Ezredelő
Várszegi Asztrik katolikus
püspökkel, pannonhalmi bencés
főapáttal
- Mennyiben sajátos az
ezredforduló vallásossága? Milyen a jelen
kereszténysége?
- Nagyon ellentétes tendenciákat
látok érvényesülni. Az egyik az, hogy az emberekben
hihetetlen igény van a személyes, élő Istennel
való bensőséges kapcsolatra. Ugyanakkor a
történelmi egyházak kevéssé tudnak
válaszolni erre a kérdésre. A vallás
vonatkozásában is egyfajta krízis mutatkozik. A
krízis nem jelent feltétlen negatívumot, hanem
őszintébb, mélyebb keresést. Ez a keresés
ugyanúgy megtalálható a katolikus egyház berkeiben,
mint az ortodoxián belül, és a protestantizmusban
is.
Történelmi kulisszáink
eltakarják az igazságot, és az erejét
gyöngítik. Szavainkat ki kellene venni a barokk burkokból, a
kegyességi köntösből, és nyersen kimondani, ahogy
az élet is nyers. Az egyházat nem szabad egy
jámborsági egylettel összetéveszteni, mert
személyes hitről van szó, és ahol az
evangéliumot hirdetik, ott nem jámborságról van
szó, hanem radikális életalakító
valóságról. Nem a pápa hatalmának a
növeléséről, nem az egyházi perselyek
megtöltéséről, nem épületek
restaurálásáról van szó, hanem arról,
hogy az evangélium életet formál. Az evangéliumot
kell halálosan és radikálisan komolyan venni a
keresztényeknek ahhoz, hogy ezt a jó hírt másoknak
is el tudják mondani. De először saját maguknak kell
tudniuk, hogy Krisztus egyházának a tagjai, és ennek az
egyháznak van a saját tagjai számára életet
formáló és alakító mondanivalója,
és van az emberek számára ugyanilyen mondanivalója.
Ezt hirdette meg II. János Pál pápa az új
evangelizációs programjában.
- Egy mai ember, ha azt hallja, hogy
"evangelizálni" akarják, az évszázadokon
keresztül tűzzel és vassal térítő
kereszténység jut eszébe.
- II. János Pál
pápánk, a II. Vatikáni Zsinat szellemiségét
követve azt mondja, hogy bocsánatot kell kérnünk
visszamenőleg a történelemben mindazoktól, akikkel
szemben megengedhetetlen eszközöket használtunk. Nem
hittünk abban, hogy az igazság önmagában is erős
ahhoz, hogy az ember szívét és értelmét
megragadja, és hatékony legyen. Az egyháznak, ennek a
közösségnek, arról kell szólnia, hogy Isten ezt a
világot, bármily szenvedés is vesz bennünket
körül, szeretetben és szeretetből teremtette, és
erre hívja meg. Ennek a közösségnek nem az az
elsődleges feladata, hogy társadalmi projekteket
finanszírozzon, vagy kulturális elgondolásokat
próbáljon realizálni, hanem az Isten és az ember
kapcsolatát, ezt a szeretet-kapcsolatot kísérelje meg
közösségben megélni és tanúsítani:
egy utat, amelyen járni lehet, amelyet minden embernek lehet
ajánlani.
A mindennapi életünkben a
látottak, hallottak munkálnak bennünk, és
bekövetkezik az életünkben egy olyan szakasz, amikor
elkezdünk másként látni; megvilágosodunk. A
világot, egyes embereket, Istent, a bennünket
körülvevő valóságot az ember más
összefüggésben, más aspektusból látja. A
keresztény embernek ebből kell kiindulnia, amikor dialógust
folytat. Az igazság közvetítésének, az
evangélium átadásának ezt a
fáradságosabb útját kell választania, amikor
egy szekularizált világban Jézus Krisztusról akar
beszélni.
-A fundamentalisták azonban nem
ajánlanak, hanem az általuk kifundáltakat
előírni, és hatalmi intézményekkel betartatni
akarják.
