HÁLÓZAT

A Környezeti Nevelési Hálózat Hírlevele 30. szám 1998. április

AZ ÚJ SZERKESZTŐ KÖSZÖNTŐJE

Egyesületi lapunk, a Hálózat életében újabb fordulópont következett be. Eddigi nyomdánk meglehetősen nehezen volt elérhető, ezért újat kellett keresnünk helyette. Ettől a számtól kezdődően a lap egy kicsit igényesebb kivitelben, egy szentendrei nyomda munkájának köszönhetően kerül az olvasók, kollégák kezébe. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy eddigi szerkesztőnk, dr. Geiszler János Budapestről a csendesebb, békésebb Nagykovácsiba költözött. Mivel egyesületünk központja továbbra is Szentendrén maradt, ezért célszerűnek tűnt a lap szerkesztését is ebben a városban megoldani.
Ilyen előzmények után döntött újságunk szerkesztőbizottsága a változtatás mellett. Dr. Dőry István felkérésére vállaltam a megtisztelő és eddigi oktatói tevékenységemhez szorosan kapcsolódó feladatot, a Hálózat szerkesztését. Egyesületünk munkájában - igaz csak a háttérben - eddig is részt vettem. Már megalakulása idején közreműködtem az első kérdőíves felmérés kiértékelésében, azóta pedig alkalmanként egy-egy rövid cikkel kapcsolódtam be a munkába.
Szerencsére Geiszler János sem válik meg a laptól, hiszen nagysikerű faültetési pályázatunk elképzelhetetlen odaadó munkája nélkül. A Hálózat szemléletmódja, küldetése sem változik, kiadványunk továbbra is hasznos segítője kíván lenni az iskolai munkának. A jó ötletekről, kezdeményezésekről szóló hírek, a pályázati lehetőségek és programjavaslatok a jövőben is olvashatóak lesznek a lapban.
Remélem, egyesületünk tagsága a mindennapi környezeti nevelési munkában ezután is megelégedéssel fogja használni a Hálózatot! Ehhez kívánok sok erőt, kitartást és jó egészséget minden kedves olvasónknak!
Munkácsy Béla

A KÖRNYEZETI NEVELÉSI HÁLÓZAT ADATBÁZISÁNAK ÁTTEKINTÉSE

Köszönjük kedves és lelkes olvasótáborunk minden egyes tagjának az adatbázis feltöltésében való közreműködését. Úgy gondoljuk, hasznos lehet a megszerzett információk rövid közreadása, hogy képet kapjunk saját magunkról, és egyáltalán a környezeti nevelés helyzetéről 1998-ban, az ezredforduló előtt két évvel.

Általános helyzetkép
A magyarországi iskolák száma 4645, melyből 3852 általános iskola, 504 gimnázium, 626 szakközépiskola, 450 szakmunkásképző, ill. szakiskola. Ezek többféle kombinációja is előfordul. Adatbázisunkban szerepel ezen kívül 2335 óvoda és számos egyéb intézmény is (egyetem, főiskola, hivatal). Az adatbázisban 6425 olyan tanár van, akinek a szakja (végzettsége vagy gyakorolt szakja) ismert. A legtöbb tanár természetesen két szakos. A szakok megoszlása a környezeti nevelésben részt vállaló tanárok körében:
2928 biológia
1765 földrajz
1158 kémia
1067 tanító
616 matematika
619 technika
382 testnevelés
349 fizika
294 nyelvszakos
257 rajz
204 történelem
197 magyar, stb.
108 környezetvédelem, kv. mérnöktanár
továbbá:
346 környezetvédelmi munkacsoport vezető
1572 igazgató, ill. óvodavezető
(nem feltétlenül környezetvédelmi ér- deklődésű)
3815 óvónő

Az adatbázis jelenlegi feltöltöttsége

Környezeti nevelők teljes száma: 12733 fő
Intézmények teljes száma: 7049
Email címek: 84 db
Nyelvismerettel rendelkező tanárok: 840 fő
E felmérésben részt vevő intézmények: 2881
E felmérésben részt vevő tanárok száma: 5337
Jelenlegi egyesületi taglétszám: 5104 fő
Egyesületi tagságát megszüntette: 197
Nem érkezett visszajelzés 526 tagiskolánkból
Jelentkezett új tagként: 988
Olvasók száma: 25 410 (3,85 olvasó/példány)
Van környezeti nevelési munkacsoport: 21 %
A válaszadó iskolák 907 szakkörről számoltak be, melyeken összesen 17978 diák vesz részt (átlag 20 fő szakkörönként).
Az iskolák esetében: 160 tanulóra jut egy környezet- ill. egészségvédő tanár.
Az óvodák esetében: 22 gyermekre jut egy környezet- ill. egészségvédő óvónő.

A Helyi Tanterv környezeti nevelési értékelése:
3,8% Még nincs tanterv
2,8% Egy tantárgy/pedagógus feladata
27,4% Több tantárgyban néhány óra
38,6% Természettudományokban tananyag
20,9% Minden tantárgyban hangsúlyosan
6,5% Elsődleges a Helyi Tantervben

Milyen módokon éri a gyerekeket környezeti nevelési hatás:
74% Tanórán foglalkozáson
58% Kiránduláson
20% Szakkörön
59% Osztályfőnöki órán
46% Legalább 3 módon a fentiek közül
28% Teljes körűen, életmódot is meghatározó módon

Van-e, volt-e hasznos együttműködési kapcsolata az intézménynek az alábbi szervezetekkel (csak iskoláknál, csökkenő sorrendben):
622 önkormányzattal környezetvédelmi területen
489 KGI savasesőmérés
473 más környezetvédelmi, term.védelmi egyesülettel
434 megyei pedagógia intézettel
432 erdőfelügyelőséggel (többnyire fásítás)
423 ÁNTSZ
415 természetvédelmi hatósággal, nemzeti parkkal
302 múzeummal
200 környezetvédelmi felügyelőséggel
181 NEVI
A savasesőmérési program évek óta fut teljes rendszerességgel, ennek köszönhető (a fenntartó önkormányzatok utáni) előkelő második hely. Sok iskola a szöveges részben is felsorolja, hogy milyen eszközöket és programfüzeteket kapott a KGI-től. Külön méltányolandó, hogy a savasesőmérést egyetlen ember szervezi: Szabóné Bagi Éva.

