HÁLÓZAT
A Környezeti Nevelési
Hálózat Hírlevele 36. szám 1998.
december
Kellemes Karácsonyi Ünnepeket
Kívánunk
Minden Kedves
Olvasónknak!
Dobozos karácsony
A Hálózat karácsonyi számát
sok olyan intézménybe is eljuttattuk, ahol idáig nem
jutottak hozzá lapunkhoz, reméljük ezeken a helyeken is
haszonnal forgatják majd. Most az újság nagy
részét a Környezetvédelmi
Minisztériumtól kapott fontos híranyagok töltik ki, de
mint mindig, ezúttal is található benne sok általunk
hasznosnak ítélt hír és információ a
pályázati lehetőségekről, a
környezetvédelem aktuális kérdéseiről
és a környezeti nevelés gyakorlati
vonatkozásairól.
Ha rendszeresen kapja lapunkat, csak akkor küldje
vissza a mellékelt adatlapot, ha olyan változásról
szeretné értesíteni a szerkesztőséget, amely
a postai kézbesítés miatt fontos lehet. Ha nem jár
Önöknek a Hálózat, de a jövőben
szeretné kapni ezt az ingyenes kiadványt, töltse ki,
és küldje vissza szerkesztőségünknek a
mellékelt adatlapot!
------------------------------------------------------ ITT
LEVÁGANDÓ
-------------------------------------------------------------------
Az intézmény neve:
.............................................................................................................................
Az intézmény
címe:.......................................................................................................
Az intézmény
telefonszáma:............../..................................
A környezeti nevelő
neve:.....................................................................................................................
Szak:..................................................................Nyelvtudás:.................................................................
A környezeti nevelő
lakcíme:..........................................................................................
A környezeti nevelő
telefonszáma:.........../..................................
Címünk: Hálózat
Szerkesztőség, 2000 Szentendre, Kovács
László utca 16.
Bűn és
erény
Érdekek az értékek
ellen
“Haszonkeresés nélkül semmi sem
történik a világon. Ne is kívánjunk az
emberektől érdekeikkel ellentétes dolgot. De nem olyan
alacsony vágy ez, csak adjunk neki józan irányt,
fordítsuk nemes célra.” – írta
Széchenyi István.
Az állampolgárokat, a
vállalkozásokat és az önkormányzatokat a
jelenlegi körülmények túl gyakran
kényszerítik arra, hogy döntsék el, mit
részesítenek előnyben, saját pillanatnyi anyagi
érdekeiket, vagy pedig a hosszabb távon is ható
környezet- és egészségvédelmi érdekeket.
Sokszor olcsóbb többet fűteni, mint szigetelni az
ajtókat, ablakokat; olcsóbb több villanyáramot
fogyasztani, mint energiatakarékos izzókat
vásárolni; olcsóbb autóval utazni (ha többen
vagyunk és csak a benzinköltséget számoljuk), mint
vonattal; olcsóbb kidobni az újságot a szemétbe,
mint elszállíttatni a papírt újra feldolgozó
üzembe; a mezőgazdaságban olcsóbb vegyszert
használni, mint több dolgozót alkalmazni a vegyszermentes
termékek előállítására; az
önkormányzatoknak kifizetődőbb elhanyagolni,
sőt beépíttetni a zöldterületeket, mint azokat
gondozni; gyakran olcsóbban vásárolhatjuk meg a több
ezer kilométerről ideszállított banánt, mint
a hazai termésű almát; ha külföldre utazunk,
előfordul, hogy a repülőjegyet kevesebb pénzért
tudjuk megvásárolni, mint a vonatjegyet... és még
hosszan sorolhatnánk a példákat (Természetesen
nagyon sok olyan eset is van, amikor a környezetkímélő
magatartás pénzben is kifizetődő, mégpedig
rövid távon, azonban ebben a cikkben nem ezekről
kívánok szólni.)
Vajon miért kifizetődőbb a környezet
jobban szennyező és az egészségnek
ártó tevékenység, mint a környezetbarát?
S tényleg kifizetődőbb-e, vagy ez csak a látszat?
Valóban ilyen a világ, vagy pedig félrevezetnek
minket?
A külső
költségek
Szerte a világon egyre több közgazdász
és egyéb szakember mutat rá arra, hogy a jelenlegi
árak nem tükrözik a valódi költségeket. A
környezetpusztító tevékenységek és
termékek áraiba ugyanis többnyire nem épülnek be
mindazok a költségek, ami az elszennyezett levegő, víz
és talaj, az élővilág károsodása, az
emberek egészségének romlása
következtében lépnek fel. Szakértői
becslések szerint például Magyarországon a
közúti közlekedés környezeti és
egészségi kárai elérhetik az évi 1000
milliárd forintot, ami a bruttó hazai termék csaknem 10
százaléka. Az energiafelhasználás miatti
légszennyezés környezeti kárait pedig évi 600
milliárd forintra becsülik. Az italos eldobó
műanyag-palackok, fém- és kombidobozok
általában a szemétlerakókba vagy a
hulladékégetőkbe kerülnek, azonban ennek a
költségeit sem az fizeti meg teljes egészében, aki a
benne lévő italt elfogyasztja. Többnyire a vizet
szennyező gyár sem fizeti meg annak
tisztítását. A legszennyezőbb
közlekedési eszköz, a repülőgép
üzemanyaga mentes a fogyasztási adó alól...
Mindezek a költségek valóban
léteznek, megfizetésük viszont az egész
társadalomra hárul, sőt még az
ükunokáink pénztárcáját (és
egészségét) is terhelik majd.
A mai árrendszer tehát amellett, hogy
gazdaságilag ésszerűtlen, két szempontból is
mélységesen erkölcstelen. Egyrészt arra
ösztönzi az embereket (egyszerű
állampolgárként, vállalkozóként
és politikai döntéshozóként egyaránt),
hogy pusztítsák a környezetet, rongálják
egymás egészségét, ahelyett hogy óvnák
ezeket a pótolhatatlan értékeket. Másrészt a
környezetszennyezésből és
egészségkárosításból eredő
károkat nem azokkal fizetteti meg, akik azokat okozzák, hanem
áthárítja az azokban vétlen emberekre is,
beleértve az elkövetkező nemzedékeket.
Adóreformot!
Ennek a már tarthatatlannak vált helyzetnek a
megváltoztatása érdekében a
környezetvédő mozgalmak világszerte egyre
határozottabban követelik ezeknek az ún. külső
(idegen szóval: externális) költségeknek a
beépítését az árakba.
Mielőtt még bárki azt gondolná,
hogy a lakosságot újabb adókkal kívánjuk
sújtani, le kell szögezni, hogy a környezetvédők
javaslata szerint az adóterhek összességében nem
növekednének. Azt szeretnénk elérni, hogy amilyen
mértékben növekszenek a környezetre ártalmas
tevékenységek adói, ugyanolyan mértékben
csökkenjenek az emberi munkára nehezedő terhek. Jelenleg
ugyanis rendkívül magas társadalombiztosítási
járulékot és személyi jövedelemadót kell
fizetnünk, ami a munkanélküliség, az alacsony
fizetések és a fekete gazdaság egyik fő oka.
