HÁLÓZAT
A Környezeti Nevelési
Hálózat Hírlevele 35. szám 1998.
november
HOVA SIETÜNK?
Kezdetben volt a láb. Sétálva vitte
gondtalanul nézelődő gazdáját;
járáshoz igazodott, ha elintéznivaló akadt;
szaporára fogta, ha menekülni kellett. Kezdetben volt az idő:
fényt hozó napkelte, nyugalmat parancsoló
éjsötét, árapályt mozgató
holdváltozás, évszakokat körforgató
keringés. Kezdetben mindennek saját ereje volt, aszerint
növekedett és fejlődött. A különféle
idők egybeesése eredményezte a találkozásokat
(a táplálékszerzés érdekében meg
kellett figyelni a növények, állatok időben
zajló életét, s ahhoz kellett alkalmazkodni).
Ma a leggyorsabb állatok, sőt a hang
sebességét is meghaladjuk, anélkül, hogy a
lábunkat megmozdítanánk. Evvel a mesterséges irammal
igyekszünk roppant távolságokra, hogy ott csupán egy
kicsit elandalogjunk. Ma kényszeridőpontok és
kényszertartamok regulázzák az
élőlényeket, az embert, aki nem akkor születik, amikor
magától jönne, nem addig szopik, amíg jólesik;
időhöz van kötve a szobatisztasága és a
nagykorúsága.
Mára a gyorsaság minőséggé
lépett elő. Itt van a pillanatragasztó, az azonnal
oldódó kávé, a gyorsrizs, a polaroid
fényképezőgép, a mikrohullámú
sütő és a telefax. Mára minden
sürgőssé vált. Futunk, hogy a kitűzött
időpontokat ugyanakkor érjük el, mint a többiek. Senki
sem akar lemaradni, ezért mindenki fut. Egyre gyorsabb a verseny.
Egymást kényszerítjük
száguldásra?
Futásra sarkall a félelem. El attól, ami
kellemetlen, ami unalmas, amit nem akarunk megízlelni. Futásra
sarkall a mohóság. A saját területünk
élményanyagát kevésnek találván
máshova megyünk legelni. Egyre többet zabálunk
idegenben, de mivel magunkkal visszük a kényelem-imádatot, a
távolit is a magunk megszokott módján fogyasztjuk el (pl.
farmernadrágba bújtan, colát szürcsölve). Egyre
fogy a még fel nem fedezett, ezért egyre lázasabb a
sietség.
Sietésre késztet a hontalanság:
hátha az állandó mozgás feledteti, hogy nincs
saját helyünk. Sietésre késztet a
céltalanság: hátha a sok nyüzsgés
pótolja az egyetlen fontosat. Sietésre késztet a be nem
vallott remény: ha gyorsan végzünk mindennel, talán
egyszer még arra is lesz lehetőség, hogy
visszataláljunk abba az időbe, ami az
örökkévalósággal rokon.
Unger Zsuzsa
GONDOLATOK A METRÓRÓL
Budapesten élve vagy közlekedve abban
mindnyájan egyetértünk, hogy a fővárosunk
tömegközlekedésének színvonala és
jelentősége az elmúlt években rengeteget hanyatlott.
Örömteli tény, hogy az ország és a
főváros vezetése is felismerte a közlekedési
helyzet tarthatatlanságát, és a problémát
olyan súlyosnak ítéli, hogy jelentős összegeket
áldozna a helyzet javítására. A
különbség abban van, hogy míg Budapest vezetése
egy 8-10 km hosszúságú metróvonal
megépítésével szándékozik a gondokat
orvosolni, addig a legújabb hírek szerint a kormány a
felszíni közlekedés színvonalának
emelését tartja elsődlegesnek.
Ha a helyzetet alaposan átgondoljuk
beláthatjuk, hogy a metró a közlekedés
hierarchiájának csupán egyetlen eleme. E szerint a
teljes tömegközlekedési szerkezetet legalább
három összetevő építi fel, vagyis a
metrót regionális szinten a régiót
behálózó gyorsvasúthálózat, helyi
szinten pedig az egységes hálózattá
összeálló (és nem ráhordó jellegű)
villamos- és autóbusz-hálózat egészíti
ki. A Dél-Buda-Rákospalota metró
megépítése e háromlépcsős hierarchia
egyetlen - már eddig is túlfejlesztett - elemének
erősítését jelentené a helyi
hálózat kárára
(villamos-megszüntetések), ugyanakkor pénzt von el a ma
teljesen hiányzó regionális hálózat
fejlesztéstől. A metróépítés nem
titkolt célja a felszíni tömegközlekedési
hálózat leépítése, a gyalogosok föld
alá kényszerítése, melynek hátterében
a gépkocsiközlekedés pozíciójának - a
tömegközlekedés kárára történő
- további javítása (az utak
szélesítése) húzódik meg.
Mi az a beruházás, ami valóban
segítséget jelentene a környezetet kevésbé
károsító tömegközlekedés
fejlesztésében? Számos elemzés és
szakvélemény szerint a metróhálózatot
kiegészítő, Európa több városában
kiválóan működő regionális
gyorsvasúthálózat létrehozása! A
befektetendő pénzek hatékony
felhasználását garantálná, hogy ennek
alapját a Budapest területén már
meglévő 190 km hosszú MÁV
vágányhálózat jelentené. Ennek
többszöröse azonban az agglomeráció
területén húzódó MÁV- és
HÉV-pályák hossza, melyek regionális forgalomra
való alkalmassá tétele összességében is
jóval alatta maradna a néhány km-es alagút
fúrására szánt összegnek.
A budapesti vasúthálózaton jelenleg
három regionális gyorsvasút vonal
keresztülvezetése képzelhető el.
- Dorog - Óbuda - Külső Körvasút -
Rákos - Maglód
- Vác - Rákospalota - Zugló
- Expo - Kőbánya-Kispest -
Cegléd
- Gödöllő - Rákos - Expo -
Ferencváros - Kelenföld -
Törökbálint
Mindhárom vonal
elkerülné a szűk értelemben vett - és
amúgy jó tömegközlekedési rendszerrel
rendelkező - belvárost, viszont két-három
csomóponton megteremtődne a kapcsolat a
különböző gyorsvasút vonalak között, s
eközben bekapcsolnák a város
vérkeringésébe a kőbányai
Vásárvárost, a Ferihegyi repülőteret, és
a Lágymányosi híd térségében jelenleg
kialakuló új városrészeket.
A metróépítés másik
alternatívája a helyi tömegközlekedési
hálózat fejlesztése, ahol a
legkézenfekvőbb feladat a ma a
metróállomásoknál értelmetlenül
véget érő villamosvonalak összefűzése
egységes hálózattá. Hiába kínál
a metró két állomás között
villámgyors eljutási lehetőséget, ha a
szétszabdalt villamoshálózat miatt az utazók
nagyszámú átszállásra
kényszerülnek.
Végül, de nem utolsósorban azt sem szabad
elfelejtenünk, hogy miközben a fővárosiak 1-2 perces
időnyereség reményében 100-200 milliárd
forintot áldoznának fel, addig az ország jelentős
részén tarthatatlan a tömegközlekedés helyzete. A
vágányok rossz állapota miatt a vasúti
szerelvények több 100 kilométer
hosszúságú szakaszokon 20-30 km/óra maximális
sebességre vannak kárhoztatva. Ennek, és a rossz
szervezésnek köszönhetően nem egy település
van az országban, amelyikről a megye központja nem
érhető el oda-vissza egy nap alatt!
Ezen ismeretek birtokában reméljük, hogy
az anyagi források hatékonyabb felhasználása
révén nem csupán néhány százezer,
hanem több millió ember helyzete javul majd az
elkövetkező évek közlekedési
fejlesztéseinek eredményeként.
