|
Ezredvégi
beszélgetés Lukovich Tamás
urbanistával
Mi
a város? Mit jelent a város számodra mint
várostervezõ számára?
A
város számomra nehezen leírható, - hiszen
könyvtárak foglalkoznak a definíciójával - a
létezõ legkomplexebb, ugyanakkor organikus, folyamatos
változásban lévõ élõ szervezet.
Vannak, akik számára gazdasági folyamatok rendszere,
mások társadalmi kapcsolatok kisebb
hálózatának, egyfajta kultúrális
milliõvel rendelkezõ közösség
szimbólumának tekintik. Építészek
számára bizonyos épületek és
sûrûsödések fizikai együttese. Ezek a
megfogalmazások egyaránt igazak. Az egyiptomi hieroglifák
esetében egy kör és abban egy kereszt a város
szimbóluma, és ez mindent leír. A kereszt - az
államigazgatástól kezdve a
közösségszervezõdésen át a
gazdasági koncentrációig menõen - a
centralitás szimbóluma, a kör pedig az õsi barlang, a
védettség, a még nem leigázott tájtól
való elkülönülés, de ugyanakkor a regionalizmusnak
is a szimbóluma.
A
város egy olyan alakulat, ami azért jött létre, hogy
az emberek szemtõl szembe találkozzanak, és
alapvetõ funkciója a csere, de nem pusztán a
materiális árucsere - páldául a piac - volt
és ma is a lényege, hanem az ideák, eszmék,
gondolatok cseréje is. Ezen kívül lehetõséget
teremt annak a fajta kreativitásnak, mely talán most, a huszadik
század végén az egyik legizgalmasabb kérdés
a nagyvárosok jövõjének tekintetében.
Hogyan
alakultak ki azok a városok, amelyekben élünk?
A
mezõgazdasági forradalom után létrejött
történelmi város még sziget volt a rurális
tengerben. Úgy kétezer évvel késõbb
végbement ipari forradalom új termelési rendszere
korábban nem látott koncentrációt
eredményezett. Létrejött az egyre amorfabb, egyre több
betegséggel küzdõ, szennyezett, egyre tûrhetetetlenebb
lakó- és munkakörülményeket
kínáló ipari nagyváros. Ez a második
mérföldkõ a városok történelmében.
A harmadik az informatikai forradalom, amely létrehozta az új
posztindusztriális világrendet, amelyben a fejlett világ
nagyvárosai bizonyos szempontból kezdenek feloldódni,
egyre kevesebb termelés folyik bennük. Kicsit sarkítva
és egyszerûsítve, egyre inkább szimbolikus
világban élünk ezekben a városokban, ahol
materiális terméket már igazán
állítanak elõ, a hangsúly a szimbólumok
elõállítására tolódik:
szerzõdések, biztosítási kötvények,
részvények, pénz és azok mûanyag és
elektronikus helyettesítõi, könyvek, CD-ROMok és
így tovább.
Milyen
változások jellemzik a mai nagyvárosokat?
