Nemzeti
|
alapvetés
1998
-a 128 oldalas könyv teljes szövege-
1. Hagyományok
2. Az életkorok sajátosságai
3. Család, háztartás, életmód
4. Óvoda
5. Tanóra, tantárgy
6. Szakképzés
7. Iskolai, tanórán kívüli nevelés
8. Iskolán kívüli nevelés
9. A NAT-ra építve
10. Felsőoktatás
11. Felnőttoktatás
12. Munkahely
13. Termelés és gazdaság
14. Művészetek
15. Tudomány
16. Vallás
17. Egészségnevelés
18. Tárgykultúra, mesterséges környezet
19. Szabadidő, hobbi
20. Környezeti információs rendszerek
21. Kommunikáció és ökomarketing
22. Törvényhozás, parlament
23. Önkormányzat
24. Helyi társadalom
25. Civil közélet és a társadalmi szervezetek
26. A környezeti nevelés finanszírozása
27. Nemzetközi kapcsolatok
A környezeti nevelés eszközrendszere
A Stratégia
célja tehát röviden az, hogy növelje a környezeti
nevelés hatékonyságát és a környezeti
nevelők felkészültségét Magyarországon,
mert
csak így lehet elérni, hogy (a tudatformálás
eredményeképpen) a természeti és emberi környezet
állapotában tartós és megalapozott javulás
következzen be.
Mi a stratégia?
A stratégia szónak
sokféle értelmezése van. Van, aki egyszerűen
előrelátó gondolkodást, megtervezett cselekedeteket
ért alatta, van, aki a külső és belső
körülmények gondos mérlegelése után
eltervezett, költségbecsléssel és forráslehetőségekkel
alátámasztott lépéssort. Az IUCN nemzeti környezeti
nevelési stratégiák előkészítéséért
létrehozott segédanyaga (Anonymus, 1994) szerint
a stratégia úgy definiálható, mint ,,tervezett
és rendszeres folyamat egy cél elérése érdekében".
Egy környezeti nevelési stratégia célja pedig
,,minden emberben, bármilyen korú legyen, bárhonnan
érkezzen, kifejleszteni a figyelmet, megértést, elkötelezettséget
és a cselekvési készségeket azért, hogy
ezek segítségével tudatosan lépjen a fenntartható
élet felé vezető útra".
A stratégiai tervezés
lényegéhez tartozik annak vizsgálata,
hogy mit kell ma tennünk nekünk, környezeti nevelőknek
- és azoknak, akik a környezeti neveléssel kapcsolatos
fontos döntéseket hozzák - azért, hogy a jövőt
biztosíthassuk. Helyzetfelmérés alapján célokat,
feladatokat kell kitűznünk. Ezután döntést
kell hozni azoknak a feladatoknak a végrehajtására,
melyek a környezeti nevelés fejlesztését, eredményességének
javítását a leginkább szolgálják.
Végül kidolgozandók azok a lépések,
módszerek, amelyek a döntések megvalósítását
szolgálják, majd végre is hajtandók.
A folyamat értékeléssel, új stratégiai
tervek készítésével folytatódik.
Mit vállalhat ebből
ez a kiadvány? A Stratégia
készítőinek
célja az volt, hogy minél
szélesebb körben keressék a társadalmi jelenségek
és a környezeti nevelés kapcsolatait, tűzzenek
ki minél többféle célt, feladatot, amelyek a
környezeti nevelés hatékonyságát fokozhatják.
Az egyes célok eléréséhez szükséges
módszerek, lépések kidolgozása és a
végrehajtás azonban már a jövő feladata.
Ez
a kiadvány akkor éri el célját, ha a benne
foglalt új szempontok, javaslatok segítségével
környezeti nevelőink maguk tűzik
ki saját, konkrét feladataikat, megkeresik a megvalósítás
módjait, megállapítják költségigényét
és az egyéb feltételeket, megtalálják
a pénzügyi támogatás módját, és
végre is hajtják az eltervezett munkát.