Dózsa Csaba -Zöld Péter a Lélegzet
c. lapban
megjelent írásának
nyomán
Bármennyire is páratlan
élőlénynek gondoljuk is magunkat, mégis
valószínű, hogy genetikai programunk, akárcsak a
többi emlősé, tiszta levegőből és
változatos zöld tájból álló
természetes élőhelyre szól. - Paul Ehrlich: A fajok
kihalása
A hozzánk érkező levelek
meglehetősen nagy hányadában kollégáink abban
kérnek segítséget, hogy különböző
akciókba, országos programokba bekapcsolódva, ezekkel
mintegy vezérfonalat kaphassanak környezeti nevelési
tevékenységükhöz. Ezt a törekvést igyekszik
támogatni lapunk azzal, hogy rendszeresen hírt ad olyan
kezdeményezésekről, felhívásokról,
amelyekhez csatlakozva specializálódhat az iskolai és
iskolán kívüli munka. Legutóbbi számunkban a
Környezetgazdálkodási Intézet
energiahatékonysági programjának
felhívását tettük közzé, most a
"Hálózat az élővizekért"
tevékenységére hívjuk fel olvasóink
figyelmét.
BEMUTATKOZIK A "HÁLÓZAT AZ
ÉLŐVIZEKÉRT"
(HÉ)
A hálózat munkája magyarországi
szervezetek kezdeményezésére indult be 1992.
decemberében, azóta csoportjainak száma elérte a
hatvanat. Különösen értékes eredmény, hogy
az utóbbi években a folyófigyelésbe mintegy 15
erdélyi tagcsoport is bekapcsolódott. Mivel a
hálózat kezdeti szárnypróbálgatásait a
Göncöl Alapítvány segítette, így nem
meglepő, hogy ma a Hálózat az
élővizekért a Göncöl Szövetség
tagjaként végzi munkáját.
A HÉ küldetése, hogy a környezeti
tudatosságot a közösségek fejlesztésén,
vizeink állapotának javításán,
természeti örökségünk és
környezetünk védelmén keresztül érje el.
A fenti célok elérése
érdekében a szervezet fő feladata az
információ áramoltatása, a tagcsoportok
igényeinek és a lehetőségeknek minél
szélesebb körű feltárása, továbbá
a tagság szakmai épülésének
biztosítása. Mindehhez a HÉ Vácott, a
Göncöl Házban kialakított koordinációs
központja biztosítja a feltételeket. Itt
készülnek a hírlevelek, itt van a
számítógépes hálózat központja,
itt szervezik a találkozókat,
továbbképzéseket.
A HÉ nemzetközi kapcsolatai
révén is igyekszik segíteni tagszervezeteinek
munkáját. Partnerük az amerikai River Watch Network, melynek
csoportjai az Amerikai Egyesült Államokban és
Mexikóban végeznek hasonló munkát, valamint a GREEN
(Global River Environmental Education Network), melynek 132 országban
vannak folyóvizekkel kapcsolatos környezeti nevelési
programjai.
A HÉ mindenkit vár, aki egy helyi patak vagy
folyó sorsán szeretne javítani és úgy
érzi, hogy segítségre, vagy kapcsolatokra van
szüksége. A szervezettel kapcsolatos további
információ a következő címen szerezhető
be:
Dukay Igor (
[email protected]) - 2600 Vác, Pf. 184 (Ilona
utca 3.). Tel.: 27/304-484
A HULLADÉK II. - Minőségi
jellemzők
Hazánkban egyelőre komoly eredménynek
számít, ha egy településnek sikerül
többé-kevésbé pontos képet festenie a
területén keletkező szilárd hulladék
összetételéről. Az első táblázat
az ország különböző városaiban
végzett hulladékanalízisek eredményeit foglalja
össze. Az ilyen jellegű vizsgálatok a napjainkban oly divatos
- és sokszor kissé öncélú - szelektív
hulladékgyűjtés bevezetése előtt
feltétlenül szükségesek, mivel ezek alapján kell
a gyűjtőedényzet beszerzéséről
gondoskodni és a hulladékszállítás
menetrendjét meghatározni. A másodnyersanyagok
hasznosítását végző cégekkel
történő tárgyalások során is ezen
adatsorokra kell támaszkodni - feltéve, hogy találunk olyan
vállalkozást, amelyik hajlandó a különben
értékes másodnyersanyag feldolgozásával
vesződni.
Egyes településeinken végzett
hulladékanalízisek eredményei
(%)
|
Budapest
|
Kaposvár
|
Sopron
|
Zalaegerszeg
|
üveg
|
3.38
|
3.54
|
3.80
|
3.10
|
“bio”
|
38.38
|
35.15
|
34.20
|
47.70
|
fém
|
4.27
|
1.53
|
nincs adat
|
2.10
|
műanyag
|
4.56
|
2.89
|
7.10
|
6.70
|
papír
|
17.93
|
25.70
|
11.20
|
14.70
|
veszélyes anyag
|
nincs adat
|
1.41
|
2.40
|
nincs adat
|
textil
|
3.08
|
2.86
|
nincs adat
|
1.40
|
Forrás: PHARE-701/91
Az adatok alapján egyértelmű, hogy a
magyar háztartásokban legnagyobb arányban szerves
hulladék keletkezik. Ennek külön gyűjtése
és komposztálása lenne a leginkább hatékony
hulladékgazdálkodási beavatkozás. Sajnos
hazánkban ez a módszer csak egy-két
településünkön (például Fonyódon)
működik központi szervezésben, máshol csak
egyénileg van mód a komposztálásra. Ez persze nem
baj, de ha az önkormányzat valamilyen formában nem
támogatja azokat, akik időt és energiát nem
kímélve kiskertjükben komposztálással
foglalkoznak, akkor nem terjedhet el kellő mértékben ez a
nagyon hasznos tevékenység.
A műanyag esetében is
megfigyelhető, hogy a nyugati határszél magasabb
életszínvonalú régiója nagyobb
hulladék produkcióval jellemezhető. Sajnos ez a
környezetben nem jól bomló anyagféleség
egyre nagyobb arányban jelenik meg a hulladékban. E
jelenség hátterében a fogyasztói társadalom
szereplőinek azon törekvése húzódik meg, hogy a
hétköznapi életet még kényelmesebbé
tegyék, még annak árán is, hogy ezzel
hosszú- sőt közép távon is számos komoly
probléma megjelenését készítik
elő.
Napjainkra jellemző változás, hogy a
gázfűtés elterjedésével az ország
érintett térségeiben kimutathatóan fokozottan, de
máshol is jelentős mértékben emelkedik a
papírhulladék részaránya. Külön
gyűjtése csak szórványosan valósult meg, mert
a papíripar nagyon komoly minőségi
elvárásainak csak ritkán tudnak a gyűjtők
megfelelni. Legnagyobb probléma, hogy az iskolák által
gyűjtött papírhulladék műanyagot tartalmaz
(füzetborító, cellux-csík, műanyag
kötözőzsinór stb.), ez pedig a gyártás
során a melegítés hatására megfolyik
és a késztermékben folytonossági hiányt
okoz. Ha sikerülne ezt a problémát leküzdeni, az
iskolák sokkal jobb áron tudnák - egyenesen a
felhasználónak - értékesíteni a
hulladékpapírt!
Legegyenletesebbek a mutatók az üveg
tekintetében. A legkisebb 3,1% és a legmagasabb 3,8%-os
érték között elenyésző a
különbség, így ez az egyetlen
hulladékalkotó, amelynek aránya országos szinten
viszonylag pontosan megállapítható. Ez az
érték azonban sajnos az üvegvisszaváltó
rendszer hanyatlásával folyamatosan, jól
követhetően nő.
Nemzetközi
összehasonlításokból, és a fenti
táblázatból is jól látszik, hogy a
fémek a nagyvárosok hulladékában az
átlagosnál jóval magasabb arányban jelennek meg.
Magyarországon a kisvárosokat 2% körüli, míg
Budapestet 4% feletti fémhulladék keletkezés jellemzi.
Gyűjtése viszonylag jól jövedelmező - sajnos ezt
azok is tudják, akik nem a hulladékból, hanem a
közlekedési szektorból, a közterületekről
szerzik be a másodnyersanyagot...
A hulladék összetétele a világ
néhány nagyvárosában (%)
|
Hanoi
|
Párizs
|
Hong Kong
|
Bécs
|
papír
|
2.7
|
40.9
|
21.0
|
33.6
|
műanyag
|
elenyésző
|
8.4
|
16.0
|
7.0
|
fém
|
0.9
|
3.2
|
3.0
|
3.7
|
bio
|
51.9
|
16.3
|
32.0
|
23.3
|
textil
|
1.3
|
4.4
|
5.0
|
3.1
|
üveg
|
0.5
|
9.4
|
3.0
|
10.4
|
bőr, fa, gumi
|
1.3
|
0.9
|
3.0
|
2.8
|
maradék
|
41.4
|
16.5
|
17.0
|
16.1
|
Forrás: WARMER Bulletin No.44/1995
A hulladék-összetétel tehát
időben és térben egyaránt folyamatos
változásban van, nem csak városonként, de
országonként, térségenként és
településtípusonként, sőt
évszakonként is eltérő eredményeket mutat.
