JOHANNES HARS OSFS
Szaléziánus szerzetes, katolikus pap, a bécsi egyetem Pasztoralteológiai Intézetének munkatársa. Egyik kezdeményezôje és alapítója a "Szerzetesek a békéért" mozgalomnak, továbbá vezetôje a "Kreis junger Missionar~' (Ifjú Misszionáriusok Köre) nevû kezdeményezésnek. Cikkét az
Entschluss címû folyóirat 1988. évi 3. számából vettük át.A misztikából politika sarjad
Amikor 1987 elején Ausztriában szerzetesek és szerzetesnôk néhányan elhatározták, hogy összefognak egymással és mint "Szerzetesek a békéért" mozgalom az evangéliumból és rendjük spiritualitásából merítenek ösztönzést a béke munkájukhoz, akkor a szomszédos NSZK egyházában egy ideje (1983. óta) már létezett a "Szerzetesek a békéért" nevû kezdeményezés. Ausztriában az érdekeltek elsô találkozójukra 1987. május 9-én jöttek össze Bécsben. Beszélgetéssel és imádsággal telt ez az alapító gyúlés. A 21 résztvevô így számolt be róla:
A mai találkozónkon igen intenzív és érdekfeszítô beszélgetést folytattunk. Megosztottuk egymással várakozásainkat, motívumainkat, javaslatainkat, és beszéltünk a forrásokról. Amikor a forrásokhoz, a szerzetesrendek eredetéhez nyúlunk vissza, valójában a jövô felé indulunk el. Ezért az elsô lépés az lehetne, hogy zarándokútra indulunk egyik szerzetes közösségtó) a másikig. Amikor vendégei vagyunk egy közösségnek, feltárulnak elôttünk a béke útjai, amelyeket elôttünk már kipróbáltak és tisztábban látjuk a békéhez vezetô közös utunkat.
A huszonnegyedik óra utolsó öt percét éljük - mondják sokan. Nem sokkal tizenkettô elôtt ma elimádkoztuk az Úrangyalát, amely hagyományos békeima. '
A közös imádságból táplálkozik a "Szerzetesek a békéért" mozgalom. Máriára tekintünk, aki igent mondott feladatára ebben a világban, s így mondunk igent arra, amit Isten a mai világban feladatként kijelölt nekünk, s igent mondunk a béke feladatára is. A "Szerzetesek a békéért" imádságos emberek lesznek. Az imádságból elkötelezettség, a misztikából politika sarjad hangzott el a beszámolóban.
Bécs térségében a "Szerzetesek a békéért" mozgalom szempontjából nagy jelentôsége volt a szerzetesközösségtôl szerzetesközösségig haladó zarándoklatnak. Már az elsô négy állomáson kialakult a zarándoklat formai alapszerkezete.
A vendéglátó közösség meghívja a többieket saját rendházába. A kezdeményezés tagjain túl ismerôs és a dologgal valószínúleg rokonszenvezô embereket (szervezeteket) is meghívnak. A közösség néhány tagja eló'késziti a találkozót: saját rendjük alapításából, az alapító életébôl és tanításából, szabályzatukból és a mai gyakorlatból merítenek ösztönzéseket a békéhez. Egy lapra felírnak néhány kulcsmondatot. A találkozó többnyire üdvözléssel, imával és énekkel kezdôdik. Aztán információk következnek az alapító személyérôl, életérôl, tanításáról, munkásságáról. Majd nyomon követik, hogyan jelenik meg a béke szellemisége a rend hagyományában, s példákkal szemléltetik a békéért folyó mai munkát.
A tájékoztatást megbeszélés követi: kiscsoportokban beszélgetés folyik, egymáshoz és a vendéglátókhoz kérdéseket intéznek, és eszmecserét folytatnak a békéért folyó munkának a szabályzatban és a konkrét gyakorlatban található szempontjairól. Ennek során a partnerek megállapíthatják: a különbözô rendek hasonló úton járnak. Ez a belátás igazolást és megerôsítést ad.
A beszélgetéshez kapcsolódik az ima, könyörögnek adott problémák megoldásáért, vagy egyszerû imádást végeznek. Majd a kezdeményezés fejlôdésérôl hangzik el beszámoló és bejelentik a soronkövetkezô akciókat, amik elôsegítik a közös folyamatot. A találkozó egyszerû agapé-val zárul. A vendéglátók nemcsak életüket és lelki javaikat osztják meg vendégeikkel, hanem a kenyerüket és a borukat is.