A javasolt adóreform lényege tehát a
következő: a rossz dolgokat (pl. a környezetszennyezést,
az egészségkárosítást) fokozottabban kell
megadóztatni, a jó dolgokat (ide soroljuk az alkotó emberi
munkát is) pedig a jelenleginél jóval kisebb adóval
kell terhelni.
Már nem csak a
környezetvédők...
Egy ilyen jellegű adóreform
szükségességét már nem csak a
környezetvédők hangsúlyozzák. Az Európai
Unió például hivatalos állásfoglalást
adott ki, amely rögzíti, hogy minden tagországában
jelentősek a közúti személy- és
teherszállítás azon költségei, amelyeket nem a
használó fizet, és hogy ezeket a költségeket be
kell építeni az árakba. Várhatóan 1999-ben
fogadják el az EU döntéshozói azt a
törvényt, amely kötelezővé tenné az
energiaadók emelését a tagországokban. Minden
európai állam –így Magyarország is –
vezetett már be valamilyen környezeti adót vagy díjat.
Szomszédunk, Ausztria az élen járók közé
tartozik ezen a téren.
Cselekedjünk
most!
“Az erény éppen úgy le tudja
győzni a bűnt, mint ahogy a víz is le tudja győzni a
tüzet. Manapság azonban úgy gyakorolják az
erényt, mint aki egy pohár vízzel akar megmenteni a
tűztől egy kocsirakomány rőzsét, s amikor a
lángok nem hagynak alább, kijelenti, hogy a víz nem tudja
legyőzni a tüzet. Ebből aztán nagyszerűen
táplálkozhat a bűn, az erénynek pedig
elkerülhetetlen pusztulás a vége.” –
írta Meng-ce kínai filozófus (Kr. e. 372–319).
Mindannyiunk feladata, hogy ne adjunk szabad utat a bűnnek,
lépjünk fel az erény védelmében. Sajnos,
jelenleg a mindent elárasztó reklámok, de sokszor a
televízió és a rádió műsorai, az
újságban megjelenő cikkek is azt sugalmazzák
nekünk, hogy a fejlődéshez, a boldogságunkhoz
elengedhetetlen a súlyosan környezetpusztító és
egészségkárosító tevékenységeke
folytatása. Ezért is kell, hogy minél többen
hallják azok hangját, akik a környezet és az
egészség védelme érdekében lépnek fel.
Hangoztassuk annak szükségességét, hogy az emberek, a
vállalkozások és az önkormányzatok akkor
kapjanak jutalmat (jussanak több pénzhez), ha védik a
környezetet és az emberek egészségét, s akkor
részesüljenek büntetésben (fizessenek többet), ha
ezeket károsítják! Írjunk a sajtónak,
országgyűlési és helyhatósági
képviselőinknek! Szólaljunk fel minél több
fórumon! Tegyünk ki a témával foglalkozó
cikkeket, írásokat az iskola és más
intézmények faliújságjára!
Lukács András
(Levegő Munkacsoport)
Az adórendszer és az állami
költségvetés környezetbarát
átalakításának lehetőségeit
közérthető stílusban ismerteti Lukács
András Államháztartási reform –
másképpen című könyve. A 80 oldalas
kiadványt hírlevelünk olvasói ingyenesen
megrendelhetik az alábbi címen:
Levegő Munkacsoport,
1465 Budapest, Pf. 1676
Fax: (1) 365-0438
"Babilonnak valamikor kétmillió
lakosa volt, s mit tudunk ma Babilonról? Ismerünk
néhány királynevet, néhány
gabonavásárlásról, meg
rabszolgaeladásról szóló szerződést...
pedig az a sok család minden este leült vacsorázni, az apa
hazajött a munkából, a kéményből
felszállt a füst - akárcsak nálunk." Thornton
Wilder
Természetvédelmi, környezetvédelmi
szervezeteket bemutató sorozatunkban most a Magyar Madártani
és Természetvédelmi Egyesület mutatkozik be és
kínál lehetőséget az
érdeklődőknek a csatlakozásra.
MME - EGY ELŐNYÖS KAPCSOLAT
Napjainkra már minden környezet- és
természetvédő szervezet felismerte, hogy
tevékenységében a szemléletformálás,
környezeti nevelés az egyik legfontosabb stratégiai
kérdés.
Egyesületünk, az 1974-ben alakult Magyar
Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME)
úttörő módon, már a megalakulás
idején nagy hangsúlyt fektetett a fiatalokkal
történő foglalkozásra. Programjaink között
vezető szerepet töltöttek be a különböző
természetvédelmi, madárvédelmi táborok.
A fiatalok ismeretei gyarapodtak, az egyesület
iránti elkötelezettségük megerősödött.
Számos más eredmény mellett az MME töretlen
fejlődését is sikerült így
biztosítanunk.
Tagjaink között nagy számban voltak
(és vannak) pedagógusok, akik kezdetben csak
önszorgalomból foglalkoztak a tanórán
kívüli környezeti neveléssel. Létrehoztuk
egyesületünknél a Környezeti Nevelési
Bizottságot a szemléletformálás
összehangolására. Több Madarász Suli
működik az országban és további
erőforrásokat próbálunk
átcsoportosítani erre a tevékenységre.
Mit is jelent valójában ma az MME?
A természetvédelem terén ritka és
veszélyeztetett növény- és állatfajok
megóvását, értékes élőhelyek
védelmét. Sok-sok ezer óra terepi védelmi
munkát, melyet tagjaink felbecsülhetetlen lelkesedése
nélkül nem tudnánk eredményként
felmutatni.
A gyerekek számára a kalandot, a
felfedezés örömét, ismereteik
bővítését és szabadban eltöltött
feledhetetlen perceket jelenti. Az általános iskolás
korú gyerekek részére 1999-től egy külön
programot biztosítunk, lehetővé téve
számukra, hogy fokozatosan betekintést nyerjenek a madár-
és természetvédelmi kérdésekbe, hogy
fejlődésük biztosított legyen.
Aki érdeklődik a természetvédelem
gyakorlati kérdései iránt, akiben van egy kis
természetbúvár hajlam – és melyik gyerekben ne
lenne? –, érezni fogja: olyan csapat ez, amelyhez jó
tartozni.
A gyakorlatban bebizonyosodott, hogy minden jó
kezdeményezés elhal, ha nincsenek mögötte aktív
emberek. Egyesületünk a környezeti nevelési
céljait csak az ország különböző helyein
dolgozó pedagógusok bevonásával tudja elérni.
Olyan program ez, amely mindkét fél számára
előnyös lehet.
Kérjük, ismerkedjen meg
tevékenységünkkel, lépjen be egyesületünkbe!
Szeretnénk megismertetni mindazokkal a szolgáltatásokkal,
amelyeket szervezetünk nyújt a tagjai számára.
Lehetőséget szeretnénk önnek és
diákjainak is biztosítani, hogy lakóhelyükön
bekapcsolódjanak a gyakorlati természetvédelmi
munkába.
Ajánlat oktatási intézmények
részére
Minden oktatási intézmény, amely
támogató szervezetként segíti munkánkat
és megfizeti az ajánlott 3500 Ft/év tagsági
díjat, az első évben egy kiadvány csomagot kap
ajándékba. A tagsági díj egyben
előfizetést is jelent a Madártávlat c.
folyóiratra, valamint az évi négy alkalommal
megjelenő MME Faliújságra. Az intézmény egy
igazolványt kap, amely lehetőséget biztosít arra,
hogy a kijelölt MME érdekeltségű rezervátumokat
osztályai, szakkörei előzetes egyeztetés után
látogathassák.
