Tillmann J.A.
Minek van, és minek lehet elsőbbsége
Európában?[*]
-A posztmodern “tradicionalizmus” és a
kereszténység -
Az ezer évvel ezelőtti
Európában a lokális világok, a helyi
kultúrák a kereszténység szellemével
szövődtek egybe. Ez a szövedék nemcsak a
földrész kultikus - kulturális -
közösségét alapozta meg, hanem
intézményeinek és hálózatainak - a
monostoroktól a latin nyelvű kommunikációig
terjedő - közös, nemzetek fölötti
szerveződését is. Európát először
a kereszténység Logosza egyesítette: az evangélium
szelleme és a belőle kibontakozó intézmények
hálózata. A mai egyesülésnek is megvan a maga
“szelleme”, ez azonban egy egészen másfajta logosz,
hiszen a földrész népeit - a hollywoodi
hiedelemvilágon és a politikai retorika
egység-szólamán kívül - szinte semmi sem
szólítja egybe.
A közszájon forgó Nagy
Elbeszélés ellenére az európai
egyesülési folyamat, tiszteletreméltó
előzményei ellenére, attól kapott lendületet,
hogy a tőke és a technológia fejlődése
új és nagyobb léptéket öltött. Ennek pedig
legfőbb értéke a folyamatos fejlesztés,
terjeszkedés és funkcionálás. E folyamatok
zökkenőmentes lefolyása, országok tömegén
keresztülmenő áramlása nemcsak az adatátvitel
vagy az almafajták szabványosításával
jár, hanem az életvilág mind nagyobb területeinek
egységesítését is magával vonja. Az
áru előállítás-, forgalmazás-
és hasznosulás-technológiája túllépett
a nemzetállami kereteken. A csak százmilliós piacokon
hasznosulni képes szériatermelés nemcsak a
szabványok európai szintű
egységesítését kivánja meg, hanem a
“társadalmi-gazdasági környezet” egységes,
piackonform alakítását is, méghozzá a
tyúktojás méretének
normálásától a jogharmonizációig
menően.
Félreértés ne essék:
egyáltalán nincs ellenemre az európai térség
átjárhatósága, érintkezéseink
sűrűsödése, sem a tájszólások
köré emelt határok megszűnése, sőt
kifejezett várakozással tekintek az
osztrák-típusú operettországok jövőbeli
megszűnése elé. Nem áhítom
továbbá a nacionális eredetfantáziák
alapján konstruált nemzeti skanzenek
létrehozását sem, melyek műgyantával
tartósított országnyi tárlóiban ún.
nemzeti szellemű szerpapok celebrálnák nemzetisteneiknek
különféleképpen koholt szertartásaikat.
Térségünk
szempontjából pedig különösen fontosnak tartom az
európai integrációt, mivel esetünkben nem
pusztán a piackonformitás és technokompatibilitás
növekedését jelenti. Intézményei,
joggyakorlata, eljárásmódjai jótékony
hatással lehetnek megannyi történelmi torzulásra,
orvosolhatnak korszakos hiányosságokat. Nem kevésbé
nélkülözhető annak a mentális
minőségnek a példája, amely egy szabadabban
nemesedő, és
áthagyományozódásában kevésbé
hátráltatott közegben bontakozott ki, és ami
legjobbjainak emberi kvalitásain keresztül így
közvetlenebbül tapasztalható meg. Esetünkben az
európai kötődés erősítése,
akárcsak ezer évvel ennek előtte, elengedhetetlennek
tűnik ahhoz, hogy országunk mentes maradjon "tradicionális"
eltévelyedésektől, és a nemzeti identitás
kreatív, neurózisok nélküli
alakításával legyen képes felelni a globális
világfolyamatok kihívásaira. Mindazonáltal
úgy vélem, elengedhetetlen számot vetni azzal, hogy
valójában minek is van prioritása a mai európai
folyamatokban.
