HÁLÓZAT
A Környezeti Nevelési
Hálózat Hírlevele 34. szám 1998.
október
TAKARÉKOSKODJ! – az
energiával
Magyarország részvétele a norvég
koordinálású SPARE Programban a
Környezetvédelmi Minisztérium
támogatásával 1998/99-es tanévben is
lehetségessé vált. Hazánkban a nemzetközi
iskolai energiaprogram TAKARÉKOSKODJ! címmel fut, melynek
fő témája, hogyan bánjunk a természeti
erőforrásokkal, az energiával. A program az energia, az
energiafelhasználás és az energiaforrások
témájában nyújt elméleti alapismereteket
és az iskolában, otthon egyszerűen kivitelezhető
gyakorlati tevékenységeket. Egy norvég
településen az iskola, a helyi önkormányzat és a
lakosság összefogásával több mint 30%-kal
sikerült csökkenteni az energiafelhasználást
Az előző tanévben 60 iskola
kísérleti jelleggel vett részt a programban. Tapasztalataik
szerint a tananyag könnyen érthető, feldolgozható, a
gyerekek lelkesen végezték el a gyakorlatokat. A nagy
érdeklődésre való tekintettel ebben az évben
1000 résztvevővel indulhat a program!
A jelentkezők számára november
folyamán postázzuk az egységcsomagokat, az
érdeklődő tanárok részére egy napos
felkészítést tartunk. A kötelező,
beküldendő feladatokra a nemzetközi programmal
párhuzamosan 1999. februárjában kerül sor. A magyar
és nemzetközi tapasztalatokról beszámolót
küldünk a résztvevő iskoláknak, akik
számára az Európai Levegőszennyeződési
Projekthez hasonlóan lehetőség nyílik
testvériskolai kapcsolatok létesítésére
észt lett, litván, lengyel, orosz, cseh és norvég,
esetleg finn és skót iskolákkal.
Jelentkezési határidő: október
10. Várjuk 12-15 éves gyerekekből álló
csoportok, osztályok, szakkörök jelentkezését az
alábbi címen:
Bagi Éva
témafelelős
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI
INTÉZET
Tájékoztatási és
Oktatási Intézet
Budapest, 1369. Pf. 352. Fax: (1) 374-3520
Témafelelős: Bagi Éva
TAKARÉKOSKODJ! Program – Jelentkezési
lap
(Kérjük géppel vagy nyomtatott
betűkkel kitölteni!)
Szeretnénk részt venni az 1998/99.
tanévi programban.
A tanárfelkészítésen is
részt kívánunk venni: igen nem
Iskola/Intézmény neve:
..........................................................................................................................
címe:
irányítószám: ...................... helység:
.........................................................................................
utca:
.................. ................................ hsz.: ............ megye:
...............................................................
Telefon: ...../..........-............ fax:
...../..........-............
A tanár neve:
.......................................................................
A résztevő diákok életkora:
............. és létszáma: .............
PH ................................................
az igazgató
aláírása
Jelentkezési határidő: 1998.
október 10.
Beszámoló a
TAKARÉKOSKODJ! (SPARE) program tapasztalatairól, a szentendrei
Ferences Gimnázium iskolai energiatakarékossági
hónapjáról
A Környezetgazdálkodási Intézet
felkérésére iskolánkban tanárok és
diákok közreműködésével
energiatakarékossági vizsgálatokat,
kísérleteket végeztünk. A mérés
része a norvég Takarékoskodj! (SPARE!) programnak, melyben
1997-ben 60 iskola vett részt. A program keretében a 10.
osztályos diákok egy része otthon és az
iskolában energiaméréseket hajtott végre
április-május hónapban, valamint megpróbálta
a szakkörön tanultakat a családban, az osztályban
megvalósítani, és így 10%-os csökkentést
elérni. Az iskolai energiatakarékosságba bevonták az
iskola illetékes alkalmazottait, mivel az osztálytermek elektromos
fogyasztása csak töredéke a teljes
energiaforgalomnak.
Eredmények
1.) Feltérképeztük az iskola éves
energiagazdálkodását és
összehasonlítottuk a programban szereplő norvég
átlagiskola megfelelő normatíváival. A mi
gimnáziumunk 1997. évi fogyasztása:
elektromos
77 078 kWh 277 480 MJ 1 310 326 Ft
gáz
64 000 m3 2 176 000 MJ 1 920 000 Ft
víz
4 871 m3 779 360 Ft
összesen:
681 522 kWh 2 453 480 MJ 4 009 686 Ft
Az alkalmazott szorzók: 1 kWh = 3,6 MJ
1m3gáz= 34 MJ= 30 Ft
1 kWh = 17 Ft
1m3víz
=160Ft
A Ferences Gimnázium tanulói
létszáma 445 fő, fűtött m2=4875
m2, fűtött, szellőztetett tornaterme és
melegkonyhája van. A hasonló adatokkal jellemezhető
norvég átlagiskola éves energiafogyasztása: 155
kWh/m2/év > 139,8 kWh/m2/év (ez
utóbbi a miénk).
A fogyasztás megoszlása azonban
elgondolkodtató. Az adatok szerint a norvég iskola feleannyit
fűt, mint a Ferences Gimnázium dacára az
időjárási különbségeknek, viszont az
egyéb eszközök fogyasztása
(világítás, keringetés, szellőztetés,
vízmelegítés, számítógépek,
konyhai gépek, fénymásolók stb.) 4-szer akkora
Norvégiában, mint nálunk. Így tudunk
összességében kissé takarékosabbak lenni
náluk. A hőszigetelés hiányosságait azon
spóroljuk meg, hogy kevesebb másolót,
számítógépet, ventillátort
működtetünk, kevesebbet mosdunk, főzünk,
mosunk.
2.) Megvizsgáltuk egy átlagos és egy
energiatakarékos hét konkrét fogyasztását a
villanyóráról, gázóráról
leolvasva. Eredmények:
Normál hét
(1998.04.17-04.24.)
elektromos
1 858 kWh 31 586 Ft (átlaghéten:25 199
Ft)
gáz
798,5 m3 23 955 Ft (átlaghéten:36 923
Ft)
Takarékos hét
(1998.05.04-05.11)
elektromos
1 429 kWh 24 293 Ft (23 %-os
megtakarítás!)
gáz
92,65 m3 2780 Ft (fűtés
befejeződött)
Megállapításaink:
- Az iskola villanyszámláját 23%-kal
csökkentettük radikális intézkedések
nélkül (4 felnőtt és 7 diák
bevonásával);
- A gázfűtés
befejeződött, és látható, hogy a konyhai
főzés, vízmelegítés tizedét se
fogyasztja, mint a fűtés;
- A takarékos hét
első napján hideg volt, és három helyiségben
mentek a hőtárolós villanykályhák. Ez majdnem
lehetetlenné tette a megtakarítást;
- A
villanyfogyasztást jelentősen megnöveli a konyhai
sütés;
- Az iskola folyamatos, átlagos
áramfelvétele 40-50 A (10 000W);
- Az iskola
hétvégi fogyasztása jelentéktelen, pedig volt
érettségi találkozó az épületben.
