BOCS.HU Document       Send this in an email! Printable version
magyar/hungarian [20040407] [declaration] Time to read: 5 minutes A civil zöld mozgalom 2004-es állásfoglalása a környezeti és fenntarthatóságra nevelés hatékonyabb működéséért és megvalósulásáért Magyarországon. (Environmental education, Movement, Politics)
A 2004. márciusi debreceni Országos Zöld Találkozó környezeti nevelési állásfoglalása.
A civil zöld mozgalom 2004-es állásfoglalása a környezeti és fenntarthatóságra nevelés hatékonyabb működéséért és megvalósulásáért Magyarországon.

A civil zöld mozgalom (non-profit természet- és környezetvédelmi szervezetek) 2004-es állásfoglalása a 2002-2003-as állásfoglalások tükrében, a környezeti és fenntarthatóságra nevelés hatékonyabb működéséért és megvalósulásáért Magyarországon.

• A környezeti nevelés az állam, az önkormányzatok és minden pedagógus törvényben rögzített feladata (1995. évi LIII. tv.).
2003-ban talán ennek a törvénynek a hatására is a közoktatási törvény megváltozott, s előírja, hogy minden iskolának ki kell dolgoznia egészséges életmódra nevelési és környezeti nevelési programját – megvalósítva minden környezeti nevelő álmát.
• Javaslatunk, hogy az Egészségügyi Minisztérium mintájára (2005-től biztosítja a félállású tanárt és a megfelelő anyagi hátteret az egészséges életmódra neveléshez) legyen az iskoláknak félállásban környezeti nevelő tanára (pl. környezettan tanárszakos), aki a környezeti nevelés felelőse, így koordináltan megvalósulhat az elmélet mellett az életkorhoz igazodó magas szintű szemléletformálás.
• Ezzel egyidőben javasoljuk, hogy az OM tegyen meg mindent azért, hogy a természettudományos tantárgyak óraszámának arányát növelhessük (órakeret-növelés, anyagi háttér biztosítása stb.), hiszen a környezeti nevelés eredményes megvalósítása speciális (érzékenyítő, projekt, terepi, tapasztalati) módszereket feltételez, melyek sokkal időigényesebbek a hagyományos módszereknél.
• Azok az intézmények, amelyek helyi pedagógiai programjaikat a környezeti nevelésre és a fenntarthatóságra nevelésre építik, többletfeladatokat vállalnak el. A törvényi kötelezettségek teljesíthetősége érdekében kérjük, biztosítsák ezen feladatok elkülönített, csak környezeti nevelésre fordítható normatív támogatását.
• A fenntarthatóságra való nevelés helyi pedagógiai programja mellé minimál programként az oktatási intézmények hozzanak létre, alakítsanak ki olyan tantermet, laboratóriumot vagy egyéb helyiséget, amely a fenntarthatóság elveinek bemutatására szolgál.
• Kérjük az oktatási intézményeket és a civil szervezeteket, hogy a környezeti nevelés megvalósítása során részesítsék előnyben a lakóhelyen megszervezett terepi programokat, a helyi tudás és a szülőföldhöz való kötődés érdekében.
• Kérjük a minisztériumokat (KvVM, OM, GYISM, GKM, stb.), hogy a kiírt pályázatoknál, azok elbírálásnál a fentieket részesítsék előnyben.
• Szükséges az alapvető környezeti nevelési, oktatáspolitikai dokumentumok fogalmi tisztázása. Ehhez az OM teremtse meg központilag a lehetőséget (Káté, értelmező szótár, konferenciák, továbbképzés).
• Azokat a civil szervezeteket, akik állami feladatot átvállalva, kiemelten foglalkoznak a környezeti neveléssel, lakossági szemléletformálással, részesítsék normatív támogatásban. A KvVM „oktatásra” szánt keretéből ne maradjanak ki a civilek, hiszen sok szervezet állami feladatokat lát el a környezeti nevelés, oktatás, képzés területén is.

• Dicséretes, hogy hosszú évtizedek harca után öt minisztérium (OM, KvVM, GKM, GYISM, MEH) elfogadta, és megfelelő anyagi háttér megteremtésével, mint más tanulásszervezési módot támogatja az erdei iskolai programokat, mert így szeretnék elérni, hogy minden gyermek tanulmányai során legalább egyszer eljusson oda.
Javasoljuk, hogy legalább ilyen erővel biztosítsák az anyagi lehetőségeket, az erdei iskolát, óvodát megalapozó környezeti nevelésre, hisz „anélkül az sem jöhetne létre”.
• Kérjük az OM-ot, hogy részesítse előnyben a külső világ tevékeny megismerésére fordítható fejkvótával azokat az óvodákat, amelyek pedagógiai programjukat a környezeti nevelésre építve évek óta szervezik az erdei óvodát is.
• Az iskolai környezeti nevelést iskolán kívüli formában segítő (oktatóközpont, tábor, egyéb terepi programok) civil szervezetek tevékenységét hátráltatja a felsőfokon képzett terepi programvezetők, szakemberek, alacsony száma. Szükséges a felsőoktatási szintű képzés és továbbképzés megvalósítása e területen.
• Állami stratégia legyen a környezeti nevelés, a Nemzeti Környezeti Nevelési Stratégia alapvetései szerint, hogy az ország felkészülten fogadhassa a „Fenntarthatóságra nevelés évtizedét” 2005-2014 (ENSZ). Ezért a minisztériumok vagy háttérintézményei dolgozzák ki a fenntarthatóságra nevelés, tanulás stratégiáját.
• A környezeti és fenntarthatóságra nevelés ügye a KvVM-től súlypontilag kerüljön át az OM-hez, mert oda tartozik. Hosszabb távon így már reális célként merülhet fel annak elérése, hogy az OM célzottan finanszírozza az oktatást segítő intézményeket is.

• Felszólítjuk a kormányt, hogy (más országok mintájára) hozzon létre önálló környezeti nevelési törvényt, ami elősegíti a problémák megoldását.

Debrecen, 2004. március 28.

Target audience: decision makers, leaders, teachers, trainers

Possible usage (method, occasion): school education, camp, nature school