|
Béketalálkozó
Hararében
Tartalom
Kedves
Olvasó!
A
NATO tegnap megkezdte támadásait a szerb hadsereg ellen, hogy
Slobodan Milosevic elnököt a Rambouillet-i
békeszerzõdés aláírására
kényszerítse. Békét azonban nem lehet fegyverrel
kierõszakolni. Ez a katonai beavatkozás, amire
egyébként az ENSZ hozzájárulása
nélkül került sor, azért hágja át a
nemzetközi emberi jogokat, hogy véget vessen annak az emberi
jogokat sértõ, brutális háborúnak, mely a
koszovói civil lakosság ellen zajlik. A háború
azonban Isten akarata ellen való, semmiképp nem tekinthetõ
törvényes eszköznek egy konfliktus megoldására.
A katonai beavatkozás igazolásaként, arra hivatkoznak, ez
volt
“az
utolsó lehetõség”, ez azonban csak azt
bizonyítja, hogy nem került sor idejében azokra az
intézkedésekre, melyek lehetõvé tették volna
a Koszovóban kialakult tragikus helyzet másfajta
rendezését. Ezt sajnos mindnyájan kénytelenek
vagyunk elismeri, ha kritikát gyakorlunk magunkkal szemben.
Nem
szabad azonban megfeledkeznünk azokról az
erõfeszítésekrõl, melyeket az egyházak
tettek egészen az utolsó napokig:
Március
18-án Bécsben közös nyilatkozatban
szólították fel Koszovó valamennyi
felekezetének képviselõit, hogy a fegyveres
fenyegetés helyett a párbeszéd és a
tárgyalások útját járják. A
koszovói háború nem vallásháború,
hanem a múlt rossz és fájdalmas tapasztalatainak a
következménye, melyben mindkét félnek része
volt. A konfliktus megoldásánál ezt szem elõtt
kellene tartani. A jövõben valamennyi vallási és
etnikai csoport számára biztosítani kell a jogot, hogy
vallását szabadon gyakorolhassa és kulturális
örökségét félelem nélkül
ápolhassa.
Az
Európai Egyházak Konferenciája március 23-án
kelt közleményében azokra a szerb vezetõkre
emlékeztet, akik arra szólították fel a
belgrádi politikai vezetést,
hogy
a párbeszéd és a demokratizálódás
útját járják, továbbá, hogy
tiszteljék és védjék Koszovó minden etnikai
csoportjának és vallási
közösségének jogait.
Nem
szabad elfeledkeznünk azokról a nemzetközi
segélyszervezetekrõl, valamint a Church and Peace, a Pax Christi,
a Kiengesztelõdés Nemzetközi Szövetsége
és sok más csoportból származó
önkéntesekrõl sem, akik évek óta
fáradoznak az egykori Jugoszlávia különbözõ
részein azért, hogy a népcsoportok
kibéküljenek és békében éljenek
egymás mellett. A várható bombázások miatt
több szervezet visszahívta munkatársait. Sok csoport, mint
például az “Élet kenyere” szervezet, ennek
ellenére is folytatja a munkát Koszovóban,. A
humanitárius erõk kivonása csak még inkább
súlyosbította a lakosság és a rengeteg
menekült hónapok óta tartó, amúgy is
drámai helyzetét, akik most már ki vannak
szolgáltatva mindenféle önkénynek.
Mit
tehetünk? Az “Élet kenyere” március 10-i
körlevelében ez áll:
A
koszovói válság megoldásának
elõsegítésére az belgrádi
pünkösdista Szentháromság Közösség
minden kedden imára és böjtre hív. A
közösségekben 24 órán át tartó
imádkozást szerveznek. A keresztények azért
imádkoznak, hogy a politikai hatalom megszerzésére
irányuló törekvéseket a béke és az
igazságosság szeretete valamint Isten csodálatos
alkotásának, az emberi életnek a megbecsülése
váltsa fel.
Imádkozzunk
minden embertársunkért, aki a jelenlegi helyzetben
veszélyben van, szenved vagy politikai szempontból
felelõsség visel a vállán. Tegyünk meg
már most minden tõlünk telhetõt azért, hogy
minden szinten erõs, hozzáértõ civil
békeszolgálatot építsünk ki, mely a
jövõben fegyveres beavatkozás helyett megfelelõ
alternatív lehetõségeket tud felkínálni.