Alkalmazott intézkedések
(fontossági sorrendben):
- a hőtárolós kályhák kikapcsolása
2 nappal hamarabb - figyelembe véve a meteorológiai
előrejelzést;
- vízmelegítők 55
oC-ra állítása;
- fénymásolók,
videók, számítógépek készenléti
üzemmódjának
leállítása;
- osztálytermekben az első
szünetben a villanyok ellenőrzése;
- délután
égve hagyott villanyok leoltása;
- WC-ben és üres
osztálytermekben égve hagyott villanyok
lekapcsolása;
- hétvégi
takarékosság,
- ebédlő
világításának ésszerű
szabályozása.
Ha sikerülne elérni, hogy a program egész
évben működjön, a 23 %-os
villany-megtakarítás iskolánkban évente 300 ezer
Ft-ot tenne ki. Körülbelül még egyszer ennyit
lehetne megtakarítani a fűtésen, ha a leghuzatosabb
helységekben az ablakokat, ablaktömítéseket
leszigetelnénk. Célszerű volna továbbá a
tanári szobák, diákétkező
világításának felét kompakt
fénycsövekre átállítani, a tornaterem
fogyasztását külön felmérni, az irodákban
helyi világítást és helyi (ventillátoros)
fűtést alkalmazni. Meg kellene vizsgálni annak műszaki
lehetőségét, hogy a folyosók,
lépcsőházak, WC-k világítása,
szellőztetése megoldható-e időkapcsolóval,
lehet-e egyes épületszárnyakat, ahol éjszakai
fogyasztó nincs (biztonsági szempontból is) külön
áramtalanítani.
3.) A diákok otthon is igyekeztek - szüleikkel
együttműködve - csökkenteni az elektromos
túlfogyasztást (hűtőgép,
vízmelegítő, mosógép, TV, stb.) A
méréseket 20 diák kezdte el, de végül csak
hatan maradtak, akik mind a 36 adatot kellő időben
leolvasták. Az ő villanyóra adataik:
átlagos hét csökkentett hét
megtakarítás
118 kWh 110 kWh 7 %
192 186 4 %
21 18,8 11 %
171 156 9 %
104 92 12 %
37 33 11 %
Érdekes, hogy a többet fogyasztók csak
kisebb csökkenést tudtak elérni. Az iskolának ez a
néhány diák 7293 Ft-ot takarított meg egy hét
alatt, és otthon még ezret. Javaslom több diák,
osztály, család bevonását, ez esetben az otthoni
megtakarítás egy nagyságrenddel nagyobb is lehet, mint az
iskolai. Végül is nem pazarlásra születtünk.
És természetesen rengeteg megtakarítást lehet
még elérni pl. a hétvégi
közlekedésnél, vagy különböző
energiaigényes tárgyak
vásárlásánál.
Dőry István
A ZÖLD SZÍV HÍREI
Megjelent a Zöld Szív 1998/99-es központi
program tervezete, melynek középpontjában idén a
csillagászat áll. A szeptemberi feladat a Jupiter és
holdjainak megfigyelése. A Jupiter Naprendszerünk legnagyobb
bolygója, amely körül négy hold kering, s melyeket
már Galilei is felfedezett. Szeptemberben egész éjszaka
jól látható a Jupiter az égbolt déli
felén. Bár bolygó - tehát saját fénye
nincs, csak a Nap világítja meg - színe olyan, mint egy
nagyon fényes csillagé. Jó
madarász-távcsővel talán még a holdjait is
sikerül megfigyelni.
Különös aktualitást ad a
csillagászati témának az, hogy 1999. nyarán ritka
természeti jelenség tanúi lehetünk: teljes
napfogyatkozás lesz megfigyelhető hazánk
területéről. Éjszakai sötétség
borul majd a tájra néhány percre, nappal is ragyogó
csillagos lesz az ég, mert a Hold teljesen el fogja takarni a Napot.
A Zöld Szív két akciót is
indít. A "Dobban a Zöld Szív" akció keretében
olyan problémák feltárására
hívják fel a tagságot, amelyeket csak közös
erővel lehetséges megoldani. A "Természeti csodák a
járda repedéseiben..." című pályázat
meghirdetésével céljuk, hogy
ráirányítsák a figyelmet azokra a kicsi, de
mégis fontos természeti értékekre, amelyek
még a legsivárabbnak tűnő környezetben is
velünk vannak.
"A foglyul ejtett állatok
tenyésztésének legsikeresebb programja is
hiábavaló dolog, ha nincs elegendő
élőhelyük, amely a szabadon bocsátásuk
után eltarthatná őket."
Paul Ehrlich: A fajok kihalása
ZÖLD NAPOK A DEBRECENI
TÓTH ÁRPÁD
GIMNÁZIUMBAN
A Biocén Környezet- és
Természetvédelmi Klub megalakulásának tíz
éves évfordulóját jubileumi
"Biocén-hét" szervezésével ünnepelték a
debreceni Tóth Árpád Gimnáziumban. A szeptember 14.
és 24. között megrendezett eseménysorozat első 5
napján a program gerincét igen változatos
témájú előadások képezték. Az
előadók többsége dr. Budayné dr.
Kálóczi Ildikónak - a rendezvénysorozat
szervezőjének, a klub megalapítójának -
egykori tanítványa volt. A mára egyetemi
hallgatóvá cseperedett diákok közül voltak, akik
útiélményeiket, mások kutatási
témáik tapasztalatait osztották meg az
érdeklődőkkel. A programsorozat második
felében olyan, a világtakarítási akcióhoz
kapcsolódó eseményekre került sor, mint
például papír- és
veszélyeshulladék-gyűjtés vagy a csere-bere piac
és vásár.
ERDEI ISKOLA
A BALATON-FELVIDÉKEN
Akik a Balaton-felvidéki Nemzeti Park
természeti értékeit, történelmi
nevezetességeit szeretnék megismerni, azok számára
ideális lehetőség a Pálkövei
Ifjúsági Tábor 5 vagy 7 napos erdei iskola programja. A
szolgáltatás 1999. április 26. és június 26.,
valamint augusztus 31. és szeptember 30. között vehető
igénybe. Elhelyezés kő- és faházakban.