Drexler Szilárd
-----------------------------------------------------------ITT
LEVÁGANDÓ--------------------------------------------------------
(Kérjük, hogy a mellékelt adatlapot
1999. január 1. után küldje vissza!)
Felismerve a természetvédelem
és a szemléletformálás fontosságát,
kérem felvételemet az MME tagjai
közé.
Név:
......................................................... Cím:
........................................................................................................
Egyéni tagság Családi
tagdíj esetén a családtagok neve, szül.
év
Adózóknak (800
Ft/év): ¨ ...........................................................................................
Nem adózóknak (500
Ft/év): ¨ ...........................................................................................
Családi tagság: (1200
Ft/év) ¨ ...........................................................................................
Támogató szervezet: (3500
Ft) ¨ ...........................................................................................
A családi tagságot
választó családok között minden év
végén társasjátékokat sorsolunk
ki.
¨ Kérem, küldjenek
részemre bővebb tájékoztatást az MME
tevékenységéről,
¨ a támogató szervezeti
tagsággal kapcsolatos kérdésekről.
.........................................................
Aláírás
Magyar Madártani és
Természetvédelmi Egyesület, 1121. Budapest, Költő
u. 21.
"A Tadzs Mahalt és Európa összes
székesegyházát is villanyáram, cement és
acél nélkül építették fel.
Rögeszme, hogyha nem állnak rendelkezésünkre a
legújabb dolgok, akkor egyáltalán semmit sem tudunk
csinálni."
E. F. Schumacher
HULLADÉK III.
VESZÉLYES HULLADÉKOK
Mind a háztartási, mind a termelési
hulladék tartalmaz olyan anyagokat, melyek a környezetre, az
élővilágra, így az emberre is veszélyesek,
ezért különleges kezelést igényelnek. Egy
részük mérgező, vagy fertőző, már
részük tűz- és
robbanásveszélyessége miatt tartozik ebbe a
kategóriába. Hogy a háztartási
hulladékban milyen arányban találunk
problémás anyagokat, eltérőek a
vélemények. Egy OMFB tanulmány szerint arányuk
0,5-0,7 tömeg%, külföldi szakirodalmak az 1 tömeg%-os
mennyiséget tekintik átlagosnak. A termelési
hulladékban arányuk nagyobb, annak mintegy 4-5 %-át
alkotják.
A profitra éhes reklámozókat a
legkevésbé sem érdekli, hogy termékük a
környezetre ártalmas, így a fogyasztói
szemlélet terjedésével háztartásainkban egyre
nagyobb arányban kell számolnunk a veszélyes
hulladék megjelenésével. Ebbe a hulladékcsoportba
tartoznak a lejárt szavatosságú gyógyszerek,
kimerült szárazelemek, tönkrement akkumulátorok,
beszáradt festék- és feleslegessé vált
vegyszermaradványok, stb.
Legfontosabb feladatunk, hogy a minimálisra
szorítsuk a keletkező veszélyes hulladékok
mennyiségét! Ne vásároljunk, ne
használjunk elemmel működő termékeket, ha van
hálózatról működő gyártmány
inkább azt válasszuk, ezzel nemcsak környezetünket, de
pénztárcánkat is kíméljük.
Igyekezzünk gyógyszerfogyasztásunkat is visszafogni, sokkal
hatékonyabb, ha a megelőzésre helyezzük a
hangsúlyt, megfelelően táplálkozunk, sokat mozgunk a
friss levegőn, nem hajszoljuk magunkat, hagyunk időt a
kikapcsolódásra, azaz lépéseket teszünk lelki
egyensúlyunk megteremtése érdekében. (Lám a
hulladékgazdálkodásnak milyen szerteágazó
összefüggésrendszere van.)
A megelőzés után csak másodsorban
említhető a veszélyes hulladékok
elkülönített gyűjtésének és
kezelésének fontossága. Mindazonáltal
jelentősége nem lebecsülendő, hiszen
településeink többségében, ahol még nem
sikerült a háztartási veszélyes hulladékok
elkülönített gyűjtését
megvalósítani, ezek az anyagok lerakókra kerülnek,
ahonnan megfelelő szigetelés híján a
csapadékvíz által kimosott káros anyagok a
felszín alatti vízrendszerbe jutnak, így tönkretehetik
ivóvízbázisainkat. Sajnos a veszélyes
hulladékok óvatlan kezelése már több hazai
településünkön okozott komoly gondokat.
Ipartelepekről származó szivárgás miatt
kellett korábban lezárni például Vác vagy
Mosonmagyaróvár néhány
ivóvízkútját. Lépten-nyomon hallani
veszélyes hulladékok okozta
környezetszennyezésről, melyek
ártalmatlanítása sokmilliárdos
.tételként jelenik meg a költségvetésben. De
ami ennél is nagyobb gond: az ilyen jellegű környezeti
terhelések örökletes elváltozás, rákos
megbetegedés formájában nyilvánvalóan
kihatnak az érintett lakosság egészségi
állapotára is!
ÓZON VILÁGNAP SZEPTEMBER 16.
Csatlakozva a nemzetközi ÓZON VILÁGNAP
rendezvénysorozatához a Magyar Humánökológus
Társaság Tiszántúli Képviselete és a
debreceni Környezetvédelmi Tanácsadó Iroda
közös információs kiadványt jelentetett meg. A
négy oldalas munka meglepő részletességgel
tárja fel a klór-fluor-tartalmú
szénhidrogének (CFC) közel 80 éves
történetét. Megtudhatjuk például, hogy a
vegyületcsoportot az 1920-as évek elején
találták fel, és azóta ötévente
kétszereződött meg előállításuk
üteme. A változás az 1970-es években
kezdődött, amikor Mario Molina és Sherwood Rowland az irvinei
Kalifornai Egyetem vegyészei a Nature c. folyóiratban
közölt cikkükben először hívták fel a
figyelmet a CFC koncentráció megnövekedése és
az ózonréteg ritkulása közötti
összefüggésre, s mindennek kémiai hátterét
is megvilágították. A későbbiekben
bebizonyosodott, hogy elképzelésük helyes, ezért
1995-ben munkájukért Nobel-díjat kaptak.
Az első konkrét lépések
már az 1970-es végén megtörténtek, amikor
néhány fejlett iparral rendelkező ország betiltotta
az aeroszolos palackok CFC hajtógázzal való
töltését.
A CFC gyarapodás és az
ózonritkulás közötti kapcsolat első
perdöntő bizonyítéka 1988-ban látott
napvilágot, de a első nemzetközi megállapodás
már egy évvel korábban, 1987-ben megszületett
Montrealban. Az azóta eltelt tíz év során a
megállapodásban foglaltakat több ízben
megszigorították, de ennek ellenére a helyzet tovább
romlik, idén minden eddiginél nagyobb kiterjedésű
területen tapasztalták a sztratoszféfikus ózon
koncentrációjának
csökkenését.
A tölgy éneke
Csalnak a völgyek
rejtekén a rejlő
ösvények messze
fel, hol a felhő
megáll és lopva
pihen az ormon:
Indulok!...S itt lenn
hagyom a gondom!