Szoros összefüggésben van az egész gazdasági
háttérrel. Az iparosodott területeken magasabb a papír
és a műanyagok, kisebb a szerves eredetű anyagok
részaránya. Afrika, Ázsia, Dél-Amerika
jelentős részén, ahol a fogyasztói társadalom
befolyása még kevéssé érezhető, a
keletkező hulladék jelentős része szerves
eredetű, így a természetbe kerülve csaknem teljes
egészében lebomlik, további problémát nem
okoz.
Említést érdemel William Rathje,
amerikai archeológus tevékenysége, aki a hetvenes
évek óta kutatja az összefüggést a
hulladék összetétele, minőségi és
mennyiségi változása, illetve a társadalom
átalakulási folyamatai között. Írásait a
National Geographic magazin számaiban is olvashatjuk.
Munkácsy Béla
A környezetvédelem meg fogja
drágítani az életet. Ez természetes. Senki sem
lázadozik amiatt, hogy a lakásba beépítik a WC-t,
és az megdrágítja az építkezést.
Miért csodálkozunk hát, hogy másfajta szennyeinket
sem lehet szétszórni környezetünkben, és ennek
megoldása megdrágítja életünket?
Várkonyi Tibor: Az élet
veresége
OLVASÓINK ÍRTÁK
AZ ERDEI ISKOLA PROGRAM
A SZENTESI KLAUZÁL GÁBOR
ÁLTALÁNOS ISKOLA
ARCULATÁBAN
Iskolánk 8 osztályos általános
iskola, 1984 óta működik. A város legnagyobb
létszámú iskolája ez, amely 63%-ban
hátrányos helyzetű, lakótelepi gyerekek
nevelését-oktatását végzi. Az
intézmény méretét jól jellemzi, hogy 27+15
tanulócsoportban dolgozunk.
A panelvilágot oldani próbáló
tantestület nyitott az új pedagógiai törekvések
iránt. Több alkalommal vettünk részt eredményes
kísérletekben. Folyamatos törekvésünk a
tehetséggondozás, a kulturális értékek
közvetítése olyan módon, hogy a tanulóink az
alapkészségeket a lehető legjobb módon
sajátítsák el. A tanulói személyiség
fejlesztése terén fontosnak tartjuk az
érdeklődés és érzékenység
felkeltését, kialakítását a hazafiság,
a természeti környezet védelme a megalkotott
értékek elismerése, megóvása, az
egészséges életmód kialakítása
terén.
Az 1998/99-es tanévben már a
hagyományoknak megfelelően harmadik alkalommal szervezünk
erdei iskolai programot tanulóink számára, amely
iskolánk helyi tantervének szervesen beépített
része. Bázishelyünk védett természeti
területen, a VE-GA Gyermek és Ifjúsági
Szövetség üzemeltetésében Magyartés
faluban működik. Elvünk, hogy a tanulás
kedvéért nem feltétlenül kell több száz km
távolságra elmennünk. Számunkra az utazás
legfeljebb fél óra, hiszen a falu Szentestől csupán
15 km-re esik. Az épület korszerűen felszerelt
hálóhelyiségekkel, konyhával, vizesblokkal,
foglalkoztatókkal és színházteremmel rendelkezik. A
környező terület a természet megismerésére
kiválóan alkalmas, mert a Körös, a Tisza, és a
Kurca folyók közelsége és a viszonylagos
háborítatlanság jellemzi.
Programunk jellegénél fogva természetes
módon nevel a környezet értékeinek
védelmére. A természetben foglal helyet, így az ott
résztvevő tanulókat a természet
részesévé teszi. Vidám együttlétet
biztosít, valamint lehetőséget a barangolásra,
felfedezésekre, vizsgálódásokra.
Kiváló közösségformáló ereje
van.
A szorgalmi időben rendszerint ősszel és
tavasszal a tanulókat meghatározott terv szerint kivisszük az
iskola zárt világából úgy, hogy egy teljes
pedagógiai folyamatot (egy-egy hetet) természeti környezetbe
helyezünk át. ennek a tanulásszervezésnek legfontosabb
sajátossága a komplexitás, amely egyaránt vonatkozik
a minden irányban végtelen környezetre, mint a
megismerés tárgyára és a társas
együttlétek által indukált tevékenységek
sokféleségére.
Az erdei iskola az iskolai élet szerves része,
nem valamiféle természetben eltöltött "kihelyezett
tanulási szakasz". Olyan sajátos tanulásszervezési
egység, amelyre a tanároknak és a diákoknak
egyaránt fel kell készülni, illetve amelyre a "kint" tanult
ismeretekre készségekre, élményekre a tanév
teljes időszakában építeni lehet és kell.
Hatása túlmutat a közvetlen didaktikai dimenzión,
ugyanis fellazítja, tágítja a tanulásról
kialakult poroszos fogalmakat és az ezeknek megfelelő
pedagógiai gyakorlatot. Átalakítja a
tanítás-tanulás megszokott szereposztásait,
megváltoztatja az előírásokhoz igazodó, a
végrehajtáson alapuló tanári és
tanulói mentalitást, reflexeket.
Az erdei iskolában zajló
tevékenység nélkülözhetetlen
cselekvésszabályzó erőként feltételezi
az önállóságot, a kezdeményezést, a
helyzetfelismerést, a hely által meghatározott
megoldásokat, az egymásra utaltságon és a partneri
viszonyokon alapuló kooperációt.
Ez a tipikusan innovatív létezési
mód túlmutat saját időbeni keretein és az
egész tanév megtervezésére, az iskolai munka
egész stílusára hatással van.
Borsodi Ágnes
KÖRNYEZETI NEVELÉS A
PÁPAI
HONVÉDÓVODÁBAN
A környezet megismerésére való
nevelés hatékonyságának érdekében
kísérleteket végeztünk, figyelembe véve a
gyermekek érdeklődését és értelmi
fejlettségét. A tanulási folyamat része a
kísérletezés a folyamatos megfigyelés, hiszen
így gazdagodik a gyermek ismerete, fejlődik gondolkodásuk,
emlékezetük és az érdekes, új dolgok
iránti befogadóképességük.
Télen a víz halmazállapotának
változását figyelhették meg.
Különböző formákba vizet töltöttünk,
majd hidegre tettük. Megállapíthatták, hogy a
víz szilárd halmazállapotú lett, jéggé
alakult át, ami felvette az edény formáját. Melegre
rakva ismét folyékonnyá vált.
Másik alkalommal üvegbe vizet
töltöttünk, üveglappal lefedtük, melegre
állítottuk. A gőz az üveglapon cseppek
formájában ismét folyékonnyá vált.
Naponta mértük azonos időben az udvari
hőmérsékletet, majd grafikonon
ábrázoltuk.
Tavasszal az udvaron a letört ágakat
gyűjtöttük össze, a termekben pedig babot
csíráztattunk, figyeltük, hogyan lesz a magból
növény. Megvizsgáltuk a mag részeit, vizsgáltuk
a csírázás feltételeit.
Az érdeklődő kíváncsi
gyermekszemek nyomon követték a változásokat. A
pozitív érzelmeket keltő tevékenységek,
közös élmények, érzelmi biztonságot
nyújtó környezet kialakítása biztonságos
alapot ad a napi együttélés folyamatában.
"Ha a jövő évről akarsz
gondoskodni, vess magot,
Ha egy évtizeddel számolsz, ültess
fát!
Ha terved egy életre szól, embert
nevelj!"
(KÍNAI MONDÁS)
Ács Bódogné
A REGULYSOK VELEMBEN
Vasárnap reggel indultunk az erdei iskolába.
Mindenki vidám volt és izgatott, nem sejtettük, milyen sok
megpróbáltatásban lesz részünk.
