Miért erőszak?
Miért nem béke?
Útmutató, ami segít a különböző
egyházakhoz tartozó egyéneknek és csoportoknak, hogy elmélkedjenek és
cselekedjenek az Erőszak Legyőzésének Évtizedében.
Hogyan használjuk ezt az
útmutatót 4
Elkerülhetetlen az
erőszak? 6
Hogyan használjuk a
hatalmat? 10
Hogyan cselekszünk
igazságosan? 14
Mit fogunk tenni? 22
Az erőszak legyőzéséről
szóló további források 24
Az útmutatóban közzétett vélemények a szerzők véleményét tükrözik, és nem
az Egyházak Világtanácsának hivatalos álláspontját. Ezt az anyagot azért állítottuk össze, hogy
másokat is ösztönözzünk arra, hogy aktívan részt vegyenek az Erőszak
Legyőzésének Évtizedében (ELÉ) [angolul: Decade
to Overcome Violence (DOV)].
Írta Diana Mavunduse és Simon Oxley.
ISBN 2-8254-1371-2
Kiadja az Egyházak Világtanácsa.
150, route de Ferney
PO Box 2100
1211 Geneva 2
Switzerland
Tel +41 22 791 6111
Fax +41 22 791 0361
www.wcc-coe.org
© World Council of Churches 2002
Második utánnyomás: 2003. május
Arculatterv: L’IV Com Sàrl, Morges, Svájc
Borító: Irene R Lengui fényképei.
Hátsó borító: az itt található imák az Egyházak Világtanácsának 1983-as,
vancouveri gyűlésén hangzottak el.
Ez az útmutató abban segít majd, hogy elgondolkozzunk az Erőszak
Legyőzésének Évtizedéről (ELÉ), és hogy aktívan részt vehessünk a béke és a
megbékélés elősegítésében.
Ebben az útmutatóban a következők találhatók:
. egy az ELÉ-ről
szóló általános bevezetés;
. négy fejezet,
amelyek az elmélkedést segítő anyagokat tartalmaznak;
. egy fejezet
arról, hogy mit lehet a továbbiakban tenni;
. információ a
további forrásokról;
. két ima a
könyv hátsó borítóján.
Minden elmélkedést segítő fejezet három részt tartalmaz:
. feladatokat,
melyek segítenek abban, hogy a saját tapasztalatainkból kiindulva közelíthessük
meg a témát;
. a témával
kapcsolatos eszmecserét segítő anyagokat;
. javaslatokat a
Biblia tanulmányozására.
Ahhoz, hogy ezt az anyagot saját magunk is használhassuk, mindhárom részt
komolyan kell vennünk.
Nem szabad elfeledkeznünk arról, hogy az elmélkedés után gondolkozzunk el
azon, mit tegyünk a továbbiakban.
Ez az útmutató egyéni elmélkedésre is használható, de szívből ajánljuk
csoportos megvitatásra is.
Ehhez figyelmes felkészülésre van szükség. A csoportból legalább egy embernek alaposan
ismernie kell az útmutatót ahhoz, hogy segíthesse a csoport többi tagját. A csoportmunkához nyugodt, baráti légkörre
van szükség. Segíti a kommunikációt, ha
a csoport tagjai kör alakban foglalnak helyet.
A saját életünkből, tapasztalatainkból kiindulva kezdjük el a
beszélgetést.
Hagyjunk időt arra, hogy a résztvevők beszélhessenek saját
tapasztalataikról, bár ne felejtsük el, hogy ez esetleg fájdalmas lehet
egyeseknek. Ne feledkezzünk el arról
sem, hogy a hallgatás ugyanannyira fontos, mint a beszéd, és hogy a durva
szavak ugyanolyan romboló hatásúak lehetnek, mint a fizikai erőszak. Legyen idő
a közös imára.
Békesség mindnyájatoknak az elmélkedéshez,
a beszélgetéshez és a cselekvéshez!
„A béke nem olyasvalami, amire
vágyunk, hanem valami, amit mi magunk teremtünk, amiért teszünk valamit, ami mi
magunk vagyunk, amivel másokat megajándékozunk.” (Teréz anya)
Ez az idézet felhívás arra, hogy teremtsünk békét, és ajándékozzunk meg
ezzel másokat.
Arra is emlékeztet bennünket, hogy a béke bennünk lakozik. Ahhoz azonban, hogy béke legyen, együttes
munkára van szükség, amit már ma el kell kezdenünk. Ez az, amire az Erőszak Legyőzésének
Évtizede, az egyházak békéért és megbékélésért folytatott programja felszólít
bennünket.
A közös erőfeszítés lehetővé teszi majd számunkra, hogy világosabban
megértsük az erőszak összefüggéseit, annak helyi szintű és globális megjelenési
formáit, és hogy felismerjük, mi magunk, anélkül hogy tudnánk erről, milyen
módon járulunk hozzá az erőszakhoz. Világméretű ökumenikus családunk
segítségével újabb béketeremtést célzó modellekkel kísérletezhetünk.
Mivel az erőszak annyira áthat mindent és annyira sokrétű, minden
egyháznak meg kell találnia, milyen módon tud részt venni az Erőszak
Legyőzésében, legyen az helyi, országos, regionális vagy nemzetközi szinten.
Az ELÉ-vel kapcsolatosan feltett kérdések közül az egyik leggyakoribb az,
hogy hogyan lehet az erőszak folytonosságát megtörni? Ez az útmutató részben
választ ad a kérdésre: ugyanúgy, ahogy a tudatlanság folytonosságát is
megtörjük: az emberek oktatásával.
Miközben lehet, hogy azt gondoltuk, hogy a 20. század lenyűgöző technikai
fejlődése az emberek közötti tisztelet erősödéséhez is vezetett, szomorúan
látjuk, hogy a faji, az etnikai, a gazdasági, a környeztünk elleni és a nemek
közötti erőszak tovább burjánzik.
Ha létezik egy olyan pillanat a történelem során, amikor meg kell
állnunk, és vissza kell tekintenünk az előző évszázadra, akkor ez a pillanat
most eljött.
Az ELÉ, aminek gondolata az Egyházak Világtanácsának 1998-ban a zimbabwei
Harareben összehívott Nyolcadik Gyűlésén született meg, a jövő generációk
békéjéért szóló felhívásra adott válasz. Ez arra is felszólít bennünket, hogy
tekintsünk vissza az elmúlt évszázadra.
Az üzenet, amit az EVT Központi Bizottsága tett közzé az ELÉ
elindítására 2001. február 4-én Berlinben az alábbi reményt fogalmazta meg az
új évszázadra tekintve: „A világ négy sarkából gyűltünk össze, tudva, hogy
égető szükség van arra, hogy legyőzzük az erőszakot, ami áthatja életünket,
közösségünket, világunkat és az egész mindenséget. Azért indítjuk útjára ezt az évtizedet, hogy
eleget tegyünk népeink azon mélységes vágyának, hogy igazságon alapuló, tartós
békét teremtsünk.”
