Boldogság
vagy fogyasztás
Simonyi Gyula közgazdász-teológussal
beszélget Mangel Gyöngyi
– Simonyi Gyula közgazdász-teológus a Bokor katolikus bázisközösség tagja,
a Bokor ökocsoport alapítója, az Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért Alapítvány
által szervezett Ökológiai Akadémia elõadója. Érdeklõdési területe a vallás
és az ökológia kapcsolata.
– Úgy tanultuk, hogy a vallás az ember természettõl való félelmébõl fakad,
és kétségtelen, hogy az õsi vallások mind nagyon szoros kapcsolatban voltak
a természettel, a termékenységgel, a természet ismeretlen erõivel. Azt
jósolták, hogy amint az ember leigázza a természetet, a vallás alapja,
a természettõl való félelem megszûnik, és kihal a vallás. Ezzel szemben
most úgy látjuk, hogy a vallás mint a természethez való új viszonyulás
mentheti meg az emberiséget a környezeti katasztrófától.
A vallásoknak egyre jobban hangsúlyozniuk kell az õsi gyökereiket,
a természet szeretetét, tiszteletét. A Bokor mozgalomban a környezetvédelem
elsõsorban a nyári ifjúsági táborokban, valamikor a 60-as évek vége felé
kezdett tudatosulni. A táborok a természettel, az Istennel való találkozás
kiváltságos helyei voltak. Egy szép õsi gyakorlat szerint az úgynevezett
remetenapon, a gyerekeket, a fiatalokat elküldjük egyedül – korosztálytól
függõen – pár órára, egy teljes nappalra vagy teljes 24 órára, hogy legyenek
remeték. Legyenek egyedül egy pokróccal, egy kulacs vízzel, egy pár szelet
kenyérrel, a szentírással, füzettel és tollal. A remetenapok mindig nagy
élményt jelentettek nekünk magunknak és a gyerekeknek, fiataloknak is.
Akkor kezdtünk a környezetvédelemmel tudatosan foglalkozni, amikor
észrevettük, hogy ez a misztikus, szent hely, a természet, másoknak a rongálás
lehetõségét jelenti. Zajcsinálást, tarra vágást, bányamûvelést.
– Az õsi vallások vajon mindegyikében megtalálható ez az õsi ember-természet-Isten
kapcsolat? Az õskereszténységben mindenképpen, és ha jól tudom a keleti
filozófiákban is.
– Azokban még sokkal jobban, mint ahogyan az úgynevezett animista törzsi
vallásokban is, amelyek nem tartoznak a világvallásokhoz. A kereszténységben
VI. Pál pápa a természet védõszentjévé nyilvánította Assissi Szent
Ferencet, aki a legismertebb a természetet szeretõ szentek közül. Szent
Ferenc a szegénységet is hirdette és élte, ami a mai fogyasztó társadalom
értékrendjének teljes ellentéte. Úgy tûnik, hogy a fogyasztás nem boldogsághoz
vezet, hanem ellenkezõleg, boldogtalansághoz és erõszakos környezeti
pusztuláshoz. Valamikor a 70-es években kezdtünk el beszélni az életharmóniáról,
arról, hogy az embernek sokszínû, mély életre van szüksége, nem anyagi
gazdagságra. Ez spirituális gazdagságot jelent, azaz egyrészt a személyiségfejlõdés
és a lelki élet gazdagságát. Másrészt a szellemi, intellektuális gazdagság
mérhetetlen kincseit, amelyek a könyvekben és mûvészetekben találhatók
meg. A harmadik fõ terület a személyesség, a barátság, a közösség, a család,
a szerelem, a játék és természetesen maga a természet, a csend, a szépség
minden formája. Mintha a modern ember ezeket elvesztette volna és kielégületlenségében
anyagiakkal próbálja magát kárpótolni, de hát ez reménytelen. Az ember
nem arra született, hogy a vásárlástól legyen boldog.