Schöffengrund,
1999 március 25.
Az Egyházak Ökumenikus Tanácsának 8. közgyûléseEgyházak az erõszak ellenGordon
Matthews
Az
Egyházak Ökumenikus Tanácsának (EÖT) 8.
közgyûlésén, melyet 1998 december 3 és 14
között rendeztek meg a hararei (Zimbabve) egyetem
területén az 5.000 résztvevõ közül kb
ötvenen képviselték a történelmi
békeegyházakat. Néhányan azokat az
egyházakat képviselték, amelyek az EÖK tagjai, a
legtöbben közülünk azonban csak
látogatóként érkeztek és
kívülrõl, a látogatók számára
felállított sátorban, tévén keresztül
követhették a plenáris üléseket. Az
üléseken gyakran szenvedélyes vita alakult ki, és
volt néhány igen jó elõadás is, mint
például Kosuke Koyama japán teológusé. Az
Afrikáról szóló elõadást
látványos színdarab vezette be. Nelson Mandela
dél-afrikai elnök beszéde különösen nagy
hatást gyakorolt a hallgatóságra.
Találkoztak
a történelmi békeegyházak tagjai
Larry
Miller, a Mennoniták Világszövetségének
fõtitkára szervezte meg egyik estére a
történelmi békeegyházak tagjainak
találkozását. Ez jó alkalom volt arra, hogy
megismerkedjünk és tanácsokat adhassunk egymásnak,
hogyan képviselhetnék jelöltjeink a plenáris
üléseken a lehetõ legjobban az ügyeinket.
Második találkozásunk alkalmával Sara Speicher, aki
a Brethren egyház tagja és az EÖT
munkatársaként az “Erõszak
legyõzése” programban dolgozik beszámolt a
“Békét a városnak” elnevezésû
EÖT kampányról.
Állásfoglalás
a gyerekkatonákkal kapcsolatban
Rachel
Brett kezdeményezésére, aki Genfben, az ENSZ Quaker
irodájában dolgozik, a történelmi
békeegyházak azt a kérvényt terjesztették a
közgyûlés elé, hogy az nyíltan lépjen
fel a gyerekek besorozása ellen. A közgyûlés
támogatta a javaslatot.
Tíz
év az erõszakmentesség jegyében
A
történelmi békeegyházak soraiból két
küldöttet választottunk az EÖT központi
bizottságába: Eden Grace-t a Friends United Meeting
képviselõjét és Fernando Ennst, egy fiatal,
heidelbergi mennonita teológust. A békeegyházaktól
és a német egyházaktól érkezett az a
javaslat, hogy a következõ évezred elsõ tíz
egyházi éve (2000- 2010) az erõszak
legyõzése és az erõszakmentesség
jegyében teljék. Ez az tíz év az EÖT
“Erõszak legyõzése” elnevezésû
programjára épülne és a szintén tíz
évre szóló “Egyházak szolidaritása a
nõkkel” program tapasztalatait használná fel.
Fernando Enns ennek megfelelõ határozatot terjesztett a
plénum elé, melyet nagy többséggel, csupán
három-négy ellenszavazattal elfogadtak. Ez kiváló
lehetõséget nyújt arra, hogy az erõszakmentes
konfliktuskezelési módszereket jobban megismertessük az
egyházakkal. Teológiai tanulmányokat is kell
végezni: A katonai erõszak teológiai igazolása -
még ha csak bizonyos esetekben is - egyre erõsebben
megkérdõjelezõdik.
Padare
5
napon át folyt az úgynevezett “Padare”, így
hívják shona nyelven azt a helyet, mely nem puszta
piactér, hanem az emberek találkozóhelye is. A Padare
alatt sokszínû kínálat várta az
érdeklõdõket az egyetemi elõadókban, a
szemináriumi termekben és a sátrakban:
elõadások, szemináriumok, workshopok,
kiállítások, információs standok,
színház... A Church and Peace, melyet én
képviseltem, az Eirene és az Ökumenischer Dienst
közös standja sajnos egy kissé félreesõ helyen
fekvõ sátorban volt. Az Ökumenikus Szolgálat
megbízásából két szemináriumot
szerveztem az
“Erõszak
legyõzése és az igazság
támogatása” témakörben. Mindkét
szemináriumon 20 érdeklõdõ vett részt
és intenzív tapasztalatcserére került sor. Az
elsõ szemináriumon arról volt szó, milyen szerepet
játszanak a békeszolgálatok és az
önkéntesek konfliktushelyzetben. Meghallgattuk Doug Baker
(Belfast), Mike Vorster (Durban, Dél-Afrika), “Luli” Camacho
(Equador, a Gorleben International Peace Team tagja), valamint Julien Beassemba
(Csád) beszámolóját. Két ciprusi nõ a
görög és török ciprusiak közti
találkozásról és párbeszédrõl
számolt be.