Az Évtized azonban nem egy meghatározott program szerint zajlik majd,
hanem felkérnek minden keresztény szervezetet, hogy tegyék meg a béke
megteremtésére irányuló felajánlásaikat saját elhivatottságuk szerint, hogy
tanuljunk egymástól, és hogy közösen cselekedjünk. Ez több, mint az egyéni
viselkedés megváltoztatásának kérdése. A
cél az, hogy megtaláljuk a személyes erőszak gyökerét. Arról szól, hogy hogyan lehet legyőzni a
rendszer egyenlőtlenségeit, amelyek elsősorban erőszakhoz vezetnek.
A legfontosabb gondolat: ideje, hogy az egyházak és az egyének a Biblia alapján
újból megvizsgálják Isten igazságra és megbékélésre szóló felhívását.
Azzal, hogy megértjük, hogy miért jött létre az erőszak, tudni fogjuk,
mit kell és mit nem szabad tennünk, azért, hogy csökkentsük az erőszakot saját
magunkban és a világban, hogy megteremtsük és elősegítsük a megértést, a
megbékélést és a megbocsátást.
Az ELÉ-vel kapcsolatos elmélkedés és cselekvés segítése érdekében az EVT
négy olyan témát határozott meg, amelyekben az erőszak gyökerezik.
Ezeket egy az egyházak közötti 2000–2001-es felmérés során adott válaszok
alapján határozták meg.
A négy téma a következő:
. az erőszak
szelleme és logikája;
. a hatalom
gyakorlása, az azzal való visszaélés és annak rossz célra történő
felhasználása;
. az igazság
problémája;
. a vallási
identitás és pluralitás.
Ezeket a témákat nemcsak tudományos tanulmányozás céljára határozták meg,
hanem azért is, hogy ezeken keresztül az egyházak jobban felismerhessék, hogy
az erőszak leküzdése során milyen kihívásokkal kell majd szembenézniük, és így
segítsék őket abban, hogy tartós megoldásokat találjanak.
Világos azonban, hogy a négy jelenség vonásai, dinamikája és
kölcsönhatása az egyes egyházak megítélése szerint változhat.
Ezért szükség van arra, hogy ezeket a témákat továbbvizsgáljuk minden
egyes egyházon belül is.
Elkerülhetetlen az
erőszak?
Nézzünk bele az egyik helyi újságba! Hány cikk számol be erőszakról?
Miféle erőszakról számolnak be? Szerinted az újság pontos képet ad a
lakóhelyeden elkövetett erőszakról?
Azután beszámolhatunk olyan erőszakos cselekményről, aminek tanúja vagy
részese voltál a lakóhelyeden. Legyünk
tekintettel azokra, akik erőszak áldozatául estek, és esetleg nem akarnak
beszélni róla!
Kísérjük figyelemmel a világhíradót a televízióban vagy a rádióban! Mely
tudósítások szólnak erőszakról?
Miféle erőszakról tudósítanak?
Mit gondolsz, miért ezek az események váltak hírré?
Milyen filmeket játszanak a moziban vagy a televízióban?
Milyen számítógépes játékokkal játszanak a fiatalok? Mennyi erőszakkal találkozunk a szórakozás,
kikapcsolódás során?
Az erőszak visszataszító számunkra, de ugyanakkor vonz
is minket.
Az erőszak riaszt, de ugyanakkor szórakoztat is minket.
Az erőszak elpusztít, de ugyanakkor meg is véd minket.
Emberekként, úgy tűnik, kettős érzéssel viseltetünk az erőszak iránt.
Mégis sokan úgy érezzük, hogy az erőszak elkerülhetetlen. Amikor a világra, helyi közösségünkre vagy
magunkra tekintünk, nem meglepő, hogy erre a következtetésre jutunk. Könnyű
pesszimistának lenni az emberi természet kapcsán, amikor látjuk, hogy mi
mindent vagyunk képesek egymással megtenni.
A hit arra tanít, hogy másképp is lehet az emberi természetre tekinteni.
Amikor azon gondolkozunk, hogy az emberiség hol foglal helyet a
teremtésben, a zsoltáríró azt a választ adja, hogy mi vagyunk az isteni
teremtés koronája (Zsolt 8). Ha az embert Isten a maga képmására teremtetette
(1 Móz 1.27), ez feljogosít bennünket, hogy keressük magunkban az istenit.
Amennyiben behódolunk egy olyan nézetnek, ami az emberiséget negatív színben
tünteti fel, egy olyan istent imádunk, aki gonosz, bosszúvágyó és az erőszakot
magasztalja, és nem azt az Istent, aki Krisztusban is jelen volt.
Ez nem azt jelenti, hogy meg kellene próbálnunk egy olyan
fantáziavilágban élni, ahol minden jó és örömteli. Azért, hogy a mostani
erőszak kultúrája a béke kultúrájává válhasson, el kellene képzelnünk, hogy
milyen lehetne az emberiség. Ahhoz, hogy
ezt megtegyük, teljes mértékig realistának és bizakodónak kell lennünk.
Lehet, hogy először el kell fogadnunk, hogy mi magunk is hozzájárultunk
az erőszakhoz, és felelősséget kell vállalnunk ezért. Mindig nagy a kísértés, hogy másokat okoljunk
a rossz dolgokért. Ez a családtagjaim
hibája. Ez az egyház hibája. Ez a kormány hibája. Ez a globális kapitalizmus hibája. Az is lehet, hogy a génjeinket vagy a
környezetünket okoljuk. Ez nem azt
jelenti, hogy nincs szükség arra, hogy világosan elemezzük ezek szerepét egy
erőszakos világ létrejöttében, de ez nem lehet kifogás arra, hogy elismerjük
saját felelősségünket. Az, hogy
áldozatoknak érezzük magunkat, két problémához vezet. Az egyik, hogy nem érzünk elég erőt
magunkban, hogy megváltoztassuk a dolgokat, és így a jóslat beteljesíti
önmagát. A másik, hogy az emberi
lélekben úgy tűnik, van valami, ami miatt az áldozatból elkövető lesz – így a
gyermekből, akivel rosszul bántak, olyan szülő lesz, aki rosszul bánik a
gyermekeivel; egy korábban elnyomás alatt álló csoport később zsarnokká válik.
A gondolkodás és a cselekvés alternatív módjainak keresésére nézzünk meg néhány
példát arra, hogy miért élünk az erőszak eszközével:
Azért, hogy elérjük, hogy
mások a mi saját érdekeinket szolgálják
A rabszolgaság talán a legjobb példa erre, és sok ember számára a
rabszolgaság még mindig létezik. Ahhoz,
hogy az egyik ember csak azért éljen, hogy a másik igényeit kielégítse, nem
kell embereket az egyik földrészről a másikra szállítani.
Mi hogyan vélekedünk a
kölcsönös függésről?
Azért, hogy elérjük, hogy
mások ránk hasonlítsanak
Akár azért, hogy „megmentse mások lelkét”, akár azért, hogy megossza
velük a saját társadalmi és gazdasági rendszerének „előnyeit”, az ember az
erőszak különféle formáit használja, hogy mások átvegyék a hitét, a
viselkedését, és azt tegyék, amit ő.