Részvételi díj 5 napra 4950 Ft/fő, 7 napra 7200
Ft/fő. Kedvezmény: 15 résztvevő után 1
fő, 100 fő feletti csoport esetén 10
résztvevőnként 1 fő ingyenesen táborozhat.
Részletes információ: Márfai Anna, 8261 Badacsony,
Római u. 154. Telefon: 87/568-535 vagy 20/9221-581.
A TERMÉSZETTUDOMÁNYI MÚZEUM
PROGRAMJAI, KIÁLLÍTÁSAI
Állandó
kiállítások:
Ember és természet Magyarországon
- történeti ökológiai
kiállítás, amely a természeti környezet
változásait mutatja be a
Kárpát-medencében
Nem hervadó virágoskert - a
galériát tartó oszlopokban az
Ásványtár kincsei láthatók
Természetbúvár-terem - a
Természetbúvár terembe várják mindazokat,
akik szívesen töltenek el egy órát természeti
tárgyak, kőzetek, ősmaradványok,
ismeretterjesztő és tudományos könyvek
között. Itt a látnivalók többsége
kézbe vehető. Az óvodai nagycsoportosokat és
iskolásokat hétfőn, szerdán és
csütörtökön 10-16 óráig csoportos
látogatásra várják.
Szabadtéri állandó
kiállítás:
Időösvény - a múzeum
előtt álló óriási kőtömbök
Magyarország jellegzetes kőzetei
Időszaki
kiállítások:
Jégvilág - Izland régi
térképeken: szeptember 15-től november 15-ig
Fák - Papp Tibor
fotókiállítása: szeptember 23-tól november
2-ig
Kihalások - az élővilág
válságai a földtörténeti múltban:
szeptember 30-tól
150 éves a Magyarhoni Földtani
Társulat: szeptember 30-tól
Flamingók és vadkacsák - Nagy
Judit textilművész kiállítása: november
4-től november 24-ig
Vidám gyermekfoglalkozások (minden
második szombaton):
október 3. Az állatok
világnapján terményállatok
készítése
október 17. szárazvirág-kép
készítés
október 31. Ablakkép
készítés
november 14. Origami állatok +
rajzverseny
november 28. Szagosbaba
készítése
december 12. Karácsonyfadísz
készítés + rajzverseny
Játszóház az
élővilág nagy válságait bemutató
kiállításhoz:
október 8. (csütörtök) 10-13
óráig: Fekete gyémántok
október 30. (péntek) 13-16
óráig: Sárkány ellen
sárkányfű
november 7. (szombat) 10-13 óráig:
Mirelitmamut
Szakkörök:
Fiatalok Természetismereti Klubja: a magyar
tudományos élet számos fiatal kutatója nevelkedett
ebben a főként középiskolásokat
tömörítő klubban, amely rendszeres
előadásokkal, kirándulásokkal, nyári
táborozással várja a fiatalokat. Ez évi
előadásaik (ezekről információ
kérhető Rogovszky Zoltántól, telefon: 3-756-748,
203-89-33):
október 2. - Horváth Ákos: A
zivatarfelhőktől a tornádókig
október 16. - Sarneczky Krisztián:
Veszélyben a Föld - kozmikus katasztrófák
november 13. - György Péter:
Dinoszaurusz-divat
november 20. - Szilágyi László:
Úgyis humusz leszel...- hulladékhelyzet
Magyarországon
december 11. - Csorba Gábor - Merkl Ottó:
Ragacsos rizs és laminált tehén -
állatgyűjtésen Laoszban
Szitakötő: neves szakemberek
vezetésével működő kreatív
természetismereti Klub kicsiknek
Iskola a múzeumban - szakmai
tovább képzés tanítók, tanárok
és múzeumi dolgozók számára
A képzésen maximum 80 fő vehet
részt, a jelentkezéseket beérkezési sorrendben
regisztrálják. A képzés időpontja: 1998.
november 2-3. A részvétel díja 1000 Ft.
Tárlatvezetés tanárok
számára: 5-10 fős pedagógus csoportoknak ingyenesen
bemutatják a kiállításokat, a
Természetbúvár termet és a múzeum
kiadványait.
A múzeum péntekenként 13
órától 18 óráig mindenki
részére ingyenesen látogatható!
Szünnap kedden van!
A programokkal kapcsolatban bővebb
tájékoztatás kapható: 1083 Budapest, Ludovika
tér 6. Tel.: 333-0655/3218
"A gyógyszeripari készítmények
fele vadon élő szervezetektől származik. A fajokban
leggazdagabb országoknak alig van kapacitása az élő
erőforrások hasznosítására. A genetikai
erőforrások nyújtotta előnyöket learató
ipari országoknak támogatniuk kellene a harmadik világ
népeinek a fajok védelmében kifejtett
erőfeszítéseit."
"Brundtland-jelentés"
A HULLADÉK 1.
MENNYISÉGI MUTATÓK
Ha a hazai hulladékkeletkezés
mennyiségére vonatkozó adatok között
böngészünk feltűnő, hogy csak becslésekkel
rendelkezünk. Hulladéklerakóink csupán
elenyésző hányada rendelkezik mérleggel, így
a rendszeresen gyűjtött hulladékról sincsenek pontos
adataink. A mintegy 3200 magyarországi településnek csak
harmadánál megoldott a szervezett
hulladékszállítás, az
ártalmatlanítás pedig csak a hulladék
kb.10%-ánál történik
előírásszerűen. Mintegy 2000 település
hulladékának jelentős része
erdőszélekre, bányagödrökbe kerül és
így mennyiségét tekintve csak találgatásokba
bocsátkozhatunk. Más megközelítésből
nézve - az érintett lakosság számának
vizsgálatával - kedvezőbb képet kapunk. Így
ugyanis elmondható, hogy a magyar állampolgárok kb.65%-a
él olyan településen, ahol megoldott a hulladék
rendszeres elszállítása és valamilyen szinten a
kezelése is.
További bonyodalmakhoz vezet, hogy a hulladék
mennyiségét kétféleképpen szokás
vizsgálni: tömeg illetve térfogat
szempontjából. A kettő között
természetesen szoros összefüggés van, de a
termelődő hulladék összetételében
történő folyamatos változás miatt az
arányokban állandó, jól kitapintható
változás tapasztalható. Míg 1965-ben egy
köbméter hulladék tömege 0,5 tonna volt, ma már
csak 0,2 tonna. Ez az úgynevezett fellazulási jelenség
annak köszönhető, hogy a műanyagok és a
papír egyre nagyobb mennyiségben jelennek meg a
hulladékban, csökken viszont a nagyobb fajsúlyú
tüzelési salak aránya.