A
posztindusztriális, vagy posztmodern kor nagyvárosa egyre
inkább fragmentált, szétesõ mozaikokból
áll - a szakirodalom kollázsvárosnak is nevezi -, amelyet
már csak az infrastruktúra hálózatok fognak
össze. A látható infrastruktúrák mellett, mint
például az úthálózat, vagy a
tömegközlekedés, egyre nagyobb szerepet kapnak a
láthatatlan infrastruktúrák, például a
mobil telefon, az internet, vagy a különféle mûholdas
rendszerek hálózataira helyezõdik át a
hangsúly. A "kollázsváros" tulajdonképpen az
eddigi városértelmezések legátfogóbbnak
bizonyult modellje, amelybe ezek a bonyolult és egymásnak sokszor
ellentmondó jelenségek is beleférnek, hiszen a
kollázs egy olyan kompozíciós technika, amely
látszólag egymással nem sok kapcsolatot fenntartó
elemeket rendel egymás mellé, létrehozva ezzel a
nemvárt izgalmát és a rejtett kapcsolatok
feltárását. Ez egyben az egyik legliberálisabb
városértelmezési modell is: benne minden korszaknak megvan
a lehetõsége arra, hogy létrehozza saját
környezeti modelljeit, ezeket egymás mellett alkalmazza,
egymással megtermékenyítse, tovább
gazdagítva ezáltal az emberiség környezeti
szótárát, illetve kultúráját. Ezek a
különféle korszakokban, különféle erõk
által létrehozott környezeti típusok,
beépítések, épületegyüttesek,
lakóterületi formák egymás mellett élhetnek. A
posztmodern városban ezek a mozaikelemek, fejlesztési
együttesek egyre inkább az úgynevezett témaparkokra
hasonlítanak, amely õstípusa a vidámpark és
a skanzen, a lényegük pedig az, hogy egy-egy fõ
témára szervezõdnek, mint a szórakozás,
fogyasztás, vagy a kultúra. Virtuális
valóságot hoznak létre, a tényleges
társadalmi közegbõl egy átmeneti idõre
kiemelnek és egyfajta kulturális
gyógypasztillaként, térben és idõben
sûrítve az eseményeket gyorsan fogyaszthatók. Ez az
alapmodell. De napjaink felsõ középosztálybeli
lakóparkjai is idesorolhatók, amelyek a külsõ budai
övezetekbenben, de egy szélesebb Budapest környéki
gyûrûben is megjelentek és egyre népszerûbbek.
Aztán az ipari parkok, továbbá a lassanként
nálunk is megjelenõ speciális nyugdíjas
közösségek, és a
bevásárlóközpontok. Mind-mind egy ilyen
virtuális valóságot, egyfajta
elkülönülést hoznak létre.
Ezek
egyúttal újfajta határokat, méghozzá olykor
szinte áthághatatlan falakat emelnek az egyes
városrészek közé, amelyeken belül más
szabályok, törvények érvényesek.
Sajátosan "jövõbe mutató" az, hogy az egyik
braziliai lakóparknak az Alphaville nevet adták...
Az
ipari forradalom lebontotta a középkori város falait, hogy
terjeszkedhessen, hogy minél több népességet,
gondolatot, nyersanyagot s még sok mindent befogadhasson és
hozzáférhetõvé tegye a körülötte
lévõ tájat. Ugyanakkor ezeket a lebontott falakat
szépen újratermeltük magunk körül; sok-sok kis
kört, amelyben elõször kisebb közösségek,
most pedig már az egyén zárja be magát. A tematikus
park is egy ilyen félelmetes elefántcsont toronyként vagy
akár börtönként is jellemezhetõ. Los Angeles
és környéke a legjobb laboratórium az ilyen
jelenségek megfigyeléséhez. Ott a felsõ
középosztály egyre inkább ilyen
lakó-témaparkokban él, kisebb-nagyobb
mértékû elzártságban. Van ahol ez csak
szimbolikus, egy-egy alacsony kerítés jelöli egy-egy kisebb
közösség határát, és van, ahol ez
szögesdrót, magánrendõrség és
egyéb védelmi eszközök révén való
elkülönülést jelent. Bezárják magukat egy
mûvilágba. Az arányok azonban kezdenek felborulni:
és aztán felmerül a kérdés, hogy ki van kint
és ki van bent.
De
nemcsak az elkülönülés szándéka, hanem a
közlekedés, a forgalom sebessége is emel falakat. Egy
városi utca a mult században akár a lakás
meghosszabított tere lehetett, míg ma egy egykori utcára
épített gyorsforgalmi út áthatolhatatlan
falként választ el városrészeket.
Az
amerikai behaviorista-empirista iskola egyik legnevesebb
úttörõje, Kevin Lynch, a Massatchusets Institut of
Technology professzora végezte el az elsõ
nagyszabású kísérleteket arra vonatkozólag,
hogy az emberek hogyan értik a környezetüket. Olyan
egyszerû kérdéseket tett föl, hogy miként
emlékeznek rá és hogyan hoznak bizonyos
döntéseket. Ez egy hosszú és kiterjedt
kísérletsorozat volt, aminek eredménye klasszikussá
vált a szakirodalomban. Õ térképezte
elõször föl azt, amit mentális térképnek
nevezünk. Vagyis azt, hogy mik azok az elemek, amelyekbõl
képzeletünkben, illetve emlékezetünkben
felépül egy város. A sok egyedi eltérésen
túl a közös elemek nagyon egyszerûek és
absztraktak: egyrészt
útvonalak,
melyek lényege a linearitás, valahonnan valahová
vezetnek, aztán a
csomópontok.
