Szomszédsági-közösség toborzó ( Dokumentum 1981-ből) |
|
1981-ben a "polgári nyilvánosság" szabadabb levegőjét szippantani Pesten az Akácfa utcába jártunk. Itt volt a Studió "K" színházi alkotóközösség (és nem mellesleg: pilisborosjenői kommuna) Teaháza. Élő cáfolatául a társadalomból kivonuló kommuna isten tudja honnan meggyökeresedett hazai képzetének. Itt, ahol annyi minden elhangozhatott és meg történhetett, melyről a TV emlőin retardált magyar álmodni sem mert, nos, itt tette közszemlére két ifjú az alábbi, szomszédsági közösségre toborzó felhívását: |
|
Fontos meggyőződésünk, hogy akik hiteles emberi életet akarnak élni, társai egymásnak minden eltérő válaszuk és nézőpontjuk ellenére. |
Hiteles életen a "világ megváltását", képességeink kiteljesítését, alkotó, színes, az értelmetlen kompromisszumoktól mentes életet értjük. |
A hiteles életre törekvés nem maradhat egyéni, elszigetelt, mert sikerességének esélye így minimális. |
Paradox helyzet, hogy a társadalomba való beilleszkedés a társadalom tagjaival való kapcsolatok csökkenésével jár. A kapcsolat ugyanis a mi fogalmaink szerint mélyebb, minőségi viszony. Munkahelyén és lakóh elyén viszont az ember formális közösségekbe kerül, azaz olyan emberek közé, akiket nem maga választott. |
|
A munkahely |
hatalmi hierarchiájában és érdekviszonyai között igen kicsi a valószínűsége annak, hogy színes és mély emberi kapcsolatok alakulja nak ki. Az ismeretségek, barátságok rendszerint felszínesek, alacsony szinten elégitik ki az érintés ígényét. Nagyon ritka a szerteágazó, sok személlyel (közösséggel) létesült, valóban mély összetartozás. A gondolat és élménycsere piciny parcellán zajlik, s bármily unalmas is a résztvevők számára, idővel pedig már nem is illik kilépni e területről. Ez szellemi és érzelmi erőkifejtést igényelne ott, ahol a passzivitás íratlan törvény, hatalma alá vonja a szellemet, az akaratot és a cselekvést. |
|
A lakóhely |
(elsősorban a város) még a munkahelynél is kevesebb lehetőséget kínál a kapcsolatokra. Az önálló lakás olyan nagy érték, hogy megszerzésénél háttérbe szorul minden egyéb szempont: a barátok, ismerősök közelsége, az épület, a helyiségek társas öss zejövetelre alkalmas volta; a zöldterület igény; az egyszervolt kívánság, hogy legyen olyan szoba is, ahol festeni, zenélni, tornázni, barkácsolni, szobrokat készíteni lehet. |
Többnyire az adott - és persze az esetleges - szomszédság sem partner az ilyen lehetőségek együttes megteremtéséhez. |
Lakótársaink gondolkodásukkal, életvitelükkel, érdeklődésükkel annyira elütnek tőlünk, hogy fel sem merülhet a futó, egymásnak köszönésnél mélyebb viszony. |
|
A család |
melege elfeledheti azt a személyiségtorzító folyamatot, amit a hibás társadalmi beilleszkedés okoz. A "nekem el kell tartanom a családom" (hamis) erkölcsi felmentést sugalló jelszava mögött nem egyszer gerinctelen kompromisszumok rejtőznek. Valószínűleg ezért olyan gyakori, hogy 40. életévük körül egyszerre rádöbbennek életük elhibázottságára, ifjúkori eszményeiket megcsúfoló életvitelükre. |
A családban felnövő gyerekek a szülők akarata ellenére is sokat átvesznek az apák és anyák gátlásaiból, szorongásaiból, nem mindíg veszik észre azok korlátait. Bármilyen fejlett személyiség, művelt ember is az apa és az anya, a gyerekeknek két személy kevés életforma-választási lehetőséget, azonosulási mintát nyújt. A kifelé zárt család - bármilyen minőségű is belső élete - az utódok számára kedvezőtlene bb fejlődésí szintér, mint a nyitott. |
Embertársainkkal való viszonyunkat a külső hatások és körülmények nehezen tettenérhető módon determinálják. Mégis azt érezzük: elfoglaltságaink, életterünk nagyobb kényszerítő erővel bír, mint gondolnánk, s főké nt mint szeretnénk. |
A külső körülmények (iskola, munkahely, lakóhely, szüleink társasága) alapvetően meghatározták ismeretségeinket. Az iskola befejezése, a munkahelyváltoztatások és elköltözések ugyan nem szüntették meg azonnal barátságainkat, de hosszabb távon mégis elhaltak. Önmagunk igazolására egy ideig még küzdöttünk a folyamat ellen, áltattuk magunkat, hogy semmi sem változott, miközben már minden találkozás egyre erőszakoltabb volt. |
