Hulladékkezelés

(részlet egy környezeti nevelési koncepcióból)

Donella Meadows

1. koncepció: Az élet, mint anyagáramlási folyamat Tevékenységek: Mit dobsz el? Egynapi családi lista... Mit dob ki az iskolád? Mit dob ki egy üzlet, egy farm, egy gyár? Számolj: mennyi mindez egy év alatt a városodban, az országodban? Hogy változik mindez az idôben? Elôrejelzés...

2. koncepció: Nincsen olyan, hogy "el..." Tevékenységek: Mi történik az eldobott papírral, a konyhai hulladékkal, a kémény füstjével? Menj el egy zsákkal, és szedd össze a hulladékokat. Mi lenne ezekkel, ha nem szednéd össze? Látogasd meg a hulladéklerakót, égetôt, stb. vagy recikláló berendezést. Mi történik azokban? Csinálj ezekre vonatkozó 50 éves elôrejelzéseket! Különféle hulladékok (ipari, mezôgazdasági, háztartási) kémiai összetételét igyekezzél megadni. Végezz méréseket a környezetedben a kémiai anyagokra, származékokra vonatkozólag.

3. koncepció: Minden jön valahonnan... Visszafelé követve az anyagokat, honnan jöttek? Tevékenységek: Menj végig az eldobott dolgok jegyzékén: honnan jöttek? Az élelmiszereid, ruháid, a kocsi, az energia... Számolj ... felhasználást. Számítsd ki az ország, a világ tartalékait... A megújuló forrásoknál számold ki a megújulás idejét. Gondold végig, mennyire etikus, amit teszünk. Ha nem, miért nem?

forrás: GAIA Sajtószemle