Rövid buszozás után
megérkeztünk az Alkotóházhoz. Megrohamoztuk, és
berendezkedtünk. Később a társalgóban
drámajátékok segítségével csapatokat
alakítottunk, aztán indulás a Szent Vid-hegyre! Utunk egy
kis patak mellett vezetett, melynek partján tölgyfák,
gesztenyék, erdei fenyők, bükk- és
gyertyánfák sorakoztak. A víz az évek során
mély árkokat vájt ki a palából és a
talajból. Furcsa alakzatok bukkantak fel a vízmosás
partján, a fák gyökerei!
Túránk során
készítettünk kéregmintát,
gyűjtöttünk terméseket, leveleket, kőzeteket
és gombát is határoztunk. Az út nehéz volt,
de megérte a fáradságot. A templom előtt
előadást hallgattunk Velemről és a
vidékről, a Kőszegi-hegységet
felépítő kőzetekről. Megnéztük az
Országos Kék Túra indítókövét.
Visszatérve a szálláshelyre
kiállítást rendeztünk, naplót írtunk,
vetélkedtünk "Ki tud többet az erdőről"
címmel.
Másnap Velemről Cákon át
Kőszegre indultunk. Szőlők,
gyümölcsösök mellett haladtunk. Cákon
megnéztük a híres borospincéket. A
kőfejtőben megcsodáltuk a belső erők
felszínformáló munkájának nyomait, és
az ásványhatározó segítségével
megneveztük az egyes kőzeteket. Szemerkélő
esőben gyalogoltunk tovább. Rétek és erdők
váltakoztak, szép számmal láttunk védett
növényeket, sőt őz- és vaddisznó
nyomokat is. A tisztásra kiérve
gyönyörködhettünk a Kőszegi-hegység
vonulataiban, az őszi erdő színkavalkádjában.
A kőszegi Chernel-kertben a vidék jellegzetes állataival,
kőzeteivel ismerkedtünk meg. Ezután a belváros
ódon házait csodáltuk meg, majd irány a
játszótér!
Visszatérve Velembe a fazekas mesterség
fortélyaiba avatott be bennünket Miklós bácsi. A
fárasztó nap után a patak csobogása és az
eső monoton kopogása mély álomba ringatott
bennünket.
Az utolsó nap délelőttjére is
bőven jutott a feladatokból, tréfás
vetélkedő, környezetvédelmi totó,
játékok váltogatták egymást.
Végül az elmúlt napokban látottakról és
hallottakról adtunk számot. A csoportok
teljesítményének értékelése, az
eredményhirdetés után fájó szívvel
vettünk búcsút a tábortól.
Márfi Attila, Lőrincz Orsolya, Tóth
Viktória
Szombathely, Reguly Antal Ált. Isk.
Nagyon sok levelet kapunk kedves
olvasóinktól, amelyekben az iskolafásítással
kapcsolatos tapasztalataikról számolnak be. Az
írások szerencsére majdnem mindig pozitív
hangvételűek, csak elvétve akad köztük olyan,
amely a program kapcsán az iskolai problémákra
világít rá. Egyik kollégánk
például arról számol be, hogy
intézménye új iskolafenntartó
kezelésébe került, amely nem fordít kellő
figyelmet a két-három évvel korábban elültetett
csemetékre (és talán a környezeti nevelésre
sem). Az iskola átépítése nemrégiben
veszélybe sodorta a fákat. A tantestület most a fák
megmentéséért (is) küzd.
Hé, ezt nem teheted, ezek a mi
állataink!
PROGRAMOK
A MAGYAR MEZŐGAZDASÁGI MÚZEUM
PROGRAMJAI
A múzeum állandó
kiállításaiból:
- A honfoglaló magyarok
háziállatai
- Hagyományos
szarvasmarhatartás
- Kertészet
- A növények
országából
- Erdészet
- Természeti
értékeink, természetvédelem
- Élet egy
középkori faluban
A
kiállítások mellett óvodások és
általános iskolások részére múzeumi
foglalkozásokat is tartanak. A múzeum címe: Budapest,
Városliget, Vajdahunyadvár. Telefonszám: 341-2011 vagy
343-0573/128
CSERKÉSZ TERMÉSZETVÉDELMI
PROGRAMOK
Cserkelőút létesítés a
Budakeszi Vadasparkban. Találkozó: 1998. december 19-én 8
órakor a Moszkva téren. Szükséges felszerelés:
ágfűrész, balta, gereblye vagy lombsöprű.
A mezőgazdaság fejlődése és
terjedése az élőhelypusztításnak mindig is
sokkal fontosabb forrása volt, mint a városok
terjeszkedése. Teljes természeti
ökoszisztémákat alakítanak át egyetlen vagy
néhány növényből álló
állományokká, és azon fáradoznak, hogy minden
egyéb növényt és növényevő
állatot a mezőgazdasági területektől
távol tartsanak. Paul Ehrlich: A fajok kihalása
KONFERENCIA
A Jézus Testvérei Ökumenikus
Diakónai Rend Misszió és Környezetügyi
Központja konferenciát rendez Környészoktatás
és a NAT keresztyén-keresztény összetevői
címmel a környezetvédelmi világnap a Teremtés
8. ökumenikus ünnepén. A rendezvény ideje: 1999.
június 4 -5, helyszíne az újpesti Baptista Egyház
Bp. IV. kerület Kassai utca 26. alatti központja.
Érdeklődni lehet: Jézus Testvérei Ökomenikus
Diakónai Rend, Budapest, V. kerület, Szerb u. 8.
ERDEI ISKOLA
A BALATON-FELVIDÉKEN
Akik a Balaton-felvidéki Nemzeti Park természeti
értékeit, történelmi nevezetességeit
szeretnék megismerni azok számára ajánljuk a
Pálkövei Ifjúsági Tábor 5 vagy 7 napos erdei
iskola programját, melynek turnuskezdése
hétfőnként van. Programajánlat: Séta a
környéken: Fedezzük fel Pálküvét!;
Gyalogtúra a Salföld Természetvédelmi Majorba;
Kőzetgyűjtés, meteorológiai megfigyelés; stb.
A program igénybevehető 1999. április 26. és
június 16., valamint augusztus 31. és szeptember 30.
között. Elhelyezés kő- és faházakban.
Részvételi díj 4950 Ft/fő (4 éj), 7200
Ft/fő (6 éj). Az árból a létszám
függvényében kedvezmény jár. Cím: 8261
Badacsony, Római u. 154. Tel.: 87/568-535 vagy 06-20/9221-581.
Márfai Anna
üdülővezető
PÁLYÁZATOK
HAZÁNK MEZŐGAZDASÁGA
DIÁKSZEMMEL
(általános iskolák alsó
és felső tagozatos tanulói és a gimnáziumok
10-14 éves tanulói részére)
A Magyar Mezőgazdasági
Múzeum pályázatot hirdet az általános
iskolák alsó és felső tagozatos tanulói
és a gimnáziumok 10-14 éves tanulói
részére. Általános tudnivalók: A
tanulók pályázhatnak:
képzőművészeti alkotásokkal: rajzzal,
festménnyel, kisplasztikával, fa-, fém-,
textilmunkákkal, melyek témája a
mezőgazdasággal, természeti környezetünkkel
kapcsolatos. (Lehet ember és állatábrázolás,
életkép, csendélet, tanulmányrajz,
népművészeti tárgy stb.) A rajzok mérete
legfeljebb 60x40 cm, a textileké 60x80 cm lehet, egy tanuló
három pályaművet küldhet. A legjobb
alkotásokból hagyomány szerint
kiállítást rendezünk a Magyar
Mezőgazdasági Múzeum épületében, a
Vajdahunyadvárban. A 7. és 8. osztályos tanulók
és a 12-14 éves középiskolások tematika
szerinti dolgozattal is pályázhatnak. A dolgozat terjedelme kb. 5
géppel vagy kézzel olvashatóan írt oldal lehet
(+melléklet). A mellékelt rajzokat, képeket a dolgozattal
együtt bíráljuk el. Az
értékelésnél az önálló
kutatást, megfigyeléseket, gondolkodásmódot
tükröző dolgozatokat részesítjük
előnyben. Kérjük a felhasznált
forrásmunkák és a visszaemlékezők adatainak
(név, életkor, cím, foglalkozás)
feltüntetését. Jelentkezés: Pályázni
egyénileg vagy csoportosan (szakkör, osztály stb.) lehet. A
pályázók az iskolán keresztül a Magyar
Mezőgazdasági Múzeum Közművelődési
Főosztályára (Budapest 5., Pf. 129. 1367 Városliget,
Vajdahunyadvár) küldjék pályamunkáikat. A
csoportosan pályázó tanulók munkáit
egyénileg nem értékeljük. Kérjük, hogy a
pályázók adataikat olvashatóan tüntessék
fel, a dolgozatokon az első lapon, a rajzoknál a hátlapon:
- Név, iskola címe
- Tanuló (tanulók) életkora
- Témakör száma, a dolgozat
címe
- Szaktanár neve
- Pályázat éve
A pályázat beküldési
határideje: 1999. március 31.