-A világ hagyományos
társadalmi berendezkedése fölbomlóban van. Bár
bizonyos keresztényi értékek beépültek a
törvényhozásba, a nemzetközi jogba,
kohéziós ereje, amely támogatólag hatott az
egyházra és a társadalomra, szinte teljességgel
megszűnt. Sokakban félelmet kelt az, hogy nincs külső
formális, hatalomtól való
megtámogatottságunk, s az is, hogyha az egyházon belül
bizonyos formákat, tradíciókat nem őrzünk meg,
akkor el vagyunk veszve. Noha számunkra, szerzetesek
számára alapvető, hogy "őrizd meg a rendet,
és a rend megtart, megőriz téged", azt gondolom, hogy Isten
és ember kapcsolatáról van szó, melyben -
akár egyéni, akár közösségi,
egyházi vonatkozásban - nem köthetjük magunkat
még ilyenfajta rendszerekhez sem, mert az élet mindig
változik. Ha két embert szeretet köt össze, akkor ez a
kapcsolat bővül, mélyül, tágul. Ugyanígy
Isten és az ő egyháza, a benne hívők
kapcsolata sem maradhat statikus. Nem kötődhet sem egy
társadalmi rendhez, sem egy filozófiai rendszerhez, csak
olyanfajta eszmélkedéshez, amely az élet
formálódó dinamikájáról gondolkodik.
Ezt a dinamikát Isten és az ember kapcsolata alapozza meg. Sokan
vannak, akiknél ez a fajta dinamika hiányzik, és azt
gondolják, hogy ha bizonyos formákat, gondolati
sémákat nem tartunk meg, akkor tulajdonképpen
kicsúszik a kezünkből minden.
- A hagyományt azonban itt sokan
muzeálisan, a múlt restaurálásaként
értik, és ehhez külső segédletet
igényelnek.
- A tradíciónak vannak dinamikus
és vannak statikus elemei. Egyes korszakokban a statikus elemek
kerülnek túlsúlyba, és az átadott
értékek dinamikája alig érződik. A szellem, a
lélek java nehezen foglalható bele fogalmak
béklyójába, hiszen az életet kell
értenünk akkor is, amikor merev fogalmakkal dolgozunk. Az
egyház kétezer éves történelme folytán
nyilvánvalóvá vált, hogy a hagyomány nem azt
jelenti: úgy cselekszem, ahogy a második, az ötödik,
vagy a tizenhatodik század. Mert minden kor a maga
eszköztárával és sajátos
gondolkodásmódjával közelített Istenhez. A
közeli tapasztalatainknak kellett kialakítania bennünk olyan
érzékenységet, mely megtalálja azt a módot,
ahogy itt és most Isten Jézus Krisztusban, az Evangéliumban
válaszol az ember üdvösségigényére. Itt
nem testi vagy egyéb pszichikai igény
kielégítéséről, hanem mindig Isten és
ember kapcsolatáról van szó. És
Jézustól tudjuk, hogyan értette saját kora
tradícióját, amikor arról beszél, hogy a
Szombat van az emberért, és nem megfordítva. Ez egy
rendkívül kemény mondás ott, ahol a Szombat
meghaladhatatlan szentség.
- Úgy tűnik, mintha nálunk
e téren még a II. Vatikáni Zsinat előtti
régmúlt volna érvényben. Különösen
kontrasztos ez Európa nyugati felének egyházaihoz
képest.
- Sok feszültség,
értelmezési zavar mutatkozik Nyugat és
Közép-Európa bizonyos tájai között. A
Lajtától nyugatra a társadalom hihetetlenül
fölgyorsult, más utat vett, míg itt bennünket jól
aszaltak. Ez a feszültség még mindig jelen van
stílusban és számos kérdésben. A hierarchia,
a papság, a püspöki szolgálat, a világiak szerepe
a nyugati társadalomban már radikálisabban
fölmerült. Ez itt is mind elő fog kerülni. Ez a via facti,
a tények útja. A valóságot tudomásul kell
vennem, és úgy kell elfogadnom, ahogy az adott. A hierarchia, az
egyházban a hagyomány során kialakult és megszentelt
szolgálatok megmaradnak, de ennek tartalmi köre, illetve
megnyilvánulási módja változik.