A technológia
logikája
A közkeletű elképzelések
szerint a technológia valamiféle semleges entitás, amit ha
jóra használnak, akkor jótékony
hatású, ha rossz szándékból
működtetik, akkor rosszra vezet. Ezzel ellentétben -
többekkel együtt - úgy vélem, hogy a modern
technológia, a mindenkori emberi célok és
szándékok beteljesítésén
túlmenően, a maga logoszát is érvényre
juttatja. Marshall McLuhan már a 6O-as évek elején arra a
következtetésre jutott, hogy "a médium
alakítja és irányítja az emberi
együttélés kiterjedését és
formáját". A technológia logosza
esetében esetében ennél többről van szó:
nemcsak az emberi együttélés kiterjedésének
és formájának, hanem egyre inkább
céljának és tartalmának
alakításáról. Egy termelőapparátus
működtetést kíván, a termék pedig piacot
és felhasználást, azaz fogyasztást -
méghozzá mindennemű előzetesen meglévő
szükséglettől függetlenül. A
szükségletet maga az új technológia termeli.
“Mindennemű új technológia - mondja Hannes
Böhringer német filozófus - új
szükségleteket és vágyakat kelt a még több
iránt”.
A fejlődés
futószalagjától elbűvölve egyre több
embertársunk él a technológiák
funkciójában. Ezek körébe nemcsak a fejlesztés
és az előállítás, hanem az
elterjesztés, a hirdetés és a beetetés
technológiái is beletartoznak. A spirituális piacon
tapasztalható élénkség, a szinkretikus
vallási származékok széleskörű
felhozatala és fogyasztása ellenére a leggyorsabban a
technomágia és a technofília (Paul Virilio)
kultuszai terjednek. Ez a honi hétköznapokban éppúgy
észlelhető, mint a technicista
túlvilágképzetek, az UFO-lógiák
világszerte tapasztalható virulásában.
A fejlesztés frontembereinek
próféciái alapján arra lehet következtetni,
hogy a nem túl távoli jövőben emberek tömegei a
technológiák függelékévé fognak
válni. A szolga (a szolgáltatás) - Hegellel szólva -
nélkülözhetetlenné teszi magát, így
válik úrrá. Hans Moravec, az Massachusets Institute of
Technology robotisztikai laboratóriumának kutatója szerint
az eljövendő emberiség, a rajta túlhaladó
technoevolúció folytán, már a 21. század
végén valamiféle rezervátumban fog élni. De
nem kell a mesterséges intelligencia kutatójának lenni
ahhoz, hogy a jelen - hasonló irányt jelző -
jellegzetességeivel tisztában legyünk. Jean Baudrillard
szociológus már évekkel ezelőtt
észrevételezte, hogy "ha a kapitalizmus fehér egerekkel
is képes lenne funkcionálni, teljesen eltekintene az
embertől."
A posztmodern
“tradicionalizmusa”
Ha ezeknek a folyamatoknak és az
európai szellemi hagyományoknak a kapcsolatát
vizsgáljuk, kézenfekvő a kortárs
építészet példáját szemügyre
venni. Ebben ui. technológia és tradíció viszonya -
legalábbis az építés fázisában -
egyedülállóan transzparens. A legtöbb
építmény esetében először a vasbeton
szerkezetek ill. a falazatok készülnek el. Ezeket aztán
különféle anyagokkal fedik be: kerül rá
márvány, réz, nemesacél, majd a
történelmi formakészletből még fölraknak a
homlokzatra egy-egy tört timpanont, a bejárathoz pedig egy
megdöntött dór oszlopfőt, vagy éppen gót
boltívet illesztenek. Így alakul ki a posztmodern
architektúra arculata, melyben minden kívánatosnak
tetsző összetevő megvan: háttérben a hightech,
a homlokzaton az aktualizált hagyomány. Az épület
felülete így híven szolgálja a publikumhoz
fűződő relációt. Az ún. Public
Relationt.
