HÁLÓZAT
A Környezeti Nevelési
Hálózat Hírlevele 37. szám 1999.
február
SZENTSÉGTÖRŐ GONDOLATOK AZ
ÁRVIZEKRŐL
Bizonyára sokunknak megfordultak a fejében
ahhoz hasonló gondolatok, amelyek mostanában engem is
foglalkoztatnak az elmúlt évek árvizeivel és a
hozzájuk kötődő tragédiákkal
kapcsolatosan. Sietek leszögezni, hogy a károsultak
támogatásában magam is részt vettem, de nem vagyok
meggyőződve arról, hogy helyes a krízisek
kezelésének jelenlegi koncepciója.
Mi történik manapság? Az
árvíz annak rendje és módja szerint minden
évben megjelenik és a igyekszik elfoglalni azt, ami az
övé. Az ember lépéseket tesz ez ellen, gátakkal
védi a lakott és a megművelt területeket.
Valójában tehát arról van szó, hogy a
természet törvényein próbálunk kiskapukat
keresni, de mivel ezek nem ember alkotta törvények, nem csoda, hogy
csak ideig óráig sikerül azokat kijátszanunk. Folyik a
küzdelem, minden évben milliárdokat kellene a gátak
erősítésére költenünk, de a
források szűkösek. Miközben mi egyre több
házat építünk a veszélyeztetett
zónában, a Kárpátokban az erdők irtása
folytatódik, az éghajlatváltozásnak
köszönhetően az éghajlati
szélsőségek is erősödnek, mindennek és
még számtalan egyéb oknak köszönhetően az
áradások egyre nagyobb veszélyt jelentenek.
Vajon miért nem alkalmazkodunk a természeti
törvényekhez? Nyilván nem könnyű az első
döntések, lépések megtétele. A
földművelési tárca legújabb
elképzelései között már szerepelnek olyan tervek,
amelyek szerint a belvizek és árvizek által fenyegetett
területeken a gazdálkodásnak olyan módját
kellene keresni, amely a vízre, mint természeti kincsre,
adottságra jobban épít. Az új
elképzeléseket szemlátomást nem fogadja
túlzott lelkesedés, sem megértés. Egyik –
természettudományokban nyilván nem túlzottan
jártas – humoristánk még a szilveszteri
rádiókabaréban is élcelődött a terveken.
A hazánknál sokkal gazdagabb Amerikai
Egyesült Államok az elmúlt években több
száz hektáros területeket adott vissza a természetnek,
miután az 1993-as Mississippi-Missouri árvíz 9
államot sújtott, csaknem 50 halálos áldozatot
követelt, 4 hónapon keresztül uralma alatt tartotta a
folyók középső folyása menti területeket.
A hiábavaló küzdelem következtében egész
városok szűntek meg létezni, a lakosság a magasabban
fekvő területekre költözött, ott alapított
új településeket. Németországban és
Hollandiában a Rajna-menti területeken történtek ehhez
hasonló kezdeményezések, ott a művelt területek
egy részét adták vissza a folyónak,
ártéri erdőket alakítva ki.
A magyar nép az elmúlt századokban
csodálatos harmóniában élt a vízzel. A
meglepően sokrétű ártéri
gazdálkodás, a települések helyének alapos
megválasztása – az ármentes szintre
történő építkezés –, az
ártereken a boronafalú házak az alkalmazkodás igen
magas szintjét jelentették.
Ehhez képest sokszor az a benyomásom, hogy
inkább visszafelé teszünk lépéseket. A
folyók régi árterein, a gátakkal védett
"mentett oldalon" egyre nagyobb értékeket halmoznak fel, dolgos,
szorgalmas életek alkotásait. De az értékek
növekedésével az aggodalom is fokozódik... Szinte
minden árvíz alkalmával egyre kritikusabb a helyzet, egyre
nagyobb a feszültség, és egyre több a munka is. Vajon
meddig?
Munkácsy Béla
A Környezetvédelmi Minisztérium
Közönségszolgálati Irodája a
következő szolgáltatásokkal várja
ügyfeleit.
- Lakossági információs szolgálat - Tel.:
201-2764
- Zöld telefon tanácsadó szolgálat - Tel.:
80/401-111
- Zöld bolt - a környezetüggyel kapcsolatos
kiadványok, szakkönyvek árusítása - Tel.:
457-3445
- Jogi Tájékoztatási Iroda - jogi
tanácsadás - Tel.: 457-3442
- Tájékoztatás
környezeti adatokról, szakirodalomról, környezet-
és természetvédő
szervezetekről
- Számítógépes kapcsolat a
minisztérium hálózatához, a Zöld Pókhoz,
az Önkormányzati információs
rendszerhez
- Minisztériumi pályázatok, űrlapok,
nyomtatványok kiadása
A
Közönségszolgálati Iroda nyitvatartási rendje:
Hétfő: szünnap
Kedd - Szerda - Csütörtök: 9.00-15.00
Péntek: 9.00-13.00
Cím: 1011 Budapest, Fő utca 44-50.
Levélcím: 1394 Budapest, Pf. 351
A HÁLÓZAT A
HÁLÓZATON
Simonyi Gyula és Fülep Dávid
közreműködésének köszönhetően
már olvasható a Környezeti Nevelési
Hálózat Országos Egyesülettel kapcsolatos
néhány információ az interneten. Terveink szerint a
HÁLÓZAT korábbi számait még a tavasz
folyamán elhelyezzük a hálón. Egyelőre csak az
1998. március óta megjelent anyagok
közzétételéről lehet szó, mivel csak
ezek készültek teljesen elektronikus formában. A
távolabbi jövőben természetesen tervezzük a
korábbi számok internetes változatának
megjelentetését is. A Bokor Ökocsoport
nagylelkűségének köszönhetően az ő
honlapjukon kaptunk helyet, így címünk:
http://bocs.hu
HÍREK A SPARE - PROGRAMRÓL
Az átszervezés és
átépítés alatt álló
Környezetgazdálkodási Intézet a
megpróbáltatások ellenére továbbra is
szervezi a környezeti nevelési programokat. A SPARE
energiatakarékossági projektben mintegy 500 iskolai csoport vesz
részt szerte az országból. Az Intézet
koordinátora, Bagi Éva kéri, hogy a program
gördülékeny lebonyolítása érdekében
a csoportok a megadott határidőket feltétlenül
tartsák be.
RÖVID HÍRADÁS
A JANUÁRI
PÁLYÁZATOKRÓL
A HÁLÓZAT 1998. decemberi
számának 6. oldalán megjelent pályázati
kiírásokkal kapcsolatban sok telefon érkezett
szerkesztőségünkbe, ezért úgy
véljük néhány mondatban feltétlenül
felvilágosítást kell adnunk kollégáinknak.
Információink szerint egyelőre még nem
született végleges döntés a pályázatokkal
kapcsolatban, ezért sajnos ebben a számunkban sem tudjuk a
kiírásokat közzé tenni. Ezúton
biztosítjuk olvasóinkat, hogy márciusi számunkban
ismételten hírt adunk a fejleményekről, illetve
adott esetben közzétesszük a kiírások
szövegét is.
"Nézetem szerint az ember nagy kalandjának az az
igazi célja, hogy olyan világot teremtsünk, amelyben
virágba szökkennek legjobb tulajdonságaink, miközben
kölcsönös megértés uralkodik az emberek
között és eggyé válunk a Természettel..."