A következô rövid beszámolóban a legfontosabb szövegeket idézem, és megpróbálom érzékeltetni a hangulat hatását. Ez a tudósítás talán ösztönzést ad a szerzetes közösségeknek, hogy hasonló útra vállalkozzanak: maguk is vendégül lássanak más közösségeket, illetve elfogadják mások meghívását. A bécsi "Szerzetesek a békéért" elsô zarándokútjuk során a ferenceseket, a
szaléziek oblátusait, Jézus Kis Testvéreit, és a jezsuitákat látogatták meg. E rendek alapítóiban a békét megtestesítô személyiségeket ismerhettek meg.
Koldusszegényen
és fegyvertelenülAssisi Szent Ferenc (1181-1226)
A város centrumában, a bécsi ferences kolostorban vette kezdetét a zarándoklat, ahonnan évtizedekkel ezelôtt világméretû imamozgalom indult el a világ békéjéért, az úgynevezett "RÓzsafûzér - kereszteshadjárat". Ferenc testvérrel nem volt nehéz elindulni.
Ferenc békét hirdet és békét hoz. Békességet az egyházba és a politikába. Szembenálló pártokból partnerek lesznek: püspök és polgármester újra egymásra talál. Helyreáll a béke ember és állat közt. A rémisztô farkasból bárányszelíd "Farkastestvér" lesz, a rettegô gubbiói polgárokból egy újfajta bizalom emberei lesznek. "Szelíden és békésen, mint a bárány, ballagott mellette a farkas, elálmélkodott, aki csak megpillantotta ôket. Összefutott a nép, Ferenc pedig így szólt hozzájuk: Szeretett testvéreim, Farkas-testvér, aki elôttetek áll, megígérte nekem, hogy békét köt veletek, s többé nem okoz sérelmet nektek. De nektek is meg kell ígérnetek, hogy minden nap megadjátok neki, amire szüksége van. Én kezeskedem róla, hogy hûségesen betartja a békeszerzôdést!" (Fioretti,21).
Társainak Ferenc a biblikus köszöntést ajánlotta: "Adjon neked az Úr békét!" Mert a békét Isten adja. "Az Úr lelke alázatosságra, türelemre és a lélek tiszta, jámbor, igaz békéjére buzdít."
Ferenc és követôi éppen kolduló barátként lettek a béke tanúi, hiszen aki vagyontalan, annak fegyvere sincs. A püspök elôtt Ferenc ezt a koldusszegény, egyúttal tehát erôszakmentes magatartást így védelmezte: "Uram, ha bármilyen tulajdonnal rendelkeznénk, okvetlenül kellene lennie fegyverünknek is, hogy megvédjük. Ez azonban viszályt és civakodást szül, így az Isten s a felebarát iránti szeretet komoly csorbát szendved. Ezért nem akarunk e világban semmiféle földi dolgot birtokolni."
Ezek a középkori gondolatok rámutatnak a mai törekvések lényegére. Phil Bosmans tömören így fogalmaz: "Adjátok a világ összes fegyverét egy Assisi Szent Ferenc kezébe, és nyugodtan alhattok."
A ferences béke és lelkiség iránt évek óta növekvô érdeklôdés tapasztalható, messze túl a ferences közösségek, sôt a keresztény egyházak határain is. A fegyvertelen koldus városa, Assisi, a béke városa lett, ahol 1980-óan Nemzetközi Békeközpontot alapítottak. Assisi polgárai követei lesznek annak a békének, mellyel polgártársuk és testvérük, Ferenc ajándékozta meg a világot. Szereztesek és laikusok kelnek útra, hogy felkeressenek egyházi és állami vezetôket. II. János Pál pápa maga is Ferenc nyomdokain jár: 1986. október 27-én tizenkét világvallás képviselôit hívta meg Assisibe, nemzetközi békeimára. Assisibôl az emberiség jövôje felé vezetnek az útak.
A szeretet lefegyverez
Szalézi Szent Ferenc (1567-1622)
A zarándokút második állomásán, Szalézi Szent Ferenc oblátusainál, akik az "okumenikus békezsinatért" való kiállásukkal váltak ismertté, a résztvevôk megismerkedtek a szaléziánus béke lelkiséggel.