Az útvonalak lehetnek akár folyók, vasútvonalak,
járdák, lakóutcák, stb. Ezek csomópontjain
bizonyos döntéseket kell hoznunk: hogyan tovább, merre
tovább. Vannak továbbá az úgynevezett
szélek,
amelyek a mi mentális térképünkben egyfajta
akadályt képeznek. Ez lehet egy hegyoldal, lehet egy
autóút, lehet egy komoly épületsor vagy
például a Duna partja. Egy és ugyanazon ember felfoghat
egy elemet, például egy autópályát
útvonalként, ami összeköti az A-t és B-t,
ugyanakkor, amikor éppen nem használója, hanem mondjuk
mellette él, akkor pedig szélként, ami elválasztja
az egyik lakóközösséget a másiktól.
Tehát az ott élõk számára egy-egy fontos
lineáris elem, egy út, egy vasútvonal elválaszt a
mellette lévõ területtõl, különösen,
hogy ha ezt utólag, nem organikus fejlõdés
eredményeképpen, hanem mesterségesen
erõltették bele a városszerkezetbe. Hagyományos
lakókörnyezetek és közösségek bomolhatnak
föl e "falak" hatására. Továbbá
pontszerû elemek az emlékezetünkben a nevezetes
jelzõpontok
(például
az Eiffel torony, a Bazilika, de mikroszinten akár egy magányos
öreg fa is), valamint egy további fontos elem még a
sajátos karakterrel rendelkezõ, értelemszerûen
kisebb-nagyobb területi kiterjedéssel rendelkezõ
körzet
is.
Az
ilyen létesítmények, akárcsak a
körülhatárolt, és nem mindenki számára,
mindenkor megközelíthetõ lakónegyedek,
"témaparkok" éppen a városok közös tereit, a
köztereket
számolják
föl, s ez nem feltétlenül arra mutat, hogy a városok
lakhatóbbá válnának.
A
közterületek eltûnõben vannak, a szónak nem
feltétlen vizuális értelmében, hiszen ha
például elmegyünk egy-egy nagy
bevásárló központba, akkor mintha utcákon,
közterületeken járkálnánk, azonban itt
észrevétlen - és ez a veszélyes! - olyan
változásokon megy keresztül a klasszikus városi
közterület, amelyet még nem is igazában fogtunk
föl. Az ellenõrzött társadalom, az amerikai
szakirodalomban
Surveillance
Society
kifejezéssel
jelölt problémakör egyik motívuma az, hogy egyre
inkább ellenõrzött magánterületeken
éljük azokat a funkciókat, amelyek korábban a
közösségi élet témakörébe tartoztak.
A bevásárlás színhelye, a
bevásárlóközpont ezentúl már nem
igazán közterület; annak "fõutcáján" csak
kifinomult, de pontosan kommunikált
játékszabályokat követve viselkedhetünk csak
(például bizonyos napszakokban kereshetjük csak fel,
mobiltelefonjainkat kéretik nem használni, stb.). Vagy a
különféle bankautomatákban használt
mûanyag kártyáinkon keresztül elvileg
ellenõrizhetõvé válik, hogy mikor, a világ
melyik pontján, mennyit, mennyiért vásároltunk,
melyik nap hol voltunk.