A. Peccei
A TETRA PAK BECSAPJA A GYEREKEKET
Napjaink pénz kormányozta
világában egyre élesebb a küzdelem a fogyasztók
kegyeinek megnyeréséért, az új
vásárlók meghódításáért.
Mindannyiunknak ismerősek a televízióban,
rádióban lassan szünet nélkül harsogó
hirdetések, melyek nem egyszer hamis állításokkal
tévesztik meg a gyanútlan, és sokszor
túlságosan naív fogyasztókat. A semmitől sem
visszariadó multinacionális cégek agresszív
stratégiájába az is beletartozik, hogy - amelyik
országban erre lehetőséget kapnak - az oktatási
intézményeket is felhasználják az új
vásárlóerő megnyerésére.
A hazai csomagolóipar egyik nagyágyúja,
a svéd érdekeltségű Tetra Pak sem vesztegeti az
idejét. A cég oktatóbuszos
“környezetvédelmi” programja azt a célt
szolgálja, hogy a fiatal korosztályt a
legérzékenyebb korban bombázza sajátosan
megszűrt információkkal.
Az elmúlt napokban lehetőségem
nyílott egy kérdőívet kitöltetni olyan
gyerekekkel, akik néhány nappal korábban részt
vettek a cég fejtágításán. Az
alábbiakban a kérdőív kérdései
és a gyerekek által adott válaszok százalékos
megoszlása olvasható.
Kérdések a Tetra Pak buszos
oktatóprogramja kapcsán
Az egyes feladatoknál több helyes választ
is bekarikázhatsz.
1. Melyik a legjobb megoldás?
|
arány (%)
|
a) A hulladék lerakása a
szeméttelepen.
|
10,5
|
b) A hulladék égetése.
|
42
|
c) A szelektív hulladékgyűjtés
és újrahasznosítás.
|
89,5
|
d) A hulladék keletkezésének
megakadályozása. *
|
47
|
2. Miből készül a Tetra Pak
doboz?
|
|
a) fa *
|
26
|
b) papír *
|
73,5
|
c) műanyag *
|
16
|
d) vas
|
0
|
e) alumínium *
|
21
|
3. Van-e Szentendrén szelektív
hulladékgyűjtés?
|
|
a) Nincs.
|
16
|
b) Van, a Tetra Pak dobozokat szelektíven
gyűjtik.
|
52,5
|
c) Van, főleg a veszélyes hulladékokra.
*
|
58
|
4. A Tetra Pak dobozok milyen
tulajdonságairól hallottál?
|
|
a) Környezetbarát.
|
100
|
b) Egyszer használható. *
|
5
|
c) Kiváló minőségű
bútor alapanyag.
|
0
|
d) Használata után hamar a szeméttelepre
kerül. *
|
5
|
(A helyes válaszok csillaggal kiemelve: *)
Nézzük végig
kérdésenként, hogyan manipulálja a gyermekeket a
“környezetvédelmi oktatóprogram”!
1. kérdés:
Az Európai Unió preferencialistája
és a Környezetvédelmi Minisztérium
álláspontja megegyezik a hulladékok
ártalmatlanításának
kérdésében:
a.)A legelőnyösebb az, ha el tudjuk kerülni a
hulladék keletkezését
(hulladékminimalizálás - “reduce”,
hulladékracionalizálás, újrahasználat -
"reuse").
b.) Kedvező még a hulladékok
másodnyersanyagként való
újrahasznosítása - "recycle", ebbe beleértve a
szerves alkotók komposztálását is.
c.) Kevésbé preferált a hulladékok
égetéses ártalmatlanítása.
d.) Kifejezetten kerülendő a hulladék
lerakásos kezelése.
A Tetra Pak környezetvédelmi
szakértői ismerik ezeket az alapelveket. Vajon miért nem
ezeket oktatják a programban?
2. kérdés
A “környezetvédelmi program” fontos
mozzanata annak hangsúlyozása, hogy a Tetra Pak termékek a
természetben lebomlanak. Ezt igyekeznek alátámasztani
akkor, amikor azt állítják, hogy termékeik
papírból vannak. A gyerekek 10 százalékának
tűnt fel, hogy ez csak részigazság, hiszen a papír
mellett más anyagokat is felhasználnak a Terta Pak
csomagolások előállításához -
köztük a természetben nem bomló alumíniumot
és a nehezen bomló polietilén műanyagot.
Nyilván a multinacionális cég emberei előtt sem
ismeretlenek azok az adatok, amelyek a fogyatkozó kőolaj-
és bauxitkészletekkel, a bányászat, a
szállítás és feldolgozás környezeti
terheléseivel kapcsolatosak (mint köztudomású, az
alumínium előállítása az egyik
leginkább energiaigényes feldolgozási folyamat). Ennek
ismeretében megérthetjük a Tetra Pak azon
törekvését, hogy erről az
apróságról még véletlenül se tegyen
említést...
3. kérdés
Az erre adott válaszok úgy vélem
magukért beszélnek. A gyerekek fele úgy lép ki a
buszból, hogy azt hiszi a kombinált dobozos
italcsomagolások szelektív gyűjtése
kiválóan működik Magyarországon. A másik
izgalmas kérdés: vajon a busz oktatói tudják-e, hogy
az adott településen van-e egyáltalán szelektív
gyűjtés. Az eredmények azt mutatják, hogy -
bár a szelektív gyűjtés fontosságát
hangsúlyozzák - mégsem figyelnek a
céltelepüléseken valóban meglévő
lehetőségekre.
4. kérdés
Az oktatáson részt vett diákok
egyöntetű álláspontja szerint a Tetra Pak
termékek környezetbarát cikkek. A független szakmai
közvélemény jelenlegi álláspontja más,
eszerint nem lehet egyértelmű rangsort felállítani a
csomagolóanyagok között. A helyzetet mindig regionális
szinten kell vizsgálni, alaposan elemezve a helyi adottságokat
és lehetőségeket, illetve környezeti gondokat.
Ráadásul a különféle csomagolások
környezeti megítélése a technológiai
fejlesztések függvényében természetesen
időben is változik. Ezt az álláspontot
képviselte Vj-251/1994/24 számú határozatában
a Gazdasági Versenyhivatal is. A PKL Hungária Kft (a Tetra Pak
termékeivel gyakorlatilag azonos felépítésű
dobozokat gyártó cég), egyik reklámjában
termékeit környezetbarát csomagolásként
népszerűsítette. A Versenytanács szerint a cég
"a környezetre gyakorolt hatás vonatkozásában
reklámjaiban a fogyasztók megtévesztésére
alkalmas állítást tett".
A Tetra Pak többféle terméke
között is különbséget kell tenni, hiszen ezek
között van olyan is, amelyik alumíniumot nem, csak
papírt és műanyagot tartalmaz. Ez a típus
környezeti szempontból minden bizonnyal kevésbé
problémás, előállítása és
hulladékká válása kevesebb környezeti
terhelést okoz. Az alumíniumot tartalmazó termék
kevés pozitívuma között emítést
érdemel, hogy az abba csomagolt termék nem igényel
hűtést, ezzel legalább részben
kompenzálódik az előállításával
együttjáró energiapazarlás.
