Jürgen
Moltmann: Isten van a dolgok végén 1. A dolgok vége - az új kezdet A kérdés, hogy van-e idôbeli vége a világnak, jellegzetesen apokaliptikus kérdés. Vannak, akik "minden dolog végérôl", mások "a világ végérôl", ismét mások "a történelem végérôl" beszélnek. Miért kérdezünk rá a végre? Mert nem tudjuk már kibírni a dolgok jelenlegi állapotát? Elegünk van már ebbôl a világból? Annyira gyötörnek minket a történelmi tapasztalatok, hogy azt mondjuk, amit a németek a háború befejezésekor: "Jobb a borzalmas vég, mint a végnélküli borzalom"? Vagy a nekünk kedves és drága dolgok fennmaradásáért aggódunk? Kaphatunk ettôl a világtól oly keveset, hogy annak lehetséges vége miatt féljünk és remegjünk? Gyötörnek minket a jelen gazdasági és ökológiai válságai annyira, hogy féljünk az eljövendô világkatasztrófáktól? Minden gondolat a "végrôl" - két irányú: el is bûvölhet, meg is rettenthet. A keresztény teológia a "végre" vonatkozó kérdéseket a "végsô kérdésekkel" (ta eskhata) foglalkozó eszkhatológiában tárgyalja. Hans Urs Balthasar "végjátéknak" mondotta a maga világtörténelmi "istendramatikájának" utolsó fejezetét, s bizonyára Samuel Becketre gondolt. Befejezéskor a személyes élet, a világtörténelem és a kozmosz "végmegoldásának" kell következnie. Az apokaliptikus fantázia Isten nagy végítéletét a világ végsô napján - rendre nagy szenvedéllyel rajzolja. Akkor mondja ki az örök Isten a végsô szót: a jók a mennybe, a rosszak a pokolba kerülnek, a Föld pedig tûzvészben semmisül meg. A világtörténelem aktái lezáródnak a világítéleten. Ismerjük az álomképeket is a végharcról: Krisztus és az Antikrisztus között, Isten és az ördögök között - "Armagedon völgyében". A harcot a középkorban égbôl jövô tûz, a modern kor fundamentalizmusában atom- és hidrogénbombák döntik el; persze a jámborok elôbb csodás módon "kimentôdnek", hogy csak a gonoszok pusztuljanak el a tûzben. 1945-ig, Hirosimáig a tûz volt az apokaliptikus végmegoldás eszköze, azt követôen már a megsemmisülés (annihilatio). Mindezek a gondolatok és elképzelések tényleg apokaliptikusak, de nem keresztények. A keresztény jövôvárásoknak nincs közük az ilyen végmegoldásokhoz, mert gyújtópontjuk nem az élet, a történelem vagy a világ vége, hanem sokkal inkább a kezdet: az örök élet kezdete, az Isten országának a kezdete és "az eljövendô világ" - ahogyan a niceai hitvallás mondja - kezdete. Isten újat kezd az idôbeli élet, az evilág és az idôbeli teremtés végén. A keresztény remény a kezdetet várja a végben. Dietrich Bonhoeffer ezekkel a szavakkal búcsúzott fogolytársaitól 1945. április 9-én, amikor a flossenburgi internáló táborban a kivégzôhelyre vitték: "Itt a vég, s ez számomra az élet kezdete". A végvárások csak akkor keresztények, ha jövô-horizontjukat az emlékezésbôl bontják ki: emlékeznek a kereszthalálra és a megfeszített Krisztus feltámadására, aki Isten eljövendô dicsôségében támad fel. Krisztus vége/halála volt és marad az ô igazi kezdete! A keresztény végvárás nem azért viszi a jövôbe a világtörténelem múlt és jelen fejleményvonalait, hogy sejtéseket fogalmazzon meg valami jó, vagy inkább rossz végkifejletrôl. Inkább észreveszi Krisztus keresztjében e bûn-, halál- és ördögteli világkorszak végének elôrevételezését, mert Krisztus feltámadásában az új élet és a mindenség újjáteremtésének kezdetét hiszi, sôt, a Lélekben már meg is tapasztalja azt. A keresztény remény számára Krisztus az igazi élet ígérete, nyitánya és valós kezdete - e hamis élet közepén. Krisztus minden mulandó dolog újjáteremtése örök teremtéssé és Isten közöttünk lakására - pusztáink idegenjében. Ezért aztán nemcsak új kezdetet várunk a végben, hanem várjuk a véget az új kezdetben is. Ha a feltámadott Krisztus hozza elô az örök életet, akkor Krisztuson ismerjük fel az idôbeli élet végét is. Ha a feltámadott Krisztus Isten megelevenítô Lelke, akkor