, esetleg karthágói pap. Nem szabad azt sem
elfelejteni, hogy pl. Tertulliánus írásai is
követelményt rajzolnak meg, s nem feltétlenül az
általánosan gyakorolt egyházi magatartás
leírását tartalmazzák. Egy alapos
történelmi, szociológiai vizsgálat sokkal
valódibb, a tényeknek megfelelő képet
adhatna.
Igen figyelemreméltó R. Coste
törekvése, amely arra irányul, hogy bizonyos
fejlődőképes középutat találjon az
abszolút pacifizmus és a jogos kollektív
önvédelem álláspontja között. A jól
felépített cikkben(91) mindenekelőtt egy nagybani
tipológiát készít az abszolút pacifizmus mai
áramlatairól. - A szentimentális pacifisták a
háború borzalmaitól indíttatva tiltakoznak a
vérontás ellen, és felfogásuk szerint a
békét minden áron meg kell óvni. Magatartásuk
- minden fogyatékossága ellenére - egészséges
reakció: az emberi élet értékének helyes
megérzése. - A racionális pacifizmus hívei elvben
megengednék a háborút, ha az igazságot
szolgálná. Ők azonban úgy látják, hogy
a háború győzelme attól függ, melyik fél
tud katonai fölényre szert tenni. Emellett, mondják, a
háború kitörésének okai oly
szövevényesek, hogy mindkét fél hivatkozhatik a jogos
önvédelem elvére. - A keleti eredetű pacifizmus szerint
az ember szellemi és szerető lény, ezért csak a
szellem és a szeretet eszközei méltók hozzá. Ez
a pacifizmus abszolút erőszakmentes és legrégibb
ismert nyomai Indiában jelennek meg. A buddhizmusban ez a
tanítás az erkölcs magjához tartozik. Az állat-
vagy embervér minden szándékos kiontása, a fizikai
vagy erkölcsi erőszak minden alkalmazása tilos. - A
keresztény alapú pacifizmus az evangéliumok
tanítására és Jézus életének
példájára hivatkozik. Eszerint a háború
istenkáromlás és a jogos önvédelem elvét
elutasítja.
A négy kategória
felállítása után a szerző kritikailag
értékeli az egyes nézetek pozitív, ill.
negatív vonásait, majd a reális helyzet
figyelembevételével, a természetjogra való
hivatkozással és ennek a jogos kollektív
önvédelemre való kiterjesztésével kidolgoz egy
javaslatot, amelyet relatív pacifizmusnak nevez, s amely három
fő szempont köré csoportosul. Az első szerint
alapvető kötelesség a nemzetközi konfliktusoknak
békés úton való rendezése
érdekében minden erőfeszítést megtenni. A
második - elismerve azt, hogy rendkívül kritikus esetekben
(pl. Hitler ellen) jogos a kollektív önvédelem,
kritériumokat igyekszik adni a kritikus helyzet
meghatározására (világos jogtalanság, minden
békés eszköz csődöt mond, a kisebb rossz
szabálya). A harmadik szempont szerint akkor, ha a jogos
védekező háború eredményeképpen az
egész emberiség elpusztulásának veszélye
forog fenn (atomháború), akkor a szellemi
ellenállást kell választani. Coste pacifizmusának
relatív jellegét az adja, hogy egyes kiemelkedő
erkölcsiségű emberek részére a teljes
erőszakmentességet is megengedi, de ezt nem tartja
általánosan kötelezőnek, csak egyedi útnak.
Coste felfogását jól jellemzik következő
mondatai: "Ha a terep nem sík, hanem szaggatott, akkor az
útépítőnek követni kell annak domborulatait
és hajlásait. A béke, csakúgy mint egy
épület, csak lassan, kőről-kőre
épül. Ha egy földrengés
pusztított...egészen egyszerűen elölről kell
kezdeni az építést."