Az
egyházak közvetítõ szerepe
A
második szeminárium témája az egyházak
közvetítõ szerepe volt. Bernt Jonsson, az ökumenikus
svéd Life and Peace Institute igazgatója foglalta össze,
milyen béke-teremtõ szerepet kell betölteni az
egyháznak konfliktushelyzetekben. Bethuel Kiplagat, volt kenyai
diplomata többek között elmesélte a mozambiki
polgárháborúban közvetítõként
szerzett tapasztalatait.
Klaus
Wilkens, az AGDF (Aktív Békeszolgálat) elnöke
beszámolt a guatemalai békefolyamatról, és
arról beszélt, milyen szerepet játszottak ebben a helyi
csoportokkal együttmûködõ német egyházak.
Bernard Diafuka (Brazzaville) elmesélte, milyen fontos
közvetítõ szerepet játszanak országában
az egyházak a kormány és a lázadók
közti konfliktusban. Carl Stauffer, a Mennonite Central Committee
munkatársa, aki egy johannesburgi ökumenikus központban
dolgozik hat pontban foglalta össze, mi az egyházak feladata
konfliktusok esetén:
Kapcsolatok
kiépítése az egymástól elválasztott
csoportok között; békecsoportok létrehozása
(“peace constituencies”); “advocacy” (=
ügyvédség, azaz képviselni a gyengéket,
felszólalni azok helyett, akik ezt nem tudják megtenni); a
konfliktus közben teret biztosítani az optimális
lehetõségek számára; megteremteni a
párbeszéd feltételeit; reményt adni és
állandóan emlékeztetni a kibékülés
lehetõségére.
A
további beszélgetések sok jó ötletet adtak az
egyházak azon képviselõinek, akik a konfliktusok
békés rendezésért akarnak tenni. Bethuel Kiplagat
javasolta, hogy tartsanak közös konzultációt
számukra az EÖT munkatársaival. A konzultáció
alkalmával arról is lehetne tanácskozni, hogyan tudna az
EÖT hatékonyabban együttmûködni az
egyházakkal a konfliktuskezelés területén.
Más
szemináriumok és elõadások
A
Padare látogatói között különösen
két téma merült fel gyakran: az eladósodott
országok adósságainak elengedése, valamint a
homoszexuálisok és leszbikusok helyzete az egyházban. A
Padare rendezvényei aktív, élénk gondolat-
és tapasztalatcserét tettek lehetõvé.
Az
ortodox egyházakkal kapcsolatban felmerült nehézségek
Szerencsére
nem vált valóra az az aggodalom, hogy egyes ortodox
egyházak elhagyják a gyûlést. Az ortodox
örmény Aram I patriarka, az EÖT központi
bizottságának moderátora nyomatékosan
kihangsúlyozta, hogy az ortodoxok továbbra is az EÖT tagjai
kívánnak maradni, bár az ökumené
néhány pontja problémát jelent számukra,
mint például a nõk központi szerepe,
továbbá a homoszexualitás és leszbikusság
tolerálása néhány egyházban. Ezen
kívül nem tudják megértéssel kezelni a katonai
szolgálat megtagadását. A többi
észrevétel teljesen jogos részükrõl.
Fõleg azt nehezményezik, hogy az EÖT tanácsban a
többségi szavazás révén
történõ döntéshozatal azt eredményezi, az
EÖT-ben a “liberális” nyugati erõk
dominálnak és az ortodoxok szándékai
kevésbé találnak meghallgatásra. Az ortodox
egyházak EÖT-vel kapcsolatos problémáival a
jövõben az EÖT és az ortodox egyházak
közös teológiai bizottsága foglalkozik majd.
