BOCS.HU Dokumentum       Elküldöm e-mail-ben! Nyomtatható verzió
magyar [20070820] [el?ad?s, k?nyvaj?nl?, sajt?k?zlem?ny] Olvasási ido: 5 perc Fenntarthatóság és globalizáció képzés (?kol?gia, B?ke, Fejleszt?si k?pz?s, Filoz?fia, Glob?lis k?pz?s, Harmadik vil?g, Igazs?goss?g, K?zgazdas?g, N?k egyenrang?s?ga, N?pesed?s, Politika, Term?szet)
30 órás elméleti képzést (kapcsolódó gyakorlattal), 4 helyen (ELTE, Szeged, Szombathely, Szfvár). A résztvevők globális képzés oktatócsomagot is kapnak ajándékba.
Fenntarthatóság és globalizáció képzés

Annotáció: Megjelent a Nemzetközi Fejlesztési Együttmûködés projektünk keretében
a Fenntarthatóság és globalizáció képzés öt kötete.

A szerzõk és szerkesztõk az Ünnepi Könyvhét alatt a L'Harmattan Kiadó (10. számú) pavilonjánál, a Váci utca Vörösmarty tér felõli részén június 2-án, szombaton 11 órától dedikálnak.

A köteteket a képzéseink résztvevõi, akik a gyakorlati feladatokat elvégezték, az oktatócsomag utolsó részeként megkapják a képzés 2007. július 2. hétfõi budapesti záró konferenciáján.
Elõadó lesz Indiából Cedric Prakash, aki tavaly Francia Becsületrendet kapott.
A helyszínt és idõpontot késõbb tesszük közzé. Vidéki résztvevõinknek utána postázni fogjuk.

Fenntarthatóság és globalizáció 1–5.

1. Lányi András: A globalizáció folyamata

A tudományos és technikai haladás történelmileg szükségszerû diadalába vetett hit a huszadik század végére súlyos kétségeknek adta át a helyét. A természet legyõzése, a legyõzött természet kifosztása és elpusztítása szemlátomást nem járt az ember felszabadításával. Többé nem a fejlõdés áldásaiba vetett bizalom igazolja tetteinket, hanem a beletörõdés a dolgok menetének kikerülhetetlenségébe és megváltoztathatatlanságába.

A kötet szerzõje esszéjében a globalizáció és a napjainkban javában zajló ökológiai katasztrófa kérdéskörét járja körül.

2. Lányi András: A fenntartható társadalom

Az egyes természettudományi részterületek kutatóinak többsége szerint a jelenlegi népesedési, technológiai és környezethasználati trendek hosszú távon mindenképpen fenntarthatatlanok. Függetlenül attól, hogy a következõ évtizedekben sikerül vagy nem sikerül a romlást némileg mérsékelni, az anómia és degradáció folyamatai az idõ elõrehaladtával számos területen katasztrofális következményekhez fognak vezetni. E képtelen jövõ elhárítása vagy elszenvedése ma már nem a természet „rugalmas" viselkedésén múlik, mellyel máris túlságosan visszaéltünk, hanem a szociokulturális tényezõkön.

A globális egymásrautaltság világában élünk: ezért nem mondhatunk le arról, hogy a most kibontakozó, országhatárokon átívelõ és a világpolitika viszonyait, témáit és szerepköreit átrendezõ erõfeszítésekben, amelyek a környezeti katasztrófa elhárítása körül forognak tevékenyen részt vegyünk.

3. Kajner Péter (szerk.): Gazda(g)ságunk újrafelfedezése. Fenntartható vidéki gazdaságfejlesztés elméletben és gyakorlatban

A folyamatos gazdasági növekedés által teremtett össztársadalmi jólét mítoszáról mára bebizonyosodott, hogy tévút. Nem csak a társadalmi különbségeket növeli elviselhetetlen mértékûre, de ökológiai katasztrófával fenyegeti Földünket. A kötet a fenntartható gazdálkodás feltételeit mutatja be elvi oldalról; a vidéki gazdaságfejlesztés példáján keresztül pedig rámutat: a gyakorlatban is megvalósítható olyan modell, amely erõforrásait nem éli fel, mégis jólétet teremt. A hazai, fenntartható vidékfejlesztés stratégiájára és eszközeire tett javaslatok jelentõs része nem csak Magyarországon, de a nemzetközi fejlesztésben is hasznos lehet.

4. Jakab György – Varga Attila: A fenntarthatóság pedagógiája

Jól tudjuk, hogy a magyar társadalom csak akkor lesz képes sikeres válaszokat adni a 21. század globális kihívásaira, ha széles körben is polgárjogot nyer a fenntarthatóság szemlélete, az élhetõ természeti és társadalmi környezet megóvásának közös felelõssége. A fenntarthatóságot célként kitûzõ komplex nevelési munkában kiemelt szerepet játszik az iskola, amelynek – többek között – közvetítenie kell ezt a közös felelõsséget a felnövekvõ nemzedékek számára.

