|
Két évtizedes táborozási gyakorlatunk
FUNKCIÓK EGY TÁBOR MEGSZERVEZÉSÉBEN 1. Konyha: - heti étrend összeállítása, szakácskönyv - tûzhely, konyhafelszerelés, vizeskannák, mosogatószer... 2. Gazdasági: - pénz összeszedés - gazdálkodás 3. Beszerzõk: - elõre vásárlás - a helyi lehetõségek ismerete, beszerzés 4. Utaztató: - menetrend, gyülekezõ meghirdetése, esetleg csoportos menetjegy - hazaérkezés meghirdetése, két hazautazási változat kinézése - utazás alatti program (vetélkedõ, játék, utikönyv ismertetés) - közbensõ utazgatások menetrendje 5. Sátor: - igényfelmérés, kölcsönkérés, összeszedés (fólia is?) - használhatóság, összerakási mód ellenõrzése, pótalkatrész (pl. rúd, cövek) - hazapakolás káosztalanítása, visszajuttatás tisztán, javítva 6. Fuvarozó: - kocsi szervezés, nagycsomag gyûjtõhely a tábor elõtt és után, rakodók 7. Játékos: - reggeli tornák, szabadtéri játékok, esõ esetére szellemi játékok - eszközök, labda, számok - eredményhirdetések ünnepélyessége, jutalmak 8. Zene: - eszközök, hangszerek, szövegfüzetek - esetleg (?!) magnó elemekkel és kazetták (szellemi program anyagaként) - tábortüzek, szentmisék, énektanítás 9. Túra: - térképek, iránytû - hely, útvonal a számháborúhoz, fürdéshez, akadályversenyhez, kiránduláshoz - érdekességek, várrom, barlang, kilátó, hajókirándulás... 10. Természet: - a tájék természeti földrajza, növényhatározó - elõadás, átélés-program: a természet szépsége, rombolása és védelme 11. Helyismeret: - városnézés, múzeum, színház - néprajz, utikönyv, történelem, gazdasági földrajz - helyi fiatalok, híres ember, munka vagy segítési lehetõség 12. Ima: - kápolna szabadban és esõ esetén - reggeli és esti ima, zsolozsmás füzetek, misefelszerelés, misék tervezése 13. Egészség: - mentõláda, elsõsegélynyújtás, gyógyszerek - tisztaság és konyha ellenõrzése - elõadás a helyes életmódról, különösen a tábori körülményekrõl 14. Egyéni felszerelés: - emlékeztetõ lista összeállítása, kiosztása - hálózsák, hátizsák, matrac közvetítés 15. Elhagyott tárgyak: - aminek nincs gazdája, hozzá kell vinni a tábor folyamán - hazaindulás elõtt kiállítás, ami marad, hazahozza 16. Ezermesterek: - tábortûz helye, ebédlõ, "kápolna", fedett rész, ülõhelyek - rõzsegyûjtõ verseny szervezése, tûzrakás (biztonság: kõkeret, víz) - eszközök, ásó, fejsze, fûrész, nagy szögek, zsineg - fiú és lány Wc-k és szemétgödör építése, sorompók - forrástisztítás, mosdóhelyek kialakítása 17. Idõ: - a napirendet minden nap aktualizálva rajzosan kiszögezni - minden program elõtt öt perccel jelez, mindenkit összeterel - kritikus pontokon (pl. jármûre szállás) népszámlál 18. krónikás: - tereprajzot készít és krónikát ír, különös tekintettel a tábor komoly tartalmaira, a dicséretekre és az eredményekre. 20-1. akik szeretnek táborozni. ÖN- ÉS EGYMÁST NEVELÉS AKADÁLYVERSENY
Az elõzõ állomásvezetõ mindig ezt mondja a versenyzõnek továbbinduláskor:
A következõ állomáson vár az általad vezetett kisközösség egy tagja, aki a szemed láttára a következõ hibát követte el (és itt elmondja az állomás tartalmát). Fedd meg és lendítsd javulásra!"
Ha az állomásvezetõk a jelenlevõ társaság valóságos közösségvezetõi, akkor egy szerencsés 'fordított szituáció' áll elõ: õket feddik, nevelik, így tanulhatnak belõle, hogy a fiatalabbak milyen feddést, nevelést várnának el, tartanának hatékonynak. Ugyanakkor a versenyzõk beleélhetik magukat, milyen nehéz egy közösségvezetõnek az önmagukat reábízók nevelése, s így megértõbbé, fogékonyabbá válhatnak a feddésre.
Az állomásvezetõ nyomban értékeli a kapott feddést:
a) Meleg szeretettel hangzott-e el (javadat akarom, érted haragszom)? Letörte, vagy lendítette a hibázót? (Hideg - meleg nevelõi attitûd)
b) Nyílt volt-e a visszajelzésre, kész volt-e ítéletén igazítani (lehet, hogy félreértettem a tettedet? lehet, hogy nincs igazam?)? (Nyílt - zárt nevelõi attitûd)
c) Erõsen ragaszkodott-e a (közös!) eszményhez (ne haragudj, de ez nem magyarázat, hanem megideologizálása a bûnnek. Hogyan valósulhat meg akkor szerinted a ... eszmény?)? Meggyõzõen tudott-e érvelni? (Erõs - gyenge nevelõi attitûd) *
Most fölsorolunk néhány hibát, amit az 1985-ös táborban konkrétan használtunk az akadályversenyben. Ezeket az állomásvezetõk a helyi viszonyok szerint még jobban konkretizálhatják, részletezhetik; új, más, akár megtörtént problémákat is belevehetnek. A társaságban megtörtént vagy még meglevõ hibáknál erõsen legyenek tekintettel az elkövetõre, hiszen
- amit valaki megbánt, azt többé nem szabad szemére vetni,
- ha pedig még nem látta be, hogy hiba volt, akkor vitát gerjesztünk, ami nem az akadályversenybe való, azt azon kívül kell lejátszani. 1. Nem törli meg a sáros lábát, amikor bejön; szelesen rakja odébb a széket és leveri a falat, stb.
2. Takarodó után nevetgél, zörög; a gyerekek alvó szobája elõtt kiabál.
3. A csoportmegbeszélésen szundikál.
4. Rászokik a dohányzásra (ami ugye halálos bûn - míg a sok éve dohányzónak nem leszokni csupán emberi gyengeség).
5. Komoly ok nélkül is autót használ a városban.
6. Nyafog a tábori konyha, az egyszerû ételek miatt.
7. Akármilyen javaslat hangzik el, mindig ellenzék, mindent kritizál; mindig talál bosszankodni, zsörtölõdni, szomorkodni valót.
8. A közkincset közprédaként pazarolja, rongálja.
9. Rosszul számította ki az idejét, ezért nincs ott (ill. nincs kész) a megbeszélt idõre, hátráltatja a többieket.
10. Elvállal valamit, de nem csinálja meg, vagy semmitérõen csinálja meg, vagy ötször kell szólni érte, több fáradtságot okoz, mint amennyit a segítsége ér.
11. A kölcsönkönyvet, gépelményt, kötetet elfelejti visszaadni, elkeveri, elveszíti.
(1985, ipolytölgyesi építõtábor)
Kellemes (ön)nevelõdést kívánunk!
|