Mi hogyan vélekedünk a
sokféleségről?
Azért, hogy elvegyünk
valamit másoktól
Azok közül, akik ezt a könyvecskét a kezükbe veszik, kevesen lesznek
bankrablók, de sajnos mindnyájan a globális gazdasági kapcsolatok egy olyan
rendszerében kell, hogy éljünk, amiben az emberek egy kisebb csoportja a
többség kizsákmányolásával jut nyereséghez.
Korunk számos háborúja és konfliktusa gyémántok vagy olajmezők
megszerzéséért dúl.
Mi mit gondolunk arról,
hogy a teremtett világ
ránk van bízva?
Azért, hogy megbüntessük a
gonosztevőket
Amikor valakit megbüntetnek azért, mert a társadalom ellen vétett,
általában két okot szoktak emlegetni: a megtorlást és a megjavulást, de az
előbbi általában elsőbbséget élvez. Úgy
tűnik, mintha jobban éreznénk magunkat, ha az elkövetők szenvednek. Ahogy Mahatma Gandhi mondta, „a
szemet szemért felfogás csak oda vezet, hogy végül mindenki elveszíti a szeme
világát.”
Mi hogyan vélekedünk az igazságról,
ami miatt az áldozatból elkövető lesz?
Ez az a probléma, amit az erőszak elkerülhetetlensége mellett állók érvként használnak fel véleményük alátámasztására. Bármit tesz egy egyén vagy egy közösség egy adott helyzetben, hosszú távon az erőszak alkalmazásával önmagukat győzik le.
Mi hogyan vélekedünk az egyén és a közösség
biztonságáról?
Biztosan fel tudnánk sorolni további okokat is, és további példákat is
tudnánk hozni a saját vagy a közösségünk életéből. Ezekre a problémákra majd egy későbbi
fejezetben még visszatérünk.
Az erőszak alkalmazása csak azért tűnik úgy, hogy ez a dolgok természetes
rendje, mert az egyéb megoldásokat nem vesszük elég komolyan, pedig
használhatnánk a hitünk forrásait, hogy bátorítsanak, ösztönözzenek és
támogassanak bennünket.
Melyek a hitünk azon forrásai – a Bibliában, a hagyományokban, az
istentiszteletben, a lelkiségben, a tapasztalatokban, a cselekvésben és a
kapcsolatokban – amelyek más perspektívát adhatnak számunkra?
Jeremiás próféta egy meglepő levelet írt Jeruzsálem népének, melyet
Nebukadneccar Babilóniába száműzött.
_ Jeremiás könyve 29. 4–7
Jeremiás nem azt mondta a száműzötteknek, hogy csak azért a napért
éljenek, amikor száműzetésük majd véget ér, hanem azt, hogy érezzék otthon
magukat a száműzetésben – építsenek házakat, kerteket, és folytassák a
megszokott életet. Ha ez meglepte őket,
Jeremiás további szavai valószínűleg még inkább megdöbbentőek lehettek. A 7. versben azt írta nekik, hogy
imádkozzanak és fáradozzanak annak a városnak a békességéért, sőt (egyes
fordítások szerint) megváltásáért, ahová fogságba vitték őket, mert annak
békességétől függ az ő békességük is.
Gondoljunk csak bele a helyzetükbe! Bántotta őket a politikai rendszer,
amiben mostantól élniük kellett; arra kényszeríttették őket, hogy együtt
éljenek az ellenségükkel, akinek a vallását megvetették. Érthető lett volna hát, hogyha keresték volna
az alkalmat, hogy ellenszegüljenek, és bosszút álljanak. Ennek ellenére valaki azt mondja nekik, hogy
saját érdekükben dolgozzanak azért, hogy az ellenség békében élhessen.
_ Pál levele a rómaiakhoz 12. 9–20
Pál olyan keresztényekhez szólt, akik tudták, mit jelent az
üldöztetés. Könnyű dolog Jézus szavait
idézni, melyek azt mondják, tartsuk oda a másik orcánkat is (Mt 5.39), viszont
nehezebb azt meg is tenni, és még ennél is nehezebb követni Jézus azon
utasítását, hogy szeressük az ellenségeinket (Mt 5.44). Pál világosan rámutat,
hogy a bosszú nem a mi eszközünk; inkább a jóságot használjuk a gonosz
legyőzésére. Ez a megbékélés Istentől
származó tana az erőszak tanával szemben.
Amikor ösztöneink azt súgják, hogy álljunk bosszút azokon, akik minket
fenyegetnek vagy bántanak, a hit miért szólít fel bennünket, hogy szeressük az
ellenségünket?
Hogyan találjuk meg a saját békénket azok békéjében, akiktől félünk,
akiket megvetünk vagy gyűlölünk?
Hogyan használjuk a
hatalmat?
Gondoljunk az elektromosságra! Mi
mindenre vagyunk képesek az elektromosság segítségével? Milyen kockázattal jár, ha elektromos áramot
használunk? (Csoportmunka esetén a
csoport egyik fele az egyik, a másik fele a másik kérdést vitatja meg, majd
közösen megbeszélik a válaszokat.)
Milyen más dolgokat ismerünk, amelyek hasznosak, de veszélyesek?
Ki dönti el, hogy mi történik a családodban, az egyházban, a helyi
közösségben és az országban? Ez lehet
egyéni vagy csoportos döntés. Ki adta nekik a felhatalmazást, hogy
döntsenek? Hogyan döntjük el, hogy a
döntések jók vagy rosszak?
Leegyszerűsítve, a hatalom azt jelenti, hogy képesek vagyunk irányítani
és elérni dolgokat. Azért, hogy
megtudjuk, vajon a hatalom jó-e vagy rossz, tudnunk kell, honnan származik,
milyen szándékkal használják, és mi lesz majd az eredménye. Az elektromosságról szóló bevezető
beszélgetés során lehet, hogy szóba kerültek olyan tényezők, mint például, hogy
a villamos energia megújuló energiaforrásból származik-e vagy
környezetszennyező erőművekből, vagy hogy milyen veszélyeket rejt – pl.
áramütés vagy elektromos tűz –, illetve, hogy a világosságnak, a fűtésnek, a
háztartási és ipari gépeknek milyen előnyei lehetnek.
Az elektromosság jó példa a hatalom kérdésére – hasznos és veszélyes
egyszerre, és összetett problémákat is felvet.
Az erőszakot tekinthetjük a hatalom rossz célra történő felhasználásának
vagy az azzal való visszaélésnek. Ez nem
jelenti azt, hogy meg kell tagadnunk vagy vissza kell utasítanunk, hogy éljünk
a hatalmunkkal. Ezen a ponton a hatalom
eltér az erőszaktól. Lehet, hogy
bizalommal tekintünk a jövőbe, egy olyan világra, ahol nincs erőszak, de
hatalom nélkül nem tudunk élni. Még
akkor is, ha gyengének és jelentéktelennek érezzük magunkat, mindannyian,
együtt vagy külön, rendelkezünk hatalommal. Hatalomra van szükségünk ahhoz,
hogy helyrehozzunk dolgokat, ahhoz, hogy javulást és megbékélést
teremtsünk. A hatalom gyakorlása nélkül
semmi jó nem történne. Ahogy a mondás tartja, a gonosz győz, ha tétlenek a jók.