Ezt a világot itt
körülöttünk bármilyen is, valamikor mi neveltük.
Az emberek fejében vagy szívében rólunk kialakult
hamis kép tőlünk származik. Ezért aztán,
ha politikai pártok, vagy spontán mozgalmak
értékeinkből próbálnak
kölcsönözni, egy bizonyos szinten megrekednek, mert -
elnézést a "klasszikus" szóért - az
alépítmény hiányzik: a Biblia, a
Szentírás és Jézus tanítása.
"Keresztényi érték" a levegőben lógva nem
létezik. A keresztényi érték mindig csak akkor
létezik in concreto, ha van keresztény, aki Isten vagy
Jézus Krisztus iránti szeretetből hajlandó sok
áldozatot, szolgálatot vállalni
felebarátaiért. Ennek a szeretetnek lesz a gyümölcse az
a fajta tapasztalat, amit úgy mondunk, hogy keresztény
érték a társadalomban.
-A különféle hatalmi
képletek nemcsak "értékeket" kívánnak
kölcsönözni az egyházaktól, hanem politikai
támogatást is kérnek, méghozzá nem is
eredménytelenül. Miként alakul ennek a viszonynak a
jövője?
- Történelmünk nagy
átalakulásban van. Jézus Krisztus nem fordult
semmiféle állami hatósághoz
apanázsért, vagy akart eltartási szerződést
kötni! Ahogy Pál apostol sem, és az utánuk
következő nemzedék sem. Hanem a mindennapi munkája
mellett végezte az igehirdetést; kevéssel beérte,
hogy a jót tehesse. Nyilván egy intézményesedett
egyház esetében ez másként van. Sokan
fölróják az egyháznak, hogy a hatalommal
valamiféle kapcsolatban van. Nincs az a hatalom, még a legszentebb
is, amely lemondana arról, hogy az egyház legitimizálja. Az
én nemzedékem, háború után született
nemzedék azt hallotta úton-útfélen, hogy a
feudális egyház törvényesítette a hatalmat.
Közben a kommunista párt, az Állami Egyházügyi
Hivatal segítségével azon volt, hogy az összetört
egyház legitimizálja az ő hatalmukat is.
Az elmúlt tíz esztendő
után mindenképpen el kell kezdődnie a
szétválás folyamatának. Itt az ideje annak, hogy az
egyházat leválasszuk a hatalomról, a
társadalomról, mert hosszú távon így nem tud
hitelképes lenni. Főképpen akkor nem, ha
négyéves periódusok alapján akar alkalmazkodni. Ez
lehetetlen egy demokráciában. Kellő
távolságból, egymás tiszteletben
tartásával az egyházat hagyni kell, hogy az lehessen, ami.
Élhessen a saját belső természetének
és küldetésének megfelelő módon. Az
egyház konszolidálni fog, mert nem arra vagyunk berendezkedve,
hogy forradalmat csiholjunk. Nem hamis megelégedettséget akarunk
hirdetni, hanem Jézus evangéliumát, aki
szabadságról, békességről, az élet
nehézségeivel, kihívásaival való
szembenézésről szól, az Isten-kapcsolatról
beszél.
Ha egészséges és
normális a fejlődés, akkor, ha az egyház
ténylegesen megtalálja a maga hangját és a maga
formáját, akkor saját magának kell
kezdeményeznie, hogy a történelmi frigyet Szent
Istvántól napjainkig lazítsa, és saját
lábára álljon. Mi nem egy kitartott, eltartott, megfizetett
egyház akarunk lenni, hanem jelen akarunk lenni, és
szolgálni akarunk ebben a magyar hazában. Nekünk a mi Urunk
erejével, az alázatos szeretetével kell
megszólítanunk az embereket, hogy a szívükhöz
jusson el a szavunk, és megérezzék azt, hogy a
szeretetünk nem a hatalmunk növelésére, nem a
territóriumunk növelésére irányul, hanem hogy
róluk van szó. Hogy olyasvalamit kaphatnak, ami az ő
életük számára fontos.