Munkácsy Béla
AZ MME HíREI
EREDMÉNYHIRDETÉS
Az elmúlt évben meghirdetett "25 év a
természet szolgálatában" c. rajz- és
fotópályázatra 1794 pályázó
küldött be nagyon szép alkotásokat (743 fotó
és 1944 rajz, festmény). A pályázat
eredményhirdetése és a díjátadás 1999.
február 16-án délután 2 órakor lesz
Budapesten a Marczibányi téri Szabadidőközpontban. Az
ekkor nyíló kiállítást február 27-ig
lehet majd megtekinteni. Minden érdeklődőt szeretettel
várunk!
ÚJ KIADVÁNYOK
Cím
|
Ár (Ft)
|
Tollas ácsok (kiadvány a
harkályokról)
|
50
|
1999. a fehér gólya védelmének
éve
|
100
|
Védett Madarak plakát
(újranyomás)
|
500
|
A felsorolt kiadványokból az MME
támogató szervezet tagságot választó
iskolák kapnak egy-egy példányt. MME tagok 10%
kedvezménnyel vásárolhatják a kiadványokat,
melyek a következő címen rendelhetők: MME, 1121
Budapest, Költő utca 21.
Fidrich Róbert "Fidusz"
tagkoordinátor
"NÁDI ISKOLA"
FENÉKPUSZTÁN
Az erdei iskolának egy speciális
vízparti változatához kínálják fel
a Magyar Madártani és Természetvédelmi
Egyesület Zalai Csoportjának Balaton-parti
madárgyűrűző állomását és
környékét, mely a Balaton és a Kis-Balaton
találkozásánál, a Zala folyó torkolata
közelében van.
A vízparti, természetközeli
környezetben a résztvevők megismerhetik a Balaton-part
természeti értékeit, a
madárgyűrűzést és a madárvédelem
eszközeit, módszereit. Szakvezetéssel,
távcsövekkel, szakkönyvekkel, vezetékes vízzel,
tűzrakóhellyel tudják segíteni a rendezvényt.
Kerékpárral, vonattal vagy autóbusszal
kirándulva a Kis-Balaton, Matula bácsi birodalma és a
Keszthelyi-hegység élőhelyei is
tanulmányozhatók. Kérésre a madarász csoport
tagjai madárvédelmi eszközöket és
módszereket is bemutatnak. A közeli Keszthely
kultúrtörténeti értékei szintén
könnyen elérhetők. A
gyűrűző-állomáson (a Balaton-parton, a
Balaton-felvidéki Nemzeti Parkban) félnomád
körülmények mellett a magukkal hozott sátrak
felállítására van mód. Hideg-meleg vizes
zuhanyzási lehetőség, konyha és
étkezősátor segíti a táborozókat.
Akár a Madarak és Fák napját is
megünnepelhetik itt a természetet kedvelő csoportok.
Vonattal, autóbusszal, gépkocsival jól
megközelíthető a helyszín, Keszthelyről
kerékpárúton is elérhető. Részletes
tájékoztatás és jelentkezés Palkó
Sándornál a 60/9469-020 telefonszámon.
TÁBOROZÁS
Természetvédelmi tábor
Garbolcon
Már vár a tábor Garbolcon, a
Szatmár-Beregi Tájvédelmi Körzetben, a Kis-Túr
folyó partján. Ezen a területen festői öreg
erdők, tágas rétek és a kanyargós
folyócska találkoznak és nyújtanak
lehetőséget a természet élőlényeinek
és jelenségeinek megfigyelésére
játékos, szórakoztató formában. Szakemberek
segítségével, egész hétre változatos
programot nyújtanak, melyben a madárgyűrűzés
éppúgy szerepel, mint a bagolyköpet-vizsgálat,
vadászati ismeretek, terepi kutatás és túrák,
íjászat, pónilovaglás vagy éppen a
gyógynövény- és gombaismeret.
A természetvédelmi táborok mellett erdei
iskolát, a nyár folyamán pedig kerékpáros,
vadász, valamint indián kézműves tábort is
szerveznek. Szálláslehetőség
kőépületben vagy sátrakban igény szerint.
Helyszínen történő főzéssel napi
ötszöri étkezést biztosítanak, valamint
zuhanyzók és angol WC áll a táborozók
rendelkezésére. A táborba jutást segíti az
útiköltség-térítés és a
vasútállomásról autóbusszal
történő oda-vissza szállítás.
Információ: Petrilla Attila oktatóközpont
vezetőtől (4432 Nyíregyháza, Boglárka u.
21.), telefon: 20/9268-570.
A mezőgazdaság fejlődése és
terjedése az élőhelypusztításnak mindig is
sokkal fontosabb forrása volt, mint a városok
terjeszkedése. Teljes természeti
ökoszisztémákat alakítanak át egyetlen, vagy
néhány növényből álló
állományokká, és azon fáradoznak, hogy minden
egyéb növényt és növényevő
állatot a mezőgazdasági területektől
távol tartsanak.
Paul Ehrlich: A fajok kihalása
NéMETORSZáG A VáLASZTáS
UTáN: a nukleáris erőművek
leállítása - vagy nem?
A szeptember 27-i
képviselőválasztás után a német
szociáldemokraták és a Zöldek alapítottak
kormányt. Mindkét párt megígérte a
nukleáris erőművek leállítását,
azonban annak megvalósítását másként
képzelik. A Zöldek ezt 5 éven belül és az
üzemeltetők kárpótlása nélkül
szeretnék megvalósítani, az SDP 20-30 év alatt
és a kárpótlás tekintetében
egyetértésre akarnak jutni az erőművek
tulajdonosaival. A SDP 100 napon belül új atomtörvényt
akar hozni, amiben benne lenne, hogy nem fejleszthetik a nukleáris
energiatermelést, egy éven belül biztonsági
szabályozást valósítanának meg,
leállítanák az újra-földolgozást. A
két párt megegyezik abban, hogy egy helyen kell elhelyezni,
2030-ig a magas aktivitású hulladékot, de a vitatott
Gorleben mellett más helyeket is vizsgálnak.
Tiltakozik a Siemens, a legnagyobb üzemeltető,
ők egyáltalán nem akarnak
leállításról tárgyalni, a Preussen Elektra
hatalmas kártalanítási igénnyel fenyegetőzik.
Legalább még 40 éves üzemeltetést akarnak.
A környezetvédők sem örülnek a
koalíciós megállapodásnak. A BUND, a legnagyobb
környezetvédő szervezet szerint meg kell állapodniuk
az erőművek bezárásának pontos
idejében.
Úgy vélik, hogy a zöld MOZGALOM
gyengülni fog, mert sokan úgy vélik: már semmi
tennivaló nincs, ha a Zöldek benne vannak a kormányban.
A francia zöld párt szintén le
szeretné állítani az atomerőműveket.
Október 23-án a francia környezetvédelmi miniszter,
Dominique Voynet azt mondta, hogy szeretné, ha Franciaország is a
németek útjára lépne, ha lassan és
óvatosan is. Chirac elnök a leállítás ellen
nyilatkozott.
WISE NEWS COMMUNIQUE 501,
1998.november 2,
(A Gaia Sajtószemle nyomán)
OKTATÓFILM A PAPÍRRÓL
Hírt szeretnénk adni arról, hogy a
Karinthy Frigyes ÁMK Homoktövis Oktatóközpont az
Óceán Ktv. közreműködésével
"Papírból papír" címmel oktató
videófilmet készített. A film szponzora a Dunapack-Duparec
Rt.