Honnan származik a hatalom? Az egyik válasz az, hogy Istentől. Ezzel azt ismerhetjük el, hogy Istentől
származik minden, illetve, hogy a hatalom a Szentlélek ajándéka. Néhányan lehet, hogy kapcsolatba hozzák a
hatalmat és Isten természetét.
Találhatunk olyan bibliai utalásokat, amelyek látszólag a hatalom
erőszakos célra történő felhasználását igazolják, mert Isten így akarja. Az is lehet, hogy amikor a hatalmat rossz
célra használjuk, Istenre hivatkozunk, hogy igazoljuk annak jogosságát. Ha ezt tesszük, a hitet a feje tetejére
állítjuk, Istent pedig a saját erőszakos képmásunkra formáljuk át. A feltámadás hatalma azonban nem hasonlít az
ököl, a rakéták vagy egy gazdasági rendszer erejéhez.
Van egy hatalom, amivel mindnyájan rendelkezünk – talán ez az egyik
dolog, amiben hasonlítunk Istenhez. Együtt nagyobb a hatalmunk. Példát találunk erre az Ószövetség és az
Újszövetség lapjain is. Olykor azt
mondjuk, hogy felhatalmazunk embereket, mintha a hatalom a tulajdonunk lenne,
és azt szívesen másokra ruháznánk. A
felhatalmazás helyett inkább azt kellene mondanunk, hogy segítünk másokat
abban, hogy megtanuljanak élni a hatalmukkal.
A hatalom azt jelenti, hogy mindnyájan felelősséget vállalunk azért,
ahogyan azt gyakoroljuk. Arra is utal,
hogy el kell számolnunk annak, akitől a hatalmunk származik, és azoknak, akikre
hatással van.
Ne felejtsük, hogy korábban azt mondtuk, hogy a hatalom attól függően jó
vagy rossz, hogy mi az a szándék, amivel gyakoroljuk, és mi az eredmény; ezért
most nézzük meg a hatalom öt egymással összefüggő típusát!
Fizikai erő
Elősegíthetünk, de meg is akadályozhatunk dolgokat, ha fizikai erő
alkalmazásával fenyegetünk másokat, vagy azt alkalmazzuk. A fegyveres rabló és a fegyveres rendőr is
ugyanazon elv alapján cselekszenek – ha fegyvert fognak ránk, akkor kevésbé hajlunk
arra, hogy ellenálljunk. Az iskola
fenegyereke a játszótéren és a nemzetközi szuperhatalom is ugyanezt a
megközelítést alkalmazza – nagyobb vagyok nálad, tehát azt kell tenned, amit
mondok. Ettől talán most néhányan
kellemetlenül érzik magukat, pedig még más példákat is említhetnénk.
Amikor másként már nem sikerül, miért fordulunk a fizikai erőszak
eszközéhez? Mi lehetne egy másik
megoldás?
Az erőforrás birtoklása
Ha én birtoklok vagy irányítok valamit, amire másnak szüksége van, akkor
hatalmam van felette. Használhatom az
erőforrásaimat arra, hogy arra késztessem, hogy bizonyos módon
viselkedjen. A szülők néha ezt
alkalmazzák a gyerekekkel, hogy azok jól viselkedjenek; jutalmat ígérnek nekik,
vagy azzal fenyegetik őket, hogy megfosztják őket valamely élvezetes
dologtól. A világ gazdasági intézményei
ugyanezt teszik az országokkal, azt kérve tőlük, hogy alkalmazzanak bizonyos
irányelveket, amiért pénzbeli jutalmat ígérnek, vagy épp a segítség
megvonásával fenyegetnek. Az erőforrások
közé tartoznak a természeti kincsek is.
Az erőforrás birtoklása csak akkor jelent hatalmat, ha mindössze kevesen
birtokolják azokat az erőforrásokat, amelyekre a többségnek szüksége van. Milyen alternatívát kellene kínálnunk?
A tudás hatalma
A tudás hatalma szorosan összefügg az erőforrás birtoklásának hatalmával. Amit tudunk, azt megtarthatjuk magunknak,
hogy hasznot húzzunk belőle. A tudás is
árucikké válik, és ugyanúgy védi a nemzetközi jog, mint más termékeket, így
áruba lehet bocsátani – még akkor is, ha az a tudás eredetileg valaki más
tulajdona. A hatalom másik fajtája a
média hatalma, ami úgy közvetíti vagy torzítja a tudást, ahogy az a céljainak
megfelel
A pozíció hatalma
Vannak, akik a pozíciójukból adódóan rendelkeznek hatalommal – például
elnök és miniszterelnök; püspök és lelkész; igazgató és menedzser; férj és
szülő. Végső soron a pozíció hatalma csak
a „kormányzott” emberek beleegyezésével képes működni. Néhány kultúrában az időseknek hatalmuk van,
mert tisztelik őket. Hogyan lehetünk
biztosak abban, hogy akik kiváltságos helyzetben vannak, felelősségre vonhatók
a mások beleegyezésével hozott döntéseikért és tetteikért?
Azt is meg kell jegyeznünk, hogy néha az egyházak is rendelkeznek
pozíciójukból adódó hatalommal a társalomban játszott alkotmányos vagy
elfogadott szerepük miatt. A
kiváltsággal kapcsolatos kérdést azonban ebben az esetben is ugyanúgy
feltehetnénk.
Erkölcsi hatalom
Az erkölcsi hatalmat azok gyakorolják, akik személyiségük puszta erejével
kivívják figyelmünket. Az ő befolyásuk
lehet jó, de ugyanannyira lehet rossz is.
Hogyan ítéljük meg a hatalom gyakorlását, amikor tapasztaljuk és
megfigyeljük?
Dávid király személye a köztudatban két dolog miatt él – egy hősi
cselekedet és a hatalommal való szörnyű visszaélés miatt. Betsabé, Dávid és Úriás története nem igazán
a szexuális kicsapongásról szól. Végül
is Dávidnak sok kapcsolata volt, de az akkori kultúrában ezek elfogadottak
voltak. Amikor Dávid megpillantotta
Betsabét, és a szobájába vitette, szörnyű dolgok elé nézett. Betsabé teherbe esett. Hogy ezt leplezze, Dávid megpróbálta rávenni
Betsabé férjét, Úriást, aki oda volt a háborúban, hogy jöjjön haza, azért, hogy
a gyermekről azt gondolják, hogy az övé.
A bajtársaiért érzett felelősség miatt Úriás megtagadta ezt. Így Dávid
megparancsolta, hogy a következő csatában Úriás az első sorban harcoljon, aki
ezért el is esett a csatában, Dávid pedig feleségül vette Betsabét.
_ Sámuel második könyve 12. 1–7a
Milyen módon élt vissza Dávid a hatalmával?