Coste cikkéhez fűz megjegyzéseket
F.Böckle(92). Š az állam tulajdonságainak
elemzése révén arra a következtetésre jut, hogy
az államnak, mint olyannak, sajátos küldetése,
célja és feladata van. Vannak olyan értékek,
amelyeket az államnak sohasem szabad ellenállás
nélkül feladni azért, hogy polgárainak
szabadságát, természetes
méltóságát, a jogrendet és a
biztonságot megőrizze. Ennek érdekében még
azoknak is, akik különben az erő-nem-alkalmazás
hívei bizonyos engedményeket kell tenni. égy véli,
hogy az ABC háború elítélése helyes és
nem tekinthető pacifizmusnak. Illúziónak tartja azonban azt
az elképzelést, hogy az atomfegyvereket valamely állam
egyoldalúan megsemmisítse. "A leszerelés
kérdésében legyőzhetetlen türelemmel és
kitartással, egészen kis lépésekkel kell a
célhoz érni."
A pacifizmussal szimpatizáló Th.Westow
dolgozata(93), amely a mozgalom angol nyelvű irodalmát ismerteti,
megállapítja: A békére való
törekvés korunk egyik legszélesebb mozgalmává
vált. Az Egyesült Államokban 35,
Nyugat-Németországban 16, Franciaországban 13,
Olaszországban 10, Hollandiában 11, Belgiumban 8
különféle békeszervezet van. A teológia
még nem tudott a kor kívánalmainak megfelelően
megújulni, a háború tárgyalása még
mindig a régi, kazuisztkius felfogásban történik.
Felhívja a figyelmet azokra az ellentmondásokra, amelyek az
"intézményeket" fegyverrel is megvédeni kész
keresztények gondolkodásában élnek. A
felelőtlenség vádját a kvékerek
szociális felelősségérzetének
példájával utasítja vissza. Ellene mond Niebuhr
dualizmusának is és hangoztatja: nincs kétféle
erkölcs: egy egyéni és egy kollektív. A
természetjogot valami félig civilizált ösztönnek
minősíti, amelyre igazi keresztény nem hivatkozhatik. A
pacifisták szerint az "igazságosság" és a "szeretet"
kettős rendje elfogadhatatlan. Jóllehet az egyén
tennivalóit jól látják, számukra is
probléma, hogyan lehet a tant embercsoportokra alkalmazni.
"Hatékony nemzetközi hatóságról" gondolkodnak,
vagy egy "világszövetségről". Ilyen szervezet
létrehozásánál az emberiség
egységéből kell kiindulni. Ennek az lenne a gyakorlati
következménye, hogy a nacionalizmus, ill. az állami
fennhatóság túlkapásait korlátozná.
égy látják ugyanis, hogy a jogrend az egész emberi
közösségre vonatkozik, nem pedig
államformákra.
Hollandiában a háború és
béke kérdésével főleg protestáns
szerzők foglalkoztak alaposan - írja a holland és francia
könyvtermést bemutató C. van Ouwerker(94). E szerzők
általában radikális nem-et mondanak az
atomháborúra, azonban a korlátozott méretű
és korlátozott fegyverekkel történő
háborúról nem ejtenek szót, s nem
eléggé világos a taktikai atomfegyverek
elítélése sem. Az atomháborúra mondott
nem-ből egyébként nem következik az
atomfegyverkezés feltétlen elítélése, mivel a
leszerelés olyan komplikált folyamat, hogy a konkrét
politikai valósággal való összefüggése
miatt a közvetlen, egyoldalú és általános
leszerelés távol áll a valóságtól. A
református egyház mindenesetre jóval erősebben
képviseli a pacifista irányzatot, mint a katolikus, amely
inkább a via mediát kedveli: elutasítja az
atomháborút, de a leszerelés
kérdésében nem határozott.
A francia Chenu szerint csak úgy kerülhető
el a puritanizmus ill. a tisztán politikai realizmus
egyoldalúsága, ha a háború és béke
teológiája lépést tart a korral. Dubarle a
régi, elavult sémák helyett új elmélet
kidolgozását javasolja arra hivatkozva, hogy az emberiség
az egész földön eggyé válik és
növekszik a népek közötti
szociális-kulturális függés. J. Comblin szerint a
háború önmagában rossz, amikor azonban minden
békés eszköz csődöt mond, szabad, sőt kell
is a háborút vállalni a béke és a rend
helyreállítása érdekében. Az
atomháborúval szemben középutas: a taktikai
atomfegyverekkel folytatott háborút nem utasítja
el.