Reméljük, hogy
a sok szakember együttes munkájával
kialakított ajánlások jelentős részével
a kormányzati oldal is egyetért, és lehetőségeit
felajánlva segíti a kitűzött célok elérését,
azaz a terv jó elemeinek végrehajtása azonnal megkezdődhet.
Azt is reméljük, hogy a kormányzati oldal segíteni
fogja a szöveg
gondos társadalmi megvitatását, a Nemzeti Környezetvédelmi
Programban foglalt környezeti céloknak megfelelő nevelés
megtervezését, s annak alapján két év
alatt egy új, jobb stratégiai terv kidolgozását.
Az indítványozó Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület
vállalja, hogy a szöveg sorsát figyelemmel kíséri,
s az értékelő, fejlesztő munkát megindítja.
Több külföldi példánk van arra, hogy ilyesfajta
szélesebb társadalmi egyeztetések során csiszolódott
az a stratégiai terv, amelynek alapján konkrét környezeti
nevelési fejlesztő tevékenység indulhatott,
a megfelelően elkészült javaslatok alapján pedig
azonnal kezdődött a munka.
A jó stratégia
egyszerre épül felülről lefelé, és
alulról felfelé. A Stratégia
kialakításakor tekintettel voltunk a meglévő
törvényekre, rendeletekre, szabályozókra (pl.
Közoktatási, Önkormányzati, Környezetvédelmi,
Természetvédelmi törvény, NAT, Nemzeti Környezetvédelmi
Program stb.), mert ezek korlátokat szabnak, kereteket, lehetőségeket
adnak a munkának. Most az egyik legnagyobb
feladatunk
az lesz, hogy megkeressük a felülről építkező
szabályozás és az alulról érkezett javaslatok
között a kínálkozó,
konkrét kapcsolódási pontokat, és minél
több területen próbáljunk meg eredményeket
is elérni a kétféle eredetű szándék,
akarat, lehetőség összekapcsolásával.
Azokra a javaslatokra is oda kell figyelnünk, amelyek nem illeszkednek
a meglévő jogi, intézményes keretbe, vagy éppen
azok megváltoztatását célozzák, hiszen
például éppen itt jelentkezhet a társadalmi
kezdeményezések egyik pozitív
hatása.
A társadalmi megközelítésnek
számos előnye van: képes az uralkodó gondolkodásmódot
alkotó módon meghaladni, nem hagyományos célcsoportokat
is elér (pl. szegények, szülők, felnőttek,
falun élők), nem hagyományos eszközöket
is ismer, segíti a szektorközi együttműködést
(pl. önkormányzatok, iskolák, üzleti élet
egy településen), elősegíti a közvetlen
visszacsatolást, könnyebben alkot képet saját
eredményességéről. Emellett a civil kezdeményezés,
az önkéntes munka, az elkötelezettség sajátos
hitelt biztosít
a társadalmi alapon szerveződő munkának.
Főbb szempontok
a stratégia kialakításakor
A stratégia legfontosabb
alapelve, hogy a környezet is és a nevelés is minden
egyes embert érint. A környezet alatt komplex módon
a természeti, mesterséges (alkotott) és társadalmi
környezetet értjük. Ezek - és az ezekkel kapcsolatos
kérdések - egymástól elválaszthatatlanok.
Egyikük javulásához legtöbbször a többi
javulása is szükséges, illetve azzal együtt jár.
A nevelés nemcsak az intézményes nevelést
jelenti, hanem a bölcsőtől
a sírig tartó folyamatot. A környezeti nevelés
célja - a tudatformálás - a társadalmi környezet
olyan javítása, amely nélkül nem képzelhető
el a másik kettőben érdemi változás,
nem létezhet fenntartható élet.
A fenntartható
fejlődés olyan gondolkodásmód kialakítását
igényli a környezeti nevelés minden szereplőjétől
- a társadalom minden tagjától -, amely képes
a világ kihívásait rendszerben szemlélni, és
azokra választ adni úgy, hogy nem szül újabb
ellentéteket az ember és a természet között.
A fenntartható fejlődés legfontosabb üzenete
tehát, hogy a gazdaság, társadalom és környezet
kérdései egyetlen rendszert alkotnak, s hogy a globális
válságok nem oldhatók meg sem egyik, sem másik
kérdéskör túlhangsúlyozása mellett.