- Miközben egyre növekszik a
távolság szegények és gazdagok között,
úgy tűnik, mintha a magyar egyház nem annyira az
özvegyek és árvák, mint inkább bizonyos
középréteg szószólója
volna.
- Az egyház választása nem
lehet más, még akkor sem, ha olykor a gazdagok oldalára
állt, hogy a szegények mellett kell döntenie. És hogy
ha eszközöket használ, azt sem teheti
öncélúan, hogy saját magát biztosítsa,
mert azzal egyenes arányban csökkenti
hatékonyságát és hitelességét. A
magyar társadalomban ma nagyon furcsa a megjelenésünk, mert
azt látni-hallani, hogy mennyi pénzt, eszközt kap az
egyház - ami megtévesztő. Szerencsére néha az
is szóba kerül, hogy hány öregotthont,
árvaházat vagy iskolát, drogos ambulanciát, vagy
prostituáltak mentésére berendezett
intézményt alapított az egyház.
Az Evangélium első
megszólítottjai Jézus cselekedetétől
napjainkig nem a gazdagok és nem a hatalmon lévők voltak -
ők is, mert az Evangéliumból senki sincs kizárva -,
hanem a kicsinyek, az egyszerűek, a többféle értelemben
vett szegények, de a gazdasági nyomorultak, a Mária
Magdolnák, adott esetben a homoszexuálisak, és még
sorolhatnám mindazokat az emberi szenvedésformákat,
kiszolgáltatottságot, gazdasági vagy erkölcsi
nyomorúságot; mindazt, amiben az embereknek részük
van. Ez a mi erőnk.
Számomra is hatalmas belső
küzdelmet jelent, hogy nem kellene-e otthagyni mindent, és elmenni
az árvák és szegények közé, hogy
életem hátralévő részét a
kiszolgáltatottaknak szenteljem. Mert annál
megrendítőbbet nem ismerek, mint amikor az ember a másiknak
- aki elhagyatott, sérült, vagy szenvedő - apja, anyja,
testvére, nővére, bátyja és lelki atyja tud
lenni. Ez az a tapasztalat, ami a keresztényeket arra emlékezteti,
hogy Jézus is Urunk, Atyánk, Istenünk és
barátunk lett. Hogy ha ezt a szeretetet megtapasztaltuk, akkor ilyen
konkrét módon kell továbbadnunk.
- Miért nem
érzékelhető ez a keresztényiség a mai
Magyarországon?
-A magyar társadalom
humántragédiája, hogy az emberek gondolkodása, lelki
alapállása nincs a helyén. Ennek következménye,
hogy mindenki szemben áll mindenkivel, senki nem akar senkivel sem
beszélni, s csak az a megnyugtató, ha szekértáborok
közepéről ordítozhatunk át egymásnak. Ez
egy beteg állapot. Én - s ez keresztény
"kiváltság" - nem azonosulok a környezetemmel, nem
ordítok együtt a farkasokkal.
Magyarországnak, minden
történelmi megpróbáltatása ellenére, az
élethagyományában volt egy spirituális
hálója, mely Soprontól Záhonyig,
Váctól Algyőig valamiféle lelki
szűrőberendezésként működött.