fölibekerekedik a halálnak gyôzelemre juttatva az életet. Csak rajta ismerjük fel ezt "a kereszt alatti világot" mindazzal együtt, ami e világban visszás, elpusztul, megsemmisül, befejezôdik és eltûnik. Nem a "világvég" hozza el Isten új kezdését, hanem megfordítva: Isten új kezdése juttatja el ezt a fejetetejére állított világot megérdemelt és vágyott végére. Az éj sötétjét csak az új nappal világosságánál ismerjük fel, ahogyan a rosszat is csak a jón, s a halál halálos voltát is csak az élet iránti szeretetünkön. Az élet vagy egy világ megsemmisítésének önmagában nincs kreatív ereje. Az új teremtést nem tudjuk kikényszeríteni világunk elpusztítása útján. Az igazi "világvég" csak felénk fordult arca "Isten új világa" kezdetének. Ahogyan a megfeszített és meghalt Krisztus feltámadását isteni átalakulási és megdicsôülési folyamatként érthetjük, úgy képzelhetjük el a régi világ elmúlását és az újnak eljövését. Semmi sem semmisül meg, de minden átalakul. A világ elmúlásának fájdalmai olyanok, mint Isten új világának szülési fájdalmai, ahogyan azt Pál gondolja (Róm 8,18sköv). A keresztény jövôvárás a világvégre vonatkozó apokaliptikus kérdésekre a megfeszített és feltámadott Krisztus emlékezô megjelenítését adja válaszul. Ez az egyetlen válasz, amit a hit bizonyosságával adhatunk. Ezzel még nincsenek megválaszolva az Isten igazságos voltára, s a halottak jövôjére vonatkozó összes apokaliptikus kérdések. Végül is maga Krisztus is ajkain az "Istenem, miért hagytál el engem?" szenvedett ki. De a Megfeszített közösségében és a Feltámadottnak reményében képesek vagyunk együttélni megválaszolhatatlan "végsô kérdésekkel"; elsietett válaszok nélkül és válasz nélküli tompa fásultságba süllyedés nélkül is. A történelem végére vonatkozó elképzeléseket megkülönböztethetjük aszerint, hogy a történelem céljával (telos) vagy végével (finis) foglalkoznak. Ha van célja a világtörténelemnek, akkor az a kiteljesedése, és akkor a történelem lépésrôl-lépésre afelé halad. A biblikus hagyományok szerint ily célja a világtörténelemnek az "ezeréves birodalom", melyben Krisztus övéivel békében uralkodik majd a népek fölött (Jel 20 a Dán 7 nyomán). Az állati erôszakbirodalmakat követi az Emberfia emberi birodalma. Antik elképzelés szerint ez az "aranykor" (Vergilius), a modern remény szerint ez a "szabadság birodalma" (Marx) vagy az "örök békéé" (Kant). Francis Fukuyama számára - annak idején, a szocializmus szétesés után, a washingtoni képviselôházban 1989-ben - a kapitalizmus és a liberális demokrácia lettek a "történelem végévé". Az ilyesfajta vég-elképzeléseket mondjuk khiliasztikusaknak, millenárisoknak. Ha viszont a világtörténelem befejezése a világvégkor történik, akkor katasztrófák vetnek véget neki. A biblikus hagyományok szerint ez a világelmúlás az antik elképzelés szerint világégésben, a modern félelmek szerint nukleáris világmegsemmisülésben vagy ökológiai világkatasztrófában történik. Az ilyesfajta vég-elképzeléseket mondjuk az újabb nyelvhasználatban apokaliptikusaknak. Ezekben a "világvég" nem tagolja részekre a világtörténelem lefolyását, s a történelem minden korszaka elveszti értelmét. A világtörténelem így értelmetlen szenvedéstörténet; az a legjobb benne, hogy véget ér. A modern haladáshit szekularizált formája az üdvtörténeti millenárizmusnak; a modern világelmúlás-félelmek és világmegsemmisülési rémálmok a régi apokaliptika szekularizált változatai. A történelem mindig harc a hatalomért. Akinek hatalma van, az érdekelt a történelem folytatásában. A jövôt saját jelene folytatásaként és teljesedéseként érti. Akinek nincs hatalma és elnyomott, az nem érdekelt a haladásban: szenvedéstörténetének kiteljesedésében, hanem csak a mihamarabbi vég és egy alternatív jövô tekintetében érdekelt. A különbözô cél- és vég-elképzeléseket szembesítenünk kell a "Kinek használnak?" kérdéssel.