“Fejlődő” országban ne igyunk vizet, “fejlett” országban ne vegyünk levegőt.
(Jonathan Raban)

Van-e, volt-e hasznos együttműködési kapcsolata az intézménynek az alábbi szervezetekkel (csak óvodák, csökkenő sorrendben):
182 önkormányzat
146 MPI (pályázatok, továbbképzések)
129 más egyesületek (külön részletezve)
119 ÁNTSZ (Szív Kincsesláda program, fogkefe, felügyelet)
87 természetvédelmi hatóság, NP
69 erdőfelügyelőség (óvodai fásítás)
69 múzeum
50 NEVI (dohányzás-megelőzés)

A környezetvédelmi felügyelőség, ill. a KGI savasesőmérés az óvodáknál még nem aktuális.

A különböző egyesületeknél (7. pont) a válaszadók száznál több társadalmi szervezetet nevesítettek, főként városvédő és faluszépítő egyesületeket, de megtalálhatunk itt sok olyan megyei vagy országos szintű egyesületet, akik rendszeresen foglalkoznak a környezetvédő pedagógusokkal. Említettségi sorrendben:

Iskolák (db) Iskolák+óvodák (db)
75 88 MME
29 38 Zöld Szív
21 37 KOKOSZ
25 36 MKNE
12 25 Körlánc
22 22 E-Misszió
18 22 TKTE
12 13 Életfa
12 12 Csemete

Több ezer iskolának nincs említésre méltó kapcsolata a Környezeti Nevelési Hálózaton kívül más egyesületekkel. Ismételten kérjük a társszervezeteinket, hogy amennyiben lehetőségeik engedik, vegyék fel a kapcsolatot a kimaradt iskolákkal, a szükséges címeket rendelkezésükre bocsátjuk.
dr. Dőry István


A KÖZOKTATÁSI SZAKÉRTŐK
KÖRNYEZETI NEVELÉSI
TOVÁBBKÉPZÉSÉRŐL

A NAT olyan feladatok elé állítja a pedagógusokat, iskolafenntartókat és pedagógiai szakértőket, amelyek eddig a hazai közoktatás gyakorlatában ismeretlenek voltak. A központi tantervek helyett a NAT követelményeinek megfelelően helyi pedagógiai programot és helyi tantervet kell készítsen és alkalmazzon minden iskola. Az iskolafenntartók feladata elbírálni, hogy a pedagógiai programok megfelelnek-e az előírásoknak. Ehhez megfelelő szakembereket, közoktatási szakértőket kell felkérniük.
Mint ahogy erről egy korábbi számunkban már hírt adtunk, a KTM Oktatási Bizottságának kezdeményezésére megindult a szakértők felkészítése. A KKA közcélú keret terhére történt anyagi támogatással, illetve részben a továbbképzést megvalósító pedagógus szervezetek saját forrásaival a tervezett programokat a tavalyi év során sikeresen le is bonyolították. A képzést befejező 124 szakértő, illetve pedagógus KTM tanúsítványt kapott, névsoruk a Környezetvédelmi és Építésügyi Értesítőben fog megjelenni. A kiadványt a minisztérium az iskolafenntartók részére eljuttatja.

HÍREK A MAGYAR TERMÉSZET-TUDOMÁNYI MÚZEUMBÓL

A tavaly nagy sikerrel zárult, gigantikus rovarokat bemutató Globe színház-béli kiállítás sikerén felbuzdulva, a múzeum eredeti rovaranyagát átszállították az új, Ludovika téri kiállítási épületbe, ahol a gazdag és látványos anyag nyár végéig tekinthető meg.
A Globe színházban június 15-ig “Az óceánok óriásai” című kiállítás tekinthető meg, ahol a mozgó modellek mellett a múzeum 16 méter hosszú bálnacsontváza is látható. A hatalmas emlős földi maradványa még soha nem volt kiállítva, ugyanis nem állt rendelkezésre a bemutatásához szükséges, megfelelő méretű terem. Szintén a múzeum gyűjteményéből származik egy vándorló állatbemutatótól vásárolt delfincsontváz, mely egy 1992-ben elpusztult állat maradványa, továbbá a valaha Jókai Mór tulajdonában volt impozáns óriáskagyló.
Környezeti nevelési szempontból nagy jelentőségű lesz a Ludovika téri épületbe tervezett soron következő kiállítás is, mely az állat- és növényfajok kipusztulásának problémájával foglalkozik majd.

AZ ÁRAMFELHASZNÁLÁSRÓL

Egy átlagiskola áramfogyasztásának legnagyobb részét a világítás teszi ki - szemben egy háztartással, ahol a fogyasztás legnagyobb része fűtésre, vízmelegítésre, illetve a háztartási gépek üzemeltetésére fordítódik. Az iskolában tehát a megtakarítási lehetőségeket is itt érdemes keresni.

Hasznos tanácsok:
Az elektromos energia tárgyköre persze sokkal összetettebb ennél, olyan téma amelynél a felsős, illetve a középiskolás korosztálynak is érdemes lenne hosszabban elidőznie. Ebben a körben tárgyalható a vészesen fogyó fosszilis energiahordozók kérdése, a bányászat és a szállítások környezeti hatásai, az égetés során keletkező kémiai- és hőszennyezés, ezek közvetett hatásaiként a savas eső és az üvegházhatás, valamint az atomenergia veszélyei, a villamos energia továbbításával kapcsolatos veszteségek és gondok, és csak ezután jöhet az iskolai dugalj vagy kapcsoló.
dr. Kalas György nyomán
A bezöldült pedellus c. kiadvány felhasználásával