Érezhetõ
egység
A
teológiai és politikai különbségek
ellenére Harareban érezhetõ volt az egyház
egysége, fõként az istentiszteleteken, amikor
különbözõ nyelveken, legtöbbször magával
ragadó afrikai kórusok kíséretével
énekeltünk. Miközben történetek
meséltünk egymásnak a belfasti projekt
felépítésérõl, vagy a szudáni
béke ügyében tett fáradozásokról, a sri
lankai vagy kongói háborúról felfedeztük
egymásban a közös vonásokat. Fõleg a Padare
alatt került sor sok találkozásra. Lehetõvé
vált egy földrajzi, politikai és vallási
határokon átnyúló hálózat
létrehozása. Erõsítse Isten az
eljövendõ évben is az egységünket, miközben
az Evangélium átadásán, az igazság, a
béke és a teremtés megõrzésén
fáradozunk.
A hararei gyûlés résztvevõi támogatják az “Ökumenikus tíz év az erõszakmentesség jegyében” programotAz
EÖT 8. közgyûlése a zimbabvei Hararében az
“Erõszakmentesség” program (POV) és a
“Békét a városnak” kampány
szempontjából az ünneplés és a
kihívások idõszaka volt.
A
“Békét a városnak” kampány hivatalosan
a gyûlés idején fejezõdött be. A
kampányban résztvevõ hét ország
történetek formájában mutatta be a
munkáját, és felhívást intéztek az
ökumenikus mozgalomhoz. A kampány lezárásaként
feliratokat akasztottak fel, melyeken a világ
különbözõ részeirõl származó,
békével kapcsolatos mondásokat lehetett olvasni. Ezek a
feliratok az ünnepség alatt a kampány lezárása
mellett a jövõbe vetett hitet is szimbolizálták
A
közgyûlés résztvevõi, akik hallották ezt
az üzenetet és elhozták saját
történeteiket az erõszakról és a
békérõl hangsúlyozták milyen fontos, hogy az
egyházak továbbra is tegyenek az
erõszakmentességért és a békére
épülõ kultúráért. A küldöttek
nagy többséggel megszavazták, hogy a jövõ
évezred elsõ évtizede (2000-2010) a béke
idõszaka “Ökumenikus tíz év az
erõszakmentesség jegyében” legyen. Ez egybeesik az
ENSZ által meghirdetett 10 éves programmal, melynek
témája béke és erõszakmentes kultúra
felépítése a gyerekek számára. A POV
munkatársai kíváncsian várják az
elkövetkezendõ tíz év alakulását,
azért hogy sort lehessen keríteni olyan kényes
kérdések megtárgyalására, melyekkel nap mint
nap szembesülünk a világban. Amint azt Doug Baker, az
észak-írországi, belfasti program helyi
koordinátora megjegyezte, épp itt az ideje ennek a
felhívásnak,
“mivel
a béke megteremtése évtizedekre szóló
feladat”
Salpy
Eskidijan, Beatrice Merahi, Sara Speicher, Sarah Woodside
Az emlékek gyógyításának útjánKatolikus
- mennonita párbeszéd
Helmut
Harder
1998
október 14 és 18 között került sor a Mennonita
Világkonferencia és a Pápai Tanács a
Keresztények Egységéért képviselõinek
találkozójára Straßburgban. A
párbeszédet a Pápai Tanács a Keresztények
Egységéért kezdeményezte és ez volt az
elsõ ilyen jellegû találkozó a két
egyház történetében. A találkozó
“Az emlékek gyógyításának
útján” címet viselte. A mennonitákat Neal
Blough (Párizs/USA), Larry Miller (Straßburg/USA) valamint Andrea
Lange (Németország) és további kongói,
guatemalai és kanadai résztvevõk
képviselték. A katolikus egyház
képviseletében többek között John Mutiso-Mbinda
(Róma/Kenya), James Puglisi (Róma/USA) és Peter Nissen
(Hollandia) voltak jelen.
A
katolikus egyház részérõl a párbeszéd
kezdeményezése annak a nyitásnak az eredménye, mely
a hatvanas években lezajlott II. Vatikáni Zsinaton jutott
kifejezésre. A mennonitákat elsõsorban a jelenlegi
egyházak közti és missziós helyzettel kapcsolatban
kialakult új ökumenikus tudat, továbbá az
késztette a találkozásra, hogy a
békéért minden szinten tenni kell. A
párbeszéd fõ célja az volt, hogy
elõsegítse a megértést a
különbözõ álláspontot
képviselõ keresztények között, és
segítsen a mennoniták és katolikusok között
hosszú ideje fennálló elõítéletek
leépítésében.