A hivatalos becslések szerint hazánkban
évente mintegy 108 millió tonna szilárd hulladék
keletkezik, melyből a termelési hulladék 102 millió
tonnát tesz ki, míg háztartásokból
származó hulladék mennyisége kb.5-6 millió
tonna (azaz mintegy 25-30 millió m3), bár egyes
szerzők ennél jóval nagyobb, 10, sőt 13
millió tonnás értékkel is számolnak.
Pénzes (1989)
|
11-13 millió tonna
|
Nádai (1992)
|
3,6 millió tonna
|
Bese-Markó (1994)
|
5 millió tonna
|
PHARE (1994)
|
6 millió tonna
|
Ezekkel a mutatókkal világviszonylatban
még kedvező helyzetben vagyunk, mert az egy lakosra
vetített hulladékmennyiség kisebb, mint a
Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban
tapasztalható. Mivel az egész témakört tekintve csak
becslésekkel rendelkezünk, ez az adat sem lehet pontos. A
legmegbízhatóbbnak számító irodalmak 400-500
kg/fő/év (442 kg/fő/év, PHARE-701/91)
értékkel számolnak. Riasztó azonban, hogy a
fogyasztói szokások megváltozása e tekintetben is
jól követhető növekedést eredményez.
Különösen az utóbbi 10 évben, az úgynevezett
fogyasztói társadalom megjelenésével és
térhódításával, főként a
csomagolóipar “fejlődésének” és a
fűtési rendszerek változásának
köszönhetően egyre nő a kommunális
hulladék mennyisége.
A hulladék mennyiségében
évszakonként is van különbség. Leginkább
feltűnő ez a kertes övezetben, ahol a vegetációs
időszakban - ha nem komposztálnak- megnő a szerves
eredetű hulladék mennyisége. A távfűtés,
a gáz bevezetése télen az éghető
hulladékalkotók növekedésével jár.
Üdülőhelyeken a lakosság számának
szezonális változása is kihat a hulladék
mennyiségére.
A növekvő hulladékmennyiség a
lerakási problémák fokozódásához
vezet, amely megnyugtatóan csak komoly tőke
befektetésével orvosolható. Célszerű
ezért inkább a megelőzésre, a
hulladékmennyiség csökkentésére
figyelni!
Munkácsy Béla
MEGINT PRÓBÁLKOZNAK A MULTIK
Nemrégiben egy meghívó jutott
szerkesztőségünk birtokába, melyből
megtudhattuk, hogy a Pepsi Cola 1999-ben elindítja
környezetvédelmi programját... A brosúra szerint a VI.
Sulibörzén - amelyet a Kertészeti Egyetem
épületében tartottak - még egy standdal is
képviseltette magát a cég. A "környezetvédelmi
programhoz" kapcsolódni szándékozó
pedagógusokat a kiadvány szerint ajándékkal
várták az üdítőitalgyártó
cég emberei. S ez még mind semmi, hiszen a cég által
készített környezetvédelmi tesztlapot helyesen
kitöltő diákokat fémdobozos italokkal
jutalmazták!
Szerkesztőségünk véleménye
szerint az ilyen és ehhez hasonló akció, nyílt
provokáció a környezeti nevelésben dolgozó
pedagógusok ellen.
Hogyan lehetséges, hogy környezetvédelmi
programról beszél egy olyan cég, amelyik csak olyan
terméket állít elő, amely egészségnek
legkevésbé sem nevezhető, és legjobb volna, ha
legalább az iskolákban nem kerülne szóba
forgalmazásuk! Hogyan lehetséges, hogy
környezetvédelmi programot emleget az a cég, amelyik a
gyerekek jutalmazására a környezetet leginkább
terhelő fémdobozos italát használja fel?
A multinacionális vállalat nem
szeretetszolgálat, tevékenységét pusztán az
elérhető legnagyobb profit utáni hajsza jellemzi,
valódi környezetvédelmi tevékenységet
már csak ezért sem hajlandó végezni. Ez jelen
esetben sincsen másként! A "környezetvédelmi program"
nyilvánvaló célja agymosás, a fiatal
generáció üdítőital
fogyasztásának további fokozása, a jövő
fogyasztójának tovább butítása.
Látnunk kell, mi húzódik meg a
jelenség hátterében! A fémpalack a cég
számára extraprofitot jelent, hiszen minden egyes alkalommal
eladható a gyanútlan vásárlónak, szemben az
üvegpalackkal, amely visszaváltható, s ezért
forgalmazását a multinacionális cégek teljesen
visszaszorították. A évente
előállított több milliárd fémpalackkal
gyermekeink, sőt saját öregkorunk vasérc- és
bauxitkészleteit éljük fel, a bányászat, a
szállítás és a gyártás iszonyatos
környezetterheléséről már nem is
beszélve - gondoljunk csak a Tapolcai-tavasbarlang vagy a
hévízi gyógyfürdő
kálváriájára, amelyek egyértelműen a
mértéket nem ismerő, vigyázatlan
bauxitbányászatnak köszönhetően kerültek
végveszélybe. (Néhány hete adták
hírül a televízióban, hogy a térségben
újra bányákat nyitottak, reméljük
ezúttal a környezet állapotára jobban odafigyelnek
majd.) A fémpalackok divatjának köszönhető nem
kis részben a globális felmelegedés is, hiszen a
fémek kohósítása a leginkább
energiaigényes tevékenységek közé tartozik,
és a legtöbb országban fosszilis energiahordozók
égetése révén nyerik az ehhez szükséges
energiát.
Kérjük tehát kedves olvasóinkat, ne
vegyenek részt a Föld értékeit
veszélyeztető fogyasztói szemléletmód
terjesztésében, ne vonják be gyermekeinket ilyen
jellegű akciókba!
Munkácsy Béla
A KÖRNYEZETI NEVELÉSI
BÁZIS-KÖNYVTÁR AJÁNLÁSAI
A Kulturális Innovációs
Alapítvány Könyvtára, 1035 Bp. Miklós
tér 1., tel.: 2500-420, -424
1998. október
Caduto, Michael J.– Bruchac, Joseph: Keepers of the Animals
Native American Stories and Wildlife Activities for Children
Az állatok őrzői. Az amerikai őslakosság
történetei gyerekeknek és gyakorlati feladatok a
természetben
KIKNEK SZÓL
|
• Főként 10-14 éves gyerekeknek,
pedagógusaiknak és szüleiknek, valamint mindenkinek, aki
szereti a meséket és a természetet.
|
TARTALOM
|
• Ez a kötet egy különleges
természetismereti tankönyvsorozat része. A gyerekeket a
szívükön keresztül viszi közel a természethez.
