Frissítve: Jún 1, 97
|
Az Európai Ökumenikus Koalíció Graz '97 alapító nyilatkozata
Kiengesztelõdés Európában
a szegénység, a kirekesztés, a háború, az ökológiai pusztítás,
továbbá a vallási és kultúrális különbözõség összefüggésében.Az Európai Egyházak Konferenciája (KEK) és az Európai Püspökkari
Konferenciák Tanácsa (CCEE) az összes európai keresztényt és
egyházat meghívta az "Igazságosság, béke, és a Teremtés megõrzése"
folyamat Második Európai Ökumenikus Találkozójának (Graz, 1997
június 23-29) elõkészítésére. A téma: "Kiengesztelõdés - Isten
adománya és új élet forrása". A közvetlenül érintettekkel együtt, a szegénység, a társadalmi
kirekesztés, a háború és az ökológiai pusztítás ellen küzdõ
csoportok és hálózatok képviselõiként:
Szívesen elfogadjuk ezt a meghívást, és bibliai alapon
válaszolunk rá. Meg vagyunk gyõzõdve, hogy minden érintettnek
jelen kell lennie, ha az egyházak a kiengesztelõdés érdekében
hatékonyan akarnak cselekedni.
Vállaljuk, hogy az odáig tartó idõben csoportjainkkal és
hálózatainkkal részt veszünk a gráci találkozó elõkészítésében,
valamint hatást gyakorolunk a nyilvánosságra és a politikai
erõkre.
megszervezzük találkozónkat a grazi esemény részeként, s arra
meghívjuk az Ökumenikus Találkozó hivatalos küldöttein kívül a
kiengesztelõdési folyamatban részt vevõ csoportok és közösségek
képviselõit is, beleértve minden vallást.Jelen nyilatkozatban bemutatjuk, miben hiszünk, miben reménykedünk
és mit várunk a grazi találkozótól. Ahhoz, hogy pontosan
meghatározhassuk, mit jelent számunkra a kiengesztelõdés, egyrészt
a bibliai hagyományhoz, másrészt társadalmunk elemzéséhez nyúlunk
vissza. Ezzel a nyilatkozattal másokat is meghívunk a folyamatban
való részvételre. A kiengesztelõdés a bibliai hagyományok szerint soha sem "olcsó"
kegy, hanem élet-halál kérdése. A társadalomban a bûnök struktúrális megszilárdulása a közösség
megbomlásához és pusztításhoz vezet. A bûnös gazdasági, társadalmi
és politikai struktúrák és bûnös viselkedésmódok nem
megváltoztathatatlan sorscsapások. Isten áttöri a bûnnek ezeket a
struktúráit a felszabadító kiengesztelõdés felajánlásával. Ezáltal
képesek leszünk az életellenes erõket és struktúrákat nevén
nevezni, és felismerni saját szerepünket bennük. Ekkor találjuk
meg a lehetséges utakat az igazságossághoz, a békéhez és a
Teremtés megõrzéséhez:
elõször is hívõ közösségeinken belül: mégpedig azáltal, hogy
ellenállunk a rossz erõinek, konkrét gazdasági és társadalmi
alternatívákat dolgozunk ki, és Istennel együtt kiállunk az
elszegényedettekért és kirekesztettekért;
ezek után a társadalomban is: azáltal, hogy együtt dolgozunk
mindazokkal, akik az igazságtalan struktúrák és folyamatok
helyrehozásán, igazságos politikai és gazdasági keretfeltételek
megteremtésén fáradoznak.
Kiengesztelõdés akkor lehetséges, ha az igazságosságért vívott
erõszakmentes küzdelemre kötelezzük el magunkat. Eközben összekell kapcsolni a szegények melletti döntést az erõszakmentességmelletti
döntéssel.
A kiengesztelõdés ebben az egyszerre átfogó és konkrét
jelentésében az öröm forrásává válik és az élet dicsõítéséhez
vezet.A mai viszonyok áttekintésével egész bolygónkat átfogó életellenes
hatalmakat és struktúrákat ismerünk fel. Az emberi közösség megoszlik, egy szenvedõ világ
kiengesztelõdésért kiált. Visszatekintünk több mint ötszáz év
gyarmatosítására, amely a világ más részeinek kifosztását okozta.
De Európában is újból erõsödik a jogtalanság, a megosztottság és a
perifériára kerülés.
Egyre több embert fosztanak meg a munkához, a lakáshoz, az
egészséghez, a szociális szolgáltatásokhoz, a képzéshez és a
szabad költözködéshez való jogtól. Egyidejûleg növekszik a világ
népességének mintegy 20 %-át kitevõ, egyre szûkülõ csoport jóléte
és a források fölötti ellenõrzése. Az ok a tõkés piacok
globalizálódása és deregularizálódása a profit maximalizálása
érdekében.