Azonban
jó hírekkel is szolgálhatunk. A közelmúlt
legkiválóbb városszakírói rámutattak
többek között arra, hogy a mai globális informatikai
piacgazdaság társadalmában a nagyvárosok egyre
kiélezettebb versenyben vetélkednek azért, hogy a
jelentõségüket egyre inkább elvesztõ
nemzetállami kereteiktõl magukat függetlenítve,
különféle globális hálózatok
csomópontjaiként jelentõs szolgáltatási,
pénzügyi, fogyasztási központokká
váljanak. Ebben a versenyben kiderült, hogy nem elég
gyorsan, hatékonyan és igen intenzíven
bekapcsolódni a láthatatlan informatikai
hálózatokba, és abban létrehozni egy
csomósodást, hanem azok a helyek lesznek igazán
versenyképesek a 21. században, ahol a globális
hálózatok mellett igen intenzív és jó
minõségû
helyi
hálózatok
is kialakulnak, illetve fennmaradnak. A "helyi hálózat" persze
egy nagyon tág megfogalmazás; beleértendõk a
közösségi szemtõl-szembe való
találkozás összes lehetséges területe a
kávéháztól kezdve a korzón át a
különféle múzeumokig, kulturális
létesítményekig, illetve endezvényekig. A
lényeg a 21. századi versenyben maradáshoz a
kreativitás, az innováció, és ehhez elengedhetetlen
a szemtõl-szemben való találkozás. Ez jó
hír olyan országoknak és városoknak, ahol ezeknek a
területeknek, kávéházaknak, urbánus
környezeti tereknek nagy hagyománya van.
Budapesten
és más magyar városokban kétségtelenül
nagy hagyomány halmozódott föl, a kérdéses
csak ennek az állapota.
Minden
felértékelõdik, ami régi; mindennek új
értelme és értéke lesz. Nem véletlenül
találkozunk olyan jelenségekkel, hogy emberek
például pléhdobozokat gyûjtenek. Hruscsov
Csajkájától
a híres színészek gitárjáig és
alsónemüjéig minden felértékelõdik, ami
egyedi, aminek valamiféle szimbolikus, sajátos
többlet-tartalma, emlékdimenziója van. Nekünk
Európában - az egész kontinenst szimbolikus
egésznek véve - olyan örökségünk, olyan
adottságaink vannak, amelyek segíthetnek minket a versenyben
maradáshoz: és ez a hely szelleme. Szinte kivétel
nélkül minden jelentõsebb európai
történeti városnak van egy olyan sajátos
atmoszférája, amelyet újból kitalálni nem
lehet. Egy ilyen várost felépíteni, kitalálni egy
személy, egy politikus vagy egy befektetõi csoport
intuitív jövõképe alapján lehetetlen; ezt csak
folytatni lehet. Ne felejtsük el, hogy a város az nem más,
mint az emberi kulturának a foglalata. Kulturát kitalálni
nem lehet, csak folytatni. S itt ez az a pozitív többlet, ami
alapján az európai nagyvárosoknak reményük
lehet arra, hogy nemcsak hogy versenyben maradnak, hanem valami olyat tudnak
kínálni a globális piacgazdaságban, amitõl
õk mások, amitõl õk mindig is keresettek lesznek.
Ha ezt átgondoljuk, akkor beláthatjuk, hogy Budapestnek is
komolyak még az esélyei, de csak abban az esetben, ha
egyrészt minél elõbb és minél
intenzívebben bekapcsolódik ezekbe a globális
hálózatokba, másrészt nagyobb gonddal, több
erõforrással és nagyobb szeretettel gondoskodik
arról, hogy a meglévõ
épületállomány, az a fizikai környezet - amelyen
még a hulló vakolat ellenére is elcsodálkoznak a
külföldiek - megmaradjon.
Milyen
lehetõségei vannak ma egy várostervezõnek?
Egyáltalán hol jut szerephez?
Attól
a naivitásunktól is meg kell szabadulnunk, hogy a
várostervezõ egy alapvetõ folyamatokat kontrollálni
tud. Nem tud. Demokratikusan szervezett társadalmakban olyan
alapvetõ erõk fölött sincs közvetlen kontrollja,
mint amilyen a népességmozgás, a
bevándorlás, a nemzetközi munkamegosztás, a
spekulatív tõkemozgás, stb. Ha ez a kontroll még
indirekt formában sem lehetséges, akkor hogy is
tervezhetnénk régi módon várost? Sehogyan sem. A
mozgástér beszûkült, és arra kell
koncentrálni, hogy azon a kevés területen, ahol viszont
lehet, nagyon hatékonyan, kompetens módon avatkozzunk be. Ennek
az a lényege, hogy a részletek felõl a munka
hangsúlya áttevõdik a stratégiai
típusú tervezés irányába, egyfajta
jövõkép felvázolásába.