A könyv sajátos módon – indián
történetekhez kapcsolódva – vezeti be a gyerekeket a
természettudomány világába. Minden fejezet egy
indián legendával kezdődik, amelyet a témával
összefüggő természettudományos ismeretek
leírása követ. Ezekhez kapcsolódnak a gyerekek
számára kitűzött feladatok. A szerzők
bemutatják a kiválasztott fajok élőhelyét,
testfelépítését, életmódját
és táplálkozási szokásait, valamint a
helyüket a természetes ciklusban. Beszélnek arról,
hogy a bemutatott faj hogyan alkalmazkodott a környezethez. Minden
állatnál szó esik arról is, hogy milyen
környezeti és emberi hatások veszélyeztetik
őket, és hogyan lehet ezektől megvédeni az
állatokat. A könyv a legeredményesebben a nyári
táborok vagy az erdei iskolák programjaként
alkalmazható, azonban fel lehet használni az iskolai angol vagy
biológia tantervi anyag kiegészítéséhez,
szabadidős foglalkozásokhoz vagy szakkörökhöz is,
és természetesen a szülők is meríthetnek
belőle ötleteket egy-egy közös családi
programhoz.
|
IDŐIGÉNY
|
• 150-200 tanítási órát
igényel az egész könyv feldolgozása, de egy-egy
részletet önállóan is fel lehet dolgozni és be
lehet illeszteni .
|
ESZKÖZIGÉNY
|
• Egyszerű, de sokféle (a leckék
tartalmazzák a részletes felsorolást).
|
FEJEZETEK
(zárójelben a terje-delem
oldalszámban)
|
• I. Útmutató a könyv
használatához (24) • II. Az amerikai
őslakosság történetei és gyakorlati feladatok a
természetben. • A teremtés (12) •
Ünneplés (10) • A látvány (10) • Toll
és szőr, pikkelyek és bőr (130) •
Túlélés (54)
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37] C
10)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS:
Néhány szemelvény a kötetből és a
hozzá tartozó tanári kézikönyvből (6
o.)
**********************************************************************************
Caduto, Michael J.– Bruchac, Joseph: Keepers of the Night
Native American Stories and Nocturnal Activities for
Children
Az éjszaka őrzői. Az amerikai őslakosság
történetei és éjszakai gyakorlatok gyerekeknek
KIKNEK SZÓL
|
•10-14 éves gyerekeknek, szüleiknek
és pedagógusaiknak.
|
TARTALOM
|
• A könyv minden története,
magyarázata és gyakorlati feladata az éjszaka
csodálatos és sejtelmes világához
kapcsolódik. A szerzők írnak az éjszaka aktív
állatokról, a nappal és éjszaka
másképpen viselkedő növényekről
és az éjszakai égbolt
látványáról.
|
FEJEZETEK
(zárójelben a terjedelem
oldalszámban)
|
• Előszó, bevezetés és
megjegyzések (10) • 1. Ötletek és módszerek a
könyv használatához (20) • 2. Honnan származik a
denevér (22) • 3. Az éjszakai pillangó - a tűz
táncosa (20) • 4. A hét csillag táncos; A Hold
teremtése (30) • 5. A mókus és a
bagolytestvérek (28) • 6. Hogyan mászta meg a grizzly medve
a hegyeket? (12) • Az indián szavak kiejtése és
magyarázata (7) • Tárgymutató (3)
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37] C
10)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS: Nincs.
dr. Adorjánné Farkas Magdolna
ismertetései
Figyelem! A fenti szerzőpáros
korábban (a Hírlevél 1996. nyári
számában) ismertetett könyvéből –
Keepers of the Earth – további két fejezet
fordítása készült el: a fordítások
összes terjedelme 11 oldal.
A Peace Corps Magyarországi Szervezete
1995-ben segédanyagot állított össze
Környezeti nevelési gyakorlatok (Játékok és
kísérletek kisdiákok számára)
címmel. A fordításgyűjtemény terjedelme 70
oldal, könyvtárunkban –
számítógépes
szövegállományként is –
hozzáférhető.
Brand, Jill – Blows, Wendy –
Short, Caroline: The Green Umbrella
Stories, songs, poems and starting points for environmental
assemblies
A zöld ernyő. Történetek, dalok,
versek, ötletek rendezvényekhez a
környezetért
KIKNEK SZÓL
|
• Elsősorban olyan iskoláknak,
oktatóközpontoknak, nemzeti parkoknak ahol a környezeti
tudatosság fejlesztése érdekében rendszeres
foglalkozásokat, rendezvényeket tartanak.
|
TARTALOM
|
• A könyv segítséget ad ahhoz, hogy a
gyerekek (különösen a városlakók) és persze
a felnőttek is felismerjék, hogy a környezetet
érő károsodások, katasztrófák,
még ha nem is a közvetlen közelükben
történnek, visszahatnak rájuk. Segít
megértetni, hogy ha mindenki csak egy kicsit változtat a
mindennapi szokásain, a “sok kicsi sokra megy” elve
alapján talán ők is tehetnek valamit a természet
megóvásáért. Felhívja a figyelmet arra, hogy
a ma diákjai a jövő döntéshozói, de
ők fogják képviselni azt a nyilvánosságot is,
amely a helytelen döntések ellen fellép. Fel kell őket
készíteni ezekre a szerepekre. A könyv
használatát könnyűvé teszi
áttekinthetősége. A környezeti témákat
fejezetenként, alfejezetenként csoportosítja. Ezek
megfelelnek egy-egy iskolai rendezvény témájának
(pl. Föld napja, Fák napja stb. ... ), de akár egész
éves rendezvénysorozatot is lehet rájuk
építeni. A fejezetek elején található a
fejezet célja, ötletek felsorolása a gyerekek
figyelmének a felkeltéséhez és egy
tény“láda” az adott témában. A
tények közvetlenül alkalmasak ismertetésre, illetve
közvetetten viták indításához.
|
FEJEZETEK
|
• Víz, víz mindenhol: A víz
otthon; A víz, mint élőhely; Mit jelent a víz
növények számára; A víz ereje
Levegő: Levegő és időjárás; A
hangok világa, a zaj • Élőlények: Az
élet sokfélesége; Az élőlények
együttélése; Viszonyunk a vadvilághoz;
Veszélyeztetett fajok • Az emberek és
élőhelyeik: Emberek mindenhol; Változások,
változások; A hely ahol te élsz •
Élelem: Az étel készítése és
megosztása másokkal; Igazságtalan elosztás;
Élelmiszertermelés és gazdálkodás;
Betakarítás • Az energia és az
energiaveszteségek: Zárt rendszer; Az energia, amit
felhasználunk; Takarékoskodás az energiával; A
Föld ára • Bolygónk, a Föld: Ismeretek a
bolygónkról
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37]
)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS:
Rövidített adaptáció a teljes könyvről (43
o.)