Az oktatófilm század eleji fekete-fehér
archív felvételein ma már sehol sem látható
képsorokon mutatja be a hatalmas szálfák
kitermelését, a sebes folyón való
leúsztatását. A fekete-fehér technikát
színes váltja fel. A háztartásokból az
iskolába érkező papír útját
követhetjük végig a papírgyárig, ahol minden
munkafázissal megismerkedhetünk, egészen a
késztermékekig.
A narrátor minden bemutatott munkafázist
kommentál, kultúrtörténeti vonatkozásokkal
környezetkímélő szemléletmódot
közvetít.
Az oktatófilm megrendelhető: Maklári
Jenőné, 1046 Budapest, Hajló u. 2. Homoktövis KOK.
Telefon: 380-6188/13 mellék.
"Most először van úgy, hogy az
emberiség egy szál magában néz farkasszemet
önnön jövendőjével, első ízben van a
jövő férfiak és nők kezében annyira,
hogy meghatározhatják a Föld nevű űrhajó
további utazásának irányát az
eljövendő századokra... nagyszabású feladatunk
teljesítéséhez nincs sok időnk. De hát
mégis, mennyi? Talán a század végéig van
haladékunk?" Aurelio Peccei
Braus, Judy A. – Wood, David:
Environmental Education in the Schools
Környezeti nevelés az
iskolában
KIKNEK SZÓL
|
• Az 5-18 éves korosztályt
tanító pedagógusoknak.
|
TARTALOM
|
• A könyvet eredetileg a Peace Corps
(Béke Hadtest) aktivistái számára
írták, akik a világ különböző
országaiban a környezeti nevelést segítik, az adott
ország szakembereinek bevonásával. Azonban mindenki
haszonnal forgathatja, aki az élő és élettelen
természeti környezet ismeretére, szeretetére és
megóvására akarja tanítani a gyerekeket. A
könyv hat fejezete elméleti alapot nyújt a környezeti
tanterv kidolgozásához, amelyet a könyv végén
mintaként közölt tantervrészletek is segítenek. A
könyv leghosszabb fejezete pedig ötleteket ad a
megvalósításhoz, különböző
tevékenységek és feladatok leírásával.
Többféle helyszínen – például
tanteremben, városi környezetben, a természetben –
megvalósítható tevékenységeket
ajánlanak a szerzők. Változatosak a javasolt
módszerek is: az egyszerű játékoktól a
folyóirat-készítés komplex
tevékenységéig terjed a sor. A sokféle
ajánlott feladaton keresztül a tanulók
képességeinek széles skáláját
fejleszthetjük: az érzékeléstől kezdve a nyelvi
készségig, vagy a művészi önkifejező
képességig.
|
FEJEZETEK
(zárójelben a terjedelem
oldalszámban)
|
• 1. Mi a környezeti nevelés? (10) •
2. Eredményes tervezés (14) • 3. A megfelelő
környezetvédelmi nevelési anyag kiválasztása
(12) • 4. A tanítványok megismerése (14) • 5. A
környezetvédelmi nevelési anyag és a tanulók
igényeinek összehangolása (18) • 6.
Működőképes oktatási stratégiák
(22) • 7. Sok-sok feladat és gyakorlat (330) • 8. A program
elkészítése (149) • 9. Az eredményesség
mérése (22) • Függelék, irodalom és index
(38)
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37] B
87)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS:
Szemelvények (24 oldal)
(Kiadó: Peace Corps Information Collection and
Exchange, 1993)
Dr. Adorjánné Farkas Magdolna
ismertetése
***********************************************************************************************
Anderson, Eugene Newton: Ecologies of the
Heart. Emotion, Belief and the Environment
A szív ökológiái. Érzelem,
hit és a környezet
KIKNEK SZÓL
|
• E könyvet gondolatébresztonek
találhatják biológusok, ökológusok,
közgazdászok, politológusok, hittudósok, sot
gazdasági döntéseket hozó szakemberek is.
|
TARTALOM
|
• A látszólag irracionális (de nem
mindig ésszerutlen!) népi hitek a helyi környezet
fenntartása szempontjából legtöbbször
racionális végeredményhez vezetnek, állítja
E. N. Anderson. A kultúrökológus szerzo annak
feltárására szentelte életét, hogy
különbözo népcsoportok (Malaysia, Szingapúr,
Tahiti, Brit Kolumbia, Mexikó közösségeiben) hogyan
gazdálkodnak környezetükkel. Tapasztalatai nyomán arra a
következtetésre jutott, hogy a hagyományos
társadalmak, részben a vallás
segítségével – annak eroteljes, érzelmekre
ható kulturális szimbólumait felhasználva –
jól gazdálkodtak forrásaikkal. Anderson szerint
környezetvédo programjaink gyakran azért sikertelenek, mert
nem kínálnak lehetoséget arra, hogy érzelmeink
megnyilvánulhassanak bennük. Pedig az ökológiai
problémák okai között az értelem és
érzelem egyaránt szerepelnek; a politikai tettek mindig is
megkívánnak egy bizonyos fokú szenvedélyt. A
népi hiteket gyakran babonáknak minosítik, mégis
gyakran többet tesznek környezetünk
védelméért, mint a modern nyugati tudomány, vallja
Anderson. E könyv az antropológia, ökológia,
pszichológia, a hagyományos mítoszok és
folklór, valamint az ipari társadalmak
erofeszítéseinek átfogó ismereteit ötvözve
meglepoen új megvilágításba helyezi jelen
környezeti válságunkat.
|
FEJEZETEK
|
• 1.Tájkép alakokkal • 2. Feng-shui:
ideológia és ökológia • 3. Kínai
táplálkozásterápia • 4. Tanítás
Vidraföldrol: a hagyományos forrásgazdálkodás
vallásos reprezentációja • 5. Az
esoerdo-gazdálkodás: maja mezogazdaság a Vadszilvák
Városában • 6. Szükségletek és az emberi
termé-szet • 7. Információfeldolgozás:
racionális és a transzcendált irracionális •
8. Kultúra: ökológia tágabb
összefüggésben • 9. Intézményeken
kívül és belül • 10. A misztikumtól
megfosztott: vallás, mint ökológiai szabályzás
és annak modern hite • 11. Összefoglalás és
néhány javaslat
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[100] A
57)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS:
Összefoglalás és néhány javaslat (6
oldal)
(Kiadó és szerzői jog: Oxford Univ.
Press,, 198 Madison Avenue, New York, NY 10016, 1996; ISBN
0-19-509010-1)
Schmidt Sára ismertetése
Duensing, Edward - Millmoss, A. B.: Backyard
and Beyond. A Guide for Discovering the Outdoors
Házunk tájékán és azon
túl. Útmutató a természet
felfedezéséhez
KIKNEK SZÓL
|
• Általános iskola felső
tagozatától kezdődően bárkinek.
|
TARTALOM
|
• Saját otthonunk közvetlen környezete,
teraszunk, kisebb vagy nagyobb kertünk, a legközelebbi rét vagy
erdő ugyanolyan nagyszerű lehetőségeket
kínál az élővilág
felfedezéséhez, mintha egy távoli, vadregényes
vidékre utaznánk el. Óriási előnye azonban,
hogy nap, mint nap “kéznél van”. Egy a
bökkenő. Ha felkészületlenül, rá nem hangolt
érzékekkel járunk-kelünk környezetünkben,
megtörténhet, hogy olyan galériában találjuk
magunkat, ahol remekműveket állítottak ki, de a képek
nagyobbik részét a fal felé fordították. A
szerzők, E. Duensing természettudós és A. B.