Hasonló,
felekezetek közötti párbeszédet folytattak a
mennoniták a reformátusokkal és a Baptista
Világszövetséggel. Katolikus részrõl eddig a
pünkösdistákkal, az evangélikusokkal, az
anglikán egyházzal és legutóbb a
lutheránusokkal került sor párbeszédre.
A
beszélgetés alapját négy írásos
beszámoló képezte, melyekben mindenki bemutatta
vallásának fõ vonásait. A mennoniták az
utóbbi idõben a migrációtól a
missziós tevékenység felé, a
tradíciótól a teológiai hitvallás
felé, az etnicitástól az ökumené
irányába mozognak. A katolikusok bemutatkozásukban
úgy határozták meg az egyházat, hogy sem
római, sem pusztán nyugati, hanem a szó legtisztább
értelmében univerzális. Ezek a beszámolók az
egyházak mindenkori meghatározásáról
és a jelenlegi egyházi gyakorlatról szóló
intenzív, összehasonlító beszélgetést
eredményeztek.
A
dokumentumok második része a XVI. században kialakult
elellenségeskedés okaival foglalkozott. Peter Nissen (kat.)
hangsúlyozta, milyen fontos a XX. század katolikus
teológusai számára, hogy tudatában legyenek azoknak
a gyakran erõszakos megnyilvánulásoknak, melyek a
katolikusok és protestánsok részérõl
érik a mennonitákat. Neal Blough (men.) elismerte, hogy az
általa elõterjesztett dokumentumok többsége nem a
béke szellemében íródott. A
gyógyulási folyamatnak elõfeltétele, hogy ezek az
emlékek és leírások felszínre
kerülhessenek, és ne legyenek valamilyen módon elnyomva,
félresöpörve.
Ezek
a beszámolók heves érzelmi reakciókat
váltottak ki a résztvevõkbõl. A keresztség
eredetének oly módon történõ katolikus
bemutatása, mintha valami vérrel írt történet
lenne, igen kijózanítóan hatott. Ugyancsak
elgondolkodtató volt, amikor Neal Blough felolvasta Menno Simons
néhány “közönséges”
megjegyzését a katolikusokról, és megmutatta milyen
mélyen gyökereznek a mennoniták
elõítéletei a katolikusokkal szemben. Néhány
jelenlevõ arra emlékeztette, hogy még ma is létezik
vallási üldözés: példa rá a katolikus
papok mártírhalála Dél-Amerikában.
A
résztvevõk egyet értetek abban, hogy a hosszú
éveken át tartó ellenségeskedés után
a következõ évezred megbánásra,
megbocsátásra és gyógyulásra hív. Az
egyházak nagy lépést tennének elõre, ha a
keresztények az egész világon megegyeznének abban,
hogy nem öldöklik tovább egymást. E
beszélgetés során Nzash Lumeya azt javasolta
ítéljék el közös nyilatkozatban a XX.
században folyó vérontást. A
résztvevõk továbbá egyetértettek abban, hogy
tanulmányozni kellene közösen a reformáció
elõtti egyháztörténetet, mivel a XVI. század
eseményei a mai napig befolyásolják a nézetbeli
különbségeket és hozzájárulnak az
ellenségeskedéshez.
Ugyanakkor
azonban fontos közös pontokat is találtak a katolikusok
és a mennoniták között, mint amilyen
például az a meggyõzõdés, mely szerint a
kegyelem és a teremtés nem választható szét;
hogy az egyház fontos a szentség megértése
szempontjából; hogy a keresztény szolgálat az
Evangélium lényegét tükrözi,
továbbá hogy a spiritualitás és az etika
összetartoznak. A katolikusok és a mennoniták
kölcsönösen tanulhatnak egymástól: katolikus
részrõl itt van például az egységre
való törekvés, mennonita részrõl pedig az
Evangélium igen mély értése, melyet a béke
Evangéliumának neveznek. Várható, hogy ezeket a
kérdéseket a kezdõdõ párbeszéd
folyamán a különbözõ teológia
álláspontokból kifolyólag eltérõen
kezelik. Az említett eltérések közé tartozik
még az írás és a hagyomány viszonya, az
egyház felelõsségének a kérdése, a
keresztség és az úrvacsora értelmezése.