Élőbbek voltak az egyházi közösségeink;
nemcsak a római katolikus közösségek, a
protestáns közösségek is, akárcsak a zsidó
hitközségek. Ezeknek a hívő
közösségeknek voltak intézményeik,
iskoláik, prostituált otthonai, árvaházai, stb. Ezek
afféle szűrőberendezésként
működtek, és egy csomó agresszivitástól,
lelki problémától és egyébtől
megtisztították a közösségeket. Ezek
elérhető közelségben is voltak, így aki
kinyújtotta a kezét, az bele tudott valamibe, valakibe
kapaszkodni. Aztán a "Nagy olló" ezeket mind földarabolta,
méghozzá helyreállíthatatlanul. A
rablógazdálkodásnak az a változata elment
rólunk, és itt vagyunk a humán romok között.
Rendeletekkel ezen a helyzeten nem tudunk változtatni, mert egy nagyon
komoly időfaktorral állunk szemben. Most úgy tűnik,
nincsen rá elég idő. Más megoldást azonban
nem ismerünk; egy gyermek megszületéséhez is kilenc
hónap kell, és hogy felnőjön és
alkotóképes legyen, ahhoz megint kell húsz-harminc
esztendő. Az átalakulás fájdalmas, és
elkerülhetetlenül milliók lesznek kárvallottak,
boldogtalanok. Az élet előrefelé halad, és a sok
szenvedés kijózanodást is fog hozni az emberek
számára.
- Mi a szerzetesség szerepe a mai
kereszténységben?
-A szerzetesség eredetileg egy
szekularizálódó, a világhoz alkalmazkodó
kereszténység radikális alternatívája volt. A
korai szerzetesség - bár ez gőgösen hangzik - a
kereszténység kereszténységeként
értelmezte magát. Nem véletlen, hogy az
egyháztörténelem során a szerzetesség gyakran
feszültségbe került a hierarchiával. Szent Benedek
atyánk sem a római pápa székénél
építette fel kolostorát, hanem elment vidékre.
Assisi Szent Ferenc is szembekerült a családjával, mert
valami egészen újat, Jézus utópiáját
próbálta realizálni. A korai szerzetesség a
szerzetest, így Benedeket is, vir Deinek, Isten emberének mondta.
Tőlem sem azt kérdezik, hogy mikor volt a mohácsi csata -
föltételezik, hogy talán még tudom -, hanem azt
kérdezik: tudok-e az Istenről szólni. Tudok-e egy jó
és vigasztaló szót mondani, hogy bátorítsam
élete küzdelmeiben.
A mai, belsőleg szomjas emberiség
nem intézményekre, nem teóriákra, elméletekre
vágyik, hanem olyan hiteles, hívő emberekre, akiknek a
személyiségén átsüt valamilyen módon,
hogy az illető kapcsolatban van az Istennel. Ezt nem lehet
mesterségesen előidézni, ehhez csendre van
szükség, imádságra van szükség. Egy
mély, személyes istenkapcsolatra van szükség, hogy
ebből a mélységből tudja a szerzetes a másik
embert megszólítani. Erre a belső tapasztalatra mindenki
reagál, mert ez a fajta megszólítás nem
agresszív, nem akar senkit se befogni és megalázni.
Pál apostol szavaival szólva: - nem a tiédet, hanem
téged akarlak. Azt gondolom, hogy a szerzetesi életünk e
felé tart, még akkor is, hogy ha intézményeket
tartunk fönn.
- Míg II. János Pál
pápa mindenütt a keresztény egyetemesség
előmozdítását szorgalmazza, addig a
katolicitást Kelet-Európában nem kevesen a felekezeti,
nemzeti, sőt olykor faji kirekesztés eszközének
tekintik.
- Ezeken a tájakon a katolikus
egyháznak újra kell tanulnia katolicitását.
Szóban ugyan mondjuk, a gyakorlatban nagyon messze eltávolodtunk
tőle. Ennek történelmi, eszmei okai vannak, de
semmiképpen sem fér össze a kereszténységgel.
Mint ahogy nem fér össze ez a fajta leszűkítő
látásmód a II. Vatikáni zsinatnak a saját
magáról alkotott egyházképével sem.