Kérjük a
felkészítő pedagógusokat, hogy a
beküldendő rajzok előválogatását
végezzék el, és a pályázatokat
kísérő levéllel adják fel (ne
utánvétellel), amelyben a pályázók
nevét és a pályázatok címét is
felsorolják. A díjazott pályamunkákat a Magyar
Mezőgazdasági Múzeum
gyűjteménytárában helyezzük el. (A
határidőn túl feladott pályamunkákat nem
fogadjuk el, a pályázatokat nem őrizzük meg és
nem küldjük vissza.)
Pályázati témák
az 1998/99-es tanévre
A szántóföldi
növénytermesztés alakulása lakóhelyem
környékén a múltban és a jelenben
Útmutató: Rövid
ismertetés a lakóhelyről. Melyek voltak a legfontosabb
termesztett növények (kenyérgabonák, kapások,
takarmánynövények) régen, - idős emberek,
nagyszülők visszaemlékezései alapján -
és melyek ma? Milyen új növényekkel gyarapodott a sor,
mi ezeknek a növényeknek az előnye? Milyen
változások történtek a növény
összetételben, az agrotechnikában, a
munkakörülményekben, a felhasználás és az
értékesítés terén?
A nyár ízei egész
évben
Útmutató: A kertben és a
ház körül termett gyümölcsök és
zöldségek hagyományos tartósítási
módjai lakóhelyemen (befőtt, lekvár,
aszalvány stb.). A felhasznált gyümölcs- és
zöldségfajták. Vannak-e olyan fajták, amelyeket
kifejezetten "eltevési" célból nevelnek, vagy csak a
fölösleget dolgozzák fel? Milyen sajátos, helyi
tartósítási módokat ismersz? Ennek eszközei,
berendezései. Aszalás, aszalóház. Hol, miben
tárolják az eltett finomságokat? Mikor szabad
először fogyasztani belőle? Csak saját
felhasználásra tesznek el, vagy eladásra is? Mennyire
változtatja meg a hagyományos eltevési módokat az
új lehetőség, a mélyhűtés?
Állattenyésztési
hagyományok lakóhelyem környékén
Útmutató: A lakóhely
rövid ismertetése. Milyen hasznos állatfajokat (szarvasmarha,
ló, juh, kecske, baromfifajták, galamb, házinyúl,
méh stb.) tartottak régen az idős emberek elmondása
szerint, és milyeneket tartanak ma? Milyen változások
következtek be az állatok tartásában,
takarmányozásában és
értékesítésében (ólazás,
tápok, háztáji keltetőgépek stb.)? A
pályázatban egy vagy több állatfajjal egyaránt
lehet foglalkozni.
A környezetemben élő
állatok
Útmutató: A ház
körül, az udvaron élő állatok
megfigyelése, viselkedésük, kapcsolatuk az emberekkel.
Háziállatok, a pásztorok által legeltetett
állatok (pl. gulya). Milyen kapcsolatban vannak az emberek az őket
körülvevő állatokkal, milyen feladatokat kell
ellátni az állattartóknak? Az állatok milyen
munkákban elengedhetetlen társai az embernek?
Mit láttam egy erdei
kiránduláson?
Útmutató: Az
élővilág értékeit figyelő,
ismertető hangulatos beszámolót írjanak a
pályázók. Erdei iskolában,
természetvédő táborban szerzett
élményeikről is beszámolhatnak. Kérjük,
hogy ne az állat- és növényhatározók
adatait sorolják fel. Lehetőleg saját
fényképfelvételeket kérünk.
Lakóhelyem környezetvédelmi
gondjai
Útmutató: A
pályázó készítsen elemző
feldolgozást a lakóhelyét, vagy annak bizonyos
területeit lényegesen érintő
környezetvédelmi problémáról, esetleg
problémákról. Tárja fel saját
megfigyelései alapján az ok-okozati
összefüggéseket, elemezze a következményeket,
térjen ki a lehetséges megoldásokra.
Látogasson el hozzánk!
Útmutató: A
pályázó írja le lakóhelye és
környéke értékeit, idegenforgalmi
látványosságait. Térjen ki a falusi
vendéglátás lehetőségeire, írjon
saját elképzeléseiről is. A hagyományok
őrzése, ápolása segíti-e a falusi
vendéglátás fejlesztését?
Régi épületek és
eszközök
Útmutató: Milyen régi
mezőgazdasági épületek, eszközök vannak a
pályázó környezetében? Ezek
leírását várjuk (saját
fényképfelvétel, rajz kiegészítéssel).
Mire használták régen, hagyományosan
használják-e ma, vagy valami másra? Egy vagy több
tárgy is lehet a dolgozat témája.
A mezőgazdasági
területhasználat hatása a táj és a
környezet alakulására
Útmutató: A kiválasztott
terület bemutatása (fekvés, lejtés, méret,
termesztési mód (intenzív/bio), birtokosok száma.).
A mezőgazdasági tevékenység tájra, illetve a
környezetre gyakorolt előnyös és/vagy
hátrányos hatásainak bemutatása, a
tevékenység rövid leírásával (mit,
mivel, hogyan).
Ismerek egy birtokost ...
Útmutató: Az 1990-es évek
magánosítása és földosztása
révén gazdálkodóvá vált személy
és gazdaságának bemutatása (birtok méret,
termesztett növények, tenyésztett állatok,
gépek és eszközök ismertetése), miért
választaná - vagy miért nem - ezt az életet a
pályázó?
HAZÁNK MEZŐGAZDASÁGA
DIÁKSZEMMEL
(a gimnáziumok,
mezőgazdasági, erdészeti, élelmiszeripari
szakközépiskolák és
szakmunkásképző intézetek tanulói
részére)
Hazánk Mezőgazdasága
Diákszemmel - Pályázati felhívás az 1998/99.
tanévre A Magyar Mezőgazdasági Múzeum és az
Agrárszakoktatási Intézet pályázatot hirdet
a gimnáziumok, mezőgazdasági, erdészeti,
élelmiszeripari szakközépiskolák és
szakmunkásképző intézetek tanulói
részére. A pályázat célja: A
mezőgazdaság, élelmiszeripar, élelmiszer- és
fagazdaság, kertészet, erdészet,
vadgazdálkodás, környezet- és
természetvédelem iránti érdeklődés
felkeltése, valamint a mezőgazdasági múzeumok
és kiállítóhelyek gyűjteményeinek,
kiállításainak megismertetése, az
önálló alkotómunka lehetősége e
témakörökben. Általános tudnivalók: A
tanulók a megadott témakörök szerinti dolgozattal
pályázhatnak. A pályamű terjedelme 10, maximum 25
gépelt oldal lehet (+melléklet). Az
értékelésnél az önálló
kutatást, megfigyeléseket, gondolkodásmódot
tükröző pályamunkákat
részesítjük előnyben. A pályamunkák
értékét emeli a mellékelt fotó, rajz,
agrártörténeti jelentőségű
írásos eredeti dokumentum (vagy annak másolata), vagy
egyéb melléklet. Kérjük a felhasznált
forrásmunkák és a visszaemlékezők adatainak
feltüntetését. Jelentkezés: Pályázni
egyénileg vagy csoportosan (szakkör, osztály stb.) lehet.
Kérjük a szaktanárokat, kísérjék
figyelemmel a pályázatokat. A pályázók az
iskolán keresztül a Magyar Mezőgazdasági
Múzeum Közművelődési
Főosztályára (Budapest 5., Pf. 129. 1367 Városliget,
Vajdahunyadvár) küldjék pályamunkáikat. A
csoportmunkákat egyénileg nem értékeljük.