Tudatos
emberi beavatkozásra mindig is szükség van. Számos
olyan példát - fiaskót - hozhatnék, amely ennek a
szakmának a szükségét bizonyítja. Ha nem is
úgy, mint régen, de mindennemû piacgazdaságban
elkerülhetetlen, hogy a döntéshozóknak egyfajta
szakavatott tanácsadóiként mûködjünk.
Vegyük például Európa legnagyobb
városrekonstrukciós beruházását, a londoni
Docklands kiépítésének thatcherista
liberális politikai légkörben fogant
történetét. London a 80-as évek elején, a
globális nagyvárosok erõsödõ
versenyében szerette volna, legalábbis politikai szinten,
visszanyerni régi nagy hírét és
befolyását, és ez egy hisztérikus
túlberuházáshoz vezetett az irodaház-piacon.
Hozzávetõleg 2200 hektáron várostervezõk
és átfogó rendezési terv nélkül
történt a beruházás, mivel a thatcherista
liberális politikai légkörben nemcsak hogy Nagy-London
tanácsát törölték el, hanem
közölték hogy az okvetetlenkedõ urbanistákra a
vállalkozói zónában nincsen szükség!
"Ki-mit-tud" alapon ki-ki elhozza a javaslatát és majd egy
bizottság megmondja, hogy zöld utat kap-e. Fel is épült
ez az új londoni negyed, amelyrõl utóbb kiderült,
hogy pontosan a tervezés hiánya miatt az
irodaépületei nagy része kiadhatatlan! Jó
része talán soha nem fog bérlõkre találni,
mert amikor a recesszió után, - szakértõk
becslése szerint 10-12 év múlva - ekkora igény lesz
ismét irodaépületekre, akkor nem
valószínû, hogy az éppen ebben a stílusban
épült irodákra, és pont azon a helyen jelentkezik
majd. A számlát végül mégiscsak a
társadalom, a közösség fizeti meg, hiszen
utólagosan, közpénzbõl kell infrastrukturális
beruházásokkal életet lehelni belé, azért
hogy a dolog mûködjön. Ezzel megdõlt az az
elképzelés, hogy a társadalomnak, a
közösségnek és a szakmának azért nincs
beleszólása ilyen projectekbe, mert
magánpénzbõl, közpénzek nélkül
épülnek. Kiderült, hogy mindeképpen szükség
van átfogó tervezésre, ennek hiánya súlyos
fiaskót okoz, s az utólagos korrekció mindig
drágább.
Amellett,
hogy a jövõ urbanisztikája mindinkább
stratégiai kérdésekre kell hogy koncentráljon, a
részletek vonatkozásában is vannak feladatai, azonban ez
az egyedi épületek felõl inkább az
infrastruktúrák irányába tolódik el.
Tehát azok felé az elemek felé, amelyek a nagyváros
szerkezetének a legstabilabb s legfontosabb,
legmeghatározóbb elemei. Épületek jönnek,
mennek, cserélõdnek, akár néhány
évtized alatt is, a legtartósabb és a
legmeghatározóbb elemek egy város
történetében mindig is az infrastrukturális elemek:
az útvonalak, a közmûfolyosók, a
tömegközlekedési hálózatok és most
már a telekommunikációs hálózatok is.
Érdekes
azt is látni, hogy az informatikai társadalom korában a
különféle hálózatokon keresztül szinte
felfoghatatlanul és ellenõrizhettelenül folyó
áramlatok termelõerõvé, sõt termelési
móddá lépnek elõ. A posztmodern
építészet nem véletlenül koncentrál
olyan épületekre, áramlat-terekre, amelyek ezeknek a
hálózatoknak a csomópontjait jelentik:
repülõterekre, nagy nemzetközi szállodaláncok
tagjaira, konferenciaközpontokra, vagy jelentõsebb
multinacionális cégek irodaházaira.