Mit gondolunk, miért próbálta meg Dávid arra használni a hatalmát, hogy
jóvátegye a Nátán történetében hallott bűnt, de mégis képtelen volt arra, hogy
ne éljen vissza vele?
_ Pál levele a filippiekhez 2. 5–11
Ez egy csodálatos részlet, amiben Pál valószínűleg egy egészen korai himnuszból
idéz. Itt sok olyan dolgot mond
Krisztusról, amin érdemes elgondolkodni.
Most azonban próbáljunk meg arra figyelni, hogy mit mond a hatalomról!
Ez a szövegrész mit mond nekünk a hatalom gyakorlásáról?
Ez a két szöveg mit árul el arról, ahogy a kapcsolatainkban gyakoroljuk a
hatalmat?
Hogyan cselekszünk
igazságosan?
Emlékezzünk vissza egy olyan alkalomra, amikor azt mondtuk: „ez nem
igazságos”, vagy „ez nem helyes”! Ez lehetett olyan dolog, ami velünk, vagy ami
mással történt. Mi mondatta velünk azt,
hogy az nem volt igazságos, vagy helyes?
Hogyan jutottunk erre a véleményre? Hogyan éreztünk, és hogyan éreztek
mások a történtek miatt?
Milyen hírekről beszélnek a helyi közösségben, az országban vagy a
világban? Ezek közül melyik kapcsolatos
valamiféle igazságtalansággal? Miért
vagyunk érzékenyebbek az igazságtalanság egyes formáira, mint másokra?
Amikor az igazságszolgáltatásról beszélünk, lehet, hogy a bíróság, a
bírák sora, ügyvédek, jogászok, tanúk és védencek jutnak eszünkbe. Fontos, hogy a bíróságok igazságot szolgáltassanak,
de az igazság ennél többet is jelenthet.
Az igazság erkölcsi vagy etikai, és nem pusztán jogi kérdés. Az igazságszolgáltatás a kapcsolatokat
helyrehozó helyes cselekvésről szól.
Vitatható, hogy mi a „helyes” szó
jelentése, de fontos, hogy ne csak az intézményesített igazságszolgáltatásra
gondoljunk.
Az Ó- és az Újszövetségben Isten két különböző képével
találkozhatunk. Az egyik úgy mutatja be
Istent, mint egy bíróságon ítéletet hirdető bírót. A másik pedig úgy mutatja be Istent, mint
valakit, aki igazságot szolgáltat. Az első megtartja Istent azon szerepében,
hogy ő az, aki végül eldönti, hogy mi a jó és helyes. Isten nem semleges szemlélője annak, hogy mi
zajlik a földön, hanem el is számoltat bennünket azzal, hogy hogyan bánunk
egymással. A másik kép olyannak festi
meg Istent, mint aki nem vár a végtelenségig, hogy a jó kapcsolatok
diadalmaskodjanak, hanem arra készteti az embereket, hogy most
cselekedjenek. Ezért gondoljuk, hogy az
igazság és a kegyelem összetartoznak. A
cél nem csupán az, hogy megbüntessük a bűnösöket és hogy megakadályozzuk a
jövőbeli bűnöket. A cél inkább az, hogy
új és megújult kapcsolatokat hozzunk létre.
Az Ószövetség egyik könyvét a „bírák” könyvének nevezzük. Ez olyan történeteket tartalmaz, melyekben
Isten férfiakat és nőket választott ki, hogy elrendezzenek és helyrehozzanak
dolgokat. A szerepük az volt, hogy
igazságot szolgáltassanak, bár a saját szemszögünkből nézve lehet, hogy
megkérdőjelezzük szándékukat és cselekedeteiket. Az Ószövetség prófétái igazságot
követeltek. Minden nemzedékben az
emberek Isten hívó szavára az igazságért cselekedtek. Isten szava hozzánk is szól. Az igazságtalanság az erőszak egyik
formája. Ugyancsak erőszakot szül, ha az
embereknek erőt kell alkalmazniuk, hogy helyrehozzanak dolgokat. Az igazságtalanság sokszor a politikai,
etnikai és faji erőszak táptalaja. Annak
ellenére, hogy megrémítenek minket azok az atrocitások, amelyeket azok követnek
el, akik a jogos helyüket keresik ebben a világban, mégis felismerjük az
igazságtalanságot, ami ezt kiváltotta. A
helyes kapcsolatokat azonban nem lehet végül igazságtalan eszközökkel
létrehozni.
Amikor az igazság és a béke közötti kapcsolatról gondolkozunk, segíthet,
ha végiggondoljuk, hányféleképpen használjuk a „béke” szót. Egy bizonyos helyzetben alkalmazott fizikai
erőszak beszüntetése békét eredményez.
Addig azonban nem beszélhetünk teljes békéről, ameddig az erőszak egyéb
formái, az igazságtalanságok meg nem oldódnak és a megbékélés létre nem
jön. Azt is fel kell ismernünk, hogy az
igazság bizonyos formáinak keresése, például hogy az emberiség ellen elkövetett
bűnökért felelős embereket bíróság elé állítsuk, erőszakos reakciót
eredményezhet.
Az igazság Isten vagy az emberi törvények szerint a helyes vagy helytelen
kérdése, vagy a jó kapcsolatok létrehozásáról vagy helyrehozásáról szól?
A válaszunk mennyiben változtatja meg, hogy hogyan kellene cselekednünk?
Elgondolkodhatunk azután az igazságtalanság sokféle formája közül arról a
négyről, amelyek egyrészt emberek elleni erőszaknak minősülnek, és az erőszak
melegágya is.
Gazdasági igazságtalanság
Az országokon belül és az országok között egyenlőtlenül oszlik el a
vagyon. Egy ország vagy régió lehet,
hogy gazdag természeti kincsekben, de lakosságának nagyobbik része mégis
szegénységben él. A népek természetes
képességeit is kizsákmányolhatják, így nem tudják fenntartani magukat. A történelem során láttunk példát arra, hogy
tehetős társadalmi osztályok felemelkedtek a többség rovására. A gazdasági globalizáció ezt az igazságtalanságot
globális szintűvé növelte.
Politikai és társadalmi
igazságtalanság
Sokan hiszünk a képviseleten alapuló demokrácia valamely formájában és
abban, hogy a nemzetállamok képesek megteremteni a megfelelő környezetet,
amiben az emberek élhetnek. Viszont még a legerősebb nemzetek is úgy találják,
hogy többé nem képesek alakítani sorsukat, akármennyi energiát is fektetnek
bele. Az országokon belül a politikai és
társadalmi jogok megtagadását tapasztaljuk, gyakran azzal a mentséggel, hogy a
nemzet biztonságát akarják megteremteni.
Néhol azt tapasztaljuk, hogy az állampolgárok nem vesznek részt
felelősséggel a választásokon, mert úgy érzik, hogy a helyi és nemzeti
döntéshozó testületek se nem képviselik őket, se nem érzékenyek a
problémáikra. A büntető és polgárjogi
eljárások során főként azok javára döntenek, akiknek megvannak a forrásaik
ahhoz, hogy fellépjenek, illetve, hogy megvédjék magukat. Még az olyan országokban is, ahol a
törvénytiszteletnek hosszú időkre visszamenő hagyománya van, a befolyást meg lehet
vásárolni és a politikai megalkuvás lehetővé teszi a hatalommal rendelkezőknek,
hogy kibújjanak cselekedeteik következményei alól.