(Kiadó és szerzői jog: A and C Black
Ltd., 35 Bedford Row, London WC1R 4JH; ISBN 0-7136-3390-5)
Darvas Katalin ismertetése
********************************************************************************
Wagner, Richard: Natur-Spielräume für Kinder
Környezetbarát játszóterek
gyermekeknek
KIKNEK SZÓL
|
• Gyermekekkel foglalkozó nevelőknek, akik
a környezeti nevelést feladatuknak látják
|
TARTALOM
|
• Századunkban egyre kevesebb olyan hely marad,
ahol a gyermekek nyugodtan, korlátlanul játszhatnak a
természetben vagy a természettel együtt. A könyv
mottója: “Adjátok vissza a gyermekeknek
játszótereiket!” A füzet szerkesztői
ennél a felszólításnál nemcsak az
óvodákban és az iskolákban dolgozókra
gondoltak, hanem minden felnőttre. Nagy előnye a füzetnek,
hogy a gyakorlati munkában sem hagyja egyedül a környezeti
nevelésben fáradozókat, hanem sok és már
bevált gyakorlati ötletet ad játszóterek és
kertek kialakításához. Kiindulópontot és
szempontokat ad a területek tervezéséhez és
kialakításához is, mellyel a nevelők így
időt spórolhatnak meg.
|
IDŐIGÉNY
|
• A könyvben leírt játékok,
kialakítása néhány órás munkát
igényel.
|
ESZKÖZIGÉNY
|
• Természetes eszközök:
farönkök, nád, palánták, stb.
|
FEJEZETEK
(zárójelben a terjedelem
oldalszámban)
|
• Előszó (2) • A munkaanyag
keletkezéséről (2) • Gyermekközpontú
területrendezés (2) • A játékok
gyűjtésétől a játszó területekig
(3) • Zöld területek kialakítása (3) •
Varázslat fűzfa segítségével (15) •
Egyszerűbb játszó-terek (4) • Gyermek-kertek az
óvodákban (7) • Az érzékek útja (5)
• Munkálkodás fejjel, szívvel és kézzel
(2) • Irodalomjegyzék és ajánlólista (2)
• Hasznos kapcsolatok címei (2)
|
⇒ HOZZÁFÉRHETŐSÉG: Helyben
olvasható a Selyemgombolyító
Könyvtárában (raktári jelzet: 502[37 W 16]
)
⇒ MAGYAR NYERSFORDíTÁS: A teljes
könyvről (27 o.)
(Kiadó: Naturschutzzentrum NRW, Postfach
10 10 52, 45610 Recklinghausen)
Gaál Zsuzsanna ismertetése
A könyvtár könyvajánlása a
Soros Alapítvány támogatásával
készült.
PÁLYÁZATI FIGYELŐ
Hirdető:
Hajdúböszörményi Ifjúsági
Természet-védő Kör - a Zöld Energia
Hálózat tagja
Téma:
“TAKARÉKON” című
energiahatékonysági rajzpályázat.
Pályázhatnak: hajdú-bihar
megyei általános iskolák felső tagozatosai
Technikai követelmények: A/3-as
méretben, szabadon választott technikával (kivéve
grafitrajz), keret nélküli munkák
beérkezését várjuk. A munkákat szakmai
zsűri vizsgálja tartalmi, technikai, esztétikai szempontok
szerint. Az első három helyezett jutalma egy-egy pár
görkorcsolya, valamint az első helyezett
pályaműből plakát készül a kampány
népszerűsítésére. A pályázaton
résztvevő művek kiállításon vesznek
részt. A beküldött munkák hátoldalán
szerepeljen: pályázó neve, életkora, a mű
címe, az iskola címe, a felkészítő
tanár neve.
Beküldési határidő:
1998. október 15.
A pályamunkákat az alábbi
címre várják: 4220
Hajdúböszörmény, Pf. 125.
A díjazottakat levélben
értesítik.
Bővebb információ: Fekete
Éva programvezetőtől, telefon: 06-52-221-435, ill.
06-52-371-200/26-os mellék.
Hirdető: A Magyar
Madártani és Természetvédelmi Egyesület
(MME)
Téma: Az MME
megalakulásának 25. évfordulója
alkalmából amatőr rajz és
fotópályázatot hirdet “25 év a
természet szolgálatában” címmel.
Pályázhatnak: 10 és 18
év közötti fiatalok, minden a természettel kapcsolatos
alkotással, régebbi fényképpel vagy saját
élményen alapuló rajzzal. A legjobb alkotásokat
értékes díjakkal fogják jutalmazni
(fényképezőgép, távcső, könyvek
stb.).
Beküldési határidő:
1998. október 20.
A díjak átadására 1999.
januárjában kerül sor.
A pályázatokat az alábbi
címre várják: Magyar Madártani és
Természetvédelmi Egyesület 1121 Budapest, Költő
u. 21.
Bővebb
felvilágosítást a 06-1-275-6247-es
telefonszámon adnak.
Hirdető: Osztrák-Magyar
AKCIÓ Alapítvány
Téma: ausztriai és
magyarországi oktatási, kutatási és
felsőoktatási területen folytatott
együttműködés támogatása. A csereprogram
keretében kétoldalú rendezvények, egyetemi és
főiskolai képzés, oktatási
együttműködés, tudományos célú
tanulmányi kirándulás, oktatási segédanyagok
kiadása, közös kutatási, képzési és
oktatási folyamatok lebonyolításának
támogatására nyújtható be
pályázat.
Benyújtási határidő
évente folyamatos: 1998-ban november 15., 1999-ben március
15., május 15., szeptember 15., november 15.
Bővebb információ:
AKCIÓ Alapítvány titkársága, 1146
Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. Professzorok Háza V. em.
506. Levélcím: 1438 Budapest, Pf. 507. Telefon: 06-1-351-9839 ill.
06-1-351-9840, internet: www.prof.iif.hu./omaa
Hirdető: Országos
Szakképzési Tanács
Téma: Az akkreditált iskolai
rendszerű felsőfokú szakképzést
folytató felsőoktatási intézmények és
szakképzést folytató iskolák részére
nyújtandó támogatás, a képzéshez
szükséges tárgyi eszközök
fejlesztése.
Pályázhatnak: azok a
felsőoktatási intézmények és
szakközépiskolák vehetnek részt, amelyek az 1998/99.
tanévben akkreditált iskolai rendszerű
felsőfokú szakképzést indítanak. A
pályázónak rendelkeznie kell a
művelődési és közoktatási, ill. az
oktatási miniszter által jóváhagyott - az
akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú
szakképzés indítására vonatkozó -
engedéllyel.