A német nyelvterület irodalmáról G.
Böckle készített összefoglalást(95). Ebből
kitűnik, hogy a támadó háborút mindenki
erkölcstelennek minősíti. A védő
háború mint "ultima ratio" megengedett magasabb javak
biztosítása érdekében. Az atomfegyvereket
ellenőrizhetőségük (Kontrollierbarkeit) szerint kell
megítélni. Ez elég kényes dolognak látszik.
Böckle nem is késlekedik feltenni egy kérdést. Mit
kellene inkább megtiltani: egy konvencionális fegyverekkel
történő jogtalan támadást vagy egy
atomfegyverrel történő jogos védekezést?
Ezekben a kérdésekben a hagyományos katolikus
felfogást az igazságosság és a szeretet
szintézisében látja, ugyanakkor azonban
megállapítja, hogy az evangélikus teológusok
között több a kompromisszummentes pacifista. A szerző
új megoldásokat sürget olymódon, hogy az egyház
csak a megítélés alapjait fektesse le, a
döntést azonban bízza rá az egyes emberekre. -
égy látja, hogy az atomfegyverekkel kapcsolatosan két
álláspont alakult ki. Az első szerint
növelni és tökéletesíteni kell
ezeket a fegyvereket az egyensúly fenntartása
érdekében. A másik felfogás szerint az egyik
félnek le kell mondania az atomfegyver
előállításáról és ezzel
erkölcsileg kötelezni a másik felet arra, hogy az se
alkalmazzon atomfegyvert. Böckle szerint az első változat az
öngyilkossághoz vezet, a másik viszont utópia. A
kitűzött célt lépésenként kell
megközelíteni, mégha az egyes lépések
néha paradoxnak látszanak is.
Mint látjuk, az eddig felsorolt cikkek szerzőit
főleg a háború, elsősorban az
atomháború problémái érdekelték. Az
utóbbi időben azonban egyre szaporodnak - főleg
dél-amerikai állapotok hatására - az olyan
törekvések, amelyek a forradalom teológiájának
kidolgozására irányulnak. Ezekről az
irányzatokról - Heller µgnes már említett
cikkén kivül - jó összefoglalást olvashattunk
Ludassy Mária(96) és Tomka Miklós(97)
tollából és érdekes részleteket tartalmaz
Lovas Gyula(98) cikke is. E helyen a Ludassy Mária cikkében is
idézett J. Smolik újabb elméletét(99) igyekszem
röviden vázolni. Smolik szerint az erőszakos forradalom egy
szélesebb és mélyebb forradalmi folyamatnak csupán
egy stádiuma. Ezt a folyamatot az igazságosság utáni
vágy, a jogtalansággal szembeni ellenállás és
az emberi szabadság iránti vágyakozás hordozza. A
forradalom egyrészt kapcsolatban áll a nép
öntudatában élő forradalmi hagyományokkal,
másrészt egy új, jövőbeli modellre
irányul. A forradalmi folyamaton belül az erőszakos
hatalomátvétel kérdése nagyon fontos, de nem az
egyetlen és nem is központi kérdés. Ezek
megállapítása után, az evangélium
könyveinek alapján, három magatartási típust
rajzol meg. Az első, un. prepolitikus modell, szembenáll a
valóság minden megmerevítésével,
szakralizálásával, és küzd az emberek minden
diszkriminációja ellen. Ez a forradalom a teológia
síkján zajlik és politika előtti állapotban
van. Módszere erőszakmentes, fő képviselője:
Jézus. A második, a konzervatív modell, ezen
túlmenve pozitívan értékeli a hatalmi
struktúrákat, az államot. Módszerei nemcsak
teológiaiak és erőszakmentesek, hanem szükség
esetén hivatkozik az állam törvényeire és
felhasználja az államjogot. Ez a felfogás szembefordul a
teológiai anarchistákkal, akik lebecsülnek minden politikai
struktúrát. Tipikus képviselője: Pál. A
harmadik modellt forradalminak nevezi Smolik. Ezt a magatartást akkor
kell felvenni, amikor az állam bizonyos történelmi helyzetben
"szakralizálja és misztifikálja" magát, s ennek
következtében elnyomja alattvalóit,
igazságtalanságokat követ el. Ekkor a keresztény
lét radikálisan forradalmi magatartást vesz fel, amely az
állam misztifikált hatalma ellen irányul. Fő
képviselője a római birodalom engesztelhetetlen ellenfele,
az Apokalipszis Jánosa.