A fenntartható fejlődés
új fogalom. Ebben a fenntartható és a fejlődés
szavak nem külön-külön, hanem csak együtt értelmezhetők,
s a fogalom nem jelent mást, mint olyan fejlődést,
amely mindig elegendő forrást hagy a jövő nemzedékek
életfeltételeinek kielégítésére
(életminőségének
jobbítására).
A Stratégia
a Magyarországon, minden színtéren működő
környezeti nevelők számára ad ajánlásokat
a következő 3-6 év legsürgetőbb teendőit
illetően. Kitekintése számos esetben ennél
hosszabb távú. Arra törekedtünk,
hogy a Stratégia az
elvek és óhajok megfogalmazásakor ne szakadjon el
a valóságtól, valós helyzetfelmérés
és értékelés alapján lehetőleg
konkrét javaslatokat tegyen. Javaslatait azonban célszerű
időnként felülvizsgálni. Hangsúlyozni
kell, hogy hazánkban sok színtéren remek
munkát végeznek a környezeti nevelők,
és ennek folytatására kell törekedni, miközben
a stratégia új, esetleg átfogóbb irányokat,
célokat is kijelöl.
A nemzeti stratégiát úgy gondoltuk el és fogalmaztuk meg, hogy az senkit se rekesszen ki, senkit se riasszon el. A Stratégiában hangsúlyos elem az eddig nem igazán érintett csoportok és rétegek elérése. Ide értjük pl. a politikai és gazdasági élet szereplőit, a környezet iránt közömbös vagy egyenesen gondatlan, a szegénységük okán vagy éppen hetykén nemtörődöm személyeket, illetve a más fontos, esetleg magasztos célokat a környezet elé helyező személyeket is.
A jelenlegi helyzet ismertetésekor
igyekeztünk konkrét példákat is hozni, részben
az érthetőség, szemléletesség kedvéért,
de főként azért,
hogy bemutassunk pozitív példákat. Természetesen
lehetetlen minden alkalommal valamennyi, az adott kérdésben
szerepet játszó intézményt, jelenséget
megemlíteni, ismereteink és e kötet terjedelmeis korlátozottak.
Példaként szolgáló intézményeket
mindenki találhat a Zöld
Hálózat című egyre vaskosabb kiadványban,
segítséget kérhet az Ökoszolgálattól
vagy a Zöld Pók számítógépes hálózaton
keresztül, és számos más forrást is használhatna.
Most már számos információs forrás áll
rendelkezésünkre, hogy azok segítségével
megtaláljuk a működő
intézményeket, szervezeteket, számunkra fontos partnereket.
A fejezetek felépítése,
kialakulása
A társadalmi élet
27 területét neveztük meg.
A fejezetek bevezetője beilleszti
a témát a környezeti nevelés egészébe,
és megindokolja, hogy miért került be a Stratégiába.
Az első rész (Helyzetkép) röviden vázolja
a témával kapcsolatos mai állapotot, esetleg az utolsó
évtized, évtizedek változásait, irányait.
Arra kértük a szerzőket, hogy olyan problémákat
is említsenek meg, amelyekkel kapcsolatban esetleg nincs megoldási
javaslatuk. A második rész (Javaslatok) a legnagyobb hiányosságok,
hibák, szükségességek és lehetőségek
esetében pótlási, megoldási, kihasználási
javaslatot tesz. Végül utalunk arra, hogy az illető
fejezet milyen továbbiakkal van
közelebbi kapcsolatban, átfedésben.
Az egyes fejezetek szövegét,
amelyek különböző szerzők tollából
származnak, szakemberek lektorálták, majd a teljes
szöveg a konferencia elé került. A szekcióvezetők
összegezték a konferencián részt vevők
ajánlásait (a legtöbbet írásban is begyűjtöttük),
s az ennek alapján javított szövegeket - most már
a teljes Stratégiát - a szerkesztések után
ketten lektorálták. A szövegek tehát
alaposan megváltoztak .