Az ilyen PiáR az európai
politikai folyamatokban is jelen van és hasonló jelleget mutat: a
potentátok szeretik a hatalmi szándékok
vasbetonkonstrukcióját a hagyomány
díszítőelemei közepette, azok jótékony
takarásában láttatni. Ehhez a
fedőtevékenységhez reklámszakembereik
szívesen alkalmaznak vallási jelképeket; akárcsak
szövegíróik Biblia-idézeteket. Az ideológikus
modern díszletraktárával ellentétben, ahol csak a
“haladott” eszméknek és jelképeiknek volt
helyük, a posztmodern stílusbazárban a religiózus
és a moralizáló dekoráció is kelendő.
Hiszen a szisztematikus egyöntetűség
élénkítésének szándéka nem
szorul eszmei (esztétikai) megalapozásra,
szempontjából bármi elmegy (Paul Feyerabend).
Minél tarkább, annál tüneményesebb.
A szubkultúrák sokasodása
színesíti a szisztéma betonszürke
egyöntetűségét. Ma már nem csak a
különféle ifjúsági, etnikai
szubkultúrák számítandók
közéjük, hanem szinte minden: az egykori magaskultúra
különféle régiói, az akadémiai és
egyetemi közegek, akárcsak a
vallásközösségek kultúrája. Ezek
élhetőek és otthonosak. De éppen
bensőséges voltukban rejlik a veszély, hogy elfeledtetik a
körös-körül húzódó és a partokat
ostromló tengert. Hajlamosak vagyunk arra - talán
vendéglátóinkat kivéve, akik történelmi
tapasztalataik kevésbé indítanak erre -, hogy puha
fotelekben űlve és merengve, gondolatainkat a világ
folyásával azonosnak véljük. Ennek illuzórikus
voltával számot vetni már csak azért is
érdemes, hogy ne váljunk akaratlanul olyan erők
eszközévé, melyeket a legkevésbé sem
kívánunk szolgálni.
Keresztény kat
holiké
Az benyomásom, hogy vallás,
Európa és a különféle identitások
problémáit arra a jövőképre tekintettel
érdemes mérlegelni, melyet Henri Boulad egyiptomi jezsuita
szerzetes indítványoz: “Képzeljünk el
egy jövőbeni forgatókönyvet az önök
városáról száz év múlva. Tizenöt
buddhista templom. Tíz szcientológiai központ. Harminc
mecset. Három vagy négy katolikus plébánia.
Két vagy három protestáns templom.” Ebből
kereszténységünkre nézve az következik, hogy a
szétszóratásban és a diaszpóra-létben
is követi “idősebb testvérei”, a
zsidóság útját. És következik
természetesen az is, hogy “történelmi”
egyházainknak haladéktalanul fel kell hagyniuk
nemzetegyházi ábrándozásaikkal, és vissza
kell térniük az eredeti egyetemességhez. A katholikus,
a holosz, a teljesség jegyében álló
kereszténységhez, melyben végsősoron “nincs
többé zsidó vagy görög” (Szent Pál
apostol levele a galatákhoz 3,28). Ellenkező esetben az
történik, hogy a világ
világosságának követése helyett a nemzeti
tapéta szerepét töltik be - hátteret és
díszletet képezve az éppen folyó hatalmi
színjátékhoz.
A kereszténységnek
Közép- és Kelet-Európában, a
történelem sajátos alakulása folytán
egészen a közelmúltig, a nemzeti identitást
fenntartó feladata is volt. Ennek következtében
egyetemessége gyakran a lokális hatalmi és
kulturális képződmények takarásába
került. Úgy tűnik, ezenközben súlyos, máig
ható torzulásokon ment keresztül. Várszegi Asztrik,
pannonhalmi püspök méltán állapítja meg,
hogy “ezeken a tájakon a katolikus egyháznak újra
kell tanulnia katolicitását.” De a keresztény
egyetemesség (újra)elsajátításában nem
kisebb tanulási feladat vár a többi egyházra is,
hiszen szép számmal vannak olyan tagjai, sőt (nemcsak a
Királyhágón, hanem a normalitáson is túli)
“pásztorai”, akik a kereszt követésének
örvén a nemzeti neurózis és a népek közti
viszály szításának
“evangéliumát” hirdetik.