A mai multinacionális gazdasági társaság mesterséges alkotás, amely nemcsak tulajdonosait és vezetőit, hanem önnön létét és kiváltságait is óvja. Akárhogy legyen, a társaságoknak több törvényes joguk van, mint az embereknek - s ezen jogaikat a kormány fegyverekkel is szavatolja. (Richard L. Grossman és Frank T. Adams)

Márciusban látott napvilágot a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia, melyet tizenhárom, ebben a témában dolgozó szervezet - köztük egyesületünk - kezdeményezésére alkottak meg. A mintegy száz oldal terjedelmű anyag első szövegváltozatát az Országos Környezeti Nevelési Konferencia (Bp., 1997. november 21-23.) vitatta meg, s az így előkészített anyagot 4 hónapos munkával dolgozta ki a 30 szerző. A stratégiában 27 témakör közül néhány:

A KTM Oktatási Bizottsága a közelmúltban vizsgálta a környezetvédelem helyzetét a hazai agrár, közgazdasági és műszaki felsőoktatás nappali tagozatos képzésében. A tanulmány legfontosabb megállapítása, hogy a vizsgált intézményekben az oktatás színvonala javult, de még nem kielégítő. A szerző, dr. Szebényi Imre komoly eredményként emeli ki, hogy a lassan több mint két évtizede beindult posztgraduális képzés mellett, végre a nappali tagozatokon is van mód környezeti szak, illetve szakirány felvételére. Külön kiemeli azonban, hogy sajnos azt nem sikerült megvalósítani, hogy a felsőoktatásban részt vevő hallgatók mindegyike találkozzék a legalapvetőbb környezeti ismeretekkel. A KTM Oktatási Bizottsága nemzeti parkjaink környezeti nevelésben, tudatformálásban betöltött szerepét is vizsgálta.

Ugyancsak a felsőoktatást érinti a 166/1997 (X.3.) Kormányrendelet a természettudományos felsőoktatás alapképzési szakjainak képesítési követelményeiről. A közel 50 oldalas rendelet részletesen végigtekinti az érintett szakok képzési rendszerét, a képzés során kötelezően érintendő főbb tanulmányi területeket. A Kormány a Nemzeti Környezetvédelmi Program ez évi teendőit is meghatározta, külön fejezetként tárgyalva az oktatás, nevelés és tájékoztatás területeit.

Aligha véletlen, hogy a világ egyetlen nyelvében sem született meg az a kifejezés, hogy olyan szép, mint egy repülőtér.
(Dougles Adams)


A középiskolák részére meghirdetett Környezetvédelmi Országos Szakmai Tanulmányi Verseny döntője április 24-25-én lesz Pécsett. A rendezvény szervezője a JPTE Pollack Mihály Műszaki Főiskola.

BESZÁMOLÓ A KARIKATÚRA-PÁLYÁZATRÓL

Még 1997 nyarán tette közzé az ELTE TFK-n működő Green-mesék Hallgatócsoport azt a felhívását, amellyel környezetvédelmi témájú karikatúrák elkészítését kívánta előmozdítani. Alapvető céljuk az volt, hogy olyan alkotások megszületését segítsék elő, amelyek humoros, ironikus formában igyekeznek a szomorú valóságra rávilágítani.
A mintegy 200 pályamű közül nem volt könnyű kiválasztani a legsikerültebbeket. Külön gondot okozott, hogy a szűkös anyagi lehetőségek csak fekete-fehér kiadvány elkészítését tették lehetővé. Ez nagy kár, mivel a rengeteg gyermekalkotás legtöbbje színes kivitelben készült, és néhány esetben a kép művészi megoldása kifejezetten igényelte volna a színes sokszorosítást.
A zsűri hosszú vívódás után végül a következő pályázókat értékelte díjakkal:

Általános iskolás kategória:
I. díj: Medve Tamás 10 éves (Bonyhád, Széchenyi István Általános Iskola)
II. díj: Varga Orsolya (Budapest, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Iskola)
III. díj: Kovács Krisztián (Kölesd, Általános Iskola)
Különdíjat kapott a szentesi Petőfi Sándor Általános Iskola és a budapesti Németvölgyi úti Általános Iskola a rengeteg pályamunkáért.

Középiskolás kategória:
I. díj: Hosszú Tamás 14 éves (Fűzfőgyártelep, Irinyi János Általános és Zeneiskola) - Tamás rajzát a zsűri tévedésből a középiskolás kategóriába sorolta, aztán végül úgy döntött, hogy megelőlegezi neki a középiskolába való felvételt, így ebben a kategóriában díjazza.

Felnőtt Kategória:
I. díj: Tóth Róbert (Zalaegerszeg)
II.díj: Marton Zsolt (Pilisborosjenő)
A középiskolai kategóriában egyáltalán nem érkezett pályamunka, és egyesületünk tapasztalatai szerint is ebben az iskolatípusban legelhanyagoltabb a környezeti nevelés helyzete. Úgy tűnik, mintha a felvételire történő felkészítés, a hatalmas információtömeg besulykolása mellett középiskoláink zömében nem maradna idő egy kis közös gondolkodásra. Vagy talán a középiskolai tanárképzés rendszeréből hiányzik a megfelelő színvonalú környezeti nevelés?
Szomorú, hogy a főiskolai és egyetemi hallgatóság ugyancsak közönyösnek mutatkozott a felhívás iránt. Öröm az ürömben, hogy a beérkezett alkotások színvonala, kidolgozottsága felettébb igényes.
A pályázat lebonyolítását és a legjobb pályamunkákat tartalmazó kiadvány elkészítését a KKA támogatta. A legsikerültebb alkotásokat lapunkban is közreadjuk.
Munkácsy Béla
A technika növelte életszínvonalunkat, nagyobb sebességet, több választási lehetőséget, több szabadidőt és nagyobb luxust biztosít számunkra - mondják magasztalói. Ám ezek egyike sem jelent semmit az emberi elégedettség, a boldogság, a biztonság, vagy a földi élet fenntarthatósága szempontjából. (Jerry Mander)

KÖNYVISMERTETÉS

Könczey Réka - Nagy Andrea: Zöldköznapi kalauz:

Végre elkészült a Zöldköznapi kalauz harmadik, átdolgozott kiadás megújult formában és küllemben, gazdag tartalommal. A könyv nem csupán a környezetbarát életmódhoz nyújt széles körű háttérismeretet, hanem a gyakorlati tudnivalókkal is segít abban, hogy miként élhetünk összhangban környezetünkkel.
Témakörök a könyvből: mosás, takarítás szelíd szerekkel; természetes szépségápolás; energiatakarékos, környezetbarát háztartásvezetés; a házépítés fortélyai; vásárlási szokásaink; hulladékszelektálás; a biokertészkedés alapjai; ételeink és az élelmiszer-adalékanyagokat rejtő E-számok listája; ökoturizmus. Hihetetlenül gazdag és mindenekelőtt hasznos, mindannyiunk számára kivitelezhető, megszívlelendő tanácsokat és részletes megvalósítási javaslatokat kínál az új kiadás. Praktikus újdonság a könyvet kiegészítő “Zöld füzet”, a biotermékek, bioépítészet, bioboltok, vegetáriánus éttermek, ökofalvak, környezetbarát közösségek, szervezetek, újrapapír-boltok, hulladékudvarok stb. naprakész címlistája. A könyv kiadója a Föld Napja Alapítvány, 1519 Budapest, Pf. 411. Tel.: 23/422-577, Fax: 1/166-88-66. A könyv megvásárolható az Ökoszolgálatban is (1054 Bp. Vadász utca 49.)

dr. Kerényi Ervin: Környezetvédelem - környezetgazdálkodás - környezettudomány

Környezetvédelmi alaptörvényünk szerint “minden állampolgárnak joga van a környezeti ismeretek megszerzésére és fejlesztésére”. A környezeti ismeretszerzést és ismeretbővítést, az oktatást és a nevelést jól szolgálja ez a kislexikon és szakszótár. A kötet a környezettudomány közel 2700 alapvető szakkifejezését, valamint ezek idegennyelvű szinonímáit tartalmazza angol, francia, német, spanyol és orosz nyelveken.
A kiadvány az Elpídia Kiadótól (Garay András, Dunakeszi, Berzsenyi u. 5/C), telefonon vagy telefaxon (27/342-900), kézbesítésre vagy postai szállításra rendelhető vagy nagyobb könyvesboltokban (Pedagógus, Egyetemi, Fókusz, Libri) kapható. Keményfedeles kivitelben bolti ára 1600 Ft, kézbesítve 1750 Ft, kartonfedeles kivitelben bolti ára 1300 Ft, kézbesítve 1450 Ft.

TÁBORAJÁNLATOK

Nefelejcs tábor: A Bükk-hegység lábánál, Bükkábrányban található a 40 fős sátortábor továbbá parasztház, melyek egész évben várják a kirándulni vágyókat. A gazdag programkínálat mellett, nagymamák által főzött házias ízek várják látogatóinkat. Információ: 46/406-762, 46/406-605, Baksi Piroska tanárnő.
Nyári lovastábor Akasztón, napi kétszeri lovaglási lehetőséggel, teljes ellátással. A tábor részvételi díja 12 000 Ft/hét/fő. Információ: 78/451-332 Farkas Szabó András
Szanda Természet-Iskola Oktatóközpont: 45-50 fő számára nyújt kényelmes szállást, teljes ellátást és akár kész programot is. Jelentkezés: Student Line Diákutazási Iroda T.: 1/302-7767 Gyenes Csilla.
Pelikán-ház erdei iskola Seregélyesen: 60 főre, akár szakmai vezetéssel is. A táborhely körül 1 hektáros terület található sportpályákkal, szalonnasütővel, ligetes parkkal. A szállás 400 Ft/fő/éj, az étkezés 650 Ft/fő/nap, a mosatás 200 Ft/ágyneműgarnitúra. Érdeklődni lehet: Sajtos József: 22/447-012.
Fónagysági Oktatási Központ: a Varbótól 3 km-re található táborban elsősorban erdei iskolás és óvodás csoportok fogadására van lehetőség, legfeljebb 40 főig. A szállás 600 Ft/fő/nap, igény szerint étkezést tudnak biztosítani. Információ: 46/345-939.
Szín-Szelcepuszta: a Színtől 6 km-re lévő táborhelyen felszerelt konyha várja azokat a táborozni vágyókat, akik önellátó rendszerben oldanák meg legszívesebben az étkezést. A szállás 650 Ft/fő/nap. Információ: 48/464-004.
Répáshuta, erdészeti épület: A szálláshely szintén önellátó rendszerben működik, egy éjszakára fejen-ként 600 Ft-ba kerül. Információ: 46/390-176.
PÁLYÁZATOK

Hirdető: Ökotárs Alapítvány - Együttműködési pályázati program
Téma: a környezet és a társadalom érdekeit széleskörű összefogással szolgáló programok kidolgozásának és megvalósításának támogatása.
Pályázhatnak: elsősorban környezetvédő civil szervezetek által koordinált szövetségek, hálózatok vagy alkalmi koalíciók
Összeghatár: 2.000.000 Ft
Részletek és adatlap: Farkas István, 1117 Budapest, Móricz Zs. krt. 15., I/1., 1519 Pf. 411, tel/fax: 1/166- 8866, 209-5624;
Határidő: május 10.

Hirdető: Soros Alapítvány (SA)
Téma: “Környezetgyógyítás avagy borúra derű” - új környezeti nevelési szemlélet kialakítása (a gyerekek tevékenyen ismerjék meg környezetüket)
Pályázhatnak: 6-18 éves tanulók csoportjai és tanáraik
Részletek és űrlap: 1024 Budapest, Bolyai u. 14., 1525 Bp., Pf. 34, tel: 1/315-0303, fax: 315-0201; Pályázatfigyelő 97/10/1.; Sansz 1997/9. 32.o.; http://www.soros.hu
Határidő: május 10.