Két fejezet esetében
a konferenciára elkészített anyagot a lektorok
és a Tartalmi Bizottság nem fogadta el. Hintalan László
hagyományainkról szóló írása
külön szekcióülésen is vitára került,
mély emlékeket hagyva hallgatóiban. Okos, szép
javaslatai is jóval hosszabb távúak azonban, mint
a stratégia tervezésekor kitűzött
3-6 év. Tompa Anna munkahelyekről írott szövege
szakszerű, de a szerző túlságosan
ragaszkodott szakterületéhez (egészségügy).
Ebben a fázisban a többi fejezet általánosabb
megközelítését tartottuk helyesnek; a stratégia
mentén haladva azonban a következő
lépésben már hasznosulhatnak az általa írottak.
Kinek készült
ez a könyv?
A Stratégia
annál sikeresebb, minél
több állampolgár jut el a környezeti kérdésekkel,
a fenntarthatósággal kapcsolatos ismeretekig, a környezettel
való törődés szükségességének
gondolatáig illetve a konkrét cselekedetekig. Elsősorban
az oktatás hivatalos irányítóinak, a politikai
és gazdasági döntéshozóknak, a választások
előtt versengő leendő döntéshozóknak,
és azoknak szól, akik magukat környezeti nevelőknek
tartják. Ők zömmel
pedagógusok (óvodától a felsőoktatásig),
a társadalmi szervezetek és mozgalmak tagjai, közművelők.
De nevelnek a szülők, az elkötelezettek, a főnökök
stb. - tehát végül is a társadalom minden tagja
szóba jöhet. Törekedtünk arra, hogy a stratégia
mindenki
számára érthető, vonzó és követhető
legyen.
***
Kérjük, tanulmányozza
figyelmesen ezt a dokumentumot. Véleményét, konkrét
szövegváltoztatási, pótlási javaslatait
írja le és küldje el a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület címére (1088 Budapest, Baross
u. 13.) Az összegyűlt vélemények alapján
tehetünk javaslatot a Stratégia
javítására,
fejlesztésére, frissítésére.
Köszönetnyilvánítás
Nagyon sokaknak tartozunk köszönettel, amiért e Stratégia létrejöttét elősegítették. Szeretnénk név szerint is megemlíteni Barabás Katát, Csobod Évát, Csonka Csabánét, György Lajost, Holler Juditot, Karas Lászlót, Kelen Gábort, Száraz Pétert, Szokolay Örsöt, Treiber Zsuzsát és Zelnik Józsefet, akik különféle módokon segítették a Stratégia létrejöttét és tartalmának javítását.
Külön köszönetünk
illeti Gyulai Ivánt és Makádi Mariannát igen
gondos lektorálásukért.
A környezeti nevelés
célja a környezettudatos magatartás, a környezetért
felelős életvitel elősegítése. Messzebb
tekintve a környezeti nevelés a bioszféra - s benne
az ember - megőrzését, fenntartását
célozza. Célja a természetet, az épített
és társadalmi környezetet, az embert tisztelő
szokásrendszer érzelmi, értelmi,
esztétikai és erkölcsi megalapozása.
A nevelés célja
ebben az esetben a (gyermek vagy felnőtt korú) ember általános
(és különös) adottságainak együttes fejlesztése.
Ennek megvalósítása rendszerszemléletű
megközelítést, új tanítási-tanulási
stratégiákat igényel, előtérbe helyezve
a hatékony és személyre irányuló pedagógiai
módszereket.
A környezeti nevelés
ugyanúgy kiterjed a természet rendszerszemléletű
és a fenntarthatóság szempontjait is magában
foglaló tanulmányozására, mint az emberi együttélés,
illetve az ember-természet kapcsolat bemutatására,
értelmezésére; amely kapcsolat nem a természet
feletti uralmat jelenti, hanem a felelősséget világunk
épségének, szépségének megőrzéséért.
A környezeti nevelés
általánosan elterjedt mai értelmezésében
ötvöződik
az ökológia és a humánökológia, hiszen
csak az ember biológiai és társas-társadalmi
természetének sajátosságaira építve
formálható az értékrend és az erkölcs,
alakíthatók az életviteli értékek.