Szalézi Szent Ferenc, aki természete szerint hajlamos volt a haragra, évtizedekig tartó önnevelés eredményeként lett maga a megtestesült béke. Egyháztanítóként a béke tanítója is. Béketeológiájában különbséget tesz a valódi, az istenszeretet derûjébôl fakadó béke és a látszatbéke közt, mely az önzés és önszeretet gyümölcse. A béke nem a saját teljesítményünk, sokkal inkább isteni adomány és feladat az ember számára, amely erénnyé érlelôdik.
Melyek a békéhez vezetô útak a szaléziánusok szerint? A bizalom Istennek az egész világra kiterjedô gondviselésében, az imádság és a böjt mint "a szeretet fegyverei", "jószándék", azaz megbékélésre törekvés a mindennapokban, alázat, mellyel bátran vállaljuk a szolgálatot, és a szelidség az egymással való érintkezésben. Ferenc lefegyverzô szeretetet hirdet és valósít meg: "A szeretettel kell Genfet visszahódítani... Nem vasat és nem kéngázt ajánlok, mely a pokol tüzes kemencéjének szagát árasztja... A kölcsönös szeretetnek kell elindítania a támadást."
Genf püspöke, akit a kálvinisták saját püspöki székhelyérôl elûztek, összeköti a békét az ökuménéval. Az egyházszakadás és az egyház bénultságának orvoslására "nemzeti zsinatokat" javasolt - ennyiben az "ökumenikus békezsinat" eszméjének elôfutára. Genf, amely akkoriban az egyházszakadás és a békétlenség gyújtópontja volt Európában, ma az ökuméné és a béke városa, a világbéke érdekében folyó tárgyalások és az ökumenikus mozgalmak centruma. E városból a szaléziánus békelelkiség termékenyítô magvai is eljutnak a világba.
Bárány módjára odatartani a nyakunkat Charles de Foucauld (1858-1916)
"Legyen velünk a Szentlélek ezen az estén" - kérte Monika kistestvér a vendégekkel együtt a találkozó kezdetén. A nôvérek éppen most költöztek át új otthonukba. A kápolna, valamennyi kistestvér "fraternitásának" szíve, még nem készült el. Így a harmadik állomáshelyen a negyvenegy résztvevô egy lakószobában zsúfolódott össze padokon, székeken és a földön. Sok volt az új arc: eljöttek a nôvérek szomszédai és ismerôsei, szerzetesek, még Japánból is érkezett egy buddhista szerzetes, aki a "Békepagoda" nevû rendezvény kereteiben szószerint "veri a tam-tamot" a békéért.
Megkapó az az eltökéltség, mellyel Charles de Foucauld síkraszállt a békéért. Ô, aki elôzôleg hadnagy volt, rátalált Istenre, s Ôbenne a békére: "...ez a végtelen béke, ez a ragyogó fény, ez a soha el nem hamvadó tûz, ez az, amiben örömöt lelek". Ô, aki Jézus testvére lett, úgy mert fellépni a francia parlament ellen, mint Jézus a képmutatókkal szemben: "Csak annyit mondhatunk, képmutatók vagytok, akik bélyegeitekre a Szabadság, Egyenlôség, Testvériség jelszavát nyomjátok, de az emberrablást megengeditek. Nincs hozzá jogunk, hogy az ôrségbén elaludjunk. Maga Jézus van jelen ebben a fájdalmas helyzetben."
Charles testvér világos bibliai álláspontot képvisel az ellenséggel való bánásmódot illetôen: "Ha valaki szidalmaz minket, nem védekezünk... odatartjuk a nyakunkat, mint a bárány, hogy ne keljünk harcra testvérünkkel, sokkal inkább a szelídségünkkel gyôzzük meg ôt, s mindenekelôtt Isten Bárányának példáját kövessük." Az alapító gondolatai politikai állásfoglalás alapjául szolgálnak: "Semmiképpen nem akarunk beleavatkozni a világi kormányzásba, de ha a világi hatalom súlyos jogtalanságot követ el olyanokkal szemben, akikért bizonyos vonatkozásban felelôsek vagyunk, akkor ezt ki kell mondanunk. Mert mi vagyunk a földön az igazság és a méltányosság képviselôi."
Alapító-testvérünk, Charles életéhez hasonlóan megagadó volt a Közép- és Dél-Amerikában, a Fülöp-szigeteken és Ausztriában mûködô kistestvérekrôl szóló beszámoló. Karintiában például a fiatalokkal túl tudtak jutni a nyelvi korlátokon, felszámolták az elôítéleteket - útat nyitva ezzel a megbékélés felé.