Kulturális igazságtalanság
Az imperializmus és a gyarmatosítás továbbra is fenyegeti az emberek
vallási és kulturális identitását a kényszer és a média ravasz befolyásán
keresztül. Mindazt, ami szabaddá tesz
bennünket, ami igenli az életet, ami közösségi és jellegzetes a helyi
kultúrákban elpusztítják, csak azért, hogy átvehesse a helyét egy
kereskedelem-központú globális kultúra.
Egy olyan életmódot hirdetnek, ami az egyén önmegvalósítását, a
gazdasági sikert és az erőszak magasztalását hangoztatja.
Faji igazságtalanság
A faji igazságtalanság emberi mivoltuktól fosztja meg az embereket a
külső megjelenésük és a faji sztereotípiák alapján. Hosszú időn át a színes bőrű
embereket elnyomóik alacsonyabb rendűeknek tekintették, és erőszakos módon
megalázták őket.
Ahogy már említettük, ezek mindegyike megsérti az embereket, és erőszakot
szül azok részéről, akik úgy érzik, hogy ez az egyetlen hatásos reakció.
Mit teszünk, hogy az igazságtalanságokat helyrehozzuk?
Hogyan szolgáltathatunk igazságot?
Úgy tűnik, mások kizsákmányolása a történelem egésze során jelenlévő
emberi tulajdonság. Izrael népe tudta, hogyan kell egymáshoz viszonyulniuk. A
prófétáknak mégis állandóan emlékeztetni kellett őket arra: Isten utasítása,
hogy csakis igazságosan cselekedjenek.
_ Ámósz próféta könyve 8. 4–7
A piac manipulálása az eladó javára ugyanazt jelenti, akár gabonát adunk
el, akár a tőzsdén kereskedünk. Az
eredmény az, hogy a szegények járnak rosszul.
Ha rossz minőségű terméket úgy árulunk, mintha az lenne az igazi, mindig
helytelen, akár ha pelyvát próbálunk rásózni valakire búza gyanánt, akár ha üdítőitalt
forgalmazunk. Ennél csak még rosszabb azoknak a vallásos embernek a
képmutatása, akik az istentiszteleten ülve már alig várják, hogy folytathassák
az igazságtalan üzleti tevékenységüket.
Milyen kapcsolat van az igazság és a vallásunk között?
Mintegy 800 évvel később Jézus felállt názáreti zsinagógában és Ézsaiás
próféta szavait tette szolgálata alapjává.
_ Lukács evangéliuma 4.17–21
Lukács ezt a beszámolót Jézus sivatagban történt megkísértése utánra
teszi időben. Jézus ellenállt egy
önmagát szolgáló felszínes szolgálat kísértésének. Ahelyett, hogy elítélné vagy büntetést kérne
azoknak, akik szegénységet, szolgaságot, vakságot és elnyomást hoztak az
emberekre, a dolgok helyrehozásáról beszél.
Jézus egy olyan igazságot helyesel, ami helyreállítja a dolgokat.
Egy külső szemlélő is ezekkel a szavakkal írná le az egyházunk rendjét?
Mit mond nekünk ez a két szöveg arról, hogy hogyan tegyünk igazságot?
Miféle identitás?
Gyűjtsünk össze olyan dolgokat, amelyek elárulnak valamit arról, hogy kik
vagyunk!
A születési anyakönyvi kivonat, az útlevél vagy a jogosítvány mind
elárulnak valamit rólunk. Mi szimbolizálja mindazt, ami mi vagyunk –
kapcsolatok, meggyőződés, tevékenységek, érdeklődési kör, személyiség?
(Csak csoportoknak) Mindenki készítsen egy listát, ami tíz olyan szót
tartalmaz, ami őt jellemzi! Gyűjtsük össze a listákat, majd osszuk ki
találomra. Mindenkinek ki kell
találnia, ha szükséges, a csoport többi tagjának segítségével, hogy kit
jellemez a nála lévő lista.
Lehet, hogy meglepetten tapasztaljuk, hogy mások nem úgy látnak minket,
mint ahogy mi látjuk magunkat. Két ok
van, ami miatt ezt fel kellene ismernünk. Az első ok, hogy a kapcsolatok
gyakran nehézségbe ütköznek, amikor nem ismerjük fel, hogy mások esetleg
másként látnak minket, mint ahogy mi látjuk magunkat. A másik, hogy néha nem sikerül
megkülönböztetni azt az ideált, amilyennek lennünk kellene, és azt, amilyenek
valójában vagyunk. Hogy egy nagyon
egyszerű példával éljünk, egy egyház lehet, hogy barátságos és szívélyes
közösségnek tartja magát. Az odalátogató,
aki azt tapasztalja, hogy senki sem szól hozzá, épp ellenkező véleménnyel lehet
a közösségről. A jó kapcsolatok elősegítése érdekében nekünk, egyházaknak meg
kell vizsgálnunk önmagunkat, és azt, hogy mások hogyan látnak minket. Ahhoz, hogy elismerjük hibáinkat, őszintének
kell lennünk. Garantálnunk kell, hogy az
identitásunkat nem veszélyezteti bármiféle zsarnokságon alapuló politikai
rendszerekkel vagy elnyomó erőkkel fenntartott közeli kapcsolat. Az egyház Isten királyságának ígéretét
jelképezi. Elveszíti identitását, ha
létével nem ezt a királyságot tükrözi.
Az vallásunkat kozmikus magasságokba emeli, miközben gyökerét a
mindennapjainkba helyezi.
A közösségek és nemzetek közötti erőszak legnagyobb részének egyik
tényezője a vallási identitás, vagyis az emberek saját maguk által és mások
által meghatározott vallási identitása.
Talán jobb, ha ezt tényezőnek nevezzük, és nem oknak, az erőszak és a
vallási identitás komplexitása miatt is.
Ennek megfelelően a közösségen belüli erőszakban számos dolog együttesen
is szerepet játszhat, köztük a munkával, lakással, jóléttel, szolgáltatások nyújtásával,
oktatással, rendfenntartással, rasszizmussal és egyéb mással összefüggő
problémák. Még akkor is, ha csak egy
tényező játszik szerepet ebben, a vallási különbségek képesek az egymás ellen
küzdő csoportokat identitás szempontjából egymástól elválasztani.
Így a konfliktuson nem változtat, ha az egyik felet „almának” a másikat
„narancsnak” nevezzük, mivel a vita tárgya ezzel nem változna. Az igazság azonban az, hogy az identitást a
vallás alapján határozzák meg. A
konfliktusokat úgy tekintik, hogy azok a keresztények és a muzulmánok, a
kereszttények és a zsidók, a muzulmánok és zsidók, a hinduk és a szikhek között
állnak fenn, de a sort még folytathatnánk.