Millmoss író olvasmányos, kevés latin nevet
és felszerelésigényt említő
természettudományi kalauza elsősorban gyakorlatias
információkat nyújt közvetlen élő
környezetünk megismeréséhez. Meglepő így
összegyűjtve látni, mennyi élőlénnyel
lehet találkozni még egy városi otthon
közelében is. A leggyakoribb növény-, és
állatfajok jellegzetességeinek, szokásainak,
jelenlétük nyomainak bemutatása mellett a könyv arra is
megtanít, hogyan rejtőzködjünk el ahhoz, hogy
megláthassuk, becserkészhessük őket, sőt arra
is, hogyan kerülhetünk kapcsolatba velük.
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37] D
93)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS: Az 1.
fejezetről (10 oldal)
(Kiadó: Fulcrum Publishing, 350 Indiana Street, Suite
350 Golden, Colorado, 1992; ISBN 1-55591-071-8)
Schmidt Sára ismertetése
***********************************************************************************************
Criswell, Susie Gwen: Nature through Science
and Art
A természet megismerése a tudomány
és művészet segítségével
KIKNEK SZÓL
|
• Felső tagozatos általános
iskolás gyermekekkel foglalkozó felnőtteknek:
szülőknek, szakkörvezetőknek, tábori
foglalkozások vezetőinek, tanároknak. Bármilyen
életkorban ugyanolyan izgalmas kalandot jelenthet, mint a felsős
gyerekeknek, mert kideríti: mindenkiben lakik egy
természettudós, sőt művész is, akikkel sosem
késő megismerkedni.
|
TARTALOM
|
• A könyv hatvan természetismereti
kérdés feldolgozásához ad ötleteket,
feladatokat, amiket négy főbb terület, a fizika,
növénytan, állattan és humán
ökológia alapján csoportosít fejezetekbe. A
kutatási, vizsgálódási feladatok a gyerekek
érdeklődése szerint ötvözhetők a
művészi feladatokkal, s azoknak a gyerekeknek is
szórakoztatók és inspirálók, akiknek nincs
kifejezett tudományos vagy művészi hajlama. Bár
találhatók közöttük könyvtári
nyomozást igénylő kérdések is, legtöbb
tevékenység szabadba kívánkozik, a természet
alapos megfigyelésére, vizsgálatára és
egyéni megörökítésére
bátorít. Az iskolaudvar, kert, közeli park, erdő,
tavacska vagy patak lehet kiindulópontja a természettől a
természetben tanulás elsajátításának.
Tehát a tanulási folyamat a lényeges, nem a
végeredmény, ezért nem fontos, hogy a felnőtt
vezető előre tudja a helyes választ vagy elvárjon
egy bizonyos ábrázolási módot, szintet. Nem fontos,
hogy ő maga kiválóan rajzoljon, vagy ismerje az összes
megörökített, kompozícióhoz felhasznált
élőlény, termés, kőzet stb. tudományos
nevét. Az általános jellemzők, vagy éppen
apró részletek felfedezésére,
elvárásoktól mentes kalandozásra
bátorít. A különböző nehézségi
szintű feladatok mind a helyi környezetre irányulnak és
arra alapozva tárják fel a természet csodáit. Az
egészséges ökoszisztémák
fontosságának megértetése csakis innen indulhat el,
és a közvetlen környezet ismerete éppolyan
lényeges, mint a világméretű környezeti
kérdéseké. Mindegyik fejezethez további irodalmat
ajánl a szerző.
|
ESZKÖZIGÉNY
|
• Legfőképpen vázlatfüzet,
vagy napló és rajzszerszámok, továbbá
egyéb, iskolában vagy háztartásban fellelhető
anyagok, eszközök. Mivel a tevékenységek
többsége a szabadban zajlik, felhívja a figyelmet az
ésszerű óvintézkedésekre és praktikus
felkészülésre is.
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37] C
31)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS:
Szemelvények (11 oldal)
(Kiadó: TAB Books, Division of McGraw-Hill, Inc., Blue
Ridge Summit, PA 17294-0850; szerzői jog: Susie Gwen Criswell, 1994;
ISBN: 0-8306-4576-4)
Schmidt Sára ismertetése
Ezúton köszönjük több kedves
olvasónk
karácsonyi és újévi
jókívánságait!
OLVASÓINK ÍRTÁK
A GALGA
ÁLLAPOTFELMÉRÉSE
Az év elején Zöldszíves
Környezetvédelmi Szakkörünk csatlakozott a
"Hálózat az élővizekért" (Göncöl
Alapítvány) programjába, melynek során a
Zagyva-folyó és az azt tápláló
mellékfolyók, patakok vízvizsgálata volt a feladat.
A vizsgált mellékfolyók és patakok: a Tarna, a
Galga, a Gyöngyös-, a Csörgő- , a Kövicses-, a
Szurdok-, a Szuha- és a Nógrád-patak.
A Zagyvát (Salgótarjántól
Szolnokig) és mellékvizeit 16 mérőcsoport 40
mérőponton, 15 alkalommal, 2 hetente (április 15-től
- október 15-ig), 7 fizikai - kémiai tényező
és a benne élő állatok alapján
vizsgálta. A vízkémiai adatokat a "Kémiai
adatlapon", az élővilágot az "Állatok adatlapon"
és a környezetet az "élőhely adatlapon" jegyeztük
fel. Két szinkron mérés is volt, az első
május 10-11-én, a második szeptember
19-20-án.
A mérőcsoportok nagyon változatos
eredményeket kaptak. A vízminőség
romlásának oka nem mindig a település
szennyezése volt, hanem a termőföldekről
bemosódó nitrogén és foszfor. Sajnos ipari
szennyezéssel is találkoztunk: a tejüzem lúgot
és savat, a vágóhíd szerves anyagokat engedett a
folyókba, másik ponton olajszennyezést is tapasztaltak.
Többnyire az ammónia-, a foszfát- és a
nitrátionok okoztak gondot. A Trent-index* is változatosan
alakult, pl. egy alkalommal VIII-ról I-re csökkent a
Kövicses-patakon.
Szakkörünk a falunk, patakjának, a
Galgának vizét vizsgálta. A mérőpontok a
falutól 4 km-re a réten voltak, a
szennyvíztisztítómű
beömlőnyílása előtt 10 m-re és a
beömlőnyílás után 150 m-re. Hogy miért
ezt a két pontot választottuk? Gondoltuk, jó lesz
figyelemmel kísérni, hogy a faluban beömlő
tisztított szennyvíz hogyan változtatja meg a víz
minőségét. Két hetente kerékpárral
mentünk a mérőpontokhoz. Először az egész
csoport, majd a mérések megtanulása után már
csak 2-3 szakköri tag.
Mi sem örülhettünk mindig az
eredményeknek, mert az ammónia, a foszfát- és
nitrátionok értéke a
szennyvíztisztítómű bevezető
nyílásától 150 m-re néhány alkalommal
magasnak bizonyult, míg a beömlő nyílás
előtt 10 m-re jó eredményeket kaptunk.