Sok közösségünk szenved a romló gazdasági és szociális
helyzetbõl vagy a faji és kulturális diszkriminációból keletkezõ
feszültségtõl és megoszlástól, ami gyakran erõszakossághoz és
háborúhoz vezet. A szociális és gazdasági helyzet romlását
elõidézõ üzleti és pénzügyi világ gyakran éppen a
fegyvergyártásból és -kereskedelembõl húzza a hasznot. Ezért nem
ér véget a nõk, férfiak és gyermekek szenvedése; megcsonkítját,
megölik õket, s az életük alapján nyújtó természetet
elpusztítják.
Környezetünk állapota bizonyítja, hogy megszakadt a
kapcsolatunk a Földdel és az elkövetkezõ generációkkal.
Keveseknek mértéktelen növekedés kedvez, miközben életünk alapja
máról holnapra megsemmisül. Az emberiség leggazdagabb 20 %-a nem
csak Földünk tartalékának legalább 80 %-át nyeli el, hanem egyben
a szennyezés több mint 80 %-át is termeli.
Alárendeltség és ellenségeskedés idegeníti el még mindig
egymástól a különbözõ hitközösségeket: a keresztényt, a
muzulmánt, a zsidót. Rettegünk mások "másságától" és csak
vonakodva nézünk szembe saját felelõsségünkkel az erõszakos
folyamatokért, ezért másokat átkozunk el.Egyházunk tagjaként megvalljuk felelõsségünket abban, hogy az
egyházak
û sokkal inkább saját intézményük fennmaradásával törõdtek,
mint az evangélium által kívánt megtéréssel,
û inkább a konfliktus elkerülésére törekedtek általános
megnyilatkozásokkal, mintsem hogy az áldozatok pártjára állva az
igazságosságért és békéért küzdöttek volna;
û résztvettek az igazságtalan struktúrákban, az erõszakban és
környezetpusztításban, és így kollaboránsai lettek azoknak a
hatalmaknak, amelyek szétzúzzák a közösségeket és tönkreteszik a
Földet;
û exportálták a felekezeti szakadásokat a Dél országaiba és
álcázták a gyarmatosító hatalmak által folytatott elnyomást és
kizsákmányolást.
Részvételünk a kiengesztelõdés folyamatában képessé tesz, hogy
alternatívákat építsünk fel, amelyek kihívások a bûnös struktúrák
és erõk felé.
A kiengesztelõdés adományát megtapasztaljuk azok közösségében,akik
bekapcsolódtak a zsinati folyamatba az igazságosság, béke, és
a teremtés megõrzése érdekében. A grazi Második Ökumenikus Találkozóra készülve
A kultúrális, társadalmi és gazdasági diszkrimináció által
kirekesztetteknek - pl. a szegények, munkanélküliek, elvándorlók,
az etnikai kisebbségek, a homoszexuálisok -, és ezen belül is
különösképpen a nõknek elsõbbséget kell adnunk. Ezek az emberek
gyakran észrevétlenek maradnak és nem találják helyüket az
egyházon belül sem.
Kihívó felismerés a kiengesztelõdés jelentése: Isten hívására
válaszként a megosztottság alapvetõ okait kell megcéloznunk;
Az igazságtalan struktúrák elleni harc és az életet támogató
alternatívák fejlesztése eredményesebb, ha együtt dolgozunk ezen
struktúrák áldozataival. Megtanulunk a kiközösítettekre
odafigyelni, hogy közös helyzetünket egy új látószögbõl értsük
meg.
Igen értékesek a kapcsolatok más csoportokkal, szervezetekkel
és intézményekkel, hogy eredményesebben tudjunk dolgozni a
társadalmi változásért. Megtapasztaltuk Isten erejét kis
csoportjainkban és most szélesebb bázison keressük az
együttmûködést.
Ellenállunk az "Európa erõdítmény" törekvéseknek és keressük
a lehetõségeket egy igazságos kapcsolatra a Dél népeivel. Olyan
Európáért kötelezzük el magunkat, amit a nyitottság, igazságos
kapcsolatok és fenntarthatóság jellemeznek. Erõsíteni törekszünk
az európai integráció lelki, etikai és kultúrális dimenzióit és
szembeszállni az egyoldalúan gazdasági, pénzügyi és politikai
szemlélettel.
Biztosítani akarjuk, hogy Grazban elég idõ és hely legyen a
kirekesztésrõl és pusztításról, valamint a kiengesztelõdés
gyakorlati példáiról tapasztalatokat cserélni.Céljaink:
az áldozatokat bátorítani saját magukért való felszólalásra;
a társadalmi és gazdasági struktúrákat alapjaikban
kritizálni;
egy alternatív társadalom sejtjeinek építésével változásokat
indítani;
egyházainkat elfelejtett kötelességeikre emlékeztetni;
kiengesztelõdésre hajlandó közösségek örömét megünnepelni.Hívjuk az egyházakat és közösségeket a kiengesztelõdés e nehéz
ösvényére. Tudjuk, hogy az ilyen ellenállás és megújulás
konfliktusokat is jelent. De ez része a folyamatnak.
Együttmûködésünket helyi, nemzeti és európai szinten egyaránt
felkínáljuk. Frankfurt am Main, 1995 október 8.
|