A
régi városokban tervezés nélkül is
lenyûgözõ szépségû, lakható,
élhetõ városi terek alakultak ki.
A
múltban egy hagyományos közösség harmonikus
utcaképének, városképének a
kialakulását a tradíció nagyon erõs
genetikus kódja segítette. Manapság,
különösen a plurális társadalmak kozmopolita
nagyvárosban a közös értékek
eltûnõben vannak, és meglehetõsen
reménytelenül próbáljuk ezeket helyettesíteni
mindenféle elõírással, jogszabállyal,
büntetésekkel, bontási végzésekkel.
Nyilvánvaló, hogy ez nem vezet sehová. Felmerül a
kérdés, hogy akkor hogyan tovább? Azt már tudjuk,
hogy nem úgy ahogy eddig, hiszen normatív
szabályozásokkal nem sokra megyünk. Többféle
lehetõség is kínálkozik, anélkül hogy
technikai részletekbe mennék, két gondolatot
emelnék ki a kortárs legfejlettebb gyakorlatból. Az egyik
az, hogy pontos, felesleges részletekbe menõ és a
kreativitás, az egyéniséget béklyóba
kötõ, sokszor mindeféle tudományos
megalapozottságot nélkülözõ receptszerû
szigorú normatív elõírások helyett
útmutatást adunk a környezet fejlesztésében
résztvevõ játékosoknak, az
építtetõknek. Például egy helyi
közösség, egy helyi önkormányzat profi
módon kommunikál arról, hogy mik az értékei
és körülbelül mik az ajánlásai, milyen
típusú fejlesztéseket, milyen
játékszabályok alapján és milyen
környezeti formanyelvre lefordítva szeretne látni.
Inkább egyfajta népnevelés
segítségével próbál értékeken,
s a magatartáson változtatni, mintsem
rendõrködéssel, mert ez nem megy.
Egy
másik út - és talán ez a legerõsebb trend a
nyugati építésszabályozás
gyakorlatában - az, hogy az építésigazgatási
gyakorlatban egyre inkább célokat fogalmaznak meg. Nem azt, hogy
hány méterre legyen egymástól két
épület, milyen széles legyen egy járda, az
elõkert, és mennyinél nem lehet magasabb egy polgár
házának az ereszcsatornája, hanem azt fogalmazzák
meg intelligens módon, hogy mindezekkel milyen célokat
szeretnének elérni. Például, hétköznapi
nyelvre lefordítva azt, hogy az egyik polgár ne lásson
át a másiknak a levesébe. Ezt viszont számos
építészeti eszközzel el lehet érni.
A
harmadik út, az utópiák világa - amint azt a
történelmi leckék mutatják - járhatatlan.
Megkülönböztethetünk progresszív és
regresszív, elõremutató és
hátramutató utópiákat, a
társadalomból kivonuló, vagy a
technológiákra hangsúlyt helyezõ
technotópiákra. Azonban az utópiák egytõl
egyik átverések. Átverések, amelyet úgy
lehetne talán a legszellemesebben megfogalmazni, hogy
lényegük az, ami a bûné is: a célhoz
vezetõ utat szeretnénk kikerülni. Ám sok-sok
negatív és fájdalmas tapasztalat árán meg
kellett tanulnunk, hogy bizonyos fejlõdési utakat nem lehet
büntetlenül megkerülni.
Akár
utópikusnak is tekinthetõ az, ahogy az
építészek egy része a természet
kirekesztésére törekszik. A sokasodó átriumok
és a mallok bizonyos tekintetben a fedett sci-fi városok
megvalósulása felé mutatnak.