Cserjés Antal erdőmérnök
verse
|
Meghirdetés javasolt
időpontja
|
Javasolt beküldési
határidő
|
TERMÉSZETVÉDELMI
PÁLYÁZATOK
|
Földtani
örökségünk
|
1998. december
|
1999. április 20.
|
Cholnoky Jenő Karszt- és
Barlangpályázat
|
1998. december
|
1998. február 20.
|
Nem védett területek természeti
értékeinek feltárása
|
1999. január
|
1999. október 15.
|
Élő
örökségünk
|
1999. január
|
1999. szept. 15
|
KÖZOKTATÁSI
PÁLYÁZATOK
|
Jeles napok
a környezet és a természet
védelmében
|
1999. január
|
1999. február
|
Erdei Iskola
|
1999. január
|
1999. február
|
Szakköri tevékenység
|
|
|
Környezet- és természetvédelmi
táborok
|
1999. január
|
1999. március
|
Óvodai nevelési programok
(egészséges és környezetbarát
életmód az óvodában és a
családban)
|
1999. május
|
1999. június
|
A környezetvédelmi szakképzésben
résztvevő
költségvetési intézmények
gyakorlati képzésének
támogatása
|
1999. április
|
1999. június
|
Természeti és történeti
értékek megjelenése a helyi tantervekben
|
|
|
Védett és muzeális
értékek az iskolai szertárakban
|
|
|
FELSŐOKTATÁSI
PÁLYÁZATOK
|
Diplomapályázat
|
1999. április
|
1999. július 15.
|
Ösztöndíjpályázat
|
1999. április
|
1999. július 15.
|
Terepgyakorlatok a
felsőoktatásban
|
1999. január
|
1999. március
|
ÁLLAMI FELADATOT VÁLLALÓ PARTNER
SZERVEZETEK
|
Az oktatóközpontok (KOKOSZ)
tevékenységének támogatása
(meghívásos pályázat)
|
1999. április
|
1999. június
|
Tanulmányi versenyek
tehetséggondozás
(meghívásos pályázat)
|
1998. december
|
1999. január
|
Pedagógus szervezetek támogatása
(meghívásos pályázat)
|
1998. december
|
1999. január
|
Közművelődési
intézmények szakköri tevékenységének
támogatása
|
1999. március
|
1999. május
|
Nemzeti Parkok oktatási
tevékenységének támogatása
(meghívásos pályázat)
|
|
|
Környezetvédelmi
Felügyelőségek oktatási és
tájékoztató tevékenységének
támogatása (meghívásos
pályázat)
|
1999. március
|
1999. május
|
* A PÁLYÁZATI NAPTÁR
JELENLEG MÉG MUNKAANYAG A MINISZTÉRIUMBAN. A
PÁLYÁZATI FELHÍVÁSOKAT A NAPILAPOKBAN ÉS A
HÁLÓZAT HASÁBJAIN TESSZÜK KÖZZÉ, VALAMINT
HOZZÁFÉRHETŐK A KÖZÖNSÉGSZOLGÁLATI
IRODÁN, A MINISZTÉRIUM
ÉPÜLETÉBEN.
AZ ELMÚLT HETEK ESEMÉNYEI
1998. november 18-án
Ülésezett a Környezetvédelmi
Minisztérium Oktatási Bizottsága. (Elnök: Dr. Vida
Gábor akadémikus). Fő napirendi pont: az Oktatási
Minisztérium és a Környezetvédelmi Minisztérium
együttműködési megállapodásának
előkészítése.
1998. december 2.
Szegeden ülésezett az
Országgyűlés Környezetvédelmi
Bizottsága. (Elnök: Dr. Illés Zoltán,
alelnök: Dr. Nemcsók János.)
Az ülésen az OM és a KöM
képviselői számoltak be a környezeti nevelés
támogatásáért tett eddigi
lépéseikről és további
terveikről.
A Bizottság fontosnak tatja a minisztériumok
közötti megállapodás létrehozását
és megvalósítását.
1998. december 9.
Szakmai fórum volt a Kereskedelmi és
Iparkamara (MTESZ Székház) rendezésében: a
Nemzeti Környezetvédelmi Program (NKP)
megvalósításának
jövőjéről.
1998. december 10.
A tudomány és a társadalom szerepe az
étkezéssel összefüggő
környezetterhelések csökkentésében
"Stratégiák a fenntartható
háztartásokért" (SusHouse) projekt az EU 4.
keretprogramban
Workshop a Magyar Kultúra Alapítvány
Székházában Budapest, Szentháromság
tér 6.
(JATE SZÉF Élelmiszertechnológia
és Környezetgazdálkodás Tanszék,
Tóthné Szita Klára, Szeged)
1998. december 10.
Bemutatkozik a Nemzeti Környezeti Nevelési
Stratégia
Sajtótájékoztató volt a Magyar
Természettudományi Múzeum
Társalgójában (Budapest, Ludovika tér 6.)
Rendező: a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület
1998. december 15.
A Magyar Humánökológis
Társaság Tiszántúli Képviselete
előadássorozatot indít. A
ZÖLD AKADÉMIA
célja a Nemzeti Környezetvédelmi Program
megismertetése és regionális fejlesztési feladatai.
A terevezett előadássorozat 1999. áprilisig tart.
(Környezeti Tanácsadó Iroda Dr. Orosz Tamás
programfelelős 4027 Debrecen,, Jerikó u. 17-19. Tel.: (52)
480-596, e-mail:
[email protected]
Forrás: Környezetvédelmi
Minisztérium
Ha rendszeresen kapja lapunkat, csak akkor
küldje vissza az 1.oldalon mellékelt adatlapot, ha olyan
változásról szeretné értesíteni a
szerkesztőséget, amely a postai kézbesítés
miatt fontos lehet. Ha nem jár Önöknek a
Hálózat, de a jövőben szeretné kapni ezt
az ingyenes kiadványt, töltse ki, és küldje vissza
szerkesztőségünknek az 1.oldalon mellékelt
adatlapot!
NEMZETI KÖRNYEZETI NEVELÉSI
PROGRAM
(NKNP)
A NEMZETI KÖRNYEZETVÉDELMI PROGRAM (NKP)
MEGVALÓSÍTÁSA AZ OKTATÁS,
NEVELÉS, KÉPZÉS TERÜLETÉN
1999. ÉS 2000-2002.
A Minisztérium környezeti nevelési
feladatait az 1995. évi LIII. törvény és az NKP elvei
szabják meg. A környezeti nevelés, képzés
állami feladat. A fejlesztés és támogatás
alapelve, hogy a megfelelő nevelés,
tájékoztatás, oktatás, képzés
és a társadalmi csoportok széles körének
mozgósítása a környezetvédelem
leghatékonyabb eszköze, mert a megelőzést
szolgálja. A társadalmi szükségletnek megfelelő
színvonalú Nevelési Programot a nemzetközi
normákat és eredményeket szem előtt tartva kell
kialakítani, fejleszteni és megvalósítani.
Az NKNP a társtárcák
együttműködésével, és
elkülönített, garantált források
felhasználásával valósítható meg.
Konkrét időszerű feladatai az NKP éves
intézkedési terveiben jelennek meg.
