|
A közösségek tényleges vezetõit kell pappá szentelni, és csak õket szabad Az olvasói levél alaptétele: a cölibátus (a papi és szerzetesi szüzesség) elfogadása nem kényszer, a papok önként vállalják. Ez az alaptétel szerintem hibás. A papi hivatást érzõ fiatalok csak egy (valószínûleg kis) részének van hivatása a celibátusra. Csak õk vállalják önként. A celibátus önálló hivatásként való létezését igazolja, hogy a világegyházban több mint hetvenezer férfi szerzetestestvér van, aki nem szenteltette pappá magát, a szüzességet önálló értékként (nem a pappá levés érdekében) éli meg. A kb. négyszázezer pap között is bizonyára sokan vannak, akik akkor is megmaradnának celebsz életformájukban, ha nõsülhetnének a papok. A cölibátus eszménye sokkal szebben ragyogna, ha csak ilyen emberek választanák. Erre azt szokták mondani, hogy akinek Isten papi hivatást ad, annak megadja a cölibátus hivatását is. De a cölibátus kötelezõ volta elismerten csupán emberi szabály az egyházban. Miért kellene Istennek emberi szabályhoz, az egyház jelentõs részének véleményét és szükségleteit semmibe vevõ magasklérusi önkényhez alkalmazkodnia? A papi hivatást sokszor házassági hivatással együtt adja Isten. Ezt igazolja, hogy - Jézus házas embert (Szt. Péter) tett egyháza elsõ vezetõjévé, - az õsegyház püspökei, papjai jórészt házas emberek voltak, - ahol ma is házasok a papok (a görög katolikusoknál), ott ugyanannyi hívõ közül többször annyi papi hivatás támad, - sok kispap házassági hivatás miatt lép ki a szemináriumból, - nagyon sok római katolikus fiatal szeretne pap lenni, ha ezt házas hivatása megtagadása nélkül tehetné. Ezeket a fiatalokat, akiknek házas papi hivatásuk van, a magasklérus Isten hívásával szembeszegülõ emberi határozata kényszerû választás elé állítja. Istentõl kapott hivatásuk egyik felérõl mindenképpen le kell mondaniuk.
Élt egyszer két testvér. Apjuk elhagyta édesanyjukat és döntés elé állította a két gyermeket: vele mennek, vagy anyjukkal maradnak. Egyikük anyját választotta, másikuk apját, de mindketten szenvedtek a másik szülõjük hiányától. Felnõttebb korukban mindketten úgy döntöttek, hogy felváltva töltenek egy-egy idõszakot apjuknál és anyjuknál. Az apa azonban nem ment bele ebbe. A nála lakó gyermekét hûtlenséggel vádolta, s mivel az rendszeresen látogatta anyját, ezért végül kitagadta. A másiknak pedig azt mondta: ha egyszer már ellenem döntöttél, többet nem akarlak látni. Még néhány megjegyzés az olvasói levél pontjaihoz:
ad 3. A megnõsült papok lelki életével föltehetõen akkor volt baj, amikor kispapként engedtek elöljáróik nyomásának, hogy Istentõl kapott hivatásuk két összetartozó felébõl az egyiket (akár a házasságot, akár a papságot) megtagadják.
ad 4. Az egyházirend szentség, de a cölibátus nem az! A cölibátus nem része az egyházirend szentségének, az a házassággal éppúgy társulhat (pl. görög katolikusok). Ha egy pap élettársi kapcsolatot tart fenn, akkor azt 'rendezni kell' (amint az egyházilag meg nem kötött házasságokat szokás) a házasság irányába! A házasság szentség, a cölibátus emberi szabálya, amely nem szentség, nem vetélkedhet vele!
ad 5. Mindenki olyan lelkivezetõt választ, akit alkalmasnak tart arra, hogy õt a jézusi eszmény felé segítse.
ad 6. A házasság nem a testnek tett engedmény, hanem az emberek legtöbbjének hivatása az Istenhez hasonló életnek (a Szentháromság szeretetközösség-életének) megtanulására, megközelítésére. A cölibátus lehet nehéz a cölebsz hivatású embernek, s ezt a nehézséget le kell gyõzni. De a házas hivatású embernek a cölibátus nem nehézség, hanem sokkal több: a hivatásának be nem töltése, az élete céljának eltévesztése.
|