*A Trent-index a víz
minőségére érzékeny gerinctelen
állatok fajgazdagságára utaló
jelzőszám. Legmagasabb értéke a tiszta patakokra
jellemző, a legalacsonyabb pedig a
legszennyezettebbekre.
Nagy szomorúságunkra a Trent-index is
megváltozott, mert több (kb. 6 km) kilométeren
kikotorták a patakmedret. Teljesen megváltozott a meder és
a patak partja. Alig találtunk élőlényt a csupasz
mederben.
Miért kellett egyszerre több kilométeren
a folyómedret teljesen kikotorni és a partot
megkopaszítani? Senki sem gondolt a víziállatokra és
a növényekre? Mi csak szakaszosan engednénk a
munkálatokat, hogy az állatok találjanak
búvóhelyet és táplálékot.
Azzal, hogy befejeződtek a vizsgálatok,
értékeltük az eredményeket, nem hagyjuk abba a
munkát. Tervünk, hogy továbbra is figyeljük a patak
állapotát, és a kedvezőtlen eredményeket
jelentjük a szennyvíztitsztítónál és az
Önkormányzatnál. A közös munka segít a
problémák megoldásában.
Jenei Csabáné
Általános Iskola, Tura
'A közgazdaságtan kivétel
nélkül mindig azt bizonyítja, hogy csak azok az utak
járhatók, amelyek a már gazdagokat és hatalmasokat
még gazdagabbá és hatalmasabbakká teszik."
E.F. Schumacher
KöRNYEZETI áLLAPOTFELMéRéS A
ZAGYVA-FOLYÓN
Nagy érdeklődéssel kapcsolódtunk
be a "Hálózat az Élővizekért" által
koordinált környezeti állapotfelmérési
programjába, melyben a Zagyva-folyón három
mérőponton követtük nyomon a
vízminőség változását, fél
éven át. Azt vártuk a programtól, hogy a gyerekek
olyan tevékenységet kapnak, melyben rendszerességhez
szoknak, megtanulják a vízmérés szabályait
és egyszerű módszereit, és - természetesen -
megtudhatjuk végre, milyen a folyó állapota.
Nos, a program a várakozásainknak megfelelt,
nagy érdeklődéssel kezdtünk a munkához
és szomorúan tapasztaltuk, hogy a folyó erősen
szennyezett, s már Hatvanba is komoly nitrát- és
foszfát-, valamint ammónia-szennyezéssel érkezik, a
város pedig ehhez bizony hozzátesz. Előfordult 30 %
körüli, alacsony oxigéntelítettség is, ami jelzi
a bajokat. A rendszeres mérési munka nagyon sokat segített
az iskolai közösség alakulásában is.
A program végén különösen
tanulságos volt, amikor néhány héttel
később elemezhettük a részt vevő csoportok
eredményei alapján összeállított
eredmény értékelést.
Mester Zsolt, Kékkő Orsolya
Natura Közösség Hatvan
KÖNYVAJÁNLÓ
“Zöldszemmel” címen
ötlettár jelent meg 19 magyar szerző műveként, a
KTM anyagi támogatásával. Tartalma: A környezeti
nevelés rendszere; A NAT és a jog a környezeti
nevelésben; Állásfoglalás a környezeti
nevelésről; Kis táborszervezési
útmutató; Akadályversenyek szervezése;
Természetismereti játékok; Jeles
környezetvédelmi napok (Víz világnapja, Föld
napja, Madarak és fák napja); Emlékezzünk Fekete
Istvánra és Herman Ottóra; Természetismeret
általában; Rajzoltassunk; Tippek
kirándulásokhoz.
A 204 oldalas kiadvány hét civil szervezet
együttműködésével a
Nimfea
Természetvédelmi Egyesület kiadásában (5421
Túrkeve, Pf. 33., T/F: 56/361-505, E-posta:
[email protected]) jelent meg.
Ára 450 Ft. Megvásárolható a fenti címen
kívül a Független Ökológiai Központban (1035
Bp., Miklós tér 1.; T: 368-6229) és a Magyar
Cserkészszövetségben hétfőn és
csütörtökön 14–18
h (1025 Bp.,
Tömörkény u. 3.; T: 394-5084).
Nádai Béla
Magonc (Természetismereti játékok az
erdőben) címmel megjelent egy nagyon kedves kis könyv
Adorján Rita összeállításában.
Kiadta a Mecseki Erdészet Rt, 1998.
A könyv – ahogy az alcíme is jelzi –
játékgyűjtemény; olyan játékokat
kínál, amelyek az erdőbe valók, s az erdő
megismerését célozzák. Nem
“szabadidő-töltési”
játékokról van tehát szó, hanem
tanuló-játékokról. Olyan
tevékenységekről, amelyek – bár
játékos formában – az erdő
életének milliónyi kincsét viszik közelebb a
gyerekekhez. “Nagy öröm, hogy napjainkban a
játékon és játékos
tevékenységen keresztüli tanulás kezdi végre
visszakapni méltó helyét – olvassuk a könyv
borítóján –, mert ezekből a
játékokból a kis-tizenéves gyerek többet tanul,
mint az iskolapadban a komoly feladatok
elvégzésével.”
A könyvecskében leírt
játékok témái a következők:
Ismerkedés, Növényismeret, Állatismeret,
Érzékszervi játékok, Kreatív
játékok, Vizuális játékok. Ikon-rendszer
teszi könnyen kikereshetővé azokat a játékokat,
amelyek az adott célhoz, helyzethez, életkorhoz,
időkerethez éppen a legjobbak.
A kiadvány ára 650 Ft, megrendelhető a
kiadónál (Mecseki Erdészet Rt, 7623 Pécs, Rét
u. 8); megvásárolható a Magyar Környezeti
Nevelési Egyesület irodájában (1065 Bp., Hajós
43.; kedd de., csüt. du.)
Megjelent J. Cornell világhírű
könyve – a Sharing Nature with Children – magyarul:
Kézenfogva gyerekekkel a természetben. A könyv
éppen húsz évvel ezelőtt jelent meg
először. A jubileum alkalmából a könyv
átdolgozott, kibővített változata jelent meg 1998
tavaszán az USA-ban. Ennek a fordítását adta ki a
Magyar Környezeti Nevelési Egyesület (a Medicina
Kiadóval társulva). Fordította Ortmann-né Ajkai
Adrienn.
A könyv a szelíd
természetmegismerés “bibliája”. Tele van olyan
játékokkal, tevékenységekkel, amelyek egyszerre
szolgálják a természetben való
gyönyörködést és a természet
megfigyelését, megértését. A könyv
egész szellemisége a természet tiszteletét és
szeretetét sugallja. Néha már olyan, mint egy
költemény, ugyanakkor végig pontos és
tényszerű.
A könyv ára 550 Ft. Megrendelhető a Magyar
Környezeti Nevelési Egyesület (1397 Bp. 62. Pf. 530.), illetve
megvásárolható az Egyesület irodájában
(1065 Bp., Hajós 43.; kedd de., csüt. du.).
A Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület kiadásában megjelent egy 8 kötetből
álló környezeti nevelési tanári
kézikönyv-sorozat, a Műhelyszervezési
kézikönyvek. Ez az angol nyelvű EE Toolbox –
Workshop Resources Manual, magyar adaptációja. A sorozat
magyar adaptációjának szerkesztője Victor
András.