Mit
tehetnek az egyházak azért, hogy a múlt sebeinek
begyógyításával közelebb kerüljenek
egymáshoz? A keresztényeknek fel kell ismerniük, hogy
Krisztusban mindnyájan testvérek, be kell ismerniük, hogy
alig tudnak egymásról valamit, hogy együtt kell
tanulmányozniuk a múltat, és tenniük kell a
közeledésért.
“Alternatív Nobel-díj” a horvát békeaktivistáknakAz
“Alternatív Nobel-díjat” idén két
horvát békeaktivista nõ, egy amerikai
“környezetgyógyász”, egy chilei
környezetvédõ csoport és a Nemzetközi
Újszülött-ellátó Hálózat kapja. Az
“Igazi Életért Alapítvány”
összesen 1,8 millió svéd koronával járó
kitûntetését évente adják át
Stockholmban. Olyan kezdeményezéseket jutalmaznak vele, melyek a
“kulturális és szellemi megújulást”
szolgálják és hosszútávú
technológiákat alkalmaznak. Az 1980-ban alapított
díjjal Jakob von Uexkull publicista a Nobel-díjat szeretné
ellensúlyozni, mely véleménye szerint sok, a
jövõ szempontjából döntõ
jelentõségû szempontot figyelmen kívül hagy.
Az
alapítvány közlése szerint a két horvát
asszony, Katarina Kruhonja és Vesna Terselic azért kapja meg a
díjat, mert hihetetlen erõvel és kitartással
dolgoznak a békéért, az igazságért és
a megbocsátásért az egykori Jugoszlávia
területén. Vesna Terselic alapította meg a horvát
háborúellenes kampányt, melynek az Ex-Jugoszlávia
minden részérõl származó tagjai
elkötelezték magukat, hogy a politikai
döntésektõl függetlenül “szabadon, az
igazságot keresve és mindenki számára
jólétet biztosítva” élnek együtt.
Katarina Kruhonja a Béke, Erõszakmentesség és
Emberi jogok Központjának az elnöknõje Osijekben,
Kelet-Szlavóniában. A területet 1991-ben elfoglalták
a szerbek és januárban, két évig tartó ENSZ
felügyelet után került ismét horvát
fennhatóság alá. A központ fõleg a
menekülteket, a térségbe visszatérõket
és a katonai szolgálatot megtagadókat segíti.
Hannes
Gamillscheg
A Centre Mennonite d'Etudes et de Rencontre híreiNeal
Blough
A
Mennonita Tanulmányi és Konferencia Központ (CMER) Saint
Maurice-ban, Párizs mellett változatlanul a Church and Peace
tagja, még akkor is, ha az utóbbi idõben nem
képviseltettük magunkat aktívan a Church and Peace
rendezvényein. Céljaink és terveink
változóban, átalakulóban vannak és most
errõl szeretnénk beszámolni.
Párizs
térségében a CMER munkája szemináriumokra,
konferenciákra és publikációkra terjed ki,
továbbá hozzánk tartozik egy könyvtár
és egy dokumentációs központ is. A CMER
szerény eszközökkel gazdálkodó szerény
projekt. Kis irodánkban ketten dolgoznak fél munkaidõben:
Janie és Neal Blough. Az utóbbi idõben
környezetünkben néhányan egyre nagyobb
érdeklõdést tanúsítottak a munkánk
iránt, melynek eredményeként “párizsi
csapatunk” kiegészült néhány fõvel, akik
önkéntesként dolgoznak nálunk. Új
munkatársaink egy része egyetemi tanár
(Frédérick de Coninck, szociológus; Linda Oyer, a
Lamorlaye-i Bibliaintézet Újszövetség tanára;
Bernhard Huck, az alkalmazott teológia tanára a Vaux sur Seine-i
egyetem teológia tanszékén) munkatársunk
továbbá Manuel Calvo, légi- és
ûrutazás kutató mérnök, akit a
mediacióval foglalkozik.
“Kibõvített”
csapatunk azon fáradozik, hogy a CMER-t összekapcsolja két
másik frankofon mennonita központtal: a brüsszelivel (Centre
Mennonite de Bruxelles) és a bienenbergivel, mely a Basel
közelében fekvõ Liestalban található
(Bienenbergi Továbbképzõ és Konferenciaközpont
CEFOR). Ebbõl a hálózatból
különbözõ projektek indulnak ki:
Elõször
is a mediációt, a közvetítést kell
megemlíteni, mely jelenleg Juan José Romero (Brüsszel)
és Manule Calvo iranyításával folyik. A
baptistákkal, a szabad és református
közösségekkel folytatott együttmûködés
eredménye.