Jézus kistestvérei a napi imádással teret adnak Jézusnak, lakhelyük egy részét Krisztusnak engedik át: egy-egy órára mindegyikük visszavonul az imaterembe. A közös imának a mai találkozónkon is sok idôt szenteltünk. A könyörgésben aktuális kérések hangzottak el, szóba jöttek a napi problémák, mint az egyetemi sztrájk és az egyetemisták lelki gondozása, a helyi egyház és a világegyház gondjai - így a római szinódus, társadalmi és politikai gondok, a munkanélküliség, a leszereléstó) való félelem. A közösség belsô gyarapodása, belsô energiái révén egyre jobban növekszik kifelé is. Erre világít rá a találkozó résztvevôinek útravalóul szánt gondolat: "Az embernek erôre van szüksége, hogy a gyöngéket és elnyomottakat megvédelmezze. Erô kell ahhoz, hogy szembeszálljon a jogtalansággal. A mi erôfeszítésünk kell ahhoz, hogy valamennyi fivérünkkel és nôvérünkkel békében élhessünk."
Krisztus katonája
Loyolai Szent Ignác (1491-1556)
Egy káptalani ülésterem, plébániai terem, lakószoba, képzési központ - a helyszín változik, s mindig el is árul valamit a vendéglátó közösséggól.
A jezsuiták bécsi iskolájukba invitálták a meghívottakat. A már megszokott formák szerint fölelevenítették alapító szentjük, Loyolai Ignác alakját, s bemutatták a békéért folytatott tevékenységüket.
A rendalapító Ignác katonatisztbôl lett Krisztus katonája. 1521-ben ágyúgolyó vetett véget hadi karrierjének. A háború külsô és a béke belsô tapasztalatai alapján írta 1540-ben Azpeitia lakóinak: "A világban sok kis és nagy fejedelem köt fegyverszünetet és látszólagos békét. Az ilyenek lelkébe sosem költözik belsô béke, csak harag, irigység és rosszakarat azok iránt, akikkel külszínre békét kötöttek. A mi Urunk békéje azonban, mely belülrôl fakad, magában hordoz minden más adományt, valamint az üdvösséghez és az örök élethez nélkülözhetetlen kegyelmeket. Mert ez a béke teszi lehetôvé, hogy felebarátunkat annak Ura és Teremtôje iránti szeretetbôl szeressük."
Ignác megtanulta és megtanította a lelkek megkülönböztetését. Az igazi béke Isten Lelkének gyümölcse, a teremtmény megbékélt élete a teremtô Istenben. Isten jó angyala "szelíden, könnyedén és lágyan" érinti meg a lelket. Innen fakadnak a béke feladatai, kezdve a beszélgetésen, melyben "minden jb kereszténynek sokkal inkább arra kell törekednie, hogy megvédje embertársa kijelentéseit, semhogy elítélje. Ha viszont nem lehet megvédenie, járjon utána, hogyan értette a másik az állítását, s ha rosszul értelmezte, helyesbítse szeretettel."
Ignác szerint a békéért folytatott munka során arról is gondoskodni kell, hogy mások is osztozzanak az ügyben. Ebbó1 az alapelvbôl kiindulva fogalmazzák meg a mai jezsuiták béke céljaikat: "Ebben az emberiség túlélése szempontjából kritikus idôszakban sok jezsuita dolgozik közvetlenül a béke elômozdításán: tudományos tanulmányokkal, akciókban való részvétellel, tanácsadóként vagy szellemi inspirátorként, s végül tanúbizonyságot téve a teljes erôszakmentességrôl.
A legutóbbi pápák példáját követve fel kell lépnünk a népek közötti nagyobb igazságosságért, s a fegyverkezési verseny megállításáért, mely a szegényeket megfosztja a számukra szükséges anyagi eszközöktôl, és az egész emberi civilizációt veszélybe sodorja. Az evangélium azt követeli tôlünk, hogy gondoskodjunk a béke megteremtésérôl. Üggyelnünk kell rá, hogy a valódi békeszolgálat hitelét ne rontsuk le meggondolatlan cselekedetekkel, s folytatásában ne gátoljon a fatalista rezignáció." (33. Generálkongregáció 1983.)