Címének megfelelően a sorozat
elsősorban környezeti nevelési
tanártovábbképző műhelyek
megszervezéséhez kíván elvi és nagyon
gyakorlati ötletekkel szolgálni. A műhely
tervezőjét és vezetőjét látja el
praktikus jótanácsokkal és kidolgozott
segédanyagokkal. Minden kötet más és más
rész-témájú műhely
megtervezéséről szól, de a kötetekben
lévő pedagógiai megfontolások – és
főleg a feladatlap-szerűen kidolgozott gyakorlatok – azok
számára is nagyon hasznosak lehetnek, akik nem műhelyt
akarnak vezetni, hanem pl. az osztályukban vagy az általuk
vezetett táborban szeretnék környezeti nevelési
céljaikat megvalósítani.
A sorozat kötetenként és egyben is
kapható. Megrendelhető a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület postacímén (1397 Bp. 62. Pf. 530.), illetve
megvásárolható az Egyesület irodájában
(1065 Bp., Hajós 43.; kedd de., csüt. du.). Egy-egy kötet
ára 650 Ft, de a 8 kötet együtt csak 4 000 Ft.
Megjelent Lehoczky János: Iskola a
természetben avagy A környezeti nevelés gyakorlata
(RAABE kiadó, 1999) című könyve. Minden környezeti
nevelő számára hasznos olvasmány.
"Csak akkor maradhatsz fenn, ha úgy szereted a
fát, mint tenmagadat." Hundertwasser
PÁLYÁZATOK
A Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány
pályázati felhívása
–"Környezetkultúra" Szakalapítvány
A szakalapítvány célja:
megteremteni illetve támogatni azokat a lehetőségeket,
amelyek az ifjúság pozitív környezeti
kultúrájának fejlesztését segítik a
természeti és az épített környezet
védelme érdekében
Pályázni lehet: a környezet
és természetvédelmi feladatok
természettudományos ismereteken alapuló, komplex
környezettudományi megoldást segítő
oktatási, nevelési programokkal,
- a környezeti követelményekkel számoló
településgazdálkodási képzés
feltételrendszerének fejlesztésével,
- környezetgazdálkodási, környezeti menedzsment
képzés oktatásfejlesztési programjaival,
- egyetemi és főiskolai természet- és
környezetvédő klubok, körök
tevékenységének támogatását
célzó programokkal
- környezetvédelmi
témájú továbbképzési programokkal,
- a programokhoz kötődő szakirodalom
fejlesztésének igényével.
(A
pályázati célok megvalósítását
segítő nemzetközi programokhoz forintfedezet
biztosítása lehetséges.)
A kuratórium 1999-ben a középfokú
iskolai, főiskolai, egyetemi programokat támogatja.
Pályázati feltételek: Minden
szakalapítványi pályázatot csak az
alapítványi pályázati űrlapon, 2
példányban kitöltve, a szükséges
mellékletekkel kiegészítve tudnak elfogadni. Amennyiben a
formális feltételek nem teljesülnek, a pályázat
automatikusan kizáródik. Pályázati anyagok
megőrzése, illetve visszaadására nincs mód. A
határidőket pontosan be kell tartani, a pályázati
anyag utólagos kiegészítését nem
tudják figyelembe venni. A korábban már
támogatásban részesített
pályázók csak akkor nyújthatnak be
pályázatot, ha elszámolási
(beszámolási) kötelezettségüknek eleget
tettek.
Pályázati űrlap
igényelhető a Pro Renovanda Cultura Hungariae
Alapítvány Titkárságán, (1146 Bp.,
Ajtósi Dürer sor 19-21.), személyesen a recepción vagy
postai úton, nagy alakú (A4-es) felbélyegzett
válaszboríték küldésével. Mindenkor
tüntesse fel a szakalapítvány nevét!
A pályázat benyújtásának
határideje: 1999. február 26.
A pályázattal kapcsolatban
érdeklődni lehet az alapítvány
titkárságán személyesen, vagy telefonon, (36 -1) 343
- 3913 hétfőtől csütörtökig 10 - 15
óráig, pénteken 10-12 óráig.
A Magyar Rákellenes Liga és az
Országos Dohányfüst-mentes Egyesület
Dohányzás vagy egészség címmel
pályázatot hirdet általános és
középiskolások részére.
Az általános iskolásoknak kiírt
pályázat témái:
- Nem fogok dohányozni, mert...
- Találkozásaim a
dohányzással.
A
középiskolások esszépályázatainak
témái:
- A dohányzás európai története
Kolumbusztól napjainkig.
- Soha nem fogok dohányozni.
- Tapasztalataim a dohányosokkal.
Az
esszék A/4-es méretben maximum 10, A/5-ös méretben
maximum 20 oldalasak lehetnek.
A rajz- (festmény-) pályázat
címei:
- Dohányzás elleni plakátterv.
- Szabadon
választott téma a dohányzással kapcsolatban.
A rajzok A/3-as, illetve A/4-es méretben
készülhetnek, paszpartúrával ellátva.
A pályaműveken kérik feltüntetni a
következő adatokat: a mű címe, az alkotó
neve, címe (irányítószámmal!),
életkora/osztálya, az iskola telefonszáma, a
felkészítő tanár neve.
A pályaművek beadási
határideje: 1999. február 28.
Beküldési cím: Magyar
Rákellenes Liga
1122 Budapest, Kékgolyó u. 13.
Díjkiosztás: 1999. április
10-én a nemzeti rákellenes napon. A legjobb
pályaművek készítői értékes
jutalomban részesülnek, a legsikeresebbek
felkészítő tanárai különdíjat
kapnak.
Határok nélkül '99 -
pályázat határontúli magyar fiatalokkal fenntartott
ifjúsági kapcsolatok ápolására és
fejlesztésére
Az Ifjúsági és Sportminisztérium
és a Mobilitás Ifjúsági Szolgálat
PÁLYÁZATOT HIRDET határontúli magyar fiatalokkal
fenntartott ifjúsági kapcsolatok ápolására
és fejlesztésére Határok nélkül '99
címmel
Célja: Ifjúsági kapcsolatok
fejlesztése a határontúli magyar fiatalokkal.
Célcsoportja: Határontúli magyar
kapcsolatokkal rendelkező Magyarországon bejegyzett nonprofit
ifjúsági szervezetek, ifjúsággal foglalkozó
intézmények, iskolák.
Korhatár: 10-30 év
Lebonyolítója: A Mobilitás
Ifjúsági Szolgálat
Prioritást élveznek:
- Azok a projektek, amelyekben a fiatalok az
előkészítő szakasztól a
megvalósításon át az utólagos
értékelésig a program aktív
résztvevői; amelyekben a partnercsoportok közös
tevékenységének eredményeképpen a fiatalok
megismerik a kulturális különbségeket, tudatossá
teszik és megtanulják értékként
megélni azokat; amelyeknek hatására a fiatalok
várhatóan nyitottabbá, toleránsabbá és
társadalmilag aktívabbá válnak,
- A
hátrányos helyzetű (roma, nemzetiségi és
hátrányos helyzetű térségekben lakók)
fiatalok kezdeményezései,
- A környező
országokkal magyar nemzetiségű csoportjaival
közösen szervezett csereprogramok.
Nem
támogatnak:
- a szakmai és szabadidős (üdülő,
nyaraló, turista) programokat,
- a csak
sporttevékenységből álló programokat.