– A földet túlterheli a túlfogyasztás és a túlnépesedés. Az életharmónia
mind a kettõre megoldás, mert nem anyagi gazdagságot nyújt, hanem egy viszonylag
szerény anyagi szintet jelent. Az embernek persze szüksége van anyagiakra,
de szolidan is élhet. A vallásoknak is szembe kell nézni azzal a kérdéssel,
hogy a túlnépesedésre is lehet olyan életharmónia a válasz, amelyben a
szexualitáson nagy hangsúly van, mint a szeretet, az öröm egyik legfontosabb
formájának, de ugyanakkor az emberiség népesedését valahogy stabilizálni
kell, és ez már valójában oktatási kérdés. Egyszerûen csak azt kellene
elérni, hogy mindenkinek annyi gyereke legyen, amennyit szeretne. A gyerekek
nagy része a szülõk szándéka ellenére vagy a szülõk szándéka nélkül születik.
– Ez utóbbi kérdésben a vallások egy része meglehetõsen konzervatív, azaz
nem fogadja el még az úgynevezett természetes születésszabályozási módszereket
sem.
– Az észak a délre mutogat, hogy túlnépesedik, a dél az északra, hogy túlfogyaszt.
Mind a kettõnek igaza van. Ugyanakkor egy amerikai négyszázszor akkora
teher a földnek, mint egy afrikai.
– Mármint ökológiai szempontból.
– Vagyis a délnek is igaza van, amikor az északra mutogat. Ha az emberiség
népesedési görbéjét megnézzük, az több ezer éven keresztül majdnem vízszintes.
Ebben a században átfordult majdnem függõlegesbe. Egyszerûen csak arról
van szó, hogy a sok ezer éves vallások bizonyos tehetetlenséggel és nagyon
lassan észlelik azt, hogy teljesen megváltozott a helyzet. A szexualitással
szembeni gyanakvást és a termékenység igenlését, sõt kifejezetten sürgetését
fel kell váltania egy ellenkezõ magatartásnak, amely igenli a szexualitást,
és elfogadja a népesedés szabályozását. A népesedés stabilizálását az teszi
szükségessé, hogy egyfajta jólét és egészségügyi biztonság következett
be. Nyilvánvalóan
ez az út a dél számára követhetetlen, hiszen a föld nem bírná el, hogy
az egész emberiség európai, nyugat-európai szintre jusson anyagilag. A
fenntartható életharmónia elterjedése hozhat megoldást, mégpedig természetesen
szolid anyagi biztonsággal és normális egészségügyi ellátással. Ez utóbbit
a gazdagok hóbortjainak egy töredékébõl meg lehetne teremteni az egész
emberiség számára.
– Hogyan lehet ebben a fogyasztásra ösztönzõ társadalomban, ebben az értékrendben
azt a fajta életharmóniát elérni, amit Ön mond?
– A mi gyakorlatunk kis közösségekben folyik. Kis baráti csoportokat hozunk
létre évtizedek óta, és ezek további csoportok létrejöttében segítenek,
valamint ifjúságneveléssel foglalkoznak.
– Ezek a katolikus bázisközösségek például?
– Elsõsorban ezeket ismerem közelebbrõl. De ilyen jellegû csoportok más
vallásokban is megvannak, talán még vallás nélkül is mûködnek. Azt szoktuk
mondani, hogy az ajtó befelé nyílik. Tehát elõször önmagunknak és másoknak
is a pozitív oldalt kell megtanítani, a nem anyagi gazdagságot. Ez örömet
és boldogságot hoz az ember életébe, és azután jöhet az üzenet látszólag
szomorúbb része, azaz hogy a fogyasztási orgiának pedig vége. Nincs mód
tovább folytatni. Akik folytatják, azok az emberiség vérszívói és tönkretevõi.
És akkor az emberek könnyen veszik majd ezt az üzenetet, mert rájönnek,
hogy a boldogság és a biztonság nem az anyagiakból, hanem éppen inkább
a nem anyagi értékekbõl fakad.
– Nagyon sok vallás létezik a világon, és nagyon sok vallásos ember él
közöttünk. Hogyha a vallások összességét nézzük, akkor az emberiség nagy
százalékához eljutnak ezek a tanítások akár a szószékrõl, akár a különbözõ
hitoktatásokon keresztül a gyerekekhez?