E modellek egyikét sem lehet normatívnak
tekinteni - írja a szerző; az egyéneknek kell
konkrét történelmi helyzetben ezek között
választani. Azt kifogásolja, hogy a harmadik modell
jelentőségét eddig nem fedezték fel. A dolgozat
befejező részében azt állítja, hogy a
keresztények és a marxisták forradalmi tudata megegyezik a
szentesített status quo-val szembeni ellenállás
kérdésében. A dialógus akkor jelentkezik, amikor az
erő alkalmazására kerül sor. Ekkor
feszültség lép fel a forradalom programja és a
választott stratégia között. Smolik abban látja a
speciális keresztény hozzájárulást a
forradalomhoz, hogy a keresztény ember hű marad az eredeti
programhoz és nem engedi, hogy a forradalom magamagát
elárulja. Azt tartja, hogy a keresztényeknek
kötelességük, hogy a forradalmárokkal
együttműködjenek és eközben a lelkiismeret
funkcióját töltsék be. - Miután idáig
eljutott, elmondja, hogy ebben a minőségben elég
kényelmetlen a keresztény ember szerepe, mivel a hatalom
birtokosai forradalmárnak, a forradalmárok pedig
következetlennek, megalkuvónak fogják tartani. E
megjegyzés olvasásakor önkéntelenül Király
István(100) szavai jutnak eszembe, aki a vallásos ember
szövetséges szerepéről szólván azt
fejtegeti, hogy a keresztény emberben "erősebb...a transzcendens
kötelék" s ezért előfordulhat, hogy
"passzívvá, vagy bizonytalan és ingatag
szövetségessé válik". Nem tudja, "hogyan lehet
ebből szilárd szövetséget kovácsolni". Ha
viszont Rényi Péter cikkét olvasom(101), akkor Smolik
szavait más értelemben is túlzónak tartom: a
forradalmároknak is lehet lelkiismerete, ez nem a keresztények
privilégiuma.
A forradalom teológiáját
kidolgozó, valamint a hagyományos teológiai
tárgyalást nyújtó munkák mellett olyan
felfogásokkal is találkozhatunk, amelyek a
középúttól a következetes
erő-nem-alkalmazás felé tolódnak el. Ezek
között objektivitás szempontjából kiemelkedik
S.Windass munkája(102), amely egyik felében a
kereszténység történelmi útját
kíséri végig, kendőzés nélkül
mutatva rá az egyes korokban elkövetett hibákra, majd a
jelenlegi világ erőviszonyait tekinti át.
Megállapítja, hogy a világtól való
puritanista elzárkózás nemcsak lehetetlen, hanem
káros is. Célszerű magatartásként azt
ajánlja, hogy a mindennapi életben kezdjék meg az emberek a
békére való törekvést ott, ahol annak
megteremtése végeredményben csak rajtuk múlik, s
ugyanakkor arra ösztönöz, hogy mindenki folytasson
propagandát a nemzetek közötti békéért. A
nemzetek önbíráskodásának
kiküszöbölésében nagy szerepet tulajdonít az
ENSZ-nek, és magasra értékel minden olyan nemzetközi
szervezetet, amely a világ lelkiismeretét ébren tartja. A
különféle érdekek egyeztetését ő is
egy általános alapelvnek rendeli alá, amelyet
testvériségnek nevez.
A forradalom teológiájával szemben
J.M.Müller(103) a béke teológiájának,
pontosabban az erőszakmentesség teológiájának
kidolgozását tűzi ki célul, vállalva azt is,
hogy felfogása esetleg ütközni fog az Egyház
"hagyományos" tanításával.
