Az indiai jezsuita
nem ér rá foglalkozni a halálos
fenyegetésekkel
Cedric Prakash jezsuita
testvér kijelentette, túlságosan elfoglalt ahhoz, hogy
aggódjon a halálos fenyegetések miatt, amelyeket az Emberi
Jogokért Egyesitett Keresztény Fórumának Gujarat
állami koordinátoraként kap
A gujarati hindu fanatikusok
keresztényellenes megmozdulásai közepette Prakash
halálos fenyegetéseket kapott telefonon, és a helyi
rendőrségre is érkeztek biztonságára
vonatkozó figyelmeztetések. Mégis, a pap már
három nap után elküldte a védelmére
kiküldött rendőröket. Márciusi
tennivalóitól nem jutott hozzá, hogy saját
védelmével is foglalkozzon.
A St. Xavér
Szociális Egyesület igazgatójaként március
10-én nyolcadik alkalommal szervezte meg az évenkénti
krikettbajnokságot Ahmedabad nyomornegyedeiben élő
tizenéves fiúk számára, és felügyelte az
Egyesület évente megtartott fesztiváljának
előkészületeit, ahol ötezer nyomornegyedbeli lakos
gyülhetett össze közös éneklésre,
táncra, étkezésre, játékra.
Prakash ugyanakkor
felügyelt a központ napi munkájára az ötvenezer
lakost számláló nyomornegyedekben: a hat
általános iskolára, a
nővérképző programra, az anyák és
csecsemők egészséggondozására, a
közösségszervezésre és a kilakoltatások
elleni örökös küzdelemre.
Részt vett a gujarati
állam ellen inditott birósági perben is; a kormány
ugyanis megpróbált egy "bünügyi
nyilvántartást" késziteni az államban
található keresztény intézményekről.
Prakashnak védekeznie kellett továbbá a kormány
által "a biróság megsértése" miatt ellene
inditott eljárásban is, mivel felszólalt a
nyilvántartás ellen, amig az az ügy a biróság
előtt volt.
Egy március 5-én
kelt előzetes birósági intézkedés
leállitotta a nyilvántartáshoz inditott
rendőrségi adatgyüjtést, amely
rákérdezett minden egyes város és falu
keresztényeinek számára, az összes egyházi
munkatárs nevére, cimére, telefonszámára, az
Indián kivüli keresztények adományaira,
juttatásaira. A nyilvántartáshoz a
rendőrségnek arról is jelentést kellett tennie a
gujarati kormánynak, hogy "az Önök területén milyen
trükköket alkalmaznak a keresztény misszionáriusok
beszennyező tevékenységükhöz?".
Prakash szerint a fenti
kérdés a hindu fanatikusok azon állitására
utal, hogy a pünkösdi gyógyitó istentiszteletek, a
keresztény iskolák és klinikák célja a hinduk
rábirása az áttérésre.
Noha a 90es évek
elején a hindu fanatikusok kétszer megverték, egyszer pedig
majdnem megölték Prakash testvért, az idei márciusi
erőszakhullámban teljes biztonságban érezte
magát. Egy hindu csoport, amely támogatta a jezsuitákat,
közölte, hogy bármiféle, Prakash
megsértésére irányuló
próbálkozást káosz követket a városban.
A Rabari (szent szarvasmarhákat őrző) kasztbeliek
megfogadták, hogy megbosszulnak minden támadást ellene,
hiszen a jezsuita pap segitett nekik leleplezni az állam
próbálkozását, hogy a nyilvános
legelőket magánvállalkozóknak adja
el.
"Megmondtam nekik, hogy
elutasitom bármiféle erőszak alkalmazását,
még akkor is tilos fájdalmat okozniuk, ha engem bántanak" -
szögezte le Prakash testvér, mielőtt elment volna, hogy a
jezsuita középiskola ápolt füvén játszott
krikettdöntő utolsó perceit elkaphassa. Gratulálva a
hindu és muzulmán (!) fiatalokból álló
győztes csapatnak, rámutatott: a mérkőzés
bizonyitja, hogyan vezethet sikerre a vallások közötti
harmónia és együttmüködés.
A vallások közti
feszültség a magja az indiai keresztények ellen
irányuló erőszakhullámnak, ami, bár nem a
múlt év végi intenzitással, de folytatódik.
1998-ban 193 keresztényekkel szembeni erőszakos esetet jelentettek
Indiában, ezek közül 84-re Gujaratban került sor.
Gujaratban a Hindu Nemzeti Párt van most kormányon, s a 45
milliós lakosság csupán fél százaléka
keresztény.
Az állam
régóta a hindu fanatikusok erőszakos cselekedeteinek
szinhelye, bár mostanáig a fő céltábla az
állam lakosságának 10 százalékát
kitevő muzulmán közösség volt.
Mig a hindu fanatikusok
kampányszövege a hindu hit megőrzése, Prakash szerint
támadásaik célpontjai világosan mutatják:
cselekedeteik valódi indoka az, hogy egyre kevésbé
képesek kizsákmányolni India legalacsonyabb kasztjait.
Prakash biztos abban, hogy az oktatás kulcsfontosságú: "A
keresztények, mikor oktatást nyújtanak a törzsek
tagjainak, a nyomornegyedek lakóinak, egyben lehetőséget is
adnak nekik. Csak tanultan tudnak kérdezni és ellenállni.
Nem maradnak a munka bilincsei között. Az igaz, hogy vannak elvakult
protestáns gyülekezetek, amelyek igazolhatnák a hinduk
állitólagos téritő hadjáratait. De a hindu
fundamentalisták nem ezek ellen támadnak. Inkább
iskolákat rongálnak, templomokat égetnek fel, papokat
és apácákat támadnak meg."
Petrus, indiai katolikus
havilap, 1999. május-júniusi szám.
Forditotta Garay
Zsófia. Teljes forditás.