Valamennyi kereszténynek és
mindahány egyháznak szembe kell néznie azzal, hogy az
áthagyományozott egység-felfogás, az
egyöntetű identitás - úgy vallási, mint
más tekintetben - tarthatatlanná vált.
Történetileg egyszeriként és
végérvényesen múltbéliként ismerszik
fel az a helyzet, melyben egyház és vallás, állam
és nemzet, nyelv és kultúra egyöntetű
egységet alkotott. Ez sem a kezdetek, sem a harmadik évezred
kereszténységére nem érvényes. Ami a
globális világban az egyik oldalon veszteségként
jelentkezik, azt más területeken pozitív
lehetőségek ellenpontozzák. Az egykori nemzeti
egységek helyébe az egyházak számára is a
magasabb egység intenzívebb megélésének
lehetősége, európai, sőt világ-szintű
kapcsolatrendszere kerül.
Az egyetemes modellje
A konvenciók, a megszokás
köréből kilépni nem könnyű. A
beidegződések bevált pályái, akárcsak
az intézmények inerciája, társadalmi és
politikai rendszereken túlmenő tehetetlenségi
nyomatéka a változatlant részesítik előnyben.
A néhai nemzetegyházakra ez különösen
érvényes, kivált az olyanokra, melyek esetében,
miként Magyarországon, ezer éven keresztül
húzódó hagyományról van szó. Ám
ha mégannyira közös volt is állam és nemzeti
egyház kezdete, a kiüresedett konvención kívül ma
semmi sem szól töretlen folytatása mellett. Az idők
jeleire figyelő egyházi vezetők számára ez
nyilvánvaló: “Ha egészséges és
normális a fejlődés - mondja Várszegi Asztrik
püspök - az egyház megtalálja a maga hangját
és a maga formáját, akkor saját magának kell
kezdeményeznie, hogy a történelmi frigyet Szent
Istvántól napjainkig lazítsa, és saját
lábára álljon.”
Az ilyen, közeli
összefüggéseket és távlatok egyaránt
tekintetbe vevő álláspontok azonban egyelőre csak
kivételesen kerülnek megfogalmazásra. A magyar katolikusok
vezetőinek többsége mintha továbbra sem vette volna
észre, hogy hatalomkultiváló tradicionalizmusával a
közéletben puszta kulisszát képez
különféle kétes közszereplők
fellépéseihez. Ennek az is oka, hogy nem került sor a hatalom
és a hit kapcsolatát tisztázó
alapkérdések felvetésére. Így annak
megvitatása is várat magára, hogy vajon mennyire
keresztény, és egyáltalán mi értelme van - a
test pogány kultuszának és a politikusok
némelyikének nyújtott ingyenes PR támogatáson
kívül - egy halott király testrészének
országszerte való körbehordozása? Aminek
kapcsán természetesen az is felmerül, hogy nem kellene-e
végre megadni a nagy királynak a végtisztességet:
eltemetni temetetlen testrészét, s vele együtt
végbúcsút mondani a hatalom lokális
kultuszának?
Végezetül úgy vélem,
hogy a honi és az európai kapcsolatok
alakításának szempontjából Ghislain Lafont,
francia bencés teológus szavait érdemes fontolóra
venni: “Az egyház jó egy évezrede az egyetemesre
épül. És végig nagy volt a
kísértése, hogy az egész világnak egyetemes
viselkedési normákat szabjon, s közben megfeledkezzék
arról, hogy e viselkedési normák voltaképp maguk is
részlegesek: Közép-Itáliából vagy
Nyugat-Európából származnak. Érzésem
szerint ezt kell megtanulnia az egyháznak: hogy az egyetemestől a
részleges felé mozduljon el, anélkül, hogy
felszámolná, ami egyetemes, anélkül, hogy darabjaira
hullana. De fordítva is áll: a világnak azt a fajta
globalizációt kellene megtanulnia, amely nem szünteti meg a
különbségeket. Az egyház itt alighanem
modellértékű lehet, hiszen a találkozás
tisztán emberi arculatáról van
szó.”
[*] “A vallások
szerepe Magyarország európai
integrációjában” című
konferencián elhangzott hozzászólás