Ezért az egyháznak saját magáról kimondott
kijelentéseit, fogalmait, többek között a
katolicitást is újra kell értelmeznie. Abból kell
mindig kiindulni, hogy Krisztus egyháza meghívó és
befogadó. Nem a faj, nem a származás, nem a rang
számít; a meghívás mindenkinek szól. A
katolicitásnak ezt a fogalmát kell fölfrissíteni akkor
is, amikor protestáns vagy ortodox testvéreinkről, vagy a
zsidósághoz való viszonyulásról van
szó. A katolicitás fogalmi tisztázásán
túlmenően a jézusi alapállást kell kutatnunk
ahhoz, hogy a leszűkítő praxison tágítani
tudjunk. Nem bizonyos néprétegekhez, nem csak a magyarokhoz van
küldetésem, hanem mindenkihez. Ez az értelmiséget
éppúgy magában foglalja, mint az egyszerű,
szegény embert, vagy más nemzetnek a fiát, mint ahogy benne
van a megszólítandó és történelmileg
kiengesztelendő zsidó hívő közösség
is. Ha Magyarországról beszélek, akkor benne van minden
magyar, és ha Kárpát-medencéről, akkor benne
van minden szlovák, szerb, németajkú stb. stb. Az
elsőbbség Krisztus egyháza esetében
mindenképpen az egyetemesség; ahogy aztán az
Evangélium inkulturálódik, beleépül egy-egy
nemzetnek az életébe, az is rendkívül fontos, de ezek
nem egymással szemben kijátszható valóságok.
Egyszerre, együtt megélendők, de ha prioritást kell
keresni, akkor az egyetemességnek van elsőbbsége.
- Az egyetemesség kérdése
még élesebben vetül fel a világvallások
kapcsolatában, ahol ma a véres viszályok sem
ritkák.
- Nemcsak gazdasági, szellemi
válságtünetek vannak, hanem a vallások is
valamiféle krízist élnek meg. Ezek
feszültségeit, kiéleződéseit a nagy
világvallások között is tapasztaljuk. Az iszlám
világban nemcsak a római katolikus misszionáriusokat
üldözik - Afrikában apácákat és jezsuita
szerzeteseket öltek meg. Egyiptomban az őshonos
keresztényeknek, a kopt egyháznak szinte naponta vannak
újabb mártírjaik.
A különböző egyházi
vezetőknek egyrészt nagyon kell figyelniük a saját
népükre, a saját híveikre, másrészt
pedig a kiengesztelődés és az egymás iránti
tisztelet határozott jeleit kell tanúsítaniuk, mert egy az
Isten. Ez nem egy unitárius kijelentés, hanem azt jelenti: egy
Atyának vagyunk mindannyian a gyermekei. És a másikat, a
másik istenhívőt, bármilyen legyen az,
bármilyen kultúrából, tisztelnem kell. A
másik emberben az istenképűséget tisztelem, és
az Isten képét nem csúfíthatom el. Nem gyilkolhatom
meg a testvéremet.
De nemcsak véres viszályok vannak,
hanem a párbeszéd és a megértés
lehetősége is nyitva áll. Pár éve a Szent
Egyed Közösség engem is meghívott a
világvallások padovai találkozójára. Egy
buddhista szerzetes mellé kerültem, aki hibátlan
németséggel közölte velem: örül, hogy
találkozik velem, mert magyar bencést még nem
látott. És elmondta, hogy amikor erre jár, akkor
bencés kolostorban szokott megszállni, mert
Európában itt érzi otthon magát. Rögtön
meg is hívtam Pannonhalmára.
- Hogyan érintenek az olyan
híradások, amelyek - az esőerdők
eltűnésétől a klónozásig menően
- az élet alapjaiba történő
beavatkozásokról szólnak?