Kérjük, hogy a dolgozatok első lapján a
következő adatokat tüntessék fel:
- Név, iskola címe
- Osztály
- Egyéni
vagy csoportos pályamunka
- Témakör
száma, dolgozat címe
- Szaktanár
neve
- A pályázat éve
A pályázat beküldési
határideje: 1999. március 31. Kérjük
a felkészítő pedagógusokat, hogy a
pályázatokat kísérőlevéllel
adják fel, amelyben a pályázók nevét
és a pályázatok címét felsorolják. A
legjobb pályamunkák alkotóit és a legjobb
eredményt elérő iskolákat és
pedagógusokat díjazzuk, illetve tárgy- és
könyvjutalomban részesítjük. A díjazott
pályamunkákat a Magyar Mezőgazdasági Múzeum
gyűjteménytárában őrizzük meg. (A
határidőn túl feladott pályamunkákat nem
fogadjuk el, a pályázatokat nem őrizzük meg és
nem küldjük vissza.)
Pályázati témák
az 1998/99-es tanévre a középiskolák
(gimnáziumok, szakközépiskolák,
szakmunkásképző intézetek) részére
A szántóföldi és
kertészeti növénytermesztés hagyományai
lakóhelyem környékén
Útmutató: Rövid
leírás a lakóhelyről. Hagyományos és
korszerű módszerek ötvöződése a
gazdálkodásban. Mit használ fel a mai termesztő a
régiek tapasztalataiból? (Vetési, ültetési
idők megválasztása, vetésforgó,
növények társítása, vegyszer
nélküli növényvédelem stb.).
Paraszti kertek
környékünkön
Útmutató: A lakóhely
rövid leírása, a helyi kertek, a munkák,
eszközök, szokások és hiedelmek ismertetése.
Milyen növényeket termesztenek a kertekben? Tájfajták,
tájkörzetek kialakulása. Milyen változáson
mentek át a virág- és zöldségeskertek a
nagyszülők gyermekkorától napjainkig? Az idős
emberek visszaemlékezése mellett a levéltári
és egyéb forrásanyagok feltárása és
értékelése is szükséges.
Állattenyésztési
és állattartási hagyományok lakóhelyemen,
vagy annak környékén
Útmutató: A
pályamunkában egy még élő, vagy
nagyszüleink (más adatközlők) elmondása
alapján gyűjthető szokás (szokások)
részletes leírását, ismertetését
várjuk, mely kapcsolódik a pásztorélet
hagyományos szokásaihoz, az állattenyésztés
munkafolyamataihoz (családi munkaszervezésben, más nagyobb
közösségben történő
munkavégzések, mindennapok, ünnepi események, pl.
kihajtás, pásztorválasztás (pásztorok
megfogadása) stb. A pályázat témája lehet az
is, milyen régi ismereteket hasznosítanak a mai (biológiai,
ökológiai) állattenyésztésben
(természetes eredetű ásványi anyagok,
fehérjékben és vitaminokban gazdag takarmányok,
kombinációs legeltetés stb.) A pályázatban
egy vagy több állatfajjal egyaránt lehet foglalkozni.
Agrárműszaki emlékek
környezetünkben
Útmutató: A
pályázó környezetében található
használaton kívüli muzeális traktorok,
mezőgazdasági gépek (vagy ezek
dokumentációjának, pl. régi családi
fényképen) rövid műszaki ismertetését,
esetleg használatának történetét
kérjük, saját fénykép vagy rajz
kiegészítéssel.
Hol vannak a paraszti hagyományok?
(1945-1998)
Útmutató: A téma
feldolgozásához egy-egy falusi közösséget kell
kiválasztani és azt bemutatni, hogy az 1945 után
bekövetkezett gyors változások során mi maradt meg az
egykori paraszti gazdálkodás módszereiből, a
közös munkák hagyományaiból, a
védő-, megtartó családi
kötődésekből és szokásokból,
családi események, munkák vagy jeles napok
alkalmából. Az egykori életmód adatainak
leírásával, visszaemlékezések és
régi tárgyak gyűjtésével mikor kezdtek el
foglalkozni egyénileg, szakköri keretekben, miként
ápolták a hagyományokat, öntevékeny
művészeti csoportok (tánc, népdal, népi
díszítőművészeti körök). Milyen
éltető hagyományok teszik, tehetik ma gazdagabbá a
közösség, környezetük és vendégeik
életét?
A falusi vendéglátás
kulcsszereplője, a mezőgazdasági gazdaasszony
Útmutató: A
pályázó írja le a lakóhelye és
környéke idegenforgalmi látványosságait,
értékeit (például építészeti
tájhagyományok őrzése, tájképi
értékek). Készítsen javaslatot a falusi
vendéglátás lehetőségéről.
Térjen ki arra, hogy mik a saját elképzelései,
hogyan értékeli felkészültségét erre a
szerepre.
Ha birtokos leszek...
Útmutató: Egy
rendszerváltás után létrehozott gazdaság
(pozitív vagy negatív) példáján mutassa be a
pályázó, hogy milyen gazdaságot képzel el
magának, ha lesz lehetősége a gazdálkodásra.
Okulva a bemutatott gazdaság példáján.
Az európai unió
mezőgazdasága egy fiatal magyar szakember szemével
Útmutató: Iskolai
képzési időszakban, vagy a
szakképesítés birtokában (közvetlenül
annak megszerzése után) Európai Unióhoz
tartozó tagországban töltött szakmai gyakorlat
tapasztalatait várjuk. A dolgozatban térjen ki a
pályázó arra, hogy ő milyennek látja az adott
ország mezőgazdaságának fejlettségét,
eredményességét, szerepét az ország
gazdasági életében, az ott dolgozók
felkészültségét, munkaszeretetét,
elhivatottságát. Mondjon véleményt arról,
hogy felkészültségével hogyan tudott
érvényesülni, miért vonzó (vagy nem
vonzó) az ottani rendszer.
Hazai tájak állat- és
növényvilága
Útmutató: E témakör
keretében a dolgozat írója különös
tekintettel a saját környezetében levő
növényzetet vagy állatvilágot mutassa be. Lehet a
cím egészére utaló bemutatást végezni,
de lehet egy-egy növény- vagy állatfajt kiemelve utalni az
egész környezetre. Kérjük, hogy ne az állat
és növényhatározók adatait sorolják fel,
s lehetőleg saját fényképfelvételeket
mellékeljenek.
Természet és
település. az urbanizáció ökológiai
gondjai lakóhelyemen
Útmutató: A
pályázó készítsen elemző
feldolgozást a lakóhelyét, vagy annak bizonyos
területeit lényegesen érintő
környezetvédelmi problémáról, esetleg
problémákról. Tárja fel saját
megfigyelései alapján az ok-okozati
összefüggéseket, elemezze a követelményeket,
térjen ki a lehetséges megoldásokra.
A környezetvédelem
lehetőségei a hazai mezőgazdaságban
Útmutató: A
mezőgazdaságból származó
károsítások (vegyszer, taposás,
élőhely változás stb.) feltárása
példák alapján, kivédésük
lehetőségei és esélyei. A
pályázó vagy a környezetében élők
tesznek-e valamit - ha igen, mit - a károsítások ellen?
HELYI ÉRTÉK - HELYI
KÖZÖSSÉG - HELYI TANTERV
A Természet- és Környezetvédő
Tanárok Egyesülete (TKTE), a Környezet és
Természetvédő Oktatóközpontok Országos
Szövetsége (KOKOSZ), a Magyar Környezeti Nevelési
Egyesület, a Körlánc Egyesület, a Környezeti
Nevelési Hálózat Országos Egyesület, a Beretzk
Péter Természetvédelmi Egyesület, a Kiss Ferenc
Csongrád Megyei Természetvédelmi Egyesület (CSEMETE),
a Magyar Szakképzési Társaság
Környezetvédelmi Tagozata, a Szerkő Egyesület
közös munkára hívja fel az iskolai és helyi
közösségeket az alábbi
témakörökben:
- "Minden (a mítosz, a művészet, a tudomány)
ugyanarról (a kozmoszról, a környezetről) szól"
jegyében a lakóhely természeti, környezeti,
kulturális értékeinek feltárása,
bemutatási lehetőségei.
- Annak
áttekintése, hogy az adott település vagy
településrészlet tevékenységi rendszere
mennyiben felel meg a természeti adottságoknak? Ha nem felel meg,
tegyen javaslatot arra, miként lehetne a kívánatos
állapotot megvalósítani. Hogyan formálják
együtt a település életét (gazdasági,
kulturális vonatkozásban, a helyi nevelési-oktatási
rendszerének kialakításában) a helyi
közösségek.