Egyetlen remény sem bûvölte el annyira az embereket, és okozott ugyanakkor annyi szerencsétlenséget, mint az ezeréves birodalom eszméje. A keresztények békebirodalmat vártak, a rómaiak aranykort, a modern emberek "a történelem végét" - történelemnélküli és konfliktusmentes állapotban. Ez a remény elôször a meglepô "konstantini fordulatban" látszott teljesedni, amikor az üldözött kereszténységbôl elôbb engedélyezett vallás lett a Római Birodalomban, majd Teodóziusz és Jusztinianusz császárok alatt mindennek fölibe kerekedô birodalmi vallás is. Akik Krisztussal szenvedtek, uralkodni fognak vele (1Kor 6,2;2Tim 2,12) - gondolták. Ezt a politikai fordulatot millenarisztikusan a vértanúságból milléniumba fordulásként értelmezték: ily módon a "Szent Birodalom" már Krisztus ezeréves országa (Jel 20), melyben Krisztus uralkodik majd övéivel, s megítéli a népeket. A Sacrum Imperium szentje az a Szent György volt, aki megöli a kígyót, Isten és a Birodalom ellenségének jelképét. A Birodalom védangyala Mihály arkangyal volt, aki az égi kígyót öli meg. Az Imperium Sacrum is egy kereszttel kezdôdik. De ez nem Krisztus golgotai keresztje, hanem Konstantin császár álmának a keresztje, melynek jegyében 312-ben gyôzött (fegyvereivel). Így lett Krisztus vértanú-keresztjébôl a keresztény birodalom gyôzelem-keresztje. Megtalálható ez utóbbi a keresztény nemzetek katonai kitüntetésein és zászlóin (györgykereszt, viktóriakereszt, vaskereszt stb.). Amikor Krisztus egyháza a Római Imperium birodalmi egyházává lett, átadta az evangélium és a hit misszióját a keresztény uralkodóknak, akik vallási küldetésüknek tudták a népek megtérítését azon az úton, hogy alávetették ôket Krisztus végleges békebirodalmának. A döntô kérdés itt már nem a hit vagy hitetlenség volt, hanem: a megkeresztelkedés vagy a halál. Így misszionálták a szászokat és a szlávokat a koraközépkorban, s az újkor hajnalán Latinamerika népeit. E remény teljesedésének más formáját találjuk az újkor korszaktudatában; s "újkoron" az emberiség harmadik korszakát kell érteni, melyet Joachim de Fiore, 12. századi olasz látnok "a Lélek korszakaként" prófétált. Az "újkor" mindig "végkor" is, mert az "újkor" után már csak a világvég következhetik. Amerika felfedezése 1492-tôl és a tudományos-technikai hatalomrajutás a természet felett elegendô indíték volt arra, hogy az európai világuralmat a világtörténelem messianisztikus beteljesedéseként értsék, s igazolják azt ezzel a végidô-pátosszal. Hogy az Egyesült Államok mint "új világ" mutatkozik be, és pecsétjén olvasható az Új Világrend (novus ordo saeculorum), ez is megfelel a "keresztény korszak" és az "újkor" európai eszméinek. Az amerikai függetlenségi nyilatkozattal és az 1789. évi francia forradalommal kezdôdik Európában a szociális utópiák és jogutópiák "utopisztikus korszaka": "Minden ember szabadnak és egyenlônek született". Egyfelôl az emberi jogokról