Azok, akik azt gondolnák esetleg, hogy egy bizonyos konfliktus nem
keresztény kérdés mint olyan, azokkal találnák szembe magukat, akik erről azt
gondolják, hogy ez pont a kereszténységük lényegéből adódik.
Feltehetnénk a kérdést, hogy létezik-e pusztán vallási identitás. A vallási identitás összefügg azzal, amiben
hiszünk, de annál több is. A
keresztények lehet, hogy egyetértenek bizonyos alapvető dolgokban, amelyekben
hiszünk. Ettől azonban nem lesz azonos
az identitása az összes egyháznak és a hozzájuk tartozóknak. Távolról sem.
Az egyházak valójában vitatnák, hogy milyen mértékben adott, vagyis egy
adott kontextuson belül létrejövő dolog az identitás, vagy hogy vajon az
identitás fejlődésen megy-e keresztül, és így hat rá a kontextus. Ha azt állítjuk, hogy vallási identitásunk
elválasztható a nemzeti, etnikai és politikai identitásunktól vagy a
kapcsolataink és tevékenységünk által meghatározott identitásunktól, akkor
esetleg fennállhat annak a veszélye, hogy egy olyan hitet nyilvánítunk ki, ami
nem foglalja magában létünk egészét.
Az identitás kialakítása egy közösségen belül történik, mivel, ahogy
korábban már láttuk, identitásunk egyik része a másokkal való kapcsolatunkból
ered, és ha vallási identitásról beszélünk, akkor az Istennel való
kapcsolatunkból. A korábbi fejezetekben
már utaltunk arra, hogy szoros kapcsolat van aközött, hogy miként fogjuk fel az
erőszakot, a hatalmat és az igazságot és aközött, hogy miként fogjuk fel
Istent. Ahelyett, hogy a Krisztusban
létező Istennel összefüggésben alakítanánk ki identitásunkat, lehet, hogy önös
érdekeinktől vezérelve alakítunk ki egy identitást.
Ahhoz, hogy megalkossuk identitásunkat, fel kell fedeznünk, hogy kik is
vagyunk, és mi a kapcsolatunk egymással. Az EVT-ben folyt már vita az
ökumenikus tér gondolatáról – ez egy olyan hely, ahol azok, akik mások,
nyugodtan mások lehetnek. Ez azt
jelenti, hogy tisztelik őket, és nem fenyegeti őket az elnyomás veszélye.
Ha a vallások olyan kapcsolatot létesítenének, amelyben kölcsönösen
elfogadják egymást, ezzel egyesek szerint túl messzire mennének. Talán az identitás fontos része az, ha nem
fogadjuk el azokat, akik másban hisznek.
A szekták és fundamentalista csoportok létrehozása gyakran válasz az
identitás elleni fenyegetésekre, amikor is élesebben elválnak egymástól az
egyes csoportok – ez az identitás eltorzítása.
A küldetésen alapuló teológiánk számára fontos, hogy pozitívan tekintsünk
másokra. Az agresszív misszionárius
tevékenység sértheti azokat, akiket érint.
A keresztény misszionáriusok nem mindig voltak tekintettel az őshonos
kultúrákra, inkább egy nyugati jellegű keresztény identitást próbáltak az
emberekre ráerőltetni. Ha megbánjuk ezt,
az segíthet abban, hogy mindannyian egy pozitív kapcsolatot hozzunk létre a
világ különböző részein élő keresztények között.
Mást jelent elfogadni az embereket a pozitív emberi kapcsolatok szintjén
és elfogadni azt, amiben hisznek? Hogyan
egyeztetjük össze mélységes meggyőződésünket a másságra való nyitottsággal? Hogyan gazdagíthat hitünk azzal, ha azokban,
akik másban hisznek, nem az identitásunk elleni fenyegetést, hanem lehetőséget
látunk?
Isten kiválasztott népének lenni egyszerre kiváltság és felelősség. Mózes erről beszélt Izrael népének
gyülekezete előtt.
_ Mózes ötödik könyve 10. 12–22
A kiváltsággal két gond van – lehet, hogy annyira élvezzük kiváltságos
helyzetünket, hogy megfeledkezünk a felelősségünkről és lehet, hogy csak egy
szűk kör számára tartjuk fenn ezt a kiváltságot. Úgy tűnik, hogy az Ószövetségben és a keresztény
egyház történelmében szinte túl sok példa létezik ezekre a problémákra. Talán ez az oka, amiért Mózest úgy
emlegetjük, mint aki folyton a kiváltság és a felelősség kérdését hangoztatta,
amely témát a későbbi próféták is gyakran átvették. A kettő között erőteljes kapcsolat van, és
nem csupán az az egyszerű tanítás, hogy „tartsd meg az Úr parancsolatait” azért,
hogy „elnyerd az Úr kegyét”.
Izrael kiváltsága és a felelőssége alá tartoztak azonban azok az idegenek
is, akik közöttük éltek – azok, akik máshonnan származtak, azok, akik nem
igazán tartoztak közéjük, és azok, akiknek más volt a kultúrájuk. Isten törődött velük és azokkal is, akik
gyengék voltak, vagy akiknek nem volt társadalmi rangjuk.
Az egyházak kiváltsága és felelőssége alá tartoznak-e azok, akik nem a
közösségünkben élnek? Mit jelent Isten
számára, hogy velük annyira törődik, mint velünk, akik hiszünk benne?
_ Pál levele az efezusiakhoz 2.13–18
Az itt szereplő állítás nem csak azt mondja, hogy Krisztus ledönti a
falakat, még a keresztények és a zsidók közti falakat is. Ez már magában jó hír lenne. Pál levele azonban ennél tovább megy, és azt
mondja, hogy Krisztus radikális fordulatot hoz azzal, hogy egy újfaja
emberséget teremt?
Hogyan találhatjuk meg identitásunkat a krisztusi újfaja emberségben, és
nem az egyházat és a társadalmunkat megosztó ellenségeskedés falai mögött?
Mit fogunk tenni?
Az ebben az útmutatóban felvetett kérdésekkel kapcsolatos elmélkedés az
első lépés egy hosszabb úton. Reméljük,
hogy mindaz, ami szóba került, bepillantást adott a témába, és további
kérdéseket is felvetett, valamint segített abban, hogy felismerjük, a dolgok
jelenlegi állása nem kielégítő, és abban is, hogy meglássuk: a keresztény hit
hatalmas erővel rendelkezik. Tehetünk erőfeszítéseket, hogy megváltoztassuk
magunkat, az egyházunkat és a társadalmunkat?
Összpontosítsunk egy dologra, és ismerjük meg alaposabban a kérdést!
Az ilyen rövid kis könyvben, mint ez, nem tudtunk mindenről szólni, ami
az erőszak legyőzésével, a béke és megbékélés kérdésével összefügghet. Azért, hogy erőfeszítéseink sikeresek
legyenek, összpontosítanunk kell.