- Milyen lett a természeti,
társadalmi környezet a Honfoglalás és az
államalapítás hatására az adott
településen vagy a tágabb régióban és
hogyan változott azóta? Vannak-e abból az
időből származó emlékek a
településen, a régióban? Milyen az állapotuk?
Mit tehetünk értük?
- Mi várható az
ökológiai krízis után?
A felhívás szerinti témák
feldolgozása segíthet az államalapítási
évforduló méltó megünneplésében;
a természeti, környezeti, kulturális értékek
védelmében, a helyi tanterv
megvalósításában. A felhívás a
közös munkára helyezi a hangsúlyt. Célja, hogy
eredményként feltáruljon a lakóhely múltja,
jelene, jövője, s a közös munka és a
közös élmények segítsék a
közösséggé válást, a
polgárosodást. A munkák eredménye
pályázatban is beadható, amelynek formája
kötetlen (az írásos munka ne haladja meg a 20 oldalt). A
pályamunkák benyújtási határideje 1999.
január 30. A díjkiosztó ünnepély 1999.
márciusában lesz. A TKTE a legjobb pályamunkák
nyerteseit 25000, 15000, és 10000 Ft összegű kutatási
ösztöndíjban részesíti, emellett a nyertesek
részt vehetnek a kiíró szervezetek rendezvényein. A
pályázatokat a megadott határidőre
megyénként és Budapesten a következő
kollégáknak kell elküldeni:
- Nógrád megye, Ácsné Pikó
Katalin, 2536 Nyergesújfalu, Tó u.
7.
- Békés megye, Bődi
Lászlóné, 5540 Szarvas, Szabadság út
18..
- Csongrád megye, Sára
Endréné, 6758 Röszke, Juhász Gyula u.
1.
- Hajdú-Bihar megye, Budayné
Kálóczi Ildikó, 4034 Debrecen, Sőregi J. u.
6.
- Fejér megye, Horváthné Papp
Ibolya, 7100 Szekszárd, Vincellér.
36.
- Jász-Nagykun-Szolnok megye, Tóth
Albert, 5310 Kisújszállás, Széchenyi u.
64.
- Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Kiss
Balázs, 3700 Kazincbarcika, Csalogány u.
21.
- Heves megye, Kárász Imre, 3300 Eger,
Leányka u. 1.
- Baranya megye, Bálint
Józsefné, 7693 Pécs-Hird, Csizmadia u.
29.
- Pest megye, Kolimár Zsuzsanna, 2000
Szentendre, Széchenyi tér 4. IV.
13.
- Somogy megye, Pintye Ildikó, 7400
Kaposvár, Füredi u. 29.
- Veszprém
megye, Mester Miklósné, 8200 Veszprém, Arany J. u.
41.
- Komárom megye, Kürthy Erzsébet,
2851 Környe, Beloannisz u. 106.
- Zala megye, Benedek
Miklós, 8800 Nagykanizsa, Vörösmarty u.
25.
- Tolna megye, Lehoczky Béla, 7200
Dombóvár, dr. Reisz J. u.
7.
- Győr-Moson-Sopron megye, Andrássy
Péter, 9401 Sopron, Pf.
191.
- Szabolcs-Szatmár-Bereg megye, Erdélyi
Miklós, 4281 Ópályi, Széchenyi u.
526/a
- Vas megye, Benedek Miklós, 8800
Nagykanizsa, Vörösmarty u.
25.
- Bács-Kiskun megye, Ádám
Ferencné (KTF), 6000 Kecskemét, Kaszap u.
6-14.
- Budapest, Lehoczky János (FPI), 1088
Budapest, Vas u. 10.
A "TERMÉSZET ÉS ÉN III."
A Vadász Könyvklub Egyesület ez évben
is kiírja "Természet és én III." című
pályázatot. Pályázati feltételek: A
jelentkezők saját természeti élményüket
megörökítő prózai írással, verssel,
rajzzal, festménnyel pályázhatnak. A téma jellege
vadászat, horgászat, vadfigyelés,
természetjárás, fényképezés, stb.
lehet. Minden pályázótól a pályázattal
egyidejűleg 450.- Ft pályázati díj
beküldését kérik postautalványon a
Vadász Könyvklub Egyesület címére.
(Külföldi pályázóknak díjtalan.)
Kategóriák: I. 10-14 éves korig, II. 15-18 éves
korig, III. 18. év felett (a felső korhatár, be nem
töltött 25. életév). A pályamű terjedelme:
Próza esetén maximum öt gépelt kéziratoldal
(egy sorban kb. hatvan leütés, egy oldalon harminc gépelt
sor), 2 db. vers, vagy 2 db A/4-es méretű rajz, festmény. A
pályázat jeligés. A pályamű elején kell
feltüntetni a jeligét és a kategóriát. A
kézirat mellett lezárt jeligés borítékban
küldhetők be a szerző adatai: név, lakcím,
születési év, iskolája neve és címe. A
pályamunkák elbírálását a
Vadász Könyvklub Egyesület tanácsadó
testületének tagjai által kijelölt zsűri
végzi. A pályaművek beküldési határideje:
1998. december 31. Cím: Vadász Könyvklub Egyesület 1134
Budapest, Tüzér u. 43. fszt: 1. Telefon: 1/350-6454
Kíváncsi lennék, hány
vadász járná továbbra is az
erdőt-mezőt természetszeretetből, etetné
télen a vadakat önzetlenül, ha nem vehetne többé
puskát a kezébe? - Várkonyi Tibor: Az élet
veresége
FOTÓPÁLYÁZAT DIÁKOKNAK
A Fényképezés a Vizuális
Nevelés Szolgálatában Alapítvány
folytatva két évtizedes hagyományát, az 1998/1999-es
tanévre is meghirdeti diák
fotópályázatát. A két
kategóriában (szakköri kollekciók, egyéni
pályaművek) kiírt pályázat feladatai azonosak,
de az értékelés külön-külön
történik majd. Valamennyi beküldött képen
szerepeljen a szerző neve, életkora, lakáscíme, az
iskola (vagy más intézmény)
fotószakkörének neve, címe és ha van, akkor a
kép címe is. A pályaműveket 13x18 cm-es
méretben kell elkészíteni. Fekete-fehér és
színes papírképek egyaránt beküldhetők a
következő címre: Fényképezés
Alapítvány, 1538 Budapest, Pf.: 457.
A diákfotósok pályázatán
részt vehetnek általános iskolai
fotószakkörök kollektívái (I.
kategória), illetve középiskolás diákok
egyénileg (II. kategória). A tanév folyamán
három fotós feladatot kell megoldani mindkét
kategóriában.
1. feladat: A pályázók
készítsenek felvételeket lakóhelyük
IDEGENFORGALMI NEVEZETESSÉGEIRŐL (épületek,
szobrok, műemlékek, tájak, panorámák, stb.). A
gyakori képi megoldások helyett új
nézőpontokból, szokatlan képkivágást,
vagy más sajátos fotográfiai kifejezőeszközt
alkalmazva, érdekesen, figyelemfelkeltően
örökítsék meg környezetüket. A
fotószakkörök 10-10 db, az egyéni
pályázók 4-4 db 13x 18 cm-es fotót küldhetnek
be 1998. december 1-ig.
2. feladat: témája az
ANYAGSZERŰSÉG hangsúlyozása. Ezt
elsősorban súrlófény alkalmazásával
érhetjük el. A témaválasztás kötetlen, de
fontos, hogy a képen szereplő motívum anyaga,
felülete, átvilágíthatóság esetén
szerkezete a néző számára
látványossá váljon. A fotószakkörök
10-10 db, az egyéni pályázók 4-4 db 13x18 cm-es
fotót küldhetnek be 1999. március 1-ig.
3. feladat: Végül a diákok
készítsenek olyan felvételeket, amelyek fő
motívuma a VÍZ. Természetesen ezt is
látványosan kell ahhoz megörökíteni, hogy a
fotó mások számára is vizuális
élményt nyújtson. A vízcsepptől a tengerig
bármi alkothatja a kép témáját, amennyiben a
víz (vagy annak más megjelenési formája) szerepel a
képen. A fotószakkörök 10-10 db, az egyéni
pályázók 4-4 db 13x18 cm-es fotót küldhetnek be
1999. május 1-ig.