szóló nyilatkozatok, és a különbözô államokban az egyes polgári jogok megokolása az általános emberi jogok alapján, másfelôl a szocialista munkásmozgalmakban az "osztálynélküli társadalom" elképzelései, ezek jellemezték a 19. század szellemét. De a szabadságjogok és az egyenlôségi igények közti konfliktus megmaradt. A két mozgalomban - a demokratikusban és a szocialistában - megkísérelte igazolni Európa a maga világuralmát az emberiség és az emberiség-állam univerzalizmusával. A nyugati világ sajátos értékei mint a modern világ egyetemes értékei kínálódtak fel minden nép és minden ember számára. A nyugati "történelem vége"-gondolatnak egyelôre utolsó prófétája Francis Fukuyama. Mint a Hegelt teljességgel sajátosan értelmezô párizsi orosz filozófus, Alexandre Kojeve tanítványa a Szovjetbirodalom ténylegesen létezô szocializmusának szétesésével látja feltûnni "a történelem végét". A nyugat diadala abban áll, hogy 1989 óta nincs többé reál-alternatívája a kapitalizmusnak és a liberális demokráciának. Mindenfelé létrejönnek ilyesfajta demokratikus államalakulatok. Az anyagi igények közös kielégítését magára vállalja "minden dolog globális piacosítása". Itt a vége a különféle politikai és gazdasági rendszerek közti konfliktusnak, és itt a kezdete az "alternatíva nélküli világnak". A pluralisztikus-kapitalista demokráciában az emberiség végre megtalálta, amit összes kísérleteiben keresett. A Fukuyama-féle "történelemvég" nem aranykor, hanem az unalom "szomorú kora". Ami korábban eleven és konfliktusgazdag történelem volt, az már csak a történelmi múzeumban megcsodálhatóvá lesz. A teo-politikai álom az ezeréves békebirodalomról, melyben Krisztus és övéi uralkodnak és ítélik a népeket, lehetetlen álom volt. A szent birodalom külsô és még inkább belsô válságai mély csalódásokra és apokaliptikus aggodalmakra vezettek. A világpolitikai álmot az "új világról" és az "újkorról", a minden egyes férfit és nôt megilletô emberi jogokról és méltóságról a 20. század két európai világháborúja megcáfolta. Auschwitz és Hirosima - e két szó jelzi a modern világ messiási álmának végét. De Fukuyama "történelem vége"-gondolata is rossz álomnak fog bizonyulni. A megalázott emberek és a megerôszakolt természet nem fogják jelen állapotában hagyni a világot. Hegel szerint nem az alternatíva-nélküliség, hanem az ellentmondás-mentesség a jele a történelem végének. Fukuyama "modern világa" maga termeli ki azokat az ellentmondásokat, amelyekbe bele fog pusztulni, s amelyek megoldása nyomán támad egy másfajta világ. A társadalmi és ökológiai ellentmondásokról van szó, melyeket a "szabad piacgazdálkodás" hoz létre, és amelyeket az nem tud megszüntetni. A tanulság, melyet a "történelem vége"-álmok meghiúsulásából - legyen ez Krisztus ezeréves birodalma vagy a dolgok globális piacosítása - tanulunk, egyszerû: lehetetlen a történelmet a történelemben tökéletessé tenni.