A jezsuiták békemunkája példákkal igazolja, hogyan váltak ezek az elvek gyakorlattá. Ismertek és erôsen vitatottak a Berrigan fivérek (Daniel Berrigan SJ) jelképes, prófétikus cselekedetei: katonai létesítmények leöntése vérrel, behívóparancsok elégetése. A jezsuiták is hozzájárultak az Egyesült Államok püspökeinek a béke és az igazságosság kérdésével foglalkozó pásztorleveleihez. Szerepet vállaltak az erôszakmentes akciók kidolgozásában a Fülöp-szigeteken, és az 1986-os "rózsafüzér-forradalom" hatékony elôkészítésében. A jezsuiták tudományos munkával járulnak hozzá német nyelvterületen is a tudati fejlôdéshez és a bázis tevékenyebbé válásának elôsegítéséhez.
Zarándokút a jôvó'be
A spiritualitás négy állomása - négy lépés a békéhez vezetô úton. Folytatódik a "zarándoklat szerzetesközösségtôl szerzetesközösségig". A körvonalak már kirajzolódnak, egyfelôl a forrásokkal, másfelôl az idôk jeleivel való találkozásból adódnak a konkrét feladatok.
A zarándoklat az egyház zsinat utáni útját követi, igazodva a zsinati útmutatáshoz: "A szerzetesi élet korszerû megújítása egyfeló'1 állandó visszatérés minden keresztény élet forrásához és az intézményt létrehozó eredeti szellemiséghez, másfelôl az intézmény alkalmazkodása a kor megváltozott körülményeihez. (A II. Vatikáni Zsinat tanítása, 263.0.)
Ahogyan az egyház egészének - tisztségviselôinek éppúgy, mint a "laikus" keresztényeknek -, a szerzetesnek kiváltképp kötelessége, hogy "szüntelenül vizsgálja és az evangélium fényénél értelmezze az idôk jeleit", másokkal közösen, a Szentlélekkel eltöltve "törekedjék felkutatni, melyek végül is az Isten jelenlétének és szándékainak jelei." (A II. Vatikáni Zsinat tanítása, 447. és 452. o.)
A zsinat utáni egyháznak ezt a közös feladatát a "Szerzetesek a békéért" mozgalom kiváltképpen magáévá teszi. Ezzel az új egyházjog elôírását is konkretizálják: "A szerzetesek Krisztusnak az evangéliumban bemutatott és saját intézményük szabályzatában kifejezett követését életük legfôbb szabályának tekintsék." (Az egyházi törvénykönyv SOS.o.)662.kán).
A "Szerzetesek a békéért" kezdeményezést az evangélium örömhíre vezérli: "békesség adassék néktek bôségesen" (2 Pét 1,2). Akik a béke hírnökeinek és az egyházi (szerzetes) hagyomány ünezetének nyomdokain indulnak útra, közösen törekszenek a békére, az igazságosságra és a teremtés megóvására.
Egy ifjú ferences így fogalmazta meg reményét: "a Szentlélek végre felszabadultan szárnyalhat, nem kell többé szegett szárnnyal röpülnie".
Pax
"Egy olyan korban, melyet a kirívó politikai és társadalmi ellentétek, valamint az erôszak alkalmazása jellemeznek, s amikor ezek visszhangja elhatol a kolostorokig, nekünk szerzeteseknek nem szabad elzárkóznunk embertársaink szenvedései elól, hanem különbözô szinteken békére kell törekednünk - imádsággal, az emberek bajai iránti tudatos érzékenységgel, a kolostori hivatás és a szerzetes élet lehetôségei szerinti konkrét tettekkel. Ez annál is inkább kötelességünk, mivel a Pax - Béke szó a történelem folyamán rendjeink mottójává vált. Az egyes kolostorok küldetésének megfelelôen nem hivalkodó módon, ám ugyanakkor tettrekészen síkra szállunk
- a nyílt illetve rejtett szegénység megszûnéséért;
- a perifériára szorultakért, hogy ismét beilleszkedjenek a társadalomba;
- a különbözô rétegek közti viszony javításáért;
- a különbözô népcsoportok és népek kultúrájának elismeréséért;
- az aktív erôszakmentességért a durva igazságtalansággal, minden szélsôséges irányzattal és a háborús bûnnel szemben;
- a leszerelésért és a békéért."
(A bencés közösségek apátkongresszusának levelébôl, 1984.)