Hirdető: Kék Forrás Környezet- és Természetvédelmi Egyesület (KFKTE)
Téma: “Szemetelési szokásaink” - fotópályázat a környezetünket elborító szemétről
Részletek és űrlap: Obermayer András elnök, 1077 Budapest, Király u. 87., II/21., tel: 1/321-4568
Határidő: május 15.

Hirdető: Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium (KTM)
Téma: kistérségi komplex ökológiai fejlesztési programok elkészítése és megvalósításuk támogatása - védett természeti területek és értékek hosszú távú fenntartását, megőrzését szolgáló természetkímélő, hagyományőrző tájgazdálkodás feltételrendszerének megteremtése és tartós biztosítása
Részletek: Farkas Károly, KTM Országos Területfejlesztési Központ, 1035 Budapest, Miklós tér 1., tel: 1/368-8815; Népszabadság 1998. 03. 24., 23.o.
Határidő: május 23.

Hirdető: Soros Alapítvány (SA)
Téma: “If you...” program - középiskolások csoportos tevékenysége többek között környezetvédelem területén
Pályázhatnak: magyarországi öntevékeny középiskolás csoportok
Összeghatár: 100.000 Ft
Részletek és pályázati kérdőív: SA, 1525 Budapest, Pf. 34., 1024 Bp., Bolyai u. 14., tel: 1/315-0303, fax: 315-0201; Pályázatfigyelő 97/6/10.; Sansz 1997/10. 30.o.
Határidő: május 31. és október 31.

Hirdető: KTM
Téma: Nem védett területek pályázat a KKA közcélú kerete terhére - a természetvédelmi oltalom alatt nem álló területek természeti értékeinek feltárása, azok védelmét szolgáló társadalmi kezdeményezések ösztönzése, tevékenységeik támogatása.
Pályázhatnak: helyi társadalmi szerveződések (egyesületek, tanár-diák közösségek, magánszemélyek, stb.), önkormányzatok, oktatási, közművelődési intézmények szakember és műkedvelő kategóriában, egyénileg illetve csoportosan
Részletek: dr. Vajna Tamásné, KTM Természetvédelmi Hivatal, tel: 1/395-2605/125m, fax: 175-7457, KTM Személyügyi és Oktatási Főosztály, 1011 Budapest, Fő u. 44-50.; Sansz 1998/3. 41.o.
Határidő: október 15. (postabélyegző kelte)

Hirdető: KTM
Téma: Környezet - Építészet - Örökség '98: a lakókörnyezet építészeti és településszerkezeti értékei történeti fejlődésének megismerése, bemutatása, a helyi védelem jelentőségének felismerése és elősegítése érdekében a KKA közcélú kerete terhére.
Pályázhatnak: 14-18 éves diákok egyénileg vagy csoportosan, három kategóriában.
Részletek: KTM Személyügyi és Oktatási Főosztály, 1011 Budapest, Fő u. 44-50.; dr. Kovács Ervinné, Országos Műemlékvédelmi Hivatal, tel: 1/213-1912
Határidő: október 15. (a postabélyegző kelte)

Hirdető: KTM
Téma: Élő örökségünk pályázat a KKA közcélú kerete terhére - a természetvédelmi kultúra fejlesztése, népszerűsítése, az ökológiai szemlélet kialakítása, a természetvédelemmel kapcsolatos kutatások előmozdítása, az élő természet ihlette művészeti alkotások megjelenítése
Pályázhatnak: 14-18 éves középiskolai diákok egyénileg vagy csoportosan
Részletek: dr. Pethő Ágnes, KGI Természetvédelmi Szolgálat, tel: 1/374-3647, KTM Személyügyi és Oktatási Fő osztály, 1011 Budapest, Fő u. 44-50.; Sansz 1998/3. 41.o.
Határidő: szeptember 15. (postabélyegző kelte)
Hirdető: 2Zsiráf Szerkesztőség
Téma: “Az energia több mint pénz. Óvjuk meg a Földet!” - rajz, képeslapterv, novella az otthoni energiatakarékossági lehetőségekről
Pályázhatnak: diákok
Részletek: 2Zsiráf Szerkesztőség, 1036 Budapest, Lajos u. 40.; Sansz 1998/3. 23.o.
Határidő: április 30.

Hirdető: a Pápai Kristály szerkesztősége
Téma: a csernobili katasztrófa következményei - novellapályázat, legfeljebb 4 oldal terjedelmű prózai írás, mely a csernobili katasztrófa magyarországi következményeit dolgozza fel
Pályázhatnak: amatőr írók
Részletek: P. Tófeji Vali, 8500 Pápa, Kilián ltp. 54.; Sansz 1998/3. 7.o.
Határidő: május 1.


Hirdető: Fővárosi Önkormányzat
Téma: kerékpártároló térítésmentes telepítése a főváros területén működő intézmények részére
Pályázhatnak: hivatalok, kereskedelmi, vendéglátó egységek, kulturális, sport- és egyéb intézmények
Részletek és adatlap: Bakoss Borbála, Metróber Kft., tel: 252-6666/42-178m
Határidő: folyamatos

Hirdető: Mobilitás Ifjúsági Szolgálat (MISz)
Téma: Fiatalok Európáért - csereprogram Európai Uniós országokba a 15-25 év közötti korosztálynak
Részletek: Stark Mária, MISz, tel: 1/251-3337, fax: 251-3677, drótposta: [email protected]
Határidő: folyamatos
Forrás: Ökoszolgálat

Az Ökotárs Alapítvány néhány friss adományi programjai

Általános pályázati program civil szervezeteknek és kistelepülések önkormányzatainak 300 ezer Ft-ig. Elbírálási határideje: folyamatos
Együttműködési pályázat környezetvédő civil szervezetek által irányított szövetségek, hálózatok vagy alkalmi koalíciók részére 2 millió Ft-ig. Elbírálási határidő: 1998. május 10.
Zöldmunka program cigányok és nem cigányok együttműködését elősegítendő.

A pályázatokkal kapcsolatos bármilyen kérdéssel Farkas István programvezetőt kell keresni a következő telefonszámokon: 1/1668866 vagy 1/2095624.