A kötet két írása lényegében a fenntarthatóság eléréshez nélkülözhetetlen természeti és társadalmi környezetvédelem szemléleti alapjait, valamint az iskolarendszer ezzel kapcsolatos általános és nagyon is kézzel fogható feladatait fogalmazza meg – természetesen nemcsak a pedagógusok, hanem valamennyiünk számára.

5. Takács-Sánta András (szerk.): Paradigmaváltás?! Kultúránk néhány alapvetõ meggyõzõdésének újragondolása

Környezeti problémáink enyhítése érdekében gyakran fölmerül egy világnézeti váltás (más szóval: paradigmaváltás) szükségessége. A szöveggyûjteményben szereplõ öt írás az egyre erõteljesebb „új ökológiai paradigma" jegyében született: megkérdõjelezik kultúránk egy vagy több alapvetõ meggyõzõdését, és ezek meghaladására, újakkal történõ helyettesítésére szólítanak föl.

------------------------

A gyakorlati feladat a kapott tudás, szemléletmód FONTOSSÁGÁNAK továbbadása.

Nyilván a tudást magát nem lehet pár elõadás meghallgatása után továbbadni. Tehát a gyakorlati feladat a globalitás és fenntarthatóság SZEMLÉLETMÓD FONTOSSÁGÁNAK MEGÉREZTETÉSE, pl.
1. egy újságíróval, médiában dolgozóval, aki ennek következtében ír/tudósít a képzéseink fontosságáról, tartalmáról, eszközeirõl,
2. egy pedagógussal vagy tanárképzõssel, aki ennek következtében beépít globális képzés elemeket egy helyi tantervbe,
3. egy civil szervezet, oktatási intézmény, önkormányzat, cég stb. döntéshozójával, aki ennek következtében tiszteletdíjas elõadást, képzést ill. globális képzés eszközöket kér tõlünk.

A képzés résztvevõi tehát a következõ háromféle gyakorlati feladat közül választhatnak:

1. Médiában dolgozókat meggyõzni, hogy írjanak/beszéljenek errõl a kurzusról és üzeneteirõl, készítsenek interjúkat az elõadókkal, vetítsék kisfilmünket és klipjeinket, stb.
A résztvevõk valahogy dokumentálják az általuk elért médiamegjelenéseket számunkra (az újság egy példánya, a tévé- ill. rádiómûsor webcíme, webportál cím stb.).

2. Pedagógusként ill. tanárképzõsként globális képzés elemeket beépíteni egy helyi tantervbe és azt nekünk benyújtani.

3. Iskola, civil szervezet, önkormányzat, cég vezetõk figyelmét fölhívni globális képzés eszközeinkre és hogy milyen elõadásokat hívhatnak meg diákjaik, pedagógusaik, munkatársaik, önkénteseik, a képviselõk stb. számára.
A résztvevõk dokumentálják az általuk elért meghívásokat, ill. a kért eszközök várható felhasználási módját számunkra.

A résztvevõk ehhez a gyakorlati feladatukhoz segítõ eszközökként megkapják az oktatócsomagot, és használhatják annak webes formáit is:
- poszter-sorozatunk: 1, 2, 3, 4
- képeslap sorozatunk (ld. az elküldhető e-card listában),
- poszter-dosszié,
- Természet & Béke kalendárium pdf-ben, és bővebb változata web-adatbázis formájában (enapon.hu),
- Meadows könyv pdf-ben,
- az 5 füzetnyi tananyag pdf-ben (ld. föntebb),
- a személyes ökolábnyom kiszámító memori-kártya,
- kisfilmjeink webes formája (ld. a főlapunkon) (s aztán konkrét média kérésre adjuk a kívánt formában vetítéshez).

A székesfehérvári képzés résztvevõi egy negyedik fajta gyakorlati feladatot is választhatnak: három helyi fesztiválon mûködtetni a BOCS standot, ismeretterjesztést végezni. Ezek a Szt. Imre keresztény ifjúsági fesztivál (ápr. 14. szombat), a Bõrgyár öko-szombat (máj. 12. szombat), és a Bregyó családi nap (máj. 27. vasárnap).

A BOCS Alapítvány az iwiw-en is megtalálható, a minket bejelölõ szimpatizánsokat, érdeklõdõket szívesen visszaigazoljuk.


-------------------

Az elõadások egyenként is látogathatók.

Budapest:
A 15 db szerda estébõl álló kurzus betelt. Számukra gyakorlat máj. 2. szerda, és a gyakorlat része a márc. 23. és máj. 11. péntek 15h-20h az alábbi másik budapesti sorozatból.

A 7 db péntek 15-20h elõadásból (s emellett csopormunka gyakorlatból) álló sorozat márc. 23-án kezdõdik. Ápr. 6. nagypéntek kivételével a márc. 23-tól május 11-ig tartó péntekekrõl van szó.
A helyszín: Szent István általános iskola, 1051 Bp. Szent István tér 13-14.

Szombathely: csütörtökönként 18h-19.30 az Interkulturális Tanulmányok Tanszékén, gyakorlat pl. máj. 3.

Szeged, Millenniumi Kávéház (Dugonics tér 12.), 15-20h:
márc. 12 és 26 hétfõk (közben márc. 15. az elsõ gyakorlat), ápr. 17 és 24 keddek, máj. 7 és 14 (záró gyakorlat) hétfõk.

