2001, Április 9.

Április 9-én családiasan szűk körben hallgattuk Balogh Gábor előadását a kerékpározás magyarországi elterjedéséről. Elöljáróban elmondta, hogy mi most itt beszélgetni fogunk valamiről, amit a vidéken élő emberek már száz éve megvalósítot-tak, és ezen még az egyre jobban terjedő gépkocsi-használat sem változtatott lényegesen. Közlekedésmérnökként út-és jelző-lámpa-tervezéssel foglalkozott a FÖMTERV-nél, majd 1988-tól a holland kerékpárosszövetség segítségével szakmailag kezdte tanulmányozni a kerékpáros közlekedés magyarországi lehetőségeit. Az Észak-atlanti térségben az 1973-as, majd az 1979-es olajárrobbanás váltotta ki a kerékpározás iránti érdeklődést, amely hamarosan kiegészült a környezetvédelem szempontjaival. Európa nyugati felében két évtized alatt kiépültek az országos és nemzetközi kerékpárutak, elsősorban a német nyelvű terüle-teken, és Németalföldön. Ma már Vargö szigetétől Athénig vezet kerékpárút, van tengerparti körút is, és a 2. sz. EuroVelo Magyarországot is átszeli. Magyarországon az elitváltás idején kezdődött a környezetvédelem és a politika kapcsolata, ennek egyik szála volt a kerékpározás népszerűsítése, főleg politikai hirdetés céljából. A kezdeti lelkesedés (kerékpárutak építése) hamarosan alábbhagyott, az elmúlt tíz évben épített kerékpárutak gyakorlatilag elhasználódtak. Ennek legfőbb oka a hosszútávú gondolkodás és áldozatvállalás hiánya, a politikusok népszerűségét növelő kerékpárút-átadások után a kapcsolódó úthálózati és szerkezeti beruházásokat (alkatrészellátás, szerelőműhely, tároló, szállás) és a hosszú távú fenntartási költségeket már senki nem vállalja. A sehová sem vezető, hiúságból, hibásan épített kerékpárutak elrettentő példája az Andrássy úti három-féle kerékpárút-szakasz, amely ráadásul életveszélyes is. Évente kb. 1200 millió forintból épül kb. 150 km kerékpárút, az épí-tési költségek 70%-át adja az állami céltámogatás, 30%-ot a helyi önkormányzatok. A fenntartáshoz szükséges évi 10%-ot senki nem állja. Budapesten a közlekedők 1%-a használ kerékpárt. Balogh Gábor a Kerékpárosok Országos Szövetségének elnöke saját szakértői munkájából fedezi KEROSZ-beli ténykedése költségeit, és különféle együttműködési formákat keres a magyarországi kerékpáros szervezetek összefogására. Törekvéseik között első helyen áll az egyesített, országos kerékpárút-jegyzék elkészítése, minőség szerinti besorolással. Ennek alapján a helyi (városi) kezdeményezések kis befektetéssel országos útvonalakká nőhetnének. Szeretnék elérni, hogy a MÁV térjen át az Európában szokásos rögzített összegű kerékpárjegyre, (ez most a teljes árú jegy 25%-a), terjessze ki a kedvezményes jegyrendszert a kerékpárszállításra is, illetve vezessen be erre is bérletet. Hosszabb távon a szállítás helyett - főleg idegenforgalmi csomópontokon - szeretnék elérni, hogy a MÁV és a helyi önkormányzat működtessen kerékpárkölcsönzőt, Koppenhága mintájára. Szeretnék elérni, hogy az iskolai kirándulásokat idő-ben és térben széthúzzák, és minél többen kiránduljanak kerékpárral. E nemes célok elérését leginkább a politikai támogatás elapadása, az egyesületi kezdeményezések erőtlensége és szétforgácsoltsága (magyar átok) akadályozza. Az idei év próbálko-zása (Aktív turizmus éve: Magyar Turisztikai Rt., Ifjúsági és Sportminisztérium, Gazdasági Minisztérium) főleg népszerűsítő kiadványok megjelentetésében áll. A valódi kerékpáros közlekedés, nyaralás és utazás megszervezéséhez szükséges alapkör-nyezet nagy befektetést kíván, és a várható haszon csekély, hiszen éppen a kiskeresetűek használnák. Így az üzleti vállalkozá-sok várható hatása a kerékpározásra egyelőre kétséges. Ezután a BOCS találkozó két vendége, Lakatos Gyula és Kurucz Lajos ismertették az általuk kikísérletezett és gyártott fekvő kerékpártípusokat. Elsősorban a kétkerekű változatot ajánlották, bár a bizonytalanabb egyensúlyérzékűeknek háromkerekűt is gyártanak. Előnyei: kisebb a légellenállása, nagyobb nyomóerőt lehet benne kifejteni, kényelmes benne az ülés/fekvés, nem okoz ülőszervi és kapcsolódó bántalmakat, nem okoz gumilábat és ízü-leti fájdalmat. Hátrányai: nem lehet belőle jól belátni a forgalmi kereszteződéseket, kis felülete és alacsony építése miatt nehe-zebben látható a közutakon, (városban) közelebb viszi az utas fejét a mérgező gázokhoz, viszonylag drága: 65e - 80e Ft. Ér-deklődni lehet: Lakatos Gyula, 3433 Nyékládháza, Vörösmarty u. 1.

D. J.