Értékek
és megjelenésük
A környezeti nevelésben a következőket tekintjük értékeknek, illetve elérendő céloknak:
A környezeti nevelés
legfontosabb értéktartalmai a fenntartható fejlődéssel,
a jövő nemzedékek életminőség iránti
jogaival, a bioszféra iránti felelősségünkkel
kapcsolatosak, ezért hangsúlyosan erkölcsi-etikai irányultságúak,
attitűdöket és szokásokat formálók.
Az élethosszig
tartó, minden korosztályt és a társadalom minden
rétegét érintő környezeti nevelés
jelentőségét és szükségességét
nemzetközi megállapodások is rögzítik. Az
ENSZ első olyan dokumentumában, amely a környezeti neveléssel
foglalkozik, a következő célkitűzést fogalmazták
meg:
,,A világ népei
számára tudatosítani kell, hogy a környezeti
gondok megoldása és az újabbak
megelőzése megfelelő tudást, felkészültséget,
készségeket, hozzáállást, indítékokat
és együttműködési szándékokat
igényel, amelyek biztosítása a környezeti nevelés
feladata." (Belgrádi Charta, 1975.)
Néhány évvel később (Tbiliszi, 1978), a világ első környezeti nevelési kormányközi konferenciáján egy nyilatkozatot fogadtak el, amely a környezeti nevelés három alapvető célelemét az alábbiakban foglalta össze:
Az 1996-ban megjelent Óvodai Nevelés Országos Alapprogramja a következőket írja: ,,Az óvoda a gyermek érdeklődésére, kíváncsiságára mint életkori sajátosságra építve biztosítson a gyermeknek változatos tevékenységeket, amelyeken keresztül tapasztalatokat szerezhet a természeti és társadalmi környezetről."
Az ebből következő
feladatainkat is pontosan megfogalmazza: ,,Az óvodapedagógus
feladata, hogy tegye lehetővé a gyermek számára
a környezet tevékeny megismerését, biztosítson
alkalmat, időt, helyet, eszközöket a spontán és
a szervezett tapasztalatszerzésre."
Ezek megvalósítását a 3-7 éves gyermek következő életkori jellemzői teszik lehetővé:
A NAT követelményszintjei egyben helyi tantervi tervezési szintek is.
A Nemzeti Alaptanterv
tehát kötelezővé teszi minden iskolában
- iskolatípustól függetlenül - a környezeti
nevelés megtervezését és megvalósítását.
A környezeti nevelés eredményességét javító
speciális tanulásszervezési
módok alkalmazásának ezentúl nincs központi
tantervi akadálya! (Helyi tantervi akadálya lehet.)
A helyi tantervek készítésekor azonban a nevelőközösségek alig élnek azzal a lehetőséggel, hogy a közös követelmények alapján ,,kereszttantervet" szerkesszenek. Olyan iskolák sem teszik ezt meg, ahol a környezeti nevelés és az ehhez kapcsolódó tanulásszervezési módok az intézmény jellemző pedagógiai célját jelentik.
Nem kedvez a környezeti
nevelésnek, hogy sok intézmény vezetői nem
rendelkeznek korszerű környezeti szemlélettel, a környezeti
nevelés rendszerszerűvé tételéhez szükséges
ismeretekkel, a megújítás megszervezéséhez
szükséges készségekkel.
A helyi tantervek, tantárgyi programok általában ismeretelsajátítási tervek, a műveltséganyag elosztásának és átadásának tervei. Pedig a környezeti neveléshez az is kellene, hogy helyi tantervi szinten ezek mellett a tanulók ,,helyzetbe hozásának" terve, a nevelési terület cselekvési terve is elkészüljön.
A NAT egyrészt lehetőséget ad az oktatás és nevelés megújítására, de követelményei megújítási kényszert is jelentenek. Ennek sikere a helyi erőforrások és az azokat működtető szakemberek függvénye. Ezen a téren a következő a helyzet:
A felsőoktatásban
tehát érezhetően erősödik a környezeti,
környezetvédelmi szempontok érvényesítése;
megkezdődött az oktatók szemléletének
átalakulása is. Ezen örvendetes folyamat ellenére
a felsőoktatásban jelenleg még számos gond
van, amelyek közül stratégiai
jelentőségűnek tekinthetők az alábbiak:
1988-ban tartották a második nemzetközi értekezletet Adelaide-ben (Ausztrália), ahol az alábbi elveken volt a hangsúly:
A környezeti nevelés stratégiájának kialakításához 1997. augusztusában készült ez az irodalomjegyzék.