– Kétségtelenül óriási a lehetõség, hogy csak a katolikus egyházról beszéljek,
amelynek a legnagyobb szervezete van a világon, félmillió fõállású
pappal, több mint egymillió fõállású szerzetes nõvérrel, rengeteg iskolával,
meg mindenféle egyéb lehetõségekkel. Itt nagyon nagy jelentõsége lesz annak,
hogy a fenntartható életforma, az életharmónia egyre nagyobb hangsúlyt
kap a hitoktatásban, a prédikációkban és a liturgiában. A nagy vallási
intézmények küzdenek azzal, hogy ez számukra profán téma és csak nehezen
észlelik, hogy a hit lényegéhez tartozik. A történelem során ezek az intézmények
megtanulták, hogy együtt kell élniük a hatalommal és ezért ritkán és nehezen
hajlamosak radikális kritikára, ami nélkül pedig gyors változásokat aligha
remélhetünk. De ha az egyházi vezetõk és az intézmények lassúak is, a vallásos
csoportok gomba módra szaporodnak és alkotnak hálózatokat, tehát a bázison
meglehetõsen gyorsan terjed ez az eszme.
– Gyakran találkozom krisnásokkal, akik a biofarmjukról származó terményeket
próbálják eladni. De gondolom, hogy más közösségekben, más vallásokban
is megjelennek ökológiai elemek.
– Igen. A Bokor katolikus mozgalomnak is van egy ilyen kezdeményezése,
a Bokor Liget Alapítvány, amely egy kicsit ökofalu jellegû, de nemcsak
ez jellemzõ rá, hanem az osztozás is. Ezek a dolgok összefüggnek, nem lehet
az ökológiát kiragadva tárgyalni. A környezetet nem fogjuk tudni megmenteni
anélkül, hogy radikálisan vissza ne szorítsuk az agresszivitást a földön,
és ezt nem lehet megtenni addig, amíg százmillióknak nincs mit enniük,
miközben a gazdagok vérlázítóan dõzsölnek. Tehát az igazságosság nélkül
nincs béke, és a béke nélkül nem tudjuk a környezetet se megóvni. Az egész
összefügg. Egyfajta életharmóniára kell megnyernünk a gazdagokat. Talán
ez a kulcsa az egész kérdésnek.
– A vallásban jelen vannak ökológiai elemek. De én úgy tapasztaltam, hogy
az ökológiában is megjelennek vallási elemek. Néhány évvel ezelõtt egy
konferencián az egyik jelszó az volt, hogy küzdeni kell a kapzsiság ellen.
Kapzsi az, aki politikai hatalmat, gazdasági hatalmat, fölösleges javakat
akar megszerezni. Tehát a bizonyos fajta önmegtartóztatás, és a bizonyos
fajta személyiség nagyon sok vallásnak az alapelvei közé tartozik.
– Azt hiszem, hogy ez szükségszerû. Ahogy Jézus mondja: Nem lehet egyszerre
két úrnak szolgálni, Istennek is, meg az anyagi javaknak is. Tehát, hogy
ha a zöldek elutasítják a fogyasztói életformát, óhatatlanul nem anyagi,
hanem spirituális jellegû dolgokra teszik a hangsúlyt. És hát ezek a spirituális
dolgok jelentik az életet és nem az anyagiak. Ahogy az õskeresztények mondták,
meztelenül születünk és meztelenül megyünk a sírba. A személyiség az, ami
örök és ami kifejlõdik a személyiségünkben, az az élet.
– Említette az erõszakot és a békét. A világ tele van erõszakkal és egyre
kevesebb helyen van béke a világban és bennünk is.
– Tavaly nagy sikert ért el a világméretû békemozgalom azzal, hogy a hágai
nemzetközi bíróság betiltotta az atomfegyvereket. Nagyon sok mindent lehet
tenni. Ha egy kis csoport összejön, tagjai könnyen megtalálják azokat a
módokat, hogy akár a maguk életében, akár a globális dolgokban hogyan tudnak
közremûködni a béke érdekében.
Megjelent : Cédrus, 3. szám