A PÁLYÁZATÍRÁS "TÍZPARANCSOLATA"
  1. Ragadd meg a figyelmet - és tartsd is meg! A támogató szervezetek százával kapnak pályázatokat, akár minden héten. Emlékezniük kell Rád!
  2. Használd a támogató nyelvét! Biztosnak kell lenned abban, hogy az általad használt kifejezéseken és megfogalmazásokon ugyanazt érti, mint Te.
  3. Légy magabiztos! Soha ne mondd, hogy "csinálnánk", "szeretnénk", "próbálkozunk", de túl se értékeld magad. Használd a következő kifejezéseket: fogjuk, tesszük, megcsináljuk.
  4. Légy érthető! Pályázatod legyen áttekinthető, logikus, lehet egy kicsit szellős. Ne bízz csak a helyesírás ellenőrző programban!
  5. Falatka teória. Mondandódat tagold akkora darabokra, amelyen nem kel az olvasónak hosszan rágódni.
  6. Reális programmal pályázz! Ne próbálj túl sokat kérni vagy tenni! A jó munka kis léptékű, rövidtávú, mérhető eredményt hoz.
  7. Használd a támogató kiírását! Minden ponton tartsd be az ott megfogalmazott kívánalmakat.
  8. Lényegre, lényegre! Ha a pályázat a napenergiáról szól, ne írj a bálnákról!
  9. Hitelesség! Ez a háttéranyagokban is szerepet kaphat, de látsszon a pályázat egészén is.
  10. Teljesség. Ha három másolatot kérnek, mellékelj három másolatot!
(Dan Swartz nyomán a REC kiadványából)

OLVASóINK íRTáK

ZÖLD ÓVODA ESZTERGOMBAN

Esztergom város szép környezetben elhelyezkedő Zöld Óvodája igen sokrétű programmal igyekszik aktív részt vállalni a környezeti nevelésben. A nevelési munka legérdekesebb, a gyerekek számára talán legemlékezetesebb része az óvodán kívüli ismeretszerzés.
Évek óta kapcsolatban állunk a városban működő Környezetkultúra Egyesülettel, melynek tankertjében lehetőséget kaptunk arra, hogy saját kis kertet gondozzunk, az ott termesztett növényeket a gyerekekkel együtt feldolgozzuk és elfogyasszuk.
Nyár végén a búza állt “vizsgálataink” középpontjában. A gyerekek először az óvodában ismerkedtek meg ezzel a fontos gabonanövénnyel, majd egy közeli pékségben figyelhették meg a kenyér készítésének folyamatát. Ezután határoztuk el, hogy mi is sütünk olyan perecet, amilyet az üzemben láttunk. A tésztát együtt állítottuk össze, majd kovászt készítettünk. A tészta megsodrását mindenki maga végezte. Alig vártuk, hogy megsüljön a perec és ropogtathassuk.
Ősszel madármegfigyelésen vettünk részt a visegrádi Mogyoró-hegyen lévő Erdei Művelődés Házában. A gyerekek az intézmény fiatal és lelkes munkatársa, Tóth Ákos vezetésével ismerkedhettek meg a madárbefogás és gyűrűzés rejtelmeivel. Az utazás és madarászás izgalmait a gyönyörű játszótéren vezethették le a gyerekek, miközben a vadasparkot is meg tudtuk nézni. A kiadós játék és az ebéd után Ákos vezetésével terepíjász programon vettünk részt!
Szeptemberben egy helyi méhészt látogattunk meg. Az érdekes munka bemutatásában házigazdánk nagycsoportos unokája is részt vett, aki a kalapjára húzott tüllfátyollal még a kaptárbontásban is segédkezett. A gyerekek testközelből ismerkedtek meg a méhekkel és a kaptár felépítésével anélkül, hogy bármilyen probléma adódott volna. A program után szőlőkóstolásra is sor került. A gyerekeknek legjobban a hamburgi muskotály ízlett.
A Takarítási Világnap alkalmából az esztergomi Öko-kertbe látogattunk el, ahol szelektált hulladékgyűjtésre alkalmas konténerekbe rakhattuk az óvodában külön gyűjtött papírt és műanyagot, valamint a veszélyes hulladékok közül az elemet, míg a konyhai és kerti hulladék saját kis komposztálónkra kerül. A helyi hulladékgyűjtő Rumpold Kft. saját buszával még a szeméttelepre is kivitt bennünket. Itt meglepő rend és tisztaság fogadott. A gyerekeknek megmutatták, hová kerül az általuk különgyűjtött hulladék és hová a vegyes szemét.
Az óvoda programjairól alkalmanként a helyi sajtóban is olvashatunk híradásokat. Reméljük, élményeikre a gyerekek nem csupán ezeknek a híradásoknak köszönhetően fognak majd emlékezni, hiszen az ismeretszerzést az aktivitás, a természet és az öröm szőtte át.
Búzási Lászlóné óvodavezető helyettes, Sajtos Zsuzsanna óvodapedagógus


GYERMEKEKKEL A
KÖRNYEZETÜNKÉRT!
(HÍREK A KRASZNA PARTJÁRÓL)

A környezet védelme napjainkban az iskolák fontos feladatává vált. Az itt folyó tevékenység pedig csak akkor lehet kellően hatékony, ha olyan módszerekkel történik, melyek eredményeként a gyerekek belső szükséglete lesz a környezet védelme érdekében való cselekvés. Ez az állapot természetesen csak fokozatosan, lépésről-lépésre alakul ki. Iskolánk fontos feladatának érzi, hogy ebbe a folyamatban aktívan beavatkozva, részt vállaljon a gyermekek környezeti tudatosságának fejlesztésében.
Meghirdettük a “Gyalog vagy kerékpárral” akciót, melynek eredményeként sikerült az iskolába autóval szállított gyerekek számát jelentősen csökkenteni. A feltételek szerencsére adottak voltak, hiszen jól kiépített járdák és kerékpárút is vezet az iskolához.
Hogy még tisztább levegőt szívjanak gyermekeink fásítottuk az iskola udvarát és a környéket. Az akcióhoz a facsemetéket az önkormányzat vásárolta meg.
Immár évek óta őszi és tavaszi szemétszedési akciót hirdetünk, melyről kábeltévén értesítjük a lakosságot. Különösen óvjuk a Kraszna-parti területeket, ahol szeretnénk elkerülni, hogy szemétlerakó hely jöjjön létre.
Kis folyónk védelme érdekében részt veszünk a “Folyófigyelő Hálózat” munkájában is. Ebben az évben az ásott kutak vizét vizsgáljuk. A víz szennyezettségéről terveink szerint minden kút tulajdonos értesítést kap majd.
Célunk, hogy a gyerekek munkájuk során érezzék a környezetükkel szembeni felelősséget, legyenek nyitottak a környezetüket érintő kérdésekre, és tudjanak másokat is megnyerni a környezetvédelmi tevékenységre!
Szabó Károlyné (Kocsord)