Kit okoljunk ezért? |
Magunkat, őket vagy a körülményeket ? |
Tartalmatlan lett volna minden olyan barátságunk, amely nem volt képes áthidalni az idő és tér korlátait? |
Miért sajnálkoznánk, hiszen újabbakat kötünk - mondhatná valaki. |
Két ember kapcsolata interakciók sorozata - alkalmazkodás. Ez annál mélyebb, minél több idő van a kibontakozásra. Egy viszony nem csupán kellemes időtöltés, legmagasabb rendű formájában a közös tevékenység és alkotás áll a középpontban. Miért olyan ritka az ilyesmi? |
Képzeld el, hogy van egy ötleted, festményed, egy új és fontos gondolatod, s szeretnéd megvitatni, megmutatni vagy átadni 15-20 barátodnak. Még ha nem is vagy rettentően elfoglalt, akkor is több hétbe telik, amíg mindegyikkel találkozol. S addigra már hol van a szikra... Ezekről a találkozókról - többségükről - általában eleve lemondunk. Lemondunk olyan kölcsönösen megtermékenyítő alkalmakról, amik erőt, hitet adnának, széIesebb horizontot nyitnának. |
Mi lenne, ha minden barátod a szomszédban, az alsó, a felső, a szemben lévő lakásban lakna? Ha lenne egy közös helyiségünk, ahol összejönnénk beszélgetni, vetíteni, és közös játékokat játszani. Micsoda élmény volna húsz-harminc azonos beállítottságú, de színes és eltérő egyéniségű emberrel egymás közvetlen közelében élni! |
Kilépve a megszokott tér és időbeli elszigeteltségből, alkotó szellemi kapcsolatok sokasága létesül. |
Csupán a közelség felfokozott életintenzitást, gyakoribb szellemi, érzelmi, társas élményt szül. Ilyen közösségben nem gyötör senkit sem a magány. |
Micsoda előny a 10-20 vagy több gye reknek, hogy szüleik nem a szokásos elidegenült, rivalizáló, társadalmilag tagozódó viszonyban vannak egymással. |
Vannak, persze, praktikus előnyök is. Idő- pénz- fáradtságmegtakaritás. Hogy ezek közül melyikkel kíván élni egy-egy közösség, azt nekik ke ll eldönteni. |
Ne tévessze össze senki az effajta közösséget a csajkarendszerrel, vagy a nőközösséggel. Szexuális önállóságát mindenki maga őrzi. |
A munka és a pénz meg- és beosztása a közösség tagjainak döntésén múlik. |
A közösség lakótere nem hasonlíthat kollégiumra - fontos, hogy mindenkinek és minden "mag" közösségnek - ha úgy kívánja, önálló lakása vagy lakrésze legyen. Az egyedülléthez mindenkinek joga van. |
A közösség maga alkotja szabályait, de ezek nem mondanak ellent a társadalom törvényeinek. |
Szeretnénk ilyen közösséget alakítani. Ha van kedvetek, Veletek. Közületek is várjuk az effajta közösségre vágyó, megfelelő önkontrollal rendelkező, érett, nyitott személyiségeket. Lehet később is csatlakozni. Ha egyszer kialakítottuk a közösség magját, a tagok külső baráti körükből új tagokat, családokat vonhatnak be. |
A közös építkezés megoldhatatlannak látszik, és elköltözéskor anyagi bonyodalmakkal járhat, ezért szomszédos lakásokat vagy házat (házakat) bérelnénk. Esetleg vehetnénk egy falusi portát. |
Nem ragaszkodnánk leírt szabályokhoz. Ezek több kárt, mint hasznot hajtanának. Íratlan törvények persze bizonyára lesznek. A mindenkit érintő, közösségi ügyekben szavazni lehetne. |
Keressük azokat, akik hajlandók tenni valamit azért, hogy ebből az utópiából valóság legyen. Keressük az elvi egyetértőket és a gyakorlati lehetőségekről tudókat. |
|
Utóirat 1989-ben |
Jelentkezők ugyan voltak, de közösségi együttélést nem sikerült létrehoznunk, csupán hétvégi együt tléteket egy parasztházban. Talán majd a kilencvenes években... (Nyugodtan mosolyogj kedves olvasó!) Negyven éven át megkiméltek Bennünket attól, hogy magyarul olvasgassunk a kommunisztikus telepek XIX. századi fénykoráról, az oroszországi kommunákról, a közel évszázados izraeli kibuc-mozgalomról és az életmódkísérletek hatvanas években kezdődő, majd a hetvenesekben kiterebélyesedő reneszánszáról. |
|
De mit nekünk az a sok holt betű! Tessék meglátogatni ízlés szerinti közösségeket Dániától Spanyolországig. A következő számunkban rövid ismertetésüket és címlistájukat közzétesszük. |
Harmadik Part teljességügyi értesítő
1989-1995Utolsó javítás: 2001.09. 25..