A felsorolt dokumentumok
- a csillaggal jelölt könyv kivételével - a Kulturális
Innovációs Alapítvány Könyvtárában
(1035 Budapest, Miklós tér 1., Tel.: 250-0420/20) olvashatók.
Témakör | Szerző | Lektor | Szekcióvezető |
---|---|---|---|
Értékek és alapelvek | Havas Péter - Gulyás Pálné | Lányi András | Victor András |
1. Hagyományok* | Kézdy Judit | Vásárhelyi Tamás | |
2. Az életkorok sajátosságai | Victor András | Huszár Zsuzsa | Havas Péter |
3. Család, háztartás, életmód* | Hamrák Anna - Nagy Andrea - Szabó Laura | Monspart Éva - Kósáné - Ormai Vera -Victor András | Kovács Imréné - Benkő Ágota |
4. Óvoda | Labanc Györgyi | Kanczler Gyuláné | Bihariné Krekó Ilona |
5. Tanóra, tantárgy | Horváth Kinga - Victor András | Ilosvay György | Sipos Imréné |
6. Szakképzés | Urbanovszky István | Kohl Ágnes | Kohl Ágnes |
7. Tanórán kívüli iskolai nevelés* | Deszpot Gabriella - Fernengel András - Victor András | Agárdy Sándor | Szerényi Gábor |
8. Iskolán kívüli nevelés | Nádai Béla - Vásárhelyi Tamás | Hortobágyi Katalin | Treiber Pálné |
9. A NAT-ra építve | Lehoczky János | Csonka Csabáné | Fürstné Kólyi Erzsébet |
10. Felsőoktatás | Kárász Imre Ilosvay György | Varga Enikő | Nyiratiné Németh Ibolya |
11. Felnőttoktatás | Gulyás Pálné -Juhász Nagy Ágnes | Csoma Gyula | Vásárhelyi Judit |
12. Munkahely | Tompa Anna - Victor András | Várkonyi Tibor | Cech Vilmos |
13. Termelés, gazdaság | Hajtman Ágnes | Foltányi Zsuzsa | Zsolnai László |
14. Művészetek* | Makovecz Benjamin | Orgoványi Anikó | Orgoványi Anikó |
15. Tudomány | Vásárhelyi Tamás | Vida Gábor | Bakonyi Gábor |
16. Vallás | Karsay Eszter | Karátson Gábor | Dőry István |
17. Egészségnevelés | Kulin Eszter | Farkas Ildikó | |
18. Tárgykultúra, mesters. kör. | Gaul Emil | Bálványos Huba | Fernengel András |
19. Szabadidő, hobbi | Vásárhelyi Tamás | Berend Mihály | Fernengel András |
20. Körny. inform. rendszerek | Nagy Ágoston | Nyvelt Erik | Kosztolányi István |
21. Komm. és öko-marketing | Csonka András - Monspart Éva | Végvári Ágnes | Vásárhelyi Tamás - Barabás Zoltán |
22. Törvényhozás, parlament | Tóth Albert | Fülöp Sándor | Szalóky Gyula |
23. Önkormányzat | Bencze László | Fülöp Sándor | Vásárhelyi Judit |
24. Helyi társadalom | Vásárhelyi Judit | Lantos Tamás | Gyulai Iván |
25. Civil közélet, társad.szerv. | Ilosvay György | Benkő Ágota | Gulyás Pálné |
26. A KN finanszírozása | Foltányi Zsuzsa | Domokos Sándor | Czippán Katalin |
27. Nemzetközi kapcsolatok | Beliczay Erzsébet | Faragó Tibor | Csobod Éva |
A KN eszközrendszere | Vásárhelyi Tamás | Victor András |