Találjunk egy vagy két olyan kérdést, amelyeket fontosak lehetnek! Ezek lehetnek helyi vagy világméretű
problémák. Például néhány gyülekezet a
helyi közösségük lakóhelyén tapasztalt erőszak kérdésével kezdett el foglalkozni;
mások a gazdaságilag legszegényebb országok adósságának eltörléséért folytatott
kampányhoz csatlakoztak. Bármit is
választottunk, fontos, hogy mélyebben megismerjük a problémát, átgondoljuk a
probléma gyökerét is, és tanuljunk abból is, hogy mások mit tettek a hasonló
probléma megoldására.
Le akarjuk győzni az erőszakot.
Nem elég azt mondani például az embereknek, hogy ne bánjanak rosszul a
gyermekeikkel, vagy hogy szüntessék be az etnikai konfliktusokat. Az erőszak sokszor valamilyen mélyebben
gyökerező probléma megoldására tett kísérlet.
Végig kell gondolnunk, hogyan reagálhatunk bizonyos problémákra nem
erőszakos módon, és hogyan találhatunk igazságos megoldást az erőszak okainak
megszüntetésére vagy csökkentésére.
Tudnunk kell az erőszak helyett alkalmazható pozitív alternatívákat javasolni,
és rávenni a feleket, hogy új kapcsolatot alakítsanak ki egymással. A világban tapasztalható erőszak talán túl
óriásinak tűnhet, és azt gondoljuk, tehetetlenek vagyunk. De ha kiválasztunk valami kis dolgot, amiről
hisszük, hogy képesek vagyunk sikeresen megváltozatni, akkor megtehetjük az
első lépéseket. Ne arra gondoljunk, hogy
mit nem tudunk megtenni az erőszak legyőzésére!
Olyan dologba kezdjünk, amit meg tudunk valósítani!
A gyülekezet tagjai közül kit tudnánk még bevonni? Számos gyülekezetben vannak csoportok – nők,
fiatalok –, akiknek van energiájuk és képzelőerejük. Van bibliatanulmányozó csoport, akik
mélyebben meg tudnák vizsgálni a megbékélés kérdését? A gyülekezet lelkipásztori szolgálata hogyan
támogatja az erőszak áldozatait? Van egy
olyan hely, ahol nyugodtan beszélhetnek a szenvedéseikről és azokról, akik okozták? Be tudnánk vonni a lakóhelyünkön más
gyülekezeteket és felekezeteket is a munkába?
Milyen egyéb, az erőszak problémájával foglalkozó kampányprogramok,
csoportok, szervezetek léteznek már a lakóhelyünkön és az országban? Hogyan vehetnénk fel velük a
kapcsolatot?
Az ima veszélyes! Ha azt várjuk,
hogy Isten majd megváltoztatja ezt a helyzetet anélkül, hogy megváltoztatna
minket, akkor csalódni fogunk. Ahogy az
előző oldalakon már láttuk, az erőszak problémájában mi is szerepet játszunk,
és nem csak kívülállóként szemléljük. Ima közben, egyénként és egyházként,
megnyílunk Istennek. Az ima spirituális
fegyelme által képesek leszünk egyénként és gyülekezetként olyan élet élni, ami
előmozdítja a békét és a megbékélést.
Ehhez az is kell, hogy megváltoztassuk a másokkal való kapcsolatunkat –
bocsássunk meg másoknak, és nekünk is bocsássanak meg. Az ima hatásos eszköze annak, hogy
szolidaritást vállaljunk az erőszak áldozataival.
Mondjuk el másoknak is, mit tudtunk meg, és mit fogunk tenni! Az Erőszak Legyőzésének Évtizede az egyházak
kezdeményezése, így egymást kell, hogy ösztönözzük azzal, hogy megosztjuk
elképzeléseinket, és együtt tevékenykedünk.
Számoljunk be az egyháznak és az egyházi tanácsnak arról, hogy részt
veszünk a programban!
Lépjünk kapcsolatba az Egyházak Világtanácsával is!
„Nem elég beszélni a békéről. Hinni is kell benne. És nem elég hinni
benne. Tenni is kell érte valamit.” (Eleanor Roosevelt)
_ He Came Singing Peace: Songs to Overcome Violence
Összeállította és kiadta a New Zealand Hymnbook Trust,
2002. április. Kapható angolul.
Megrendelhető: [email protected], or Tel: +46 644 902 8855.
_ Overcoming Violence: Teachers’ Manuals for
Nursery/Kindergarten
3–6,Middle Elementary
9–10,Older Elementary 10–12
Kiadta a National Council of Churches in the Philippines,
2002. Kapható angolul.
Megrendelhető: [email protected], or Tel: +63 2 928 8636.
_ Learning Peace
Kiadta Swiss Ecumenical Peace Programme, 2001.
Kapható németül és franciául.
Megrendelhető: [email protected], or Tel: +41 62 844 3907.
_ Youth Peace Training Manual
Kiadta az All Africa Conference of Churches, 1999.
Kapható angolul.
Megrendelhető: [email protected], or Tel: +254 2 444 1338.
_ Overcoming Violence: The Challenges to the Churches in
All Places
by Margot Kässmann, 2nd revised printing 2000.
Kapható angolul és németül.
Megrendelhető: [email protected], or Tel: +41 22 791 6111.
Látogass el a DOV weboldalra:www.wcc-coe.org/dov
Itt történeteket olvashatunk, és fényképeket találhatunk arról, hogy a
világ különböző részein élő emberek és csoportok mit tesznek az erőszak
legyőzéséért. Ugyancsak itt található
más helyi, országos és nemzetközi békemozgalmak DOV-val kapcsolatos
weboldalainak egyre bővülő listája. Ezen kívül megtalálható itt a programhoz
kapcsolódó eseménynaptár is.
Ha szeretnél megosztani másokkal bármiféle, a programmal kapcsolatos
történetet vagy információt rendezvényekről, tanfolyamokról, könyvekről, akkor
ezt megteheted e-mailben:
Az éhség és a háború közepette
a bőség és a béke ígéretét
ünnepeljük.
Az elnyomás és a zsarnokság közepette
a szolgálat és a szabadság ígéretét
ünnepeljük.
A kétség és a kétségbeesés közepette
a hit és a remény ígéretét
ünnepeljük.
A
félelem és az árulás közepette
az öröm és a hűség ígéretét
ünnepeljük.
A gyűlölet és a halál közepette
a szeretet és az élet ígéretét
ünnepeljük.
A
bűn és a pusztulás közepette
a megváltás és a megújulás ígéretét
ünnepeljük.
Amikor minden oldalról a halál vesz körül minket,
az élő Krisztus ígéretét
ünnepeljük.
Országod
békéjéért
Az
erőszak áldozataiért
A
békéért és az igazságért küszködőkért
A
konfliktusok közötti egyházakért
A
háború és erőszak nélküli világért
Vezess
a halálból az életre, a hamisságból az igazságra
Vezess
a kétségbeesésből a reménybe, a félelemből a bizalomba
Vezess
a gyűlöletből a szeretetbe, a háborúból a békébe
Töltse
meg a béke lényünket, világunkat és világegyetemünket!
Ámen