I. Az 1999. évi Intézkedési
Terv
II. A 2000-2002. évek feladatai a program
végéig
- Célállapot
CÍMEK:
|
1. NEMZETI KöRNYEZETI NEVELéSI PROGRAM
FEJLESZTÉSE
|
2. JOGSZABÁLYI HÁTTÉR
|
3. NEMZETI PARK OKTATóBáZISOK
|
4. KÖRNYEZETVÉDELMI
FELÜGYELŐSÉGEK KÖZÖNSÉGKAPCSOLATAI
|
5. OKTATóKöZPONTOK FEJLESZTÉSE
|
6. FELSőOKTATáS FEJLESZTÉSE
|
7. ÁGAZATKöZI EGYüTTMűKöDéS
- TÁRS TÁRCÁKKAL
|
8. PEDAGóGUS TOVáBBKéPZéS -
FELSŐOKTATÁSI MŰHELYEK KIALAKÍTÁSA ÉS
MŰKÖDÉSE
|
9. TANTERVFEJLESZTéS - KÖZÖS
KÖVETELMÉNYEK A KÖZOKTATÁSBAN
|
10. TáRSADALMI SZERVEZETEK - ÁLLAMI FELADATOT
VÁLLALÓ PEDAGÓGUS SZERVEZETEK
|
11. OKTATáS, KéPZéS
TáMOGATáSA - HELYI TANTERVEK KÉSZÍTÉSE
ÉS MEGVALÓSÍTÁSA
|
12. SZAKKÉPZÉS - NEM KÖRNYEZETI
SZAKIRÁNYÚ KÉPZÉSSEL EGYÜTT
|
13. KöZMűVELőDéSI
INTéZMéNYEK TUDATFORMáLó éS
TáJéKOZTATó TEVéKENYSéGéNEK
FEJLESZTéSE
|
14. SZAKMAI FEJLESZTÉS ÉS A NEMZETKÖZI
KAPCSOLATOK FEJLESZTÉSE
|
15. KÖLTSÉGIGÉNY
|
I. A NEMZETI KÖRNYEZETVÉDELMI PROGRAM
INTÉZKEDÉSI TERVE
1999.
OKTATÁS, NEVELÉS,
KÉPZÉS
(NKP-2.5.) Oktatás, nevelés,
tájékoztatás
1. A Nemzeti Környezeti Nevelési Program
(1998.) továbbfejlesztése.
- Nevelési, oktatási és képzési
követelmények megfogalmazása szakterületenként
és társadalmi csoportokra lebontva.
- A Nemzeti Környezeti
Nevelési Stratégia társadalmi vitája
eredményeinek alkalmazása a tervezésben.
- A
célállapotok (2002. év) részletes
megjelölése.
2. A Minisztérium oktató és
bemutató létesítményeinek folyamatos
működtetése érdekében a megfelelő
szintű jogszabályok megalkotása.
- Szabályozni és támogatni kell a KöM területi
szervek oktató
tevékenységét.
- Együttműködési
megállapodás készül az Oktatási
Minisztériummal, hasonló együttműködés
kereteit kell rögzíteni a közös NKP feladatokat
ellátó Nemzeti Kulturális Örökség
Minisztériumával (elsősorban a
közművelődés támogatása
tárgyában) és az Egészségügyi
Minisztériummal (a Nemzeti Környezetegészségügyi
Akcióprogram nevelési és oktatási feladatainak
közös megvalósítása
tárgyában).
3. A nemzeti parkok
fogadó központjainak fejlesztése: az
alaptevékenység minimális feltételeinek
kialakítása, a létesítmények, az
infrastruktúra fejlesztése. A turizmus és a
megőrzés helyi prioritásainak feltárása
és megjelölése.
- A szükséges szálláshelyek, terepi munkához
szükséges felszerelés kialakítása,
beszerzése.
- A működéshez szükséges
szakemberek (elsősorban pedagógusok)
képzése.
4. A környezetvédelmi
felügyelőségek oktatási, képzési
feladatokban való részvétele. A
tájékoztatás feladatainak széles körű
ellátása.
5. A nemzeti parkok oktatóbázisainak
és oktatóközpontjainak fejlesztése.
Építészeti tervek, infrastruktúra, a
természetvédelmi és tájrendezési szempontok
érvényesítésével.
- A regionális felmérés folytatása a
környezetharmonikus fejlesztés
érdekében.
- Bemutató útvonalak
(tanösvények) kialakítása és
fejlesztése.
- A környezetkímélő turizmus,
bemutatás és oktatás létesítményeinek
és eszközeinek kiépítése, beszerzése
és fejlesztése (kerékpárutak, vízi
tanösvény eszközei (bázis, csónakok és
felszerelés, ideiglenes táborhely; sátrak stb.).
- A
nemzeti parkok oktatóbázisain működő
munkaközösségek kialakítása,
továbbképzése a közoktatás és
szakképzés, felsőoktatás nevelési
céljainak és a bemutatás követelményeinek
megfelelően.
6. A felsőoktatás fejlesztése, a
pedagógusok graduális és posztgraduális
képzésének indítása.
- Dokumentumok (tankönyv, jegyzet)
előállítása.
- A képzési
műhelyek fejlesztése.
7. Ágazatközi
együttműködés fejlesztése.
- Együttműködési megállapodások (OM,
EüM) alapján a pedagógus képzés korszerű
gyakorlatának kialakítása valamennyi
pedagógusképző intézményben.
- Az
egészségnevelés gyakorlati
megvalósítása.
8. Pedagógus továbbképzés.
Önálló (OM) központok (műhelyek)
létrehozása és működtetése, illeszkedve a
pedagógus továbbképzési rendszerhez.
9. A közoktatás fejlesztése.
Tantervfejlesztés, a NAT és az érettségi
vizsgaszabályzat korrekciója, korszerűsítése.
(OM-KöM együttműködésben.)
10. Társadalmi szervezetek
támogatása a közoktatás és
képzés egyes állami feladatainak
átvállalásában.
- A terepi bemutatásban, továbbképzésben,
tájékoztatásban és tudatformálásban
és aktív természetvédelmi,
környezetvédelmi tevékenységben részt
vállaló partner társadalmi szervezetekkel
együttműködve, megállapodás alapján.
- A
Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia társadalmi
vitája lebonyolításának
támogatása.
11. Oktatási, képzési
intézmények támogatása a megkezdett
fejlesztés folytatása érdekében.
- A korszerű oktatási, nevelési és
képzési formák támogatása.
- A jelenlegi
pályázati rendszer tapasztalatainak
alkalmazása.
12. A szakképzés fejlesztése. a
szakközépiskolai és felsőfokú iskolai
rendszerű akkreditált OKJ szerinti képzések tartalmi
fejlesztése.
- A szakmastruktúra korszerűsítése (az
érdekelt tárcákkal együttműködve).
- A
környezetvédelmi szakmunkás- és
technikusképzés alapdokumentumainak kiadása
(folyamatos).
- Az iskolarendszerű képzés tárgyi
feltételeinek fejlesztése - intézményi
fejlesztések támogatása (szemléltető
és oktatástechnikai eszközök, laboratóriumok,
műszerpark stb.)
- A szakképző intézmények
pedagógusainak rendszerszerű
továbbképzése.