Igen,
de sokszor hajlamosak vagyunk sematikusan azt gondolni, hogy a minél
több zöld meghozza majd azt a minõséget, amit a
jövõ városi környezeteiben szeretnénk
látni. Nagyléptékû tervek esetében is sokan
gondolják azt, hogy ezzel az egy dimenzióval a
kérdést meg lehet fogni, illetve el lehet intézni. Had
hívjam föl a figyelmet arra, hogy ez alapvetõen
kultúrafüggõ, és a minõség titka a
részletekben van, ahogy Mies van der Rohe német
származású, az Egyesült Államokban
mûködött világhírû
építész is figyelmeztetett. Például az
angolszász környezetkultúrában mindig is nagy
jelentõsége volt az ápolt parkoknak. Nemcsak a
zöldterületek minõségének, hanem
mennyiségének is: London híres kulcsoskertjeitõl
kezdve a különféle lovagló sétányokon
át, a közparkokig folytathatnánk a sort. Ezzel szemben a
mediterrán kultúrákból említhetjük
Siena példáját, ahova turistaként sokan eljutnak
és csodálattal élvezik fõterén
páratlan miliõjét, míg az egész
városban talán egy szál fa sem található. Az
egész környezet burkolt, viszont mûvészi
igényességgel, és mindez szintén
minõségi városi környezetet eredményez. Egy
másik modell, ami szintén lakható az ott élõ
emberek számára, büszkék rá és megfelel
az igényeiknek.
Különösen
a modernista ihletésû, redukciós modellre
épülõ városrendezési tervekben a
közparkot, a lakóterületi zöldterületet a
hagyományos közösségi élet
színpadának szánták a várostervezõk.
Rá kellett azonban jönniük, hogy ez a fajta igazi
színpad mindig is a hagyományos kisvárosi, kis
üzletekkel övezett fõutca. Az embereknek olyan
területekre van szükségük, ahol nap mint nap
találkozhatnak, ha röviden is, kicserélhetik gondolataikat;
olyan helyekre, amelyek egyrészt semlegesek, másrészt
pedig nem keltenek félelmet. Egy elhagyatott közpark, egy
rendezetlen, nem megfelelõ színvonalon fenntartott
zöldterület ugyanis inkább félelmet kelt és
bûnözést vonz, mintsem a közösségi
életet.
Mennnyiben
veszik számba a várostervezõk a bûnözés
különféle nagyvárosi terekhez kötõdõ
formáit, az ingatlanspekulációt, a korrupciót?
Korunk
nagyvárosát számos erõ formálja. Ezek
közül egy igen sajátos és eddig nem sok figyelmet
kapott tényezõ a bûnözés. Manuel Castells az
Egyesült Államokban élõ, spanyol
származású, és Párizsban
híressé vált kiváló
városszakíró szerint az új évezred nemcsak
az információs társadalom korszaka, hanem a
globális feketegazdaság, a globális
bûnözés korszaka is. Ezt komoly
figyelmeztetésként kell értékelni, és
mindenkinek tekintetbe kell vennie a saját szakmája
szempontjából. Az egyre inkább
globalizálódó feketegazdaság és a
világméretû bûnözés az
információs technológiákat már egyfajta
termelési módként kezdi használni: a pénzek
egyre ellenõrizhetetlenebb módon, a fény
sebességével áramlanak a szélrózsa minden
irányába. A városfejlesztõ számára az
ingatlanpiacra gyakorolt hatásuk az érdekes. Ugyanis
felállíthatunk mi mindenféle trendet, ingatlanpiaci
elõrebecslést, prognosztizált
jövõképet, ha ellenõrizhetetlen módon hirtelen
olyan mennyiségû pénz áramlik be egy-egy
nagyvárosba, amely a feje tetejére állítja az
ingatlanpiacot. Ezeknek a beáramló pénzeknek
lényegi vonása, hogy a helyi gazdaság és a helyi
kultúra igényeinek nem sok figyelmet szentelnek.
