BOCS.HU Document       Send this in an email! Printable version
magyar/hungarian [20080330] [open letter] Time to read: 15 minutes Karácsonyi levél a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosához (Ecology, Human rights, Global Education, Kommunik?ci?, Politics)
A 2008. márc. 27-30-i pécsi Országos Zöld Találkozón elfogadott állásfoglalás! Noha személyében még nincs megválasztva, a törvény életbe lépett s e levél nyomán a Karácsony és az Újév kapcsán több szó esett a jövő nemzedékekről.
Karácsonyi levél a Jövő Nemzedékek Országgyűlési Biztosához

Introduction:
Országgyûlési Biztosok Hivatala
1387 Budapest Pf. 40.


Tisztelt Jövõ Nemzedékek Országgyûlési Biztosa!

Noha személyében sajnos még nincs megválasztva, törvény életbe lépett és így szeretnénk megragadni az alkalmat, hogy a Karácsony és az Újév kapcsán több szó essék a jövõ nemzedékekrõl. Reméljük hamarost megkezdheti munkáját és foglalkozik kérésünkkel.

A BOCS Alapítvány már sok-sok éve foglalkozik a jövõ nemzedékek jogaival és kezdetektõl támogattuk a Jövõ Nemzedékek Országgyûlési Biztosa törvényjavaslatát.

A jövõ nemzedékek jogainak biztosítása érdekében az egyik legalapvetõbb feladatnak tartjuk a társadalmi tudatosság növelését ezen a téren.

Kérjük ezért, tegyen javaslatot jogalkotásra (amint erre az országgyûlési biztosokról szóló törvény 27/B. § (3) d) pont feljogosítja), hogy a jövõ nemzedékek iránti felelõsségre nevelés megjelenjen az oktatás és a közvélemény formálás minden területén.


Konkrét javaslataink, amelyek tovább bõvíthetõk és pontosíthatók:

1. A fõ társadalmi tudatformáló eszközöknél:

a) Reklám: a különféle (különösen a jelentõs ökolábnyomú tevékenységrõl szóló, pl. autó, lakás) reklámokhoz kapcsoljanak hozzájuk alkalmazott globális képzés formulákat. (Analógiák: a dohányreklámoknál a "káros az egészségre", a gyógyhatású készítményeknél a "kérdezze orvosát..." figyelmeztetések. Az EU most tárgyal arról, hogy az autóreklámok egynegyed terjedelemben a fogyasztásról és káros anyag kibocsátásról kell szóljanak.) Pl. „Mielõtt hallgat e reklámra, gondoljon arra, hogy a Földet utódainktól kaptuk kölcsön.”
A társadalmi célú reklámok között is kapjanak kiemelt lehetõségeket a hosszú távú felelõs gondolkodásra nevelõ reklámok.

b) Internet: minden internet keresésnél a találati lista (a fizetett találatokhoz hasonlóan, társadalmi célú hirdetésként) kínáljon tájékozódást az adott kereséshez kapcsolódó globális képzésrõl, az adott keresésben szereplõ dolgok hatásáról a globális válságra, stb.

c) Média: pl. a régóta és általánosan használt idõjárás jelentéseknél mindenféle médiában ökológiai adatokat is tegyenek közzé.

d) Filmek: ne csak korosztályi besorolást kapjanak a filmek, hanem pozitív, semleges vagy negatív minõsítést is a jövõ nemzedékek szemszögébõl nézve.


2. Kapcsolódjanak az adott helyzetre konkretizált „Jövõ nemzedékek iránti felelõsség” képzések és lehetõleg vizsgák kötelezõen, ill. ahol ez nem lehetséges, ajánlottan minden olyan tevékenységhez, ami jelentõsen befolyásolhatja a jövõ nemzedékek életfeltételeit.

Ennek egy lehetséges mérõszáma az ökológiai lábnyom. Kapcsolódjon ilyen képzés általában minden döntéshozóvá váláshoz, jelentõs ökolábnyomú tevékenység kezdéshez, stb.

Ezek a képzések segítsék az embereket a globális és hosszú távú gondolkodásban, a jólinformált döntésekben, hogy elkerülhessék az õket és utódaikat késõbb érõ negatív következményeket. Legyen ilyen vizsga

a) minden iskolavégzésnél: az általános iskola befejezéséhez, érettségihez, diplomázáshoz, doktorátushoz, posztgraduális végzéshez, stb. (s a különféle tantárgyak példatáraiban és gyakorló anyagaiban jelentõs arányban szerepeljenek jövõ nemzedékek iránti felelõsségre nevelõ feladatok),

b) nem-formális oktatásokhoz, különösen a jelentõs ökológiai lábnyommal járó tevékenységekre felkészítõ tanfolyamokhoz, mint pl. a jogosítvány szerzéshez, gépkezelõi képzésekhez, (s pl. a nyelvtanfolyamok példatáraiban és gyakorló anyagaiban jelentõs arányban szerepeljenek a jövõ nemzedékek iránti felelõsségre nevelõ feladatok),

c) állami támogatásokhoz: szociális támogatáshoz, abortuszhoz, lakástámogatáshoz, gyermeknevelési támogatásokhoz, stb.

d) életfordulókon (adódó lehetõség az állami bejegyzés igénylése): házasságkötéshez, gyermek anyakönyvezéshez, bölcsõdei, óvodai, iskolai beíratáshoz,

e) vásárlások kapcsán (adódó lehetõség az állami bejegyzés igénylése): gépjármû és ingatlan vásárláshoz, a repülõjegy és ma még nem regisztrált gépjármûvek (pl. quad) vásárláshoz is, (és javasoljuk, hogy kezdeményezze ezek kötelezõ nyilvántartását),

f) gazdasági tevékenység kapcsán (adódó lehetõség az állami bejegyzés igénylése):
- vállalkozás bejegyzéséhez, telephely létesítéshez,
- építési stb. engedély kérelemhez,
- munkaviszony létesítéshez (a munkavédelmi, tûz- és katasztrófavédelmi oktatásokhoz kapcsolódóan), stb.,
(kiemelten a jelentõs ökolábnyomú gazdasági szektorokban: kereskedelem, mezõgazdaság, erdõgazdálkodás, turizmus, építõipar, építõanyag ipar, energia szektor, hulladék kezelés stb.),

g) szervezetek létrehozásához (adódó lehetõség az állami bejegyzés igénylése):
- cég, egyház, civil szervezet, párt, média stb. alapításhoz,

h) minden döntéshozóvá váláshoz, vezetõi kinevezésekhez:
- cégeknél, egyházaknál, civil szervezeteknél, pártoknál, médiában stb.
- állami kinevezéseknél: oktatásban, közigazgatásban, intézményekben, hadseregben, stb.
- választások elõtt már a jelölt listára fölkerüléshez, stb.

Sok erõt kívánunk munkájához, tisztelettel

2007. Karácsonyán

Simonyi Gyula elnök
BOCS Alapítvány

Geographical place: Hungary

Author: Simonyi, Gyula

Group, movement, tendency (wherefrom it comes from): Bocs Foundation

Target audience: decision makers, leaders, media people, teachers, trainers