13. Közművelődési
intézmények tudatformáló és
tájékoztató tevékenységének
fejlesztése. A közgyűjtemények
lehetőségeinek felmérése és
fejlesztése, értékeinek és szellemi
kapacitásának hasznosítása. (KöM-NKÖM
együttműködésben)
14. Szakmai fejlesztés, nemzetközi kapcsolatok
fejlesztése és fenntartása
- Oktatási Bizottság tevékenysége
- IUCN
Nemzeti Nevelési Bizottság
működtetése
15. Az 1999. évi
intézkedések költségigénye és
forrásai
Az 1999. évi terv az
előkészítés egyszeri beruházásaira
tekintettel magasabb forrásigényű.
A továbbiakban, 1999. évtől a
költségvetésben tervezett módon, fejezeti
kezelésű forrásként kell
megjeleníteni
- a NEKAP megvalósításához
kapcsolódó fejlesztési és működési
költségeket (az egészségügyi
tárcával együttesen),
- a nemzeti parkok
igazgatóságainak és a környezetvédelmi
felügyelőségeknek oktatási -
tudatformálási tevékenységének tervezett
fedezetét és működési
költségeit,
- a felsőoktatás Programban
előírt fejlesztésének fedezetét,
- a
pedagógus továbbképzés folyamatos
fenntartásának költségtényezőit (az OM
pedagógus továbbképzésre
elkülönített keretével összehangoltan, együtt
tervezett módon).
FELADAT
|
KÖLTSÉG, M Ft
|
FORRÁS
|
|
1999
|
Központi költségvetés
|
Egyéb állami pénzalapok
|
1.
|
Nemzeti parkok oktatóbázisai és
oktatóközpontjai
|
600
|
520*
|
80
|
2.
|
Környezetvédelmi felügyelőségek
oktatási tevékenységének
fejlesztése
|
70
|
50
|
20
|
3.
|
Felsőoktatás fejlesztése
|
50
|
50
|
|
4.
|
Pedagógus továbbképzés
fejlesztése
|
30
|
20
|
10
|
5.
|
Állami feladatot vállaló
társadalmi szervezetek
|
80
|
|
80
|
6.
|
Intézmények támogatása
|
100
|
50
|
50
|
7.
|
Szakképzés fejlesztése
|
60
|
40
|
20
|
8.
|
Közművelődés
fejlesztése
|
20
|
|
20
|
|
|
730
|
280
|
öSSZESEN:
|
1010 M Ft
|
|
|
*Beruházás
Az NKP beruházási ütemtervében
megjelenő célkitűzéseknek
megfelelően:
- iskolai környezeti oktatás javítása
- szakmai
és társadalmi tudatosság
erősítése
- a társadalmi részvétel
erősítése
|
2, 3, 7, 8
5
|
Forrás: Környezetvédelmi
Minisztérium
II. A NEMZETI KÖRNYEZETVÉDELMI PROGRAM
MEGVALÓSÍTÁSA
A 2000-2002. ÉVEK NKNP FELADATAI
OKTATÁS, NEVELÉS,
KÉPZÉS
1. A kialakított műveltségi és
képzési tartalmak meghonosítása az
oktatásban, képzésben, a
közművelődésben és a
tájékoztatásban. Prioritási sorrend
érvényesítése a
felsőoktatásban.
2. A nemzeti parkok fogadó és
oktatóbázisainak infrastruktúra- és
létesítmény-fejlesztése, a működés
jogi, pénzügyi és tárgyi feltételeinek
kialakítása és fejlesztése.
3. A nemzeti parkok oktatóbázisai a
közoktatás működési rendszerébe
rendszerszerűen beépített terepi oktatási
intézményekké, valamint
egészségnevelési és
továbbképzési helyszínekké
fejlődnek.
4. A környezetvédelmi
felügyelőségek a közoktatás és a
szakképzés valamint az érdekelt állampolgárok
számára oktató, információt
szolgáltató és ismeretterjesztő programok
kínálatát nyújtják, munkatervükben
tervezett módon.
5. Ki kell alakítani az oktatási célt
szolgáló bemutató útvonalak, tanösvények
hálózatát és meg kell teremteni az egyéni
és a vezetővel történő bejárás,
a rendszeres állagmegóvás és karbantartás
feltételeit. Minden igazgatóság legalább egy
oktatóbázist működtet, de lehetőség
szerint - a környezetterhelés megosztása és a
zavartalan munka érdekében - decentralizáltan több
bemutató területet tart fenn. A tervezés során
figyelmet kell fordítani a természetvédelem
céljainak elsődlegességére. Ezért tervezni
kell a tájvédelmi körzetek látogatható
területeinek bemutatását és az alternatív
programokat a szezonális túlterhelés elkerülés
érdekében.
6. A felsőoktatás kutatási,
tervezési és fejlesztési feladatai, prioritási
sorrendben, a Program befejezéséig
tudományegyetemek,
tanárképző
főiskolák,
tanító és
óvóképzők,
természettudományi,
jogi és
bölcsész szakterületek,
- Agrár felsőoktatás,
- Műszaki
felsőoktatás,
- Gazdasági
felsőoktatás,
- Egészségügyi
felsőoktatás,
- Művészeti
felsőoktatás
(Állami, egyházi és
alapítványi intézmények)
- Katonai felsőoktatás,
- Államigazgatási
felsőoktatás,
- Rendvédelmi
felsőoktatás
7. Ágazatközi
együttműködés fejlesztése.
Részvétel az oktatásfejlesztés stratégiai
tervezésében, az alapvető dokumentumok
kidolgozásában. Együttműködési
megállapodások alapján a
pedagógusképzés és továbbképzés
tartalmi és szervezeti kereteinek kialakítása és
működtetése. A korszerű környezeti nevelési
és egészségnevelési ismeretek
oktatásának teljes körű bevezetése és
meghonosításuk a közoktatásban.
8. Pedagógus továbbképzés A
főiskolai és egyetemi végzettségű
pedagógusok hétévenkénti kötelező
továbbképzésük keretében
választhatják a környezeti nevelés
továbbképzési műhelyeit. Hat környezeti
és egészségnevelési pedagógus
továbbképzési intézmény (műhely)
kialakítása tervezhető, felsőoktatási
intézményekben, pedagógus szakmai szervezetek
részvételével.
9. Tantervfejlesztés, a Nemzeti Alaptanterv
korrekciója és az érettségi vizsga
szabályzatának korszerűsítése.
10. A környezet és természet
védelmével foglalkozó, állami feladatot
vállaló szervezetek (egyesületek, szakmai szervezetek stb.)
az NKP céljainak megfelelő tevékenysége
részesül kiemelt támogatásban. A Nemzeti
Környezeti Nevelési Stratégia társadalmi
vitája, az eredmények alkalmazása.
11. A működő oktatási és
képzési intézmények a korszerű nevelési
és képzési tevékenység folyamatossá
tételéhez állami támogatásban
részesülnek.
12. Európai normáknak megfelelő
szakképzés a környezetet veszélyeztető
technológiákra felkészítő
szakirányú képzésben.
13. A nemzeti értékek
- dokumentálása,
- bemutatása,
- elektronikus
rögzítése,
- közzététele és a
hozzáférés lehetőségének
megteremtése a közoktatásban.
14. Szakmai korszerűsítés,
fejlesztés
- A Minisztérium Oktatási Bizottságának, mint
tanácsadó szakmai testületnek működtetése.
- Az IUCN Nemzeti Nevelési Bizottságának, mint a
nemzetközi szakmai kapcsolatok fenntartójának
működtetése.
