BOCS Homepage


A környezetrombolás újabb lépése a tömegközlekedés árainak emelése

Zöld és olcsó villamosjegyet!

Érted Vagyok Öko témájú anyagok

Budapesten négyszer annyian utaznak tömegközlekedési eszközökön, mint személygépkocsival. Ezért a tömegközlekedést fejlesztése sokkal inkább közérdek, mint az autós forgalom kiszolgálására tett - hosszú távon úgyis reménytelen - kísérlet. Sokkal olcsóbb és könnyebb vonzó tömegközlekedési hálózatot kialakítani, mint az autós forgalomhoz szükséges útfelületet, parkolókat és járulékos létesítményeket megépíteni. Budapest területének mindössze 13%-a zöldterület, beleértve a budai hegyeket is, míg például Bécsben ez csaknem 50%.

Az átlagos budapesti 1,2 fõ/gépkocsi kihasználtsággal számolva az autóbuszhoz képest a személyautó egy utas szállításához 20-szor akkora útfelületet és 16-szor annyi üzemanyagot használ föl, miközben 8-szor annyi szennyezést, ezen belül 12-szer annyi szénhidrogént és 74-szer annyi szénmonoxidot bocsát ki.

Ha a személyautó forgalom csökkenne, gyorsabbá válna a tömegközlekedés. Sokkal olcsóbb és egyszerûbb lenne a BKV 1800 autóbuszán környezetszennyezést csökkentõ megoldásokat bevezetni, mint félmillió budapesti gépkocsit lecserélni. A villamos és trolibusz közlekedés elõnyei a városi levegõre még nyilvánvalóbbak, amíg az elektromos autók ma még csak kuriózumnak számítanak.

A tömegközlekedés fejlesztése a leginkább kifizetõdõ beruházás a közlekedés területén, és a leghatékonyabb módszer a gépjármûvek környezetszennyezésének csökkentésére. A Levegõ Munkacsoport javaslata szerint a tömegközlekedés kiemelt fejlesztését a következõ anyagi forrásokból lehetne fedezni:
1. az üzemanyagok fogyasztási adójának növelésébõl származó költségvetési bevételt erre kellene fordítani;
2. a város meghatározott övezeteiben a személygépkocsik részére bérletet kellene bevezetni, amely érvényes lenne a tömegközlekedési eszközökre is;
3. 'tömegközlekedési adó'-t kellene kivetni a vállalatokra.

Ezzel szemben nem szabad emelni a tömegközlekedési tarifákat mert ezzel csökken a tömegközlekedés vonzereje. A tömegközlekedés ésszerû igénybevételére irányuló tarifarendszer-átszervezést ez nem zárja ki.

Ha lakható városban akarunk élni, akkor az egyéni közlekedésben az alábbi fontossági sorrendet kell választanunk és megvalósítanunk: gyaloglás, kerékpár, tömegközlekedés, taxi, személyautó.

(Forrás: A Levegõ Munkacsoport röplapja.
Cím: Talento Alapítvány,
2041 Budaörs, Pf. 102.
Tel.: 182-3225)