- Nehéz Krisztus egyházának,
a keresztényeknek a helyzete, mivel korábban hihetetlen
monopóliumot birtokolt, ma viszont hiába hallatja a
hangját. Szólhat a génmanipuláció vagy
bármiféle, az emberi életbe történő
beavatkozás mellett vagy ellen, a világ ma nincs olyan helyzetben,
s pláne benne az egyház, hogy a szavára
odafigyelnének. Például a genetika, az élet
alakítása esetében - amely eddig
kizárólagosan a Teremtőnek "fenntartott"
lehetőség volt - nem is az a veszélyes, hogy ne lenne
szabad kísérletezni, ne kellene erkölcsi
felelősséggel, az ember javára újabb
eredményeket elérni. Én magam ebben egyre inkább a
kiszolgáltatottságot élem meg.
Hívőként Istenre tudok hagyatkozni, ami számomra a
szabadságnak az örömét adja. De tudom, hogy mennyi
mindenféle ember van, s hogy a történelmünk során
milyen tömeggyilkosok, hitlerek, sztálinok jutottak hatalomra. Ha az
emberiség egy ilyennek a kezébe kerül - mert az embert nem
lehet kiiktatni a tudományos eredmények mögül -, akkor
azt mondom a Biblia szavaival, hogy inkább az élő Isten
kezébe essek, mintsem az ember kezébe, mert az embernél
nincsen irgalom.
Ki vagyunk szolgáltatva. A
történelem folyamán megismertük a rabszolgaság
klasszikus vetületeit. Ma a szolgaság, a látszat
ellenére, sokkal nagyobb, mint valaha. A mai ember önmagát
veszíti el, a bensőjét adja el napról napra.
És a világ, a hatalma, a gazdálkodása, a
konzumkínálata révén arra állt be, hogy az
ösztönös ént lovagolja meg, és bocsássa
áruba. Aminek az árucímkéje mellé nem teszi
oda, hogy ennek a vége a romlás és a halál; azt majd
csak te fogod megtapasztalni, ő pedig meggazdagszik belőle. Az
ember világa hatványozottabban borzasztó. Bár
szokás sajnálkozni a középkor
sötétségén, lesajnálni a hívő
embert, vagy azt, amit konzervatívnak neveznek, de nem veszik
tudomásul, hogy tulajdonképpen belülről mosnak ki
bennünket és tesznek lehetetlenné. Kiszolgáltatottak
vagyunk - a magánrabszolgaság sivatagában.
Iszonyatos lehetőségek
állnak az ember előtt. Miközben a mindennapi élet
kommunikációjában a legtudatosabb
kizsákmányolás és emberbutítás folyik.
Arról fogalmunk sincs, hogy milyen ez a világ, de még
kevésbé van fogalmunk arról, hogy milyen az ember. Ki az
ember? Hogy éljen a benne megszólaló hangokkal,
vágyakkal, igényekkel? Mire van följogosítva? Mi az,
ami ténylegesen örömmel, boldogsággal tölti
el?
Én nem vagyok
válságpróféta. Mindenütt a reményt
próbálom az emberekben tartani, és Krisztus
örömhíréről beszélek, de az nem az ember
vonatkozásában tapasztaltatik meg. Egyetlen mentsége van az
embernek: a végtelen szerető Isten. Ez a távlat. Mert
látom azt, hogy mit művelünk egymással, mi ment
tönkre ebben a mi modern, kilúgozott világunkban. Az emberek
a felszínén élnek, és a felszín ingereire
reagálnak. Ugyanakkor tele vannak a vággyal, hogy egyszer igaz
szeretettel vagy tisztelettel közelítsenek hozzájuk. Nekem,
mint az egyház képviselőjének, mint
keresztény embernek így kell elfogadnom őket. Ezzel az
elfogadó magatartással kell közelednem hozzájuk, mert
amíg nem fogadom el őket, addig nem tudok változtatni az
életén. Ezt kell ma szembehelyeznünk azzal a
magatartással, amelyik mindenáron nyerni akar a másikon,
aki ki akarja használni, vagy be akarja csapni a másikat, mert a
világunk erre épül föl kicsiben, nagyban
egyaránt.
Monory M. András - Tillmann J.
A.