15. Költségigény és
források 2000 - 2002.
FELADAT
|
KÖLTSÉG, M Ft
|
FORRÁS
|
|
2000-2002.
|
Központi költségvetés
|
Egyéb állami pénzalapok
|
Nemzeti parkok oktatóbázisai és
oktatóközpontjai
|
400
|
360
|
40
|
Környezetvédelmi felügyelőségek
oktatási tevékenységének
fejlesztése
|
30
|
30
|
|
Felsőoktatás fejlesztése
|
50
|
50
|
|
Pedagógus továbbképzés
fejlesztése
|
30
|
30
|
|
Állami feladatot vállaló
társadalmi szervezetek
|
100
|
|
100
|
Intézmények támogatása
|
100
|
|
100
|
Szakképzés fejlesztése
|
60
|
60
|
|
Közművelődés
fejlesztése
|
30
|
30
|
|
ÉVENTE:
|
800 MFt/év
|
|
|
öSSZESEN:
|
2.400 MFt
|
A szükséges beruházások
forrásigénye 500 mFt/év, a közcélú
célfeladatok támogatására 300 mFt/év, illetve
a környezetfejlesztésre előirányzott forrás
legkevesebb 1%-a szükséges ahhoz, hogy az NKNP céljai
időarányosan megvalósuljanak.
Egyes sajátos célok garantált
megvalósítására a közhasznú
alapítványi támogatási forma a
legcélszerűbb.
A Környezetgazdálkodási Oktatás
Fejlesztéséért Alapítvány (A
Minisztérium a kizárólagos alapító és
kezelő) átalakítása, alapítói
alaptőke-emelés és kormánytámogatás
mellett alkalmas lehet arra, hogy támogassa
- a középfokú tankönyvellátási
kötelezettség ellátását,
- oktatási
dokumentumok előállítását (elsősorban
a felsőoktatási jegyzetek és tankönyvek
írását),
- hallgatók és kutatók
részvételét nemzetközi
rendezvényeken.
Az Alapítvány megújítása
1998. évben folyamatban.
Forrás: dr. Száraz Péter,
Környezetvédelmi Minisztérium
III. CÉLÁLLAPOT A PROGRAM
ZÁRÁSÁNAK IDŐPONTJÁBAN
NKNP 2002.
OKTATÁS, NEVELÉS,
KÉPZÉS
1.
|
Minden állampolgár számára a
közoktatásban, a felsőoktatásban és a
szakképzésben elérhető környezeti
információk, oktatási, képzési,
továbbképzési lehetőség.
Kötelezően elvárható, illetve
hozzáférhető és az ismeretterjesztésben
megszerezhető műveltség a környezetvédelem,
természetvédelem területén.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: csökken a
tudatlanságból, tájékozatlanságból
elkövetett vagy bekövetkezett környezet- és
természetkárosítás,
csökken a helyreállítás
költségigénye.
Növekszik a hasznosított, a nemzeti
jövedelmet növelő értékek
aránya.
|
2.
|
Jogilag szabályozott zavartalan
működési feltételek a nemzeti parkok
reprezentatív fogadó (oktató és bemutató)
központjaiban és látogatható
területein.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: az
országkép javulása, a védett értékek
megőrzése iránt elkötelezett
állampolgárok nevelése.
|
3.
|
Felszerelt fogadó, bemutató központok
és oktatóbázisok a nemzeti parkokban, amelyek a
közoktatást, szakképzést, a
felsőoktatást és a továbbképzést
valamint a tudományos kutatást szolgálják.
Reprezentálják a magyarországi
védett értékeket, a természeti és
épített környezet állami
védettségének eredményeit.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: az
országkép javulása, a védett értékek
megőrzése iránt elkötelezett
állampolgárok nevelése. Idegenforgalmi
célközpontok kialakulása.
|
4.
|
A megelőzés elvének megfelelően a
tájékozatlanság miatt bekövetkező
környezetkárosítás
minimalizálása.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: az
országkép javulása, a védett értékek
megőrzése iránt elkötelezett
állampolgárok nevelése. A környezetet
potenciálisan károsító technológia és
tevékenység kártétele csökken.
|
5.
|
Minden hazai és külföldi
érdeklődő, és a magyar közoktatásban
résztvevő pedagógusok és diákok
szakszerű vezetést és tájékoztatást,
valamint szállás és táborozási
lehetőséget kaphatnak a nemzeti parkok
oktatóbázisain.
Valamennyi, a közoktatásban
résztvevő diák az 1-12. évfolyamon legalább
két alkalommal több napos terepi oktatásban
részesülhet.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: nemzeti
értékeink iránt elkötelezettebb fiatalok,
diákok, felnőtt állampolgárok.
Rekreáció: egészséges (lakó, levegő-
és vizuális) környezetben töltik a gyermekek a
tanév egy-egy szakaszát.
|
6.
|
Minden felsőfokú végzettséggel
rendelkező magyar állampolgár a diplomája
megszerzéséhez a magyarországi és globális
természet- és környezetvédelmi értékek,
problémák és megoldási lehetőségeik
ismeretéről záróvizsgával bizonyított
ismeretekkel rendelkezik.
|
7.
|
A hétévenkénti pedagógus
továbbképzés rendszerében minden pedagógus
akkreditált felsőfokú felkészítést kap
a környezeti és az egészségnevelés iskolai
feladatainak ellátásához.
VÁRHATÓ EREDMÉNY: a döntési
helyzetbe kerülő állampolgárok képesek lehetnek
a környezetvédelem és a természetvédelem,
környezetgazdálkodás és a
környezet-egészségügy szempontjait is
érvényesíteni.
|
PÁLYÁZATOK
XXXII. Országos Középiskolai
Fotókiállítás Pécs 1999
Az 508. sz. Kertvárosi Szakképző Iskola
fotókiállítást rendez Pécsett, az iskola
aulájában a beküldött és a zsűri
által kiválasztott képek
felhasználásával.
Beküldési határidő: 1999.
február 20.
Nyilvános képbírálat az
iskolában: 1999. február 27. 10 órakor
Ünnepélyes megnyitó és
díjkiosztás: 1999. március 28. 11 órakor
A kiállítás április
közepéig tart nyitva minden nap 8-16 óra között.
Helye: Pécs, Malomvölgyi u. 1/b.
Részvételi feltételek: A
pályázaton részt vehet mindem 22.
életévét be nem töltött, rendszeres
középfokú oktatásban részesülő
tanuló, személyenként négy darab (országos
pályázaton még nem díjazott) fekete-fehér
vagy színes egyedi papírképpel és egy négy
képből álló képsorral. A képek
hosszabbik oldala csak 24 cm lehet, és kasírozással
kérjük beküldeni. Az ettől eltérő
méretű képek nem vesznek részt a
pályázaton.
A képekhez nevezési lapot kell
mellékelni (a rendezőségtől
igényelhető), melyen fel kell tüntetni a szerző
nevét, lakcímét, a kép címét és
sorszámát, külön jelölve a sorozatot, az iskola
nevét és címét, valamint, hogy a szerző
kötelező fotóoktatásban részesül-e. Ezen
adatok helyességét az iskolának igazolnia kell
(pecsét, aláírás). A nevezési lap
hiánya kizárja a képet az
értékelésből. A nevezési lapot postai
visszaküldésre alkalmasan (megcímezve, bélyeggel
ellátva) kérjük mellékelni. A képek
hátoldalán csak a kép és sorszáma szerepeljen
a nevezési lappal egyezően.