ISKOLAKERT-TELEPÍTÉSI
TAPASZTALATOK

Körülbelül 10-12 éve próbálkozunk már fatelepítéssel és kezdetben sokat bosszankodtunk, amikor tanulóink egy-egy fácskát kitapostak - persze nem rosszindulatból. A fák picik, a lendület viszont nagy a játék közben. Rájöttünk, hogy észrevehetővé és egy kicsit védetté kell tennünk a facsemetéket.
Nálunk erre legjobban a kő vált be. Szerencsére akadnak a faluban kővel dolgozó mesterek, akik a hulladék kődarabokat készséggel odaadták az iskolának. A csemeték tövét ezekkel körberakva könnyen védettebbé tehettük kis parkunk növényeit.
Egyéb tapasztalatainkat is megpróbáltam pontokba szedni:
Így remélem, hogy néhány éven belül szép kertnek örülhetünk, s ugyanezt kívánom minden kollégámnak is.
Török Tamásné (Taksony)

Mily megdöbbentő látvány, amikor egy civilizáció önmagát pusztítja el azért, mert a gyökeresen megváltozott körülmények között képtelen átértékelni az általa követett gazdasági ideológiát. (Sir James Goldsmith)


KÖRNYEZETVÉDELMI VETÉLKEDŐ-SOROZAT KISKANIZSÁN

A Kiskanizsai Általános Iskola környezetvédelmi szakköre levelezős játékot hirdetett meg 7. osztályosok részére. A felhívást követően 7 iskola 10 csapata jelentkezett a több fordulóból álló játékra.
A csapatok először nevet választottak, majd emblémát készítettek. Már ebben az első fázisban is elmondható, hogy mind az ötletek, mind a technikai kivitelezés nagyszerűek voltak.
A valódi első fordulóban a Kanizsa és a Zalai Hírlap hasábjaiból kellett környezetvédelemmel kapcsolatos írásokat, képeket gyűjteni. Saját felvételeket is kellett készíteni azokról a látnivalókról, amelyeket környezeti értékként értékelt a csapat.
A téli hónapokban madarakról gondoskodtak a résztvevők. A szünet előtti utolsó napon egy feladatsor kitöltésére is sor került, melynek egyik érdekessége az “attitűd-mérő teszt” volt. A 22 kérdésből álló anyag válaszaiból megtudtuk, hogy mi a gyerekek véleménye a természetről, a természetvédelemről, a vadászatról, illetve mit tennének környezetükért.
A döntő játékra április 17-én kerül sor. A verseny zsűrijében és a díjazásban részt vállaló támogatóink:
A beérkezett munkákból kiállítást is szerveztünk, melynek a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, a Zala Megyei Pedagógiai Intézet, a Batthyány Lajos Gimnázium, illetve Nagykanizsa Polgármesteri Hivatala szervezésében március 21-én megrendezett konferencia adott otthont.