Kategóriák:
- iskolai csere, ezen belül küldő program vagy
fogadó program
- ifjúsági csere, ezen
belül küldő program vagy fogadó program
vagy képzés
A
támogatás összege: A pályázók
által benyújtott program költségeinek maximum 50%-a,
hátrányos helyzetű résztvevők esetében
maximum 70%-a projektenként, amennyiben ezt reális és
részletes költségvetéssel tudják
alátámasztani. A nyertes pályázók a
támogatást kizárólag a megjelölt
időszakban használhatják fel, a támogatási
összeget átütemezni, máskor felhasználni,
működési költségekre,
eszközvásárlásra fordítani nem lehet.
Feltételek: A megpályázott
programoknak, illetve rendezvényeknek 1999. március 1.
és 1999. december 31. között kell lebonyolódniuk. A
nyertes pályázók szerződéses
kötelezettsége tartalmi és pénzügyi
beszámoló készítése a programot
követő 30 napon belül, de legkésőbb 2000.
január 15-ig.
Forma: A pályázatot egy
példányban kérik beküldeni a
Mobilitás Ifjúsági Szolgálat
címére. Pályázni csak az e
célra rendszeresített pályázati űrlapon
lehet. Az űrlapra írják rá:
Határok nélkül '99! Űrlap a Mobilitás
Ifjúsági Szolgálatnál igényelhető:
1145 Budapest, Amerikai út 96., telefon: 251-3337, fax: 251-3677.
Beadási határidő: 1999.
március 10., szerda. (A postai bélyegző dátuma
számít.)
Kizáró okok: A hiányosan vagy
rosszul (nem a kitöltési útmutató szerint)
kitöltött űrlap és a beadási
határidő elmulasztása, továbbá ha a
pályázó a Mobilitás Ifjúsági
Szolgálat által lebonyolított pályázatokon
korábban elnyert összeggel nem, vagy csak jelentős
késéssel számolt el.
Döntés: A beérkezett
kérésekről a Mobilitás Ifjúsági
Szolgálat Bíráló Bizottsága dönt 1999.
április végéig. A megítélt
támogatást várhatóan májustól
kezdődően, a nyertes pályázókkal
történő szerződéskötés után
utalják át a nyerteseknek.
"A világ, amelyben élünk"/Én
és a környezetem - a dégi dr. Kovács Pál
Általános Iskola rajzpályázata
Pályázni olyan alkotásokkal lehet,
melyek témájukban különböző
nemzetiségű, Földünk más-más részein
élő gyerekeket, illetve életüket,
környezetüket mutatják be. A rajzok tetszőleges
technikával készülhetnek, maximum A/3-as méretben. Egy
pályázó legfeljebb három alkotással
pályázhat. A műveket szakértő zsűri
bírálja el. A zsűri elnöke Fehér
László Munkácsy-díjas
festőművész. A kiemelkedő alkotásokat
jutalmazzák.
Kategóriák:
- 1-4. osztályosok,
- 5-8. osztályosok,
- szakosított tantervű (rajz tagozatos) iskolák
a) 1-4. osztályosok,
b) 5-8. osztályosok.
A rajzok hátuljára írják fel a
tanulók nevét, osztályát (rajz tagozatos) és
az iskola címét. A legjobb pályaművekből
kiállítást rendeznek (a rajzokat nem küldik vissza.)
Az eredményhirdetés és a kiállítás
megnyitásának várható időpontja 1999.
június, a Kovács Pál Napokon. A
kiállítást a dégi Festetics kastély
parkjában található Holland-házban rendezik.
Határidő: 1999. május
15.
Cím: Dr. Kovács Pál
Általános Iskola, Pappné Kokas Tünde, 8135 Dég,
Köztársaság u. 33.
PROGRAMOK
1999. február 27. (szombat) 11
óra
A Környezet- és Természetvédő
Szervezetek Hajdúböszörményben tartandó
Országos Találkozójára,
"Kereszténység és környezetvédelem"
címmel szekcióülést terveznek. Ennek
előkészítésére műhelymunkát,
megbeszélést tartanak 1999. február 27-én
szombaton. Cím: Görög katolikus templom, Budapest, XVIII.
ker. (Rákoscsaba), Zrínyi u. 82. Információ:
Paszabi János (Rákos-patak Környezetvédelmi
Egyesület) telefon: 222-25-19
1999. március 8. 17 óra
Kéry Magdolna - Szeredi Éva:
"Hétköznapi ökológia" című
előadása. A Bokor Ökocsoport rendezvénye.
Helyszín: Budapest, VIII. ker. Szentekirályi u. 49. II. udvar,
földszint, jobbra. Kaputelefon: 34
1999. március 16. (kedd) 15
óra
Zöld Akadémia Előadássorozat (a
Nemzeti Környezetvédelmi programról és a
Debrecen térségére vonatkozó
feladatokról)
1. előadás: Városunk
legjelentősebb megvalósított/tervezett
környezetvédelmi programjai a 90-es években -
Kórós Csaba környezetvédelmi csoportvezető
(Polgármesteri Hivatal, Debrecen)
2. előadás: A
környezetegészségügyi akcióprogram debreceni
és megyei feladatai és eredményei - dr. Erdő Gyula
megyei tisztifőorvos (ÁNTSZ Hajdú-Bihar Megyei
Intézete)
3. előadás:
településfejlesztés - területfejlesztés -
környezetvédelem - dr. Süli-Zakar István
tanszékvezető egyetemi docens (KLTE
Társadalomföldrajzi és Területfejlesztési
Tanszék)
4. előadás: Területfejlesztés
a vállalkozás oldaláról - Varga Béla
területfejlesztési munkatárs (Hajdú-Bihar Megyei
kereskedelmi és Iparkamara)
Helyszín: DAB-székház, Debrecen,
Thomas Mann u. 49.
Információ: Magyar
Humánökológus Társaság tiszántúli
Képviselete, 4032 Debrecen, Jerikó u. 17-19. Telefon:
52/480-596
Az előadásokon való
részvétel ingyenes!
1999. április 12. 17 óra
Pogány Anikó: "Kérdések a
közgazdaság területéről" című
előadás. A Bokor Ökocsoport rendezvénye.
Helyszín: Budapest, VIII. ker. Szentekirályi u. 49. II. udvar,
földszint, jobbra. Kaputelefon: 34
1999. április 24.
A debreceni Zöld Akadémia terepgyakorlata a
Hortobágyi Nemzeti Parkban és a
Tisza-tónál.
A részvétel ingyenes.
Információ: Magyar Humánökológus
Társaság tiszántúli Képviselete, 4032
Debrecen, Jerikó u. 17-19. Telefon: 52/480-596
Szerkesztő: Dr. Dőry István
Felelős szerkesztő: Munkácsy
Béla
A szerkesztőség postacíme:
2000 Szentendre, Kovács L. u. 16.
A Környezeti Nevelési Hálózattal
kapcsolatos információk a következő internetes
címen olvashatók:
http://bocs.hu
A lap a szentendrei GB Nyomdában készült, a
Szentendrei Papírgyár által készített
újrahasznosított papírra.
A lap rendszeres megjelenését 1998-ban
- a Környezetvédelmi
Minisztérium,
a Központi Környezetvédelmi Alap, az
Országgyűlés és az Ökotárs
Alapítvány anyagi
támogatásának köszönhettük.