Valamennyi küldeményt gondosan csomagolva -
kemény kartonlapok közé! - és ha lehet ajánlott
levélben postázzanak a résztvevők.
Eredményhirdetés és a díjak postázása
1999. május 25-ig. A legsikeresebb alkotásokat a
következő tanév folyamán
vándorkiállításon mutatja be az
alapítvány iskolagalériában és
művelődési házakban. Nyáron pedig
diákfotós alkotótábort szervez, amelynek
helyéről, idejéről és jelentkezés
feltételeiről elsőként a pályázaton
résztvevő diákok értesülhetnek majd.
ÉLETMINŐSÉG '98
Az Európai Magyar Fiatalságért
Alapítvány pályázatot hirdet olyan
csoportvezetők számára, akik vállalják 10-32
fős csoport megszervezését és a csoport
számára egy többnapos "életminőség
program" lebonyolítását. A Mecsek gyönyörű
környezetében, Püspökszentlászló
Életrendezés Háza helyszínnel, elsősorban az
ifjúság számára szervezendő program
célja, hogy valamilyen módon segítse mindenekelőtt a
fiatalokat egy igényesebb, tartalmasabb és harmonikusabb
életvitel kialakításában. (Pl. önismeret,
reflexiós programok, lelkigyakorlatok, konfliktuskezelés,
természetszeretet, erdei iskola, művészeti programok,
nemzetközi cserekapcsolatok, hittanos továbbképzések,
hagyományőrző csoportok stb.) A programban
résztvevő csoport tagjai a pályázati program
keretében 50 %-os kedvezménnyel vehetik igénybe az
Életrendezés Háza összkomfortos
lehetőségeit. A csoport vezetője ingyenes
szállás és étkezés mellett a program
időtartama szerint napi 1000 Ft-ig terjedő honoráriumban
részesül. A pályázati program 1999. június
30-ig tart.
Pályázati űrlap és további
információ: Piffkó László, 7694
Hosszúhetény-Püspökszentlászló 11,
Életrendezés Háza Tel/fax: 06-72-490-610.
SZÁLLÁS ÉS ÉTKEZÉSI
DÍJKEDVEZMÉNY
Szállás
|
Portai ár (Ft)
|
Pályázati ár (Ft)
|
1. Gánt - Gránás
Turistaház
|
6.200
|
5.600
|
2. Bükkszék- Ifjúsági
Tábor
|
7.000
|
6.000
|
3. Csillebérc - Ifjúsági és
Szabadidő Központ
|
6.620 - 7.780
|
5.950 - 7.300
|
4- Fadd-Dombori - MSV Motel
|
7.250
|
5.990
|
5. Gárdony - Forrás Motel
|
7.600
|
6.000
|
6. Nyíregyháza-Sóstó - Fenyves
Turistaház
|
6.500
|
5.500
|
7. Királyrét - Szabadidő
Centrum
|
7.200
|
5.990
|
8. Kisinóc - Turistaház
|
6.600
|
5.600
|
9. Kismaros - Expressz Tábor
|
7.500 - 8.800
|
5.980 - 7.100
|
10. Lakitelek - Népfőiskola
|
9.200
|
7.000
|
11. Kunbaracs - Ifjúsági Tábor
|
8.000
|
6.000
|
12. Fenyőharaszt -
Kastélyszálló
|
8.000
|
6.500
|
13. Salgóbánya - Medves Hotel
|
6.320 - 6.560
|
5.920 - 6.150
|
14. Zirc - Tündérmajor
Üdülő
|
7.400
|
6.500
|
15. Szatmárcseke - Kölcsey Fogadó
|
6.500
|
5.500
|
16. Kisvárda - Vár Motel
|
7.500
|
6.500
|
17. Szolnok - Turisztikai Központ
|
7.000
|
6.500
|
18. Hatvan - Alkotótábor
|
6.945
|
6.000
|
19. Pusztafalu - Öreg Bence Turistaház
|
6.800
|
5.800
|
20. Szandavár - Diáktábor
|
7.200
|
6.800
|
21. Várgesztes -
Várszálló
|
7.200
|
5.800
|
22. Egervár - Várkastély
|
6.400
|
5.500
|
23. Parádfürdő - Muskátli
Vendégfogadó
|
7.000
|
6.500
|
24. Szigetbecse - Diáktábor
|
6.800
|
6.000
|
25. Káptalanfüred - Ifjúsági
Tábor
|
7.000
|
6.500
|
26. Balatonszepezd - Ifjúsági
Tábor
|
7.000
|
6.500
|
27. Szokolya - Szent György Fogadó
|
7.500
|
6.800
|
Az Erdei Iskolák Társasága
nyilvános pályázatot hirdet az Oktatási
Minisztérium szakmai támogatásával iskolák,
tanulócsoportok és egyénileg szerveződött
ifjúsági csoportok részére. A pályázat
célja: a gyerekek környezeti nevelésének
fejlesztése és az egészséges életmódra
nevelés erdei iskola keretében. A pályázat
időtartama: 1998/99-es tanév. A pályázaton
szállás és étkezési
díjkedvezmény nyerhető az itt felsorolt
szálláshelyeinkre.
Pályázati feltételek: minimum 4
éjszakás kirándulás; 15 főnél nagyobb
gyermekcsoport; a pályázati díj befizetése (1.500
Ft/csoport); a pályázati űrlap visszaküldése.
Pályázni folyamatosan lehet, az elbírálás
jelentkezési sorrendben történik. Az űrlap
átvehető személyesen vagy postán.
Pályázattal kapcsolatos információk
kérhetők: POLY-VER Bt-nél 1016 Budapest, Gellérthegy
u. 30-32-ben, a 3569-122/178, 129, 2225, 239 (fax) vagy 06-20-9416-109-es
telefonon.
ORSZÁGOS GYERMEKRAJZPÁLYÁZAT
A Veszprémi Városi
Művelődési Központ, a veszprémi
székhelyű Teleki Sámuel Kulturális Egyesület
és a budapesti székhelyű Magyar Afrika
Társaság - az
"Országok-népek-kultúrák" elnevezésű
rendezvénysorozat keretén belül - Teleki Sámuel
Afrika-expedíciójának 110 éves
évfordulója alkalmából
rajzpályázatot hirdet az alábbi korcsoportoknak: 1.
nyolc-tíz éves kor között; 2.
tíz-tizennégy éves kor között. Technika:
rajz, tusrajz, vízfesték, valamint alkalmazott grafikák.
Téma: Magyar utazók, felfedezők Fekete-Afrikában.
Méret: a képeslap nagyságtól a 40x60
centiméterig. Beküldendő: 1998. március 30-ig, a
Veszprémi Városi Művelődési Központ
címére: 8200 Veszprém, Dózsa György utca 2.
A beküldött művek hátuljára kérjük
feltüntetni a rajz címét (pontosan, hogy kiről
készült a mű), a pályázó nevét,
lakcímét, életkorát, iskolájának
nevét és címét, valamint ha
közösségbe készült, a közösséget.
A beadott pályaművekből szakmai zsűri
bírálata után kiállítást
rendezünk. Ünnepélyes megnyitó és
eredményhirdetés: 1998. április 25-én, 11
órakor lesz az Afrika-napon, a Veszprémi Városi
Művelődési Központ galériájában. A
kiállított művek a meghirdetők tulajdonába
kerülnek, azt később kiállításokon
illetve a másolatait propaganda céljából
díjtalanul és szabadon felhasználhatják az
alkotók nevének feltüntetésével.
Beadáskor - kétszázötven forint
értékű bélyeg mellékelése esetén
- a beküldött pályaművek sorsáról
értesítést küldünk, és a
bemutatásra nem kerülő művet visszajuttatjuk. A
rendezők és a szponzorok értékes díjakat
ajánlottak fel.
Batár Zsolt, a Teleki Sámuel Egyesület
ügyvezető elnöke -Dr. Füssi-Nagy Géza egyetemi
docens, a Magyar Afrika Társaság elnöke
Szerkesztő: Dr. Dőry
István
Felelős szerkesztő: Munkácsy
Béla
A szerkesztőség
postacíme:
Szentendre, Kovács L. u.
16.
A lap a szentendrei GB Nyomdában
készült környezetbarát újrahasznosított
papírra.
A lap megjelenését a
Környezetvédelmi Minisztérium
támogatta.