Egy
másik terület a teológia és a
kereszteléstörténet. Az elmúlt év
decemberében került sor az elsõ ilyen jellegû
hétvégére a CEFOR-ban 45 érdeklõdõ
részvételével. A mennonita hagyomány
értelmében a közösség (egyház) és
az etika (béke) kapcsolata mindig is alapvetõ
fontosságú volt. Hálózatunk szeretne ezekkel a
kérdésekkel intenzíven foglalkozni, hogy a világunk
és jelenlegi helyzetünk figyelembevételével
béketeológiát dolgozzon ki. Terveink között
szerepel anyagok megjelentetése, hogy a mennonitákban és a
nem mennonitákban egyaránt felkeltsük az
érdeklõdést ezek iránt a kérdések
iránt. Márciusban sor kerül Saint Mauricban, a CMER-ben egy
olyan hétvégére, melynek témája az
eszkatológia a közösségi élet és az etika
kapcsolata. Reméljük, hogy ennek gyümölcsét
kiadvány formájában megjelentethetjük,
továbbá, hogy interdiszciplináris és
interkonfesszionális munkacsoportnak sikerülni fog
közösen egy megújult teológiát
“létrehoznia”.
Hálózatunk
természetesen a többi frankofon terület után is
érdeklõdik. Három központunkból már
többször utaztak képviselõk Afrikába (Kinshasa,
Bukavu, Ndjamena), hogy szemináriumokat tartsanak a
béke-teológiáról és az erõszakmentes
konfliktusmegoldásról. Az a teológiai munka, melyen
hálózatunk fáradozik, valós helyzetekre kell, hogy
épüljön. Afrikai kapcsolataink segítenek abban, hogy
“két lábbal álljunk a talajon”. Február
8-tól 16-ig egy francia nyelvû Québec-i és európai mennonita delegáció utazik majd Kinshasába. A találkozó célja a kongói mennonita egyházakkal való szorosabb kapcsolattartás, a projektmunka és a reális együttmûködés. Mindhárom központ közvetlenül érintett ebben az utazásban. Varrógéppel a békéértGudrun
Tappe-Freitag
egy
baptista munkacsoport, a Shalom közösség tagja. A Shalom, az
igazságot, a békét képviseli, célja
teremtés megõrzése Németországban és
tagja a Church and Peace-nek. Gudrun Freitag a Shalom balkáni
munkacsoportjának tagjaként több, mint hússzor
bejárta Szerbiát, Boszniát és
Horvátországot, mígnem a vajdasági Tabita
keresztény segélyszervezet kérésére 13
hónapra (97 májusától 98 júniusáig)
Újvidékre nem ment. Ott varrodát nyitott a menekültek
számára, azonkívül segített nekik,
például bibliodráma-szemináriumokon keresztül,
hogy megtanuljanak bánni félelmeikkel és
konfliktusaikakkal. Gudrun Tappe-Freitag a wetheni Ökumenikus
Szolgálat munkatársa.
A Liason-Centre átadása a Church and Peace-nekAz
igazságosság, a béke és teremtés
megõrzésének jegyében létrehozott
kapcsolattartó központ (Liaison Centre), melyet eddig Gordon
Matthews vezetett, 1999 Január 19-én átkerült a
Church and Peace irányítása alá. Az LC eredeti
feladata - a zsinati folyamat keretein belül dolgozó
keresztény önkéntes szolgálatok
jegyzékének felállítása - már
1995-ben lezárult. Ennek a hasznos jegyzéknek az
aktualizálása ezentúl a Church and Peace, azaz
mostantól Terri Miller feladata. A lista 15 DM +
postaköltségért kérésre beszerezhetõ a
ChP központjában.
Az
LC átadása pénzügyi okok miatt vált
szükségessé és azt a törekvést fejezi ki,
hogy az eddigi tevékenység takarékosabban folyhasson
tovább. A munkáért eddig közösen felelt a Chuch
and Peace, a Pax Christi, a Kiengesztelõdés Nemzetközi
Szervezete és az európai ferencesek Zsinati Folyamatban
tevékenykedõ munkacsoportja. Az
együttmûködés tanácsadó bizottság
formájában továbbra is folytatódik.