A félelem a világ katasztrófa-végétôl csak fonákja a dicsôséges kiteljesedés reményének. Ha ez a remény meghiúsul, többnyire csak ez a félelem marad meg. A prófétai remények mellett ott vannak a bibliai hagyományokban rendre az apokaliptikus jövendölések is, az elképzelések egy jövendô világpusztulásról: Iz 24-27, Zak 12-14, Dan 2 és 7, valamint Joel 3. Az Újszövetségben található a kis szinoptikus apokalipszis: Mk 13párh és János Jelenései. Apokalipszisekrôl beszélünk, amikor a próféták jövendölései túllépnek Izrael történetén, s világpolitikai, kozmikus dimenziókat öltenek. Ilyenkor ígérnek "új világkorszakot", avagy "új teremtést", amelyekben véget ér a "régi világkorszak" vagy a "régi világ". Dán 2. szerint elpusztulnak a nagy emberi világbirodalmak, utána azonban "Isten a mennybôl bocsát le egy birodalmat, amely örök és el nem pusztul": Dan 7. szerint ez az isteni "Emberfia" emberi birodalma. Az apokrif Hénoch-könyvben (1,7) pedig "ez a föld egészen szétzúzódik, elpusztul minden rajta található, és ítélet alá kerül minden". Ezután "láthatóvá válik Isten trónja, jön az Emberfia", majd "újjáteremtôdik ég és föld" (45,4). A fenyegetô "világpusztulásról" szóló bibliai apokalipszisek a vízözön-Noé-mondára mennek vissza (Ter 6-9), amely szerint Isten a hatalmasak gazsága miatt el fogja pusztítani az embereket a földdel együtt, aztán az igaz Noéval, aki megmenekül a pusztulásból, megköti új szövetségét, melyben nem kell tartani már újabb világpusztulástól (Ter 9,11). A "világpusztulás" bibliai elképzelése mögött azonban ott rejlik a mélyebb isteni aggodalom: Isten "megbánhatja", hogy egyáltalán teremtett embert a Földre, és hogy egyáltalán vissza is vonhatja teremtési elhatározását. Egy isten, aki "megítéli" a világ galádságát, még érdekelt a világ iránt; de egy tôlünk teljesen elforduló isten már engedi elsüllyedni a világot a káoszban, a semmiben. Az ítélet még a remény kifejezôdése, csak a pusztulás az, ami már remény nélküli. A Biblia apokaliptikus hagyományaival ellentétben az "apocalypse now" az emberek okozta katasztrófákra gondol: a nukleáris, az ökológiai stb. apokalipszisra. Ezek hibás értelmezések, mert Isten számlájára írják, amiért az emberek a felelôsek. Nincs nukleáris Armagedon. Az emberiség nukleáris végpusztulásáért az emberek a felelôsek, míg az apokaliptikus Armagedonban Isten a cselekvô (Jel 16,16). Ezért ez reménnyel teljes, amaz pedig remény nélküli. Az emberiség önmegsemmisítése és e föld életterének megsemmisítése emberek által - emberiség elleni bûntények, és nem revelálnak semmi istenit - ellentétben a Biblia apokalipsziseivel. Nem csoda, ha ma a fenyegetô emberiségellenes bûntények apokaliptikus értelmezésébôl új apokaliptikus terrorizmus születik. A passzív végvárástól a világ aktív befejezésig nincs is olyan messze. "Pusztítás nélkül nincs felépítés" - így hangzott Mao-Ce-tung parancsa a kínai kultúrforradalom számára. Embermilliók életébe került ez, s elpusztultak Kína java kultúremlékei is. A tömeggyilkos Pol Pot komolyan vette Kambodzsában Mao jelszavát. Vörös Khmer-jei meggyilkolták az idôsebb nemzedékeket, hogy a fiatalabbakkal új világot építsen fel. Két millió halottat hagytak a "gyilkoló mezôkön", meg egy elpusztított országot. Az apokaliptikus terrorizmus szektatagok tömeges öngyilkosságát eredményezheti: 1978: Johnestown, Guayana - egy néptemplom-szekta 912
tagja, Öngyilkossággal végrehajtott megváltó "kilépésük" e pusztulásra ítélt világból egy másik és jobb világba - ez volt az indítékuk. De az apokaliptikus terrorizmus elvihet másokat sújtó tömeggyilkosságokba is egy jobb jövô érdekében. Dzsingisz kán mint Isten megbosszulója tudta magát tömeggyilkolásra híva. Az Oklahoma-bombázók és az amerikai Militia-emberek hasonlót hisznek magukról. Shoko Asahara mérgesgáz-szektája egyértelmûen apokaliptikus végharcra meghívottnak tudta magát. A bibliai apokalipszisek nem pesszimista világelmúlás-színdarabok, melyek aggodalmat és rémületet akarnak terjeszteni és megbénítani az embereket. Ellenkezôleg: a rémület idején fenntartják a reményt, hogy Isten hûséges marad teremtéséhez. "Amikor pedig mindez megtörténik, emeljétek fel fejeteket, mert közeleg megváltástok" (Lk 21,28). A prófétai remény - remény a cselekvésben; az apokaliptikus remény - remény a veszélyben, azaz szenvedésálló, türelmes és állhatatos remény: akármi jön is, a végén ott az Isten. Reménytan ez, és nincs köze modern próféták és terroristák világmegsemmisülési fantáziaképeihez.