Székesfehérvár: péntekeken 15h-20h a Ciszterci Gimnázium dísztermében:
márc. 30., ápr. 13. és 27., máj. 4. és 18.
Gyakorlatok ápr. 14 és május 12 szombat, máj. 27. vasárnap.

Google Calendar formában is láthatók az idõpontok, így az egyes események könnyen áttehetõk saját Calender-be.


---------------
Mindenkinek joga van a globalizáció kihívásaira felkészítõ képzésre!

MEGHÍVÓ

FENNTARTHATÓSÁG ÉS GLOBALIZÁCIÓ

Négy helyszínen (ELTE, Szeged, Szombathely, Székesfehérvár) szervezi meg a BOCS Alapítvány az ELTE-vel együttmûködve az alábbi 30 órás elméleti képzést (kapcsolódó gyakorlattal),
amely a nemzetközi fejlesztési programokba való bekapcsolódás perspektívájából tekinti át a társadalomelméleti tematikát és a globális szolidaritás cselekvési programjának megalapozására szolgál.

A résztvevõk elõadások és szemináriumi foglalkozások keretében ismerkednek korunk világproblémáival, a második ezredforduló részben történelmi, részben földtörténeti léptékû változásaival, a fenntarthatóság gondolatkörével, az ökológiai világnézet alapjaival és alkalmazási területeivel, globalizáció és lokalizáció összefüggéseivel.

Elõadók:

JAKAB GYÖRGY tanár, az Oktatáskutató és Fejlesztõ Intézet munkatársa
KAJNER PÉTER közgazdász, a Szövetség az Élõ Tiszáért elnökségének tagja
LÁNYI ANDRÁS filozófus, az ELTE-TÁTK oktatója
SIMONYI GYULA közgazdász, a BOCS Alapítvány elnöke
TAKÁCS-SÁNTA ANDRÁS, az MTA Szociológiai Kutatóintézet munkatársa
VARGA ATTILA, az Oktatáskutató és Fejlesztõ Intézet fõmunkatársa

Tematika:

1. Fenntarthatóság és globalizáció (Lányi András)
2. Bioszféra és ember (Takács-Sánta András)
3. Identitás, ami összeköt - az elsõ személy politikája (Jakab György)
4. Globális kihívások és az iskola (Varga Attila)
5. Alternatív fejlesztési stratégiák: részvétel, önrendelkezés, emberi léptékû gazdaság (Kajner Péter)

Gyakorlatok: Magyar és EU nemzetközi fejlesztési politika és szervezetek. Az emberréválás jelen evolúciós lépése, ökolábnyom, nemiség, Kisherceg életstratégia. Média, helyi tantervek, globális képzés eszközök, multiplikátorok figyelmének fölkeltése. (Simonyi Gyula)

Ajánlott irodalom:
Boda Zsolt: Globális ökopolitika (Osiris, Bp. 2003)
Pataki György – Takács-Sánta András szerk. Természet és gazdaság (L' Harmattan, Bp. 2004)
Lányi András szerk. Természet és szabadság (Osiris, Bp. 2000)
Somlai Péter: Egyetemesség és relativizmus (Liget 2002/12)
Vida Gábor: Helyünk a bioszférában (Typotex, Bp. 2001)

A képzést elsõsorban tanároknak, fõiskolásoknak és egyetemistáknak, médiában vagy civil szervezeteknél dolgozóknak és önkénteseknek,
illetve cégvezetõknek, politikusoknak és más döntéshozóknak ajánljuk.

A képzés a Külügyminisztérium és a Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat NEFE/504. Társadalmi szolidaritás... programtámogatás jóvoltából ingyenes, elvégzésérõl igazolást adunk,
valamint egy globális képzés oktatócsomagot is kapnak a résztvevõk ajándékba, mely tartalmazza
- a tananyagot öt füzetben,
- Természet & Béke kalendáriumot,
- személyes ökolábnyom kiszámításra alkalmas memoriakártyát,
- 15 képeslapból álló sorozatot,
- Donella Meadows emlékkötetet,
- oktató posztereket,
- ökolábnyom oktató poszter-dossziét.

Az egyes elõadások a teljes képzésre nem jelentkezõk számára is látogathatók.
A helyszínek és részletes idõpontok fönn lesznek weboldalunkon.
SZERETETTEL VÁRUNK MINDEN KEDVES ÉRDEKLÕDÕT!

Szerző: L?nyi Andr?s, Simonyi Gyula

Csoport, mozgalom, irányzat (ahonnan származik): Bocs Alap?tv?ny

Korosztály: feln?ttek, fiatalok

Célcsoport: d?nt?shoz?knak, vezet?knek, hum?n ?rtelmis?gieknek, m?di?ban dolgoz?knak, m?v?szeknek, mozgalmi ?nk?nteseknek, nevel?knek, oktat?knak, re?l ?rtelmis?gieknek, v?llalkoz?knak, vall?sos embereknek

Mire való (módszer, alkalom): feln?ttoktat?s, iskolai oktat?s, tr?ning, csoporttal?lkoz?