Az európai mennoniták béketörekvéseinek jövõjeAz
Európai Mennoniták Békebizottsága (EMFK) 1998
október 30-tól november 1-ig ülésezett a holland
Heerlenben, a helyi mennonita közösség termeiben (Doopsgezinde
Gemeente Zuid Limburg). A nemzeti békecsoportokat
Hollandiából, Svájcból és
Németországból 14 fõ képviselte. A Church
and Peace, mellyel az EMFK régóta kapcsolatban áll
megfigyelõt (Terri Miller) küldött a találkozóra.
A
találkozón részletesen megbeszélték a
vezetéssel és a szervezeti problémákkal kapcsolatos
kérdéseket, és ez végül is az EMFK szervezeti
megerõsítését eredményezte. Az EMFK-nak
Annelies Klinefelter személyében régóta
végre újra biztos és független elnöke van. A
továbbiakban többek között az alábbi
témák kerültek napirendre: a békéért
és igazságért létrehozott mennonita
világháló további támogatása,
elmozdulás a rövidtávú (6 hónaptól egy
évig tartó) béketevékenységek
irányába, továbbá a konfliktuskezeléssel
kapcsolatos képzések terén jelentkezõ
nemzetközi együttmûködés
lehetõségeinek taglalása. Elhangzott, hogy
lehetõség (és igény) van arra, hogy a
közösségekben “nem ritkán”
jelentkezõ kommunikációs zavarok ellen tegyenek valamit.
Elkészültek az elsõ javaslatok a Mennoniták
Európai Területi Konferenciájára (2000)
vonatkozóan. Vasárnap a házigazda mennonita
közösségben megtartott istentiszteletre került sor,
melynek mottója “szeressétek ellenségeiteket”
volt. Igazi “béke-téma” és mégis milyen
nehéz megvalósítani.
“Meghalad minden értelmet” (Fil. 4,7)A
békeközösség víziója és
hétköznapjai - a német nyelvû régiók
gyûlése
Ez
volt a témája a Church and Peace német nyelvû
területi gyûlésének, mely 1998 október 2
és 4 között került megrendezésre a Karlsruhe
mellett fekvõ Thomashofban, a Német Mennonita
Békebizottság (DMFK) õszi ülésével
egyetemben.
A
három vitaindító referátumot Cor Keijzer (enschedei
(Hollandia) evangélikus-református lelkész, Herbert
Froehlich (heidelbergi katolikus pap) és Marie Noelle von der Recke
(mennonita teológus Laufdorfból, a ChP elnöke) tartotta. A
referátumok után kiscsoportos beszélgetésekre
került sor különbözõ témakörökben,
mint pl: “közösségben élni”,
“osztozni” vagy “döntést hozni”,
továbbá “erõszak nélkül
vitázni”.
A
színes este után vasárnap reggel Christian Hohmann a helyi
közösség és a gyûlés
résztvevõinek közös istentiszteletén az Ap. Csel
2, 42-47 -rõl prédikált. Christian Hohmann a
közösséget helyi és nemzetközi szinten
egyaránt egymástól különbözõ emberek
kapcsolataiból épülõ hálóhoz
hasonlította. Mindegyik ember Krisztus útja mellett
kötelezte el magát és sokféleségük
ellenére a krisztusi egységet élik meg, ami nem csak a
közös hitben nyilvánul meg, hanem az anyagi javak
megosztásában is.
Egy
kerekasztal-beszélgetés során, amikor a német
nyelvû terület további munkájáról volt
szó elsõdleges feladatként a szociális béke
megteremtése kristályosodott ki. A német nyelvû
területek alakítottak egy Steering Committee-t, mely jelenleg hat
személybõl áll. Szeretettel várják a
Committee-be a további érdeklõdõket,
elsõsorban a katolikus egyház soraiból, bõvebb
felvilágosítást a ChP központtól lehet kapni.
A
gyûlés további eredményeként november
19-én beszélgetésre került sor a DMFK
munkatársai és Christian Hohmann között a DMFK
és a ChP szorosabb tartalmi és formai
együttmûködésérõl a békével
kapcsolatos tevékenységek terén.
Erõszak
a városokban -
|