A bibliai hagyományok szerint a világtörténelem nem a bûnbeeséssel kezdôdik, s ezért nem is világpusztulással végzôdik. Kezdôdik az idôbeli teremtés eredeti áldásával, és végzôdik az örök teremtés üdvösségével. Nem törvényszéki ítélet az Isten utolsó szava, hanem teremtési szó: "Nézd, mindent újjá teremtek" (Jel 21,5). Ez "az új ég és új föld", melynek folytán "az elsô égnek és elsô földnek el kell múlnia"( Jel 21,1). Mindaz, amit elképzelünk világítélet és világpusztulás címén, ideiglenes az új teremtés végérvényességével szemben. Milyennek gondoljuk el ezt "az új teremtést"? Nem egy másik teremtésrôl van szó, amely helyére lép ennek az általunk ismert világnak, hanem arról, hogy ez a számunkra ismert teremtés radikálisan mássá lesz. A Jelenések könyvében nem ezt olvassuk: Nézd, én újat teremtek (héberül: bara), hanem: "Nézd, én mindent újjá teszek" (héberül: asa). A már megteremtett lesz újra csinálva. Mi lesz mássá? Elôször is az istenkapcsolat lesz mássá: A Teremtô, aki megteremtette mûvét, teremtésében jut lakáshoz és nyugalomhoz. "Beköltözködésével" (sehina) bevonul az égbe és a földbe, újjáteszi a két világot, mégpedig Isten kozmikus templomává. Isten nagyszerûsége lakozik ott minden dologban, és megvilágítja, megdicsôíti minden teremtményét. Isten kozmikus beköltözködésének eszméjébôl következik az a gondolat, hogy az idôbeli és halandó teremtés átalakul örök és halhatatlan teremtéssé. Ami részt kap Isten dicsôségébôl, az örökké és halhatatlanná válik, miként maga az Isten. Maga a teremtés nem semmisül meg, csak annak bûnös, idôbeli és halandó alakja. Megdicsôül - vagy ahogyan az ortodox teológia mondja - "megistenül" maga a teremtett lét, mert a véges lét részesül a beköltözködô Isten végtelen létében. A nagy idôvégi átalakulási folyamat adja az átmenetet az ellentmondásokból a megfelelésekbe, az idôbeliségbôl az örökkévalóságba, a halandóságból "az eljövendô világ életének" halhatatlanságba. Mivel Isten igazságossága az alapja az örök és neki megfelelô világnak, ezért a világítéletkor elôbb érvényesülnie kell annak mindenben. Ezért a keresztény várakozásban minden dolog újjáteremtése megelôzi a világítéletet. De Isten ezen világítélete nem büntetô igazságszolgáltatás, hanem igazságot teremtô és igazzá tevô igazságosság az emberi történelem áldozatai és cselekvôi számára. Isten nem azért jön, hogy elítéljen, hanem hogy felemeljen és helyre tegyen. Ilyen értelemben mondjuk: A végben - ott van az Isten. ***** Forrás: CONCILIUM 1998. szeptember; fordító: -i -y *** A fordító jegyzetei: Rögzítem a
tanultakat. ad/2 ad 3/ ad 4/ Reflektálok az
olvasottakra "És fölharsant a béke dala, a
kereszté és s fényé Kigyúlt. Bessenyei, Kazinczy, Kölcsey, Vörösmarty,
Petôfi nevû és vallásgyakorlással nem sokat
törôdô kálvinisták, katolikusok, lutheránusok
kigyúltak ezen a dalon. Hogy mire jutottak? Annyira
biztosan, amennyire a konstantini fordulatnak Isten
Országaként örvendezô Eusebius és püspöktársai
jutottak. Ha végleg eldobom reményüket, posztmodern
országba jutok, mely inkább marihuánát szipózik,
mint új eget-földet. Van a bûvölet meg az ópium.
Vagy - vagy! Ilyen az ember! A bûvöletre szavazok. Amíg hinni tudok abban, hogy Isten Országára
alkalmas e fölöttem levô és talpam alatt levô föld,
reményem lehet, hogy elkerülhetô a nukleáris meg az
ökológiai katasztrófában kibontakozó vég. |