A sérülést kizáró
gondossággal csomagolt képeket a következő
címre kérjük küldeni: 508. sz. Kertvárosi
Szakképző Iskola "Fotópályázat" Regős
István 7601 Pécs, Pf. 269.
Az iskolai szakkörök lehetőleg együtt
küldjék be a képeket. A beküldött anyagot a
legnagyobb gondossággal kezeljük, de az esetleges
sérülésekért, hiányért
felelősséget nem vállalunk. A beküldött
képeket csak a szerző írásbeli
kérésére küldjük vissza, portósan.
A díjazott képek a rendezőség
tulajdonába kerülnek. Minden kiállító
díjtalanul megkapja a kiállítás
katalógusát. Sajtóközlés és a
kiállítás propagandája céljából
a képek szabadon és szerzői jogdíj
nélkül felhasználhatók. A beküldött
képeket a Magyar Fotóművészek
Szövetségének tagjaiból álló
bizottság értékeli. Külön
kategóriában történi a kötelező
fotóoktatásban részesülő tanulók
felvételeinek elbírálása. Az
összesítésben legjobb eredményt elért iskola
külön jutalomban részesül. Minden egyéb
felmerülő kérdésben a bíráló
bizottság határoz, melynek döntése végleges,
ellene fellebbezésnek helye nincs. A résztvevők a
képeik beküldésével alávetik magukat a
kiállítás feltételeinek.
Képeik beküldését szeretettel
várja és megköszöni a rendezőség.
Iskolai konyhakert '99
Az Autonómia Alapítvány
pályázatot hirdet olyan intézmények és
szervezetek számára, amelyek konyhakertet, tangazdaságot
működtetnek, vagy szeretnének működtetni.
Támogatás célja olyan
kertművelés támogatása, ahol hátrányos
helyzetű gyermekek felkészítése folyik az
önálló gazdálkodásra a konyhakerti
munkák elsajátítása révén
A pályázat
elbírálásánál előnyt élveznek
azok a pályázatok, amelyek célcsoportjába
cigány származású gyerekek is tartoznak.
A pályázat feltétele: a gyerekek
folyamatos és aktív részvétele a munkában a
területen jártas vezető útmutatásával.
A pályázat során támogatás
kérhető:
- kerti vetőmagokra,
- műtrágyára,
- szerves
trágyára,
- növényvédő szerekre,
- kéziszerszámokra.
A
pályázható maximális támogatás: 200
000 Ft. A támogatás 25 %-a kamatmentes kölcsön, aminek
törlesztését hat hónapon belül, egyösszegben
teljesíti a támogatott intézmény vagy szervezet. A
pályázatot az Autonómia Alapítványnál
(1021 Budapest, Budakeszi út 55.) beszerezhető
Pályázati adatlapon lehet benyújtani (kérésre
az Autonómia Alapítvány a Pályázati adatlapot
postázza, faxon elküldi, vagy e-mail-en juttatja el a
pályázni szándékozó szervezetnek.)
Autonómia Alapítvány címe: 1021 Budapest, Budakeszi
út 55.
A pályázat beadási
határideje 1999. január 15.
Budapest Ma és Holnap -
rajzpályázat gyermekeknek
A fenti címmel hirdeti meg a "Legyen a betű
jó barát" Alapítvány a Budapesti
Egyesítési Emlékalapítvány
támogatásával gyermekeknek szóló
rajzpályázatát. Rajzoljátok le, hogy
szerintetek melyek azok a helyek, ahol a gyermekek legjobban érezhetik
magukat, esetleg fogalmazhattok hozzá rövid történetet.
Írd le rövid fogalmazásban mit kérnél
saját vagy barátaid nevében Budapest
Főpolgármesterétől, ami sok gyermeknek szerezhet
örömet. Le is rajzolhatod fantasztikusabb
elképzeléseidet. Rajzold le mi tetszik
fővárosunkban a legjobban. Rajzold le, illetve fogalmazd
meg röviden, hogy képzeled fővárosunkat 25 év
múlva. Minden pályázó gyermek
meghívást kap pót karácsonyi
ünnepségünkre, ahol könyvet kap ajándékba.
Pályázatok beküldési
határideje: 1998. december 10. Pályázatokat
kérjük postán eljuttatni pontos cím és
név megjelölésével. "Legyen a betű jó
barát" Alapítvány levélcím: 1088 Budapest,
Baross u. 15.
Pályázat a kistelepüléseken
működő iskolák informatikai
támogatására
A pályázat célja: A
kistelepüléseken működő általános
iskolák infrastruktúrájának fejlesztése,
pedagógiai munkájuk informatikai eszközökkel
történő támogatása.
A pályázók köre: Olyan,
kistelepüléseken működő általános
iskolák, amelyek megfelelnek a következő
követelményeknek:
- Olyan kistelepülésen működnek, ahol a
lakosság létszáma nem haladja meg a 3.000 főt;
- Legalább 6 iskolai évfolyamot működtetnek;
- A
tanulói létszám minimum 100 fő.
Pályázni lehet: 3-5 db
multimédia PC-re, ingyenes dial-up (modemen és telefonon
keresztüli) internet hozzáférésre, nyomtatóra,
illetve multimédia szoftverekre együttesen.
A pályázat
követelményei:
Az űrlaphoz csatolni kell az iskola
pedagógiai programját, valamint egy maximum 20 oldalas
mellékletet, amely leírja a megpályázható
számítástechnikai eszközök
beépülését az oktatási folyamatba (pl.
tananyagfejlesztés), és az esetleges iskolán
kívüli egyéb felhasználás módozatait
(pl. helyi újság, együttműködés a
községi könyvtárral stb.).
A pályázó iskolának
megfelelő infrastrukturális háttérrel kell
rendelkeznie (telefonvonal, stb.), valamint vállalnia kell a
fenntartás költségeit (pl. telefonszámla). A
pályázónak vállalnia kell továbbá azt
is, hogy széles körben lehetővé teszi az
információkhoz való hozzájutást. A
pályázatban a helyi önkormányzatnak igazolnia kell,
hogy a pályázó megfelel a kiírás
feltételeinek. Előnyt élveznek azok az iskolák, akik
együttműködésen alapuló pályázatot
nyújtanak be és ahol megjelenik a kapott támogatás
széleskörű alkalmazása. További előnyt
jelent, ha az iskola saját források bevonásával is
segíti a fejlesztést, valamint külső
támogatók segítségével is gazdagítja
felszerelését.
Beküldési határidő: 1999.
február 17.
A pályázati döntésekről
szóló értesítés várható
határideje: 1999. április 30.
Forrás: Sansz
Minden kedves olvasónknak,
családjuknak, hozzátartózóiknak kellemes
Karácsonyi Ünnepeket, tevékeny, sikeres és boldog
Új Évet kíván a Hálózat
szerkesztősége!
Szerkesztő: Dr. Dőry István
Felelős szerkesztő: Munkácsy
Béla
A szerkesztőség postacíme:
Szentendre, Kovács L. u. 16.
A lap a szentendrei GB Nyomdában készült
környezetbarát újrahasznosított
papírra.
A lap megjelenését a
Környezetvédelmi Minisztérium támogatta.