Dömötör Miklósné
a játék szervezője
szakkörvezető




MEGSZÜLETETT AZ
ÁLLATVÉDELMI TÖRVÉNY

Az Országgyűlés 1998. március 16-i ülésnapján elfogadta az állatok védelméről és kíméletéről szóló törvényt. Az alábbiakban összefoglaljuk a törvény legfontosabb pontjait azzal a megjegyzéssel, hogy az csak 1999. január elsején lép hatályba. A szövegben található vastag betűs kiemelések a Hálózat szerkesztősége által legfontosabbnak ítélt részek.
A törvény első fejezete az általános rendelkezéseket tartalmazza. Ez a fejezet fogalmazza meg a törvény célját is: “E törvény célja, hogy elősegítse az állatvilág egyedeinek védelmét, fokozza az emberek felelősségtudatát az állatokkal való kíméletes bánásmód érdekében, valamint meghatározza az állatok védelmének alapvető szabályait.” Ebben a fejezetben találhatók a törvény értelmezése szempontjából fontos alapfogalmak, illetve az állatok azon csoportjainak felsorolása, amelyekre a törvény vonatkozik.
A törvény második fejezete az állatok védelmének általános szabályait írja le. Itt fogalmazza meg, hogy az állattartó kötelessége az állat fajának, fajtájának, korának, nemének és élettani állapotának megfelelő körülményekről való gondoskodás. Fontos, hogy “a megkötve tartott vagy mozgásában egyéb módon korlátozott állat számára is biztosítani kell a zavartalan pihenés és a sérülésmentes mozgás lehetőségét.” A törvény egy igen érdekes és reményt keltő pontja szerint: “a kedvtelésből tartott állat ürülékét az állattartó a közterületről köteles eltávolítani.
Ebben a fejezetben olvashatunk még az állatviadalok teljes tilalmáról, valamint arról, hogy “az állatot nem szabad kínozni; a kíméletét nem biztosító módon szállítani; a teljesítőképességét meghaladó teljesítményre kényszeríteni.” Ez a fejezet fogalmazza meg, hogy “az ember környezetében tartott állat . . . tulajdonjogával, tartásával felhagyni nem szabad. Az állat elűzése, elhagyása vagy kitétele tilos.” Itt találhatunk szabályokat az állatok életének - súlyos betegség esetén történő vagy étkezési célú - kioltásával kapcsolatban is.
A harmadik fejezet a vágóállatok és a veszélyes állatok tartásának feltételeit és körülményeit szabályozza.
A negyedik fejezetben az állatkísérletekkel kapcsolatos szabályozás található. Itt fogalmazza meg a törvény, hogy “állatkísérlet kizárólag nyilvántartásba vett intézményekben és engedély alapján végezhető.” “Az állatkísérlethez engedély abban az esetben adható, ha az emberi vagy állati betegségek megelőzéséhez, felismeréséhez, gyógyításhoz, oktatási, igazságszolgáltatási, valamint egyéb tudományos cél eléréséhez szükséges.” “Az állatkísérlet végzésére feljogosított és nyilvántartott intézményekben munkahelyi állatkísérleti bizottságot kell létrehozni és működtetni.” Fontos, hogy “állatkísérlet végzésére - ha csak az oktatás céljából más nem következik - oktatási intézményben senki sem kötelezhető.
A törvény V. fejezete az állatok szállításával, VI. fejezete az állatkertekkel, VII. fejezete az állatpanziókkal és állatmenhelyekkel kapcsolatos szabályozást tartalmazza.
A VIII. fejezet az állatvédelmi feladatok pénzügyi fedezetével kapcsolatban tartalmaz fontos megállapításokat, például említést tesz a későbbiekben bevezetendő “állatvédelmi hozzájárulásról”, amelyet - mint egyfajta termékdíjat - bizonyos termékek megvásárlásakor kell majd fizetnünk. Itt tesz említést a törvény az állatvédelmi bírságról is.
A IX. fejezet kifejezetten az állatvédelmi bírság kiszabásával foglalkozik: “aki tevékenységével vagy mulasztásával az állatok kíméletére, védelmére vonatkozó jogszabály, vagy határozat előírását megsérti . . . állatvédelmi bírságot köteles fizetni.
A utolsó két fejezet legfontosabb pontjai szerint: “az állatokkal szembeni megfelelő magatartásra, gondoskodásra nevelést, az állatok megismerését az oktatás és ismeretterjesztés eszközeivel is elő kell segíteni.” Ezen feladatok végrehajtását “az állami és önkormányzati szervek, valamint az oktatási intézmények kötelesek előmozdítani.”


NÉPSZERŰ TUDOMÁNYOS ESTÉLYEK A TIT STÚDIÓBAN

A TIT múlt századi hagyományait elevenítették fel a szervezők azzal az előadássorozattal, amelyben tudományos közéletünk rangos személyiségeit nyerték meg, hogy beszéljenek szakmai életútjukról, ismertessék kutatásaikat, szakterületük legújabb eredményeit egy-egy, a közgondolkodást is foglalkoztató probléma magyarázatával.
Helyszín: TIT Stúdió földszinti klubja: Budapest, XI. Zsombolyai u. 6.
április 22. 17:00 Kiss Dezső akadémikus: Miből épül fel a világ? (Kalandozás az atomrészecskék között)
május 6. Marx György akadémikus: A “Marslakók” legendája (magyar tudósok, akik a XX. sz. történel- mét alakították)
május 20. Beck Mihály akadémikus: A megismerés határai a kémiában és a kémián kívül

A szervezők kérik a hallgatóságot, hogy részvételi szándékukat lehetőség szerint előre jelentsék be a következő telefonszámok valamelyikén: 1669-019, 1850-514, 1669-064, vagy a 1850-414-es számú telefaxon. A rendezvényekre a belépés díjtalan!

április 22 - 24. (szerda - péntek)
A Kőzetek, Ásványok és Kristályok Csodálatos Világa - kiállítás
Helyszín: Budakeszi, Fő út 108. (Erkel Ferenc Művelődési Köz pont)
Rendező: Zsámbéki Medence Tájvédelmi Egyesület
Érdeklődni: Tóth Katalin, 23/342-318

április 25. (szombat)
Föld Napja ´98 - kerékpárral Debrecen belvárosáért
Találkozó: Debrecen, MÁV nagyállomás parkolója, 9:30 óra,
Rendező: Városi Biciklizés Barátai Debreceni Csoportja
Érdeklődni: VBB Debreceni Csoport, 30/670-167

április 25 - 26. (szombat - vasárnap)
Madárfelismerő tábor
Helyszín: Baks
Rendező: Magyar Madártani Egyesület
Érdeklődni: Fodor András, 27/346-120,

április 25-26. (szombat - vasárnap)
“Gyerekek a képernyő előtt” - A virtuális környezet és az ökológiai kultúra - szeminárium
Helyszín: Bp. III., Miklós tér 1. (Selyemgombolyító)
Szervező: Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért Alapítvány
Érdeklődni: Szilágyi Zoltán, 1/250-0424

május 8. (Péntek) 16 óra
Vásárhelyi Tamás: Városi életterek, urbánus élőlények - előadás
Helyszín: Bp. Ludovika tér 6. (Magyar Természettudományi Múzeum új épülete)
Szervező: Fiatalok Természetismeretei Klubja
Érdeklődni: Rogovszky Zoltán, 1756-748, vagy 2038-933

május 11. (Hétfő) 17:00
Magyar László és Magyar Laura: Mi újság Székesfehérvárott?
Helyszín: Bp. Szentkirályi u. 49.
Szervező: Bokor Ökocsoport
Érdeklődni: dr. Dőry István 26/318-797

május 16 - 17 (szombat - vasárnap)
Az organikus kultúra és az ökológiai tudatosság
Helyszín: Bp. III., Miklós tér 1. (Selyemgombolyító)
Szervező: Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért Alapítvány
Érdeklődni: Szilágyi Zoltán, 1/250-0424



Szerkesztő: Dr. Dőry István
Felelős szerkesztő: Munkácsy Béla
A szerkesztőség postacíme:
2000 Szentendre, Kovács L. u. 16.
A lap a szentendrei GB Nyomdában készült környezetbarát újrahasznosított papírra.
A lap megjelenését a Környezetvédelmi és Területfejlesztési Minisztérium támogatta.