A támogatás formája: A
támogatás vissza nem térítendő, amely
kizárólag az akkreditált iskolai rendszerű
felsőfokú szakképzés
indításához és a képzéshez
szükséges tárgyi peremfeltételek
megteremtéséhez használható fel.
Bővebb információ:
Országos Szakképzési Tanács
Titkársága, Budapest, Szalay utca 10-14.
Hirdető: Soros
Alapítvány
Téma: iskola és
önkormányzat környezeti nevelési
együttműködésének
támogatása
A pályázat célja: Az iskola
és a különféle szektorok (önkormányzat,
helyi civil szervezet, egyház stb.)
együttműködésén, kölcsönös
érdekeltségén alapuló környezeti
nevelési programok elősegítése.
A pályázók köre: 11-18
éves diákok és tanáraik;
környezeti neveléssel foglalkozó iskolák,
osztályok, szakkörök, csoportok; helyi
önkormányzati intézmények, szervezetek.
A pályázatban nem vehetnek
részt: profitorientált cégek és
magánszemélyek, a pénz újraelosztására
pályázók.
A pályázat
követelményei: Egy intézmény csak egy
pályázatot küldhet be. Amennyiben az önkormányzat
kizárólag pénzügyi támogatást
nyújt, akkor az a pályázat szempontjából nem
számít együttműködésnek.
A tervezett keret: 6 millió Ft
A pályázható összeg
felső határa: 100.000 Ft
Beküldési határidő:
1998. október 15. A pályázati
döntésekről szóló
értesítés várható ideje: 1998. november
30.
Hirdető: Soros
Alapítvány
Téma: “IF YOU...”-
középiskolások csoportos tevékenységeinek
támogatása
A pályázat célja:
felkészítse, ill. bátorítsa a
középiskolás korosztályt azokra a
tevékenységekre, amelyekkel a nyitott társadalom
polgáraként nap mint nap találkozni fog.
Előnyt élveznek azok a
pályázatok, amelyek központjában az
önképzés; az érdek- és jogvédelem; a
nyilvánosság; tolerancia a másság, a
kisebbségi vélemény iránt; a
felelősségteljes döntéshozatalra való
felkészítés vagy a környezetvédelem áll.
A pályázók köre: Olyan
magyarországi öntevékeny középiskolás
csoportok amelyek: diákok kezdeményezésére
jöttek létre és a diákok aktív
részvételével működnek; sem iskolai, sem
egyéb más szervezet fennhatósága alá nem
tartoznak; egy általuk felkért felnőtt
támogatásával nyújtják be
kérésüket; és a pályázati
kérdőívet pontosan kitöltve, a megadott
határidőre eljuttatják a Soros Alapítvány
irodájába.
E program keretében nem nyújtunk
támogatást: utazásokhoz,
nyelvtanfolyamokhoz, sporttevékeny-ségekhez. Az
Alapítvány nem nyújt támogatást azoknak a
pályázóknak, akik 1997-ben támogatást
nyertek, de a kapott összegről nem küldtek
beszámolót.
Az elérhető támogatás
maximális összege: 100.000 Ft.
Beküldési határidő:
1998. október 31.
A pályázati döntésekről
szóló értesítés várható ideje:
1998. november 30.
Hirdető: Soros
Alapítvány
Téma: iskolai
egészségnevelési program. A Soros Alapítvány
által támogatott és szervezett Iskolai
egészségnevelési program
képzéssorozatának folytatását az
Alapítvány által kiképzett trénerekből
szerveződött, újonnan alakult
Egészségvirág Egyesület vállalta el.
A pályázók köre: Az
országos szintű, helyi igényekhez igazodó
képzésekre olyan 20-30 fős önszerveződő
csoportok jelentkezését várjuk, melyek alkalmas
helyszínt tudnak biztosítani a 60 órás,
tanúsítványt adó képzéshez. A program
azoknak a pedagógusoknak, egészségneveléssel
foglalkozó szakemberek és érdeklődők
számára kíván segítséget
nyújtani, akik az egészségnevelés
témakörét bevonják napi munkájukba.
A komplex program témái:
egészséges táplálkozás,
dohányzás, alkohol- és drogfogyasztás,
szexualitás, AIDS, környezeti nevelés,
konfliktuskezelés, kommunikáció.
Az évek óta sikeres képzéssorozat
új szervezeti formában való folytatását a
Soros Alapítvány támogatja, így az első 40
tanfolyam esetében a részvételi díj 6.000
Ft/fő. A képzések szervezése a jelentkezések
sorrendjében történik.
Jelentkezési lap és bővebb
információ kapható:
- az Egészségvirág
Egyesületnél (1118 Budapest, Előpatak u. 1. V/4.)
- Kulin Esztertől, telefon:
06-1-319-39-30
- a Soros Alapítványnál (1525
Budapest, Pf. 34.) Nagy Szilviától, telefon: 06-1-315- 0303/713-as
mellék.
Hirdető:
Energiatakarékossági Hitel Program, önkormányzati
alprogram
Téma: Helyi önkormányzatok
tulajdonában lévő intézmények
energiamegtakarító beruházásainak
ösztönzése, kedvezményes kamatozású
hitelfelvételi lehetőség
biztosítása
Pályázhatnak: helyi
önkormányzatok, az önkormányzatok
kizárólagos tuladjonában lévő
gazdasági társaságok, közhasznú
társaságok
Részletek: Magyar energia Hivatal
Energiatakarékossági Osztály, 1081 Budapest,
Köztársaság tér
7.;Pályázatfigyelő 98/8/9.
Határidő: 1998. október 15.
(postabélyegző kelte)
Hirdető: Danube Watch, a Duna-medence
környezetvédelmi program időszakos angol nyelvű
folyóirata
Téma: "Mentsék meg
folyóinkat" nemzetközi gyermekrajz-pályázat
Pályázhatnak: 7-14 év
közötti fiatalok, iskolánként legfeljebb 6
pályamű adható be.
Díjazás: A csoportok
győzteseinek 50 dollár és díszoklevél, a
helyezetteknek 25 dollár és díszoklevél, a
kimagasló színvonalú munkákért
különdíjak.
Részletek és űrlap:
Környezetvédelmi Minisz-térium, Nemzetközi Kapcsolatok
Főosztálya, Galambos Mária (1011 Budapest, Fő utca
44-50. Telefon: 1/201-4782, 1/457-3498).
Határidő: október 16.
Hirdető: Szalamandra
Egyesület
Téma: Nekünk sikerült
környezet- és természetvédelmi
sikertörténetek megírása
Pályázhatnak:
általános- és középiskolai osztályok,
szakkörök,csoportok, civil szervezetek, családok
Részletek: Szalamandra Egyesület,
2000 Szentendre, Alkotmány utca 12.
Határidő: 1998. november
15.
