Massimo Scaligero
KONCENTRÁCIÓ
A koncentrációt olyan tárgy felidézése által végezzük, amelynek jelentése abszolút egyértelmű . Nem a tárgy jelentése a fontos, hanem az annak révén mozgásba hozott gondolkodás aktivitása; az aktivitás, amely annál intenzívebb lehet, minél kevésbé befolyásolja a tárgy jelentése. Ezért tanácsos könnyen felfogható, kis fontosságú tárgyat választani. |
Ügyelni kell arra, hogy a koncentráció intenzitása ne a mentális feszültség révén jöjjön létre, hanem a gondolkodás mindbensőbb testetlen ereje által; ezt az erőt a gondolkodás mindig is felhasználja mozgásában, de úgy, hogy a mozgás egy téma, vagy tárgy (gondolat) formájává lesz. Bár most is a téma felé fordulunk, a tárgy felé, ezt mégis oly módon tesszük, hogy a mozgás a saját tartalmának legyen formájává: hogy a határtalan figyelem, amellyel a tárgyat kontempláljuk, fölfedje a gondolkodás igazi természetét, azt, hogy tartalomtól független: maga a gondolkodás válván tartalommá. A tárgy, mint észleleti tárgy megszűnik ugyanakkor, amikor megszűnik jelentésénél fogva valami lenni. Lévén a gondolkodás dynamis-a (ereje) a saját tartalma, többé nem igényli, hogy a jelentés által legyen értéke, hanem azáltal, ami. Ugyanúgy egy szín, vagy egy hang azáltal értékes, hogy mi a lélek számára, s nem valamely dialektikus meggondolás miatt. A tanítvány megérti, hogy a gondolkodás nem a jelentések felfogásának eszköze, hanem azon erők hordozója, amelyek azt várják, hogy inkább észrevegyük, mint megértsük őket: észrevéve őket, ők maguk feltárják jelentésüket. Ez az egyedüli jelentés, amely az igazság szerint érvényes. |
Az érzeti világnak odaadott gondolkodás az, amely az én tudatát adja; de, hogy az öntudatot, mint az Én tudatának mozgását tudja adni, ahhoz a gondolkodás meg kell hogy ragadja magát, ugyanolyan akarattal, mint amivel indíttatva van önmagát akarni, egy tárgytól vagy egy érzeti tartalomtól fölkeltetten. |
A koncentráció a gondolkodás intim elemének intenzifikálása, úgy, hogy kiderüljön: ebben az értelemben az Én eleven árama ez. A gondolkodást oly állhatatosan kell gondolni, hogy legyőzze a diszkurzivitás határát, amely az érzeti szintnek felel meg: határát az emberi gondolkodásnak, amely, ha felfogja a dolgokat, ez a gondolkodás mozgásának csupán vázlata. |
A koncentráció nem jöhet dialektikus feszültségből, sem idegi erőfeszítésből: feszültséget és erőfeszítést az a gondolkodás igényel, amely képtelen elválni a dolgoktól, mivel nem képes magát elválasztani a dolgok jelentésétől, mégha azok tisztán szellemiek is. A tiszta gondolkodás az a mozgás, amely, hogy fölfedje magát, meg kell hogy szabaduljon mind a jelentések kényszere alól, mind az értelmezés formális meghatá rozottságától. Feszültség és erőfeszítés a fizikai szférába tartoznak, és ezért az igazi gondolkodás képességének az akadályai, mely képességnek mágikussága az abszolút testetlenség. Feszültség és intellektuális erőfeszítés mindazonáltal nem-tudatosan jelen lehet, a nyugalom és tudatosság ellenére, és akadályozhatja az Erő valódi megjelenését. A nemtudatos mentális feszültség annak benső határa, aki meditál: etikai határnak nevezhetjük, lévén ez a lélek mélységes kötöttsége a világi éhékekhez, mégha azok intellektuálisak vagy misztikusak is. Kötöttség, amely feloldható benső diszciplínák révén, de csak amennyiben megismerés ad értelmet az aszkézisnek. |
Ha elég volna az erőfeszítés vagy az ego kitartása az Erő fölébresztéséhez, a "magolók" és a harcias vitázók beavatottak lennének. Az érzetitől való megszabadulás, ami az Erő igazi fölébredése, habár a gondolkodás maximális koncentrációját igényli, de úgy, hogy a gondolkodás felismerje az akadályt érzetfeletti dimenziójában.. Az ilyen felismerés jelenti az igazi metafizikát. A gondolkodás, amelyet oly intenzíven akarunk, hogy már nincs szükség arra, hogy akarva legyen, igazi létével ajándékoz meg: kinyilatkoztatás lesz. Nyilvánvaló, hogy a személytelenséget kell elérni, aminek fölkeltése a lélekben csak a gondolkodás számára lehetséges, a tárgyban való elmerülés képessége révén — miként ez elemi módon a kísérletes módszerben is történik -, aminek következtében az ego időlegesen eltűnik. Az ember képes igazán és tudatosan gondolni egy tárgyat, oly mértékben, amennyire önmagáról megfeledkezik a tárgyban. A gondolkodás útja a legmagasabb Mágia felé a fizikai tudományokra jellemző kutatás legegyszerűbb tevékenységéből indul el. |
(M. Scaligero: Yoga, Meditazione, Magia 1971. ford. Székely György) |
Harmadik Part teljességügyi értesítő 1989-1995
Utolsó javítás: 2001. október 10.