Óvatos
ENSZ becslések szerint évente körülbelül
ezermilliárd dollárnyi pénzmosással kell
számolni, s ennek az egyik legkedveltebb és
legbiztonságosabb formája a spekulatív
ingatlanberuházás. Szeretjük, nem szeretjük, ez jelen
pillanatban mellékes; tény hogy ez egy egyre fontosabb
városformáló erõ, amivel számolni kell. A
világon hihetetlen tõkebõség van. Erre fel kell
készülni. Reális a veszély, hogy
felkészületlenül ér, ha csak átmenetileg is, de
pillanatok alatt elönthet bennünket olyan jellegû tõke -
elég csak a bevásárló központokra gondolni -
amelyet nem tudunk kezelni. Szó sincs arról, hogy
befektetõkben hiány lenne, és ha egy város
megfelelõ kompetenciával, megtalálva a megfelelõ
hangot, el tudja magát adni a nemzetközi porondon, akkor a
veszély fordított: föl kell készülni egy
nagymértékû tõkebeáramlásra, hogy azt
- a mindenféle negatív hangsúly nélkül
értett
tervezés
segítségével - megfelelõ mederben lehessen tartani,
mely nemcsak a befektetõi csoportoknak jelent hasznot, hanem az ott
élõ közösségnek is.
Hogyan
lehet ez ellen fellépni? Egyáltalán milyen
eszközökkel lehet befolyásolni ezeket a folyamatokat?
Nemrégiben
megjelent egy nagyon érdekes könyv arról, hogy
Olaszországban Észak és Dél viszonya hogyan
alakult; az Észak miért mûködött mindig
jól és a Dél miért nem tudott sohasem rendesen
mûködni. A könyv szerint a helyzet magyarázata a civil
szervezõdések szerepében keresendõ: Északon
hosszú múltra visszatekintõ hagyománya van az
erõs civil szervezõdéseknek, amelyek be tudják
tölteni a hivatal, a kormányzat és az
állampolgárok közötti ûrt, míg ez
Délen nem tudott kialakulni, illetve ezt az ûrt más
töltötte be - és ez a maffia. (Igaz, a maffia is egy civil
szervezõdés: egy nagyon jól megszervezett militáns
civil szervezõdés...) Számunkra az lehet
reményteljes, hogy a még mindig átmenet
fázisában lévõ magyar társadalomban a
szaporodó civil szervezõdések megerõsödnek
és képesek betölteni társadalmi
küldetésüket. Példákat a városok
szempontjából is lehet mondani: egészen más
jellegû fejlõdési pályát ír le
Székesfehérvár vagy Szombathely, mint a mutatók
tekintetében az egyik legdinamikusabban fejlõdõ
városunk Keleten, Nyíregyháza.
Mit
jelent számodra a várostervezés?
A
várostervezõi hivatása egyszerre gyönyörû
és nagyon nehéz, hiszen egy olyan társadalmi
játszmának vagyunk a szereplõi, ahol a
megbízónk egy plurális kliens, a
közösség, s elsõsorban nem téglával
és habarccsal, hanem értékekkel, érdekekkel
és ideológiákkal kell építkeznünk.
Innentõl kezdve ez az egész játszma nem politikamentes.
Leginkább az érdekegyeztetõ szerepünket
emelném ki. Sokszor megfoghatatlan, nem könnyen kezelhetõ,
bonyolult szempontrendszer közepette érdekeket,
értékeket kell egyeztetnünk. Mindezt úgy, hogy az
egyre kiáltóbb igények kielégítése,
égetõ társadalmi problémák kezelése
mellett ne éljük föl a jövõnket a jelenben.
Ezt
a hivatást úgy fogom föl, mint más
értelmiségi hivatást. Szerintem mint
értelmiségi szakembernek - így az urbanistának is -
elsõdleges kötelességünk a világ egyre
bonyolultabb eseményeinek, folyamatainak, jelenségeinek
megértése és értelmezése a társadalom
számára, valamint hogy a mindenkori uralkodó
osztályok gondolkodásának ideológikus voltát
nyilvánvalóvá tegyük, vagyis demisztifikáljuk.
Ez a küldetés borzasztóan nehéz, és
belátható, hogy a munkáját
hivatásként végzõ urbanistát - ugyan nem a
napi pártpolitika szintjén - örökös
ellenzékiségre kárhoztatja.
Monory
M. András - Tillmann J.A.
Ezredvégi
beszélgetések az interneten: http://bocs.hu
|