PÁLYÁZATI
FELHÍVÁS
1. A pályázat útján
igényelhető támogatás célja: A
tanuló ifjúság ökológiai
szemléletű oktatásának-nevelésének az
elősegítése a növénytelepítési,
ápolási munkákban való aktív
részvétele által, az élő környezet
esztétikai színvonalának emelése, valamint a
társadalom és az erdészet közötti kapcsolat
javítása.
2. A pályázat
benyújtására jogosultak: Azok az alap- és
középfokú intézmények, amelyek tagjai a
Környezeti Nevelési Iskolahálózatnak.*
3. A pályázat
benyújtásának határideje: 1998. november
30.
4. A pályázat
benyújtásának helye: Dr. Geiszler János, 2094
Nagykovácsi, Tompa M. út 25.
5. A pályázat
benyújtásának formai és tartalmi
követelményei: a pályázat két
példányban nyújtandó be az intézmény
cégszerű aláírásával az alábbi
tartalommal:
- az iskolaudvarra, illetve települési
közterületre vonatkozó, a
növénytelepítés szakszerűségének
elbírálását lehetővé tevő
méretarányban készített parkosítási
terv,
- az 1-2 sz. melléklet alapján tervezett
növénylista ár megjelölésével.
6. A támogatás módja és
értéke: A jóváhagyott pályázat
alapján vásárolt növényjegyzék
számla szerinti ára ÁFA nélkül, amely
legalább 5000 Ft, de nem több, mint 30 000 Ft.
7. A pályázat
elbírálásának rendje: Az
előirányzott pénzügyi keret
túllépése esetén az elbírálás
során elsőbbséget kell adni az iskolaudvar
fásítására vonatkozó
pályázatoknak. A Környezeti Nevelési
Iskolahálózat a pályázati felhívás 5.
pontja, valamint a 1-2. számú melléklet
figyelembevételével szakmailag véleményezi a
pályázatokat, és iskolánként
meghatározza a felhasználható támogatás
összegét. Ezt követően a pályázati
felhívás feltételeinek megfelelő
pályázatok két példányát
legkésőbb a 1999. január 31-ig az Erdészeti
Hivatalon keresztül megküldi a területileg illetékes
Állami Erdészeti Szolgálat Igazgatósága (a
továbbiakban: Igazgatóság) részére.
8. A pályázat
elbírálásának közlése: Az
Igazgatóság legkésőbb február 28-ig
értesíti a kedvezményezett iskolákat: A
pályázati feltételeknek nem megfelelő
pályázatok az idő rövidsége miatt
hiánypótlással nem egészíthetők ki,
nem részesülhetnek támogatásban.
9. A támogatás kifizetése: A
támogatás kifizetése iránti kérelem egy
példányban - a fásítás befejezése
után - 1999. május 1. és október 1. között
nyújtható be az Igazgatósághoz a
költségvetésnek megfelelő növényanyag
vásárlását igazoló számla
mellékelésével. A támogatás kifizetése
30 napon belül átutalással történik. Az
átutalás érdekében a kifizetés iránti
kérelemben pontosan fel kell tüntetni az iskola
pénzintézetének megnevezését, ahol
elszámolási számláját vezeti, valamint az
intézményt azonosító
költségvetési számot (16 vagy 24 jegyű
számlaszámot).
10. A támogatás
felhasználásának ellenőrzése: A
támogatás szakszerű felhasználásának
ellenőrzése az Igazgatóság jogköre. Nem
megfelelő színvonalú munka esetén az iskola
három évre kizárható e támogatás
lehetőségéből.
11. A támogatás
rendeltetésétől eltérő
felhasználás következményei: Rendeltetési
céltól eltérő felhasználás
esetén a támogatás teljes összegét a mindenkori
alapkamat kétszeres összegével növelten kell
visszafizetni. Ez esetben az iskola szintén kizárható
három évre e támogatás
lehetőségéből.
12. A pályázatoknál
alkalmazandó jogszabályok: A fásítási
tevékenységet szabályozó mindenkor hatályos
FVM rendelet.
13. A pályázat ügyében
részletes felvilágosítás: Dr. Geiszler
János, tel.:06-30/9900-673
A pályázat elutasítása ellen
fellebbezésnek nincs helye.
*Minden olvasónk, aki rendszeresen kapja a
Hálózat című kiadványt, tagja az
iskolahálózatnak, tehát pályázhat. Ha eddig
nem kapta újságunkat, küldje be
pályázatát és automatikusan felvesszük tagjaink
sorába. Az óvodák, az adott településen
működő iskolákkal együttműködve
ugyancsak pályázhatnak. - Szerk.
GYAKORLATI TANÁCSOK A
FÁSÍTÁSHOZ
A Földművelésügyi és
Vidékfejlesztési Minisztérium Erdészeti
Hivatalának jóvoltából tehát idén is
meghirdethetjük a fásítási
pályázatunkat. Bár az ültetés csak tavasszal
lesz esedékes, nem árt az előkészületeket
már most elkezdeni!
A nagy szeptemberi esőzések nyomán
kitűnő a talaj állapota a
gödörásáshoz. Tervezzék meg, hogy hány
fát, cserjét szeretnének ültetni!
Tájékozódjanak a faiskolákban a
választékról és az árakról, mert a
pályázatnak tartalmaznia kell a pontos fajtalistát az
árakkal együtt. Jelöljék ki az ültetendő
növények helyét és ássanak ki a fáknak
méterszer méteres, hatvan centiméter mély
gödröket. A cserjéknek fele ekkora is elegendő. A
kiásott földbe keverjenek annyi komposztot vagy
trágyát, amennyi rendelkezésükre áll. Viszont
gondosan szedegessék ki belőle a gyomnövények, a
tarack gyökereit, a pajorokat, a drótférgeket, a
köveket, az esetleges sittmaradványokat. Ha kell, akkor
törjék, aprítsák a földet
morzsalékossá, verjék szét a nagyobb
rögöket. Ezután temessék vissza a
gödröt és hantolják fel, ha nem fért vissza a
helyére. Tavaszra megülepszik és így jól
előkészített helyre ültethetik a
fákat.
Geiszler János
Szerkesztő: Dr. Dőry István
Felelős szerkesztő: Munkácsy
Béla
A szerkesztőség postacíme:
2000 Szentendre, Kovács L. u. 16.
A lap a szentendrei GB Nyomdában készült
környezetbarát újrahasznosított
papírra.
A lap megjelenését a
Környezetvédelmi Minisztérium támogatta.