7. beavatás
Feuerbach konyhája

"Az ember az, amit eszik" írta Ludwig Feuerbach – tehát só, mész, szénhidrát: anyag. Nézzünk hát meg valakit, aki eszik, egy komoly étkezõt.

Szindbád eszik. Velõscsont, sör, Vendelin pincér. Szemünkkel látjuk, mint válik szellemivé az anyag.

Szindbád életet eszik. Hallgassunk meg egy másik filozófust is, az anyanyelvünket. Élet és étel egy. Szindbád életet eszik, beszélgetése Vendelinnel!
Alexander Schmemann egyetért Feuerbach-hal , ám az "étel"-fogalmát nem korlátozza ún. matériára. Az étel, amit az ember, Szindbád, eszik, a világ . Az Istentõl áthatott világ, az õ teremtményeit esszük. A világ egy mindent átölelõ eucharisztiaként teremtetett. Az ember éhes, de éhsége egy, egyszerre éhes testi táplálékra és Istenre.

Szindbád étkezése istentisztelet. Semmi külsõ vallásosság, de csupa hála és áldás. Szindbád a világot eszi, és tudja, hogy a teremtés, a fácánpecsenye, a paradicsomszósz jó. Nagyon jó. Akár a szerelem, akkor is, ha csalódunk.
A hagyomány emberének az evés öröm. Az ünnepeket lakomával köti egybe, még a temetéshez is jár a tor, a szerzõdésre áldomást iszik. Ukkon-poharat. Istennel együtt ünnepel, szerzõdik, esküszik, tehát vele eszik és iszik.

Az evés-ivás ugyanis az örök élet forrása : Szóma Indiában, haoma Iránban, Hesperidák almája, Ádám: örök élet fája, tudás fája. A Kabbalában az élet fájának harmata, Yggdrasill fája tövében a mézforrás az ógermánoknál, a magyar élõ-haló víz, Majomkirály, Gilgames növénye, az aztékoknál isten testének kicsi kukuricatészta-szobrocskájának elfogyasztása, és az eucharisztia: a keresztény tanítás szerint Krisztus teste és vére által nyerünk örök életet. A szent lakomához meg kell tisztulni: rituális mosdás, bûnbánat, gyónás!

Yggdrasill, szentáldozás, Gilgames, Hesperidák kertje, Majomkirály, Utolsó vacsora stb.

Gazdaságkori ember megpróbálta félretolni tányérján az Istent, mint valami túl zsíros falatot. A kultusz tisztító szertartásait, a kenyér megkeresztelését, vagy az újbor megáldását mellõzi, helyette fertõtlenít, pasztõrizál, higiénizál. Az étel megtisztítását fizikai és vegyi technikákkal gondolja megoldani. A tisztátalanság nem spirituális kérdés számára, hanem a bacilusok számának függvénye. Egészséget próbál enni.
Az élet megtisztítása nélkül az étel megtisztítása bajos.

Ima, a lélek megtisztítása, Egyedül az ember képes az ételért Istent áldani – Schmemann . Hamvas . Családi étkezés, háziszentély: a tûzhely. Közös szertartás. A konyha a családi élet középpontja. Nemcsak étel fõ ott, hanem élet is. Ezért nem tudunk jóllakni pusztán anyagiakkal. Ezért a kedvenc ételünk – gondoljunk bele! – mindíg valakinek a fõztje.

Filmbejátszás: családi ebéd-vacsora imádkozással.

Gazdaságkor kísérleti államai brutálisan támadták. Lenin és Sztalin üzemi étkeztetéssel; a lakásokat konyha nélkülire tervezték, a magyarországi lakótelepi lakásokban alig van. Node úgyis a gyárban, a hivatalban, az iskolában eszünk!
A liberális kapitalista kísérletek kevesebb vérrel, de eredményesebben számolták föl a családi tûzhelyet, miközben csajkarendszerükkel milliárdokat kerestek. A fogyasztóember még fizet is érte!

Tömegétkeztetés. Üzemi konyha, vállalati ebédlõ, McDonalds, stb.

Gazdaságkori fogyasztóember, aki máskülönben oly büszke egyéniségére és szabadságára gyorsan emészthetõ tömegcikkeket eszik. Étele – alapvonását tekintve – a fasírt , a szerkezet nélküli darálék, ami a "tudomány pillanatnyi állása szerint" tartalmaz rostokat, cukrot, kalóriát, természetes akármiket, meg génmanipulált szteroidokkal pumpált borjúhúst. A lényeg akkor sem változik, ha éppen vegetárius, ismét tudományos alapon persze.

Pár pillanat Szindbád, majd áruházi ételhegyek. Korten könyvbõl a fogyasztói kehely
Beszélek, miközben a képeket látjuk: Soha nem látott tömegben termelõdnek a javak a Földön, de az össznépesség 60 %-a csak az 5,6-%-kal rendelkezhet: vagyis a bolygólakóknak több mint a fele ki van téve az éhezésnek, és nagy része éhezik is.
Képek éhezõkrõl

1. ezek azért nem esznek, mert nincs mit enniök

Kép aszkétákról (talán indiai dzsainisták vó’nának a legjobbak: egy éven belül volt film róluk az MTV-ben)

2. böjt, a szakrális koplalás. "Ahol az érzékiség uralkodik, ott elhal a tiszta ész és a világos értelem" – Porphürios újplatonista ( 3. sz.). A böjt tel fegyelmezi magát a szellemi életre törekvõ. Zabolázza testét, vezekli bûneit, fölszabadítja szellemi erõit. Szentek, aszkéták így szabadultak meg a testiesség béklyóitól, hogy lelki emberek lehessenek.

3. van viszont helyette diéta és fogyókúra.
Képek kövérekrõl, akik fittness-szalonban gyúrnak, gõzfürdõ.

A bolygólakók leggazdagabb 20 % a Föld javainak 82,7 %-át éli föl, ezt képtelenség tiszta lelkiismerettel csinálni. Annak sem, aki – úgymond – nem tud róla. Minden falat a szívébe kiált, az étellel folyton baj van. Mintha élet és étel szembekerült volna egymással, sok benne a dzsúl, a koleszterin, a szénhidrát, a zsír, a savkeltõ, a hízlaló – szóval a halál. ahogy Schmemann mondja: az éltetõ forrásáról leszakított természetben csak halál terem.
A fogyasztó-, a barbiember ember érzékeli, hogy táplálkozásának zavarát, nemigen tud már úgy enni, mint Szindbád. Ám mohósága határtalan: materiális szinten lehetetlen jóllakni. Megpróbál egészséget falni és karcsúságot és hosszabb életet. A koplalás a fordított áldozat jegyében mûködik. A fogyókúrázó nem azért mond le a testi örömökrõl, hogy lelki szférába emelkedjék, hanem a koplaláshoz szükséges szellemi erõket is a test javára fordítja. Visszafordítja. Az öröklétet is itt próbálja valamiképpen megélni.

Rádióbejátszás: Hankiss Elemér beszél új könyvérõl (Kossuth dec. 10 és 20 között reggel: Gyorsfénykép a kultúráról-ból, vagy a 20.-án a Gondolatjel-bõl, jobb az elõbbi). Azt mondja, hogy a modern ember a fogkréme útján lesz halhatatlan, mert ugyanazt használja, amit a hollywoodi sztár. Közben. Hankiss E. képe. Esetleg néma, de mozgó bejátszás a Találjuk ki Magyarországot-ból.

Ha egyáltalán az ilyesmi lehetséges.
Lehetséges?