Alaptörvényként a szeretetet hirdeti és azt mondja,
hogy a keresztény hivatás nem a dogmák és az
intézmények védelme, hanem a szeretet valamelyes
nívójának fenntartása. Gandhival és E.
Mounier-val vallja, hogy az erőszakról való lemondás
nem pacifizmus, nem a nyugalom állapota, hanem önuralom és
feszültség, amelyet az erőszakon túl
érhetünk el. "Csak aki képes erőszakra és ezen
felül legyűrni erőszakosságát, az képes
az erőszakmentességre." Ezután az igazság és
a szeretet, majd az Egyház és az erő-nem-alkalmazás
viszonyát vizsgálja. Az Egyházat eléggé
elmarasztalja ezen a téren, és hangoztatja a
megújulás szükségességét. Az
erő-nem-alkalmazás nem azt jelenti, hogy az Egyház ne
hallassa szavát, ha a társadalom életéről,
szükségleteiről, általános
törvényekről van szó. Ellenkezőleg, fogalmazza
csak meg álláspontját, de annak tudatában, hogy a
társadalom tetemes része számára az nem lehet
normatív. Az erőszakmentesség azt is megengedi, hogy az
Egyház támogassa a forradalmat, mivel a szerző a
forradalmat a polgári engedetlenségre korlátozza.
Látja az atomháború veszélyét és a
szó, valamint a meggyőzés fegyvereivel
történő küzdelemre szólít fel.
A teológiai irodalom e sokféle
irányzatot tükröző ismertetésével
cikkünk végére értünk. Az olvasó
láthatja a főbb gondolatokat, megismerhetett néhány
magatartás-típust és megoldási javaslatot.
Észrevehette, hogy milyen sokfelé ver hullámot, mennyire
központi helyen áll az erőszak alkalmazásának
vagy elkerülésének kérdése. Bárhol is
jön össze a világon egy nagyobb emberi egységet
összefogó kongresszus, ha a témája kapcsolatba
kerül e kérdésekkel, akkor heves viták
kirobbanása várható. Csak az Egyházak
Világtanácsa Addis-Abeba-i központi bizottsági
ülésére utalok(104), ahol drámai vita alakult ki abban
a kérdésben: támogathat-e az EVT "anyagilag olyan
felszabadítási szervezeteket, amelyek...erőszakosan is
küzdenek kormányuk ellen." Figyelemre méltó az a
tény, hogy a gyűlés résztvevői
megszavazták a támogatást és nem
ítélték el azokat, akik az elnyomók erőszaka
miatt ellenerőszak alkalmazására kényszerültek.
Forrong tehát a világ és az új korszak
struktúrái szellemi viták és fegyveres harcok
között születnek meg. Érdemes ezt az erjedést
nyomon kísérni, a múlt tapasztalataival
szembesíteni, és a jövő bíztató
kilátásaiért küzdeni.
A békéért fáradozik ma minden
jóakaratú ember. Bármennyire utópisztikusnak
tűnhet - a múlt keserű tapasztalataira gondolva - azok
igyekezete, akik a könyvek lapjain, konferenciák emelvényein,
politikai tárgyalóasztalok mellett dolgoznak
megteremtéséért, csodálatraméltó az az
egység, amellyel a béke
megvalósítására törekszik az emberiség.
A módszerek kérdésében, amint az az
elmondottakból látszik, óriási a
változatosság. A cél mégis egy. Ezt
szolgálják a karácsonyi, vagy húsvéti
békemenetek, ülőtüntetések, konferenciák,
társadalmi bíróságok, felhívások,
stb., a békés egymás mellett élés
alapelveinek megfogalmazásai. A tudósok 1957 óta
tartják a Pugwash-konferenciákat a béke ügyének
előbbrevitelére. Ma, 1972-ben, úgy érezhetjük,
hogy az előrehaladás észrevehető jelei mutatkoznak,
és - legalább Európában a sokfajta
törekvés kezd egyetlen eredővé összeolvadni.
Csupán két ujsághírt idézek. Az egyik:
január 13-án Európa 27 országának
különféle politikai, ideológiai és vallási
meggyőződést képviselő
személyiségei elhatározták, hogy ez év
június 2. és 5. között megrendezik a
közvélemény képviselőinek az európai
biztonsággal és együttműködéssel
foglalkozó közgyűlését azért, "hogy a
béke ne két háború közötti átmeneti
időszak, hanem abszolút értelmű természetes
és állandó állapot legyen!"(105). Két
hét múlva napvilágot látott a varsói
szerződés tagállamainak prágai
felhívása "olyan kötelezettségek rendszerének"
létrehozására, "amely kizárja az erőszak,
vagy az erőszakkal való fenyegetés
alkalmazását az európai államok egymás
közti kapcsolataiban" (106). E cél
megvalósítása érdekében a
felhívás szerzői messzemenő
támogatásukról biztosították az Egyesült
Nemzetek Szervezetét. égy tűnik, hogy ez a leghelyesebb
eljárás, mivel annak ellenére, hogy az ENSZ fegyvertelen
szervezet, határozatait gyakran megszegtük, vagy semmibe
vették, mégis élvezi az emberek bizalmát s
hiányosságai ellenére is országok feletti
döntőbírót, országoktól független
lelkiismeretet vélnek benne feltalálni. Ez adja erejét, ez
teszi jelentőssé döntéseit.
Legyőzhetjük-e a háborút,
megvalósíthatjuk-e a békét? Álmot
kergetünk-e vagy reális célokért dolgozunk? Ez az
írás azért készült, hogy igennel feleljen a
két kérdés második részére.
Ettől függ jövőnk és az emberiség
jövője. Böll a második világégés
után Saint-Exupéryt idézi:" A háború:
betegség. Mint a tífusz"(107). Korunk embere azt a feladatot
kapta, hogy e betegség gyógyszerét
megtalálja.
Jegyzetek
1) Morus: Utópia. Magyar Helikon, 1963; Swift:
Gulliver utazásai. Európa, 1960. Különösen IV.
rész, 5.fej.; Thoreau: Walden stb. Signet classics, 1960; Jókai:
Ahol a pénz nem isten. Akadémiai Kiadó, 1971.
2) Ovidius: Metamorphoses. Liber I, 89-112. sorok.
3) S.Windass: Le christianisme et la violence. Cerf, Paris,
1966., p.38.
4) Uo. p.56.
5) Uo. p.63.
6) Uo. p.106.
7) A kultúra világa. Közgazdasági
és Jogi könyvkiadó, 1963. 4.köt.p.591.
8) Vergilius: Aeneis. Európa, 1962. VI.ének,
851-853. sorok.
9) Világtörténet. Kossuth, 1965.
7.köt.p.552; irodalmi feldolgozása: Werfel: Musa Dagh negyven
napja.
10) Gandhi könyve. Atheneum, évsz.nélk.:
Tűnjön el a régi, jöjjön az új.
p.47.
11) Uo. A szatiagraha általános
érvénye. p.52.
12) Uo. A kard tana. p.77.
13) Uo. Borura derű. Lásd 9). p. 48.
14) Uo. Az együttnemműködés
lényege. p.89.
15) Daily News-Neueste Nachrichten, 1965. április
6.
16) Uo.
17) Árkus István: Erjedés az amerikai
négermozgalomban. Népszabadság, 1964.
körül.
18) Serény Péter: A "harrisburgi hatok": papi
összeesküvés - a háború ellen.
Világosság 12 (1971), 3.sz. pp.187-191.
19) Ádám hol voltál? Kossuth,
1957.
20) Európa, 1961.
21) Doktor Murke összegyűjtött
hallgatásai. Magvető, 1965; Levél egy nem-katolikus
fiatalembernek. Világosság 8 (1967), 9.sz. pp.542-546.
22) Pl. A csendes amerikai. Európa, 1957; Havannai
emberünk. Magvető, 1961; Szerepjátszók. Európa,
1967.
23) Pl. Az öreg hölgy látogatása.